Permalänk

Zoegas Skånerost

Permalänk
Medlem

Färskmalda Arvid Nordquist Amigas bönor, bryggt i en wilfa svart precision

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Brukar köra Arvid Nordquists mellanrost i perkolatorn och LavAzzas Gran Crema i espressomaskinen

Permalänk
Medlem

Gevalia bistro eller mellanrost

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Presso alla dar i veckan sedan några år. Det är så mycket godare än både kok, brygg eller tja vad ni vill. Fast det godaste kaffet jag någonsin druckit fick jag i Etiopien, bönorna rostades över eld och maldes sedan. Sen gjorde man två uppkok på den malda satsen varav den första var sagolikt god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har inte testat mollbergs blandning. Kanske man ska köpa ett paket och testa men frågan är om dem säljer det på willys.

Japp! https://www.willys.se/produkt/Mollbergs-Blandning-Hela-Bonor-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för kokkaffe, helst Arvid Nordqvist Classic Kok. För övrigt tycker jag det vore intressant med en omröstning i frågan.

Stavfel
Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Vårat favoritkaffe här hemma är Arvid Nordquvist classic brygg mellanrost.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Kaffet smakar väldigt olika i olika bryggare..
Det är ett väldigt viktigt tillbehör för att få till ett riktigt gott kaffe..
Vilka Bryggare brygger ni kaffet på..? MoccaMaster? Perkulator?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Kör kvarn hemma och vi byter kaffe varje gång,
Några favoriter hittils är:
Zoegas Hazienda
Arvid Nordquist Amigas
Zoegas Forza!

Kör som dig oftast på Zoégas hela bönor Hazienda eller Forza.
Det viktiga är att ha en egen kvarn om kan ska ha gott kaffe.
Har kanske en liten ovanlig setup med en butikskvarn av märket Monark:

Fler bilder på kvarnen och kaffehörnan

Permalänk

Zoegas Mollbergs blandning, var 10e eller 20e paket varierar jag med nåt Gevalia mellanrost brygg eller Arvid Nordquist. Jag dricker nog ca 6-7 muggar per dag vilket motsvarar 2 kannor på ca 8-10 "koppar" styck, så det går åt en del paket kaffe.

Stavningskorrigering pga inlägg från mobilen
Permalänk
Medlem

Johan & Nyström dricker jag som oftast, den blir det inslag av: Drop coffee, Scandinavian Alps, Slöinge, Sandby, Lidingö osv.. hittar de flesta kaffesortera från Baristahopen, men det finns såklart många andra leverantörer också
Hela bönor och maler själv i en Wilfa kvarn, fantastiskt kaffe!
Går knappt att dricka Gevalia, Zoega, Arvid osv. längre.
Pourover eller mocca master gör jag kaffe i nu för tiden, körde perkulator förut ett tag.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist, Gevalia, Löfbergs, Zoega, mörkt, mellan, arabica, ekologiskt, rãttvisemärkt, eller colombianskt, javisst! Men inte espresso, cappuccino, nescafė eller annat rävgift.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Jag kan tipsa alla er som verkar gilla kaffe om att testa något som inte är från de stora producenterna (Zoegas, Arvid etc.), framför allt om ni maler bönor själva hemma. För de som bor i Stockholm, besök Stockholm Roast på söder, annars vill jag tipsa om att beställa från typ kaffemastaren.se. Det är faktiskt en påtaglig kvalitétsskillnad.

Min personliga favorit.

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs blandning!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Löfberg's lila fairtrade harmoni va riktigt gott kaffe. Ganska säker på att den inte finns och köpa längre.

Blir Arvid Nordqvist's mellanrost här numera.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kaffet smakar väldigt olika i olika bryggare..
Det är ett väldigt viktigt tillbehör för att få till ett riktigt gott kaffe..
Vilka Bryggare brygger ni kaffet på..? MoccaMaster? Perkulator?

Aeropress. Kan varmt rekommendera alla kaffeälskare att prova! Enda jag använder sen jag skaffade den. Sen färskmalda bönor, helst J&N men vanligt Zoega blir också jättegott i Aeropressen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Brukar köra Gevalia milea eller deras Colombia. Brukade köra Nordquist Svea frekvent men det var ett tag senast, men det är dom tre jag kör mellan även om det var ett tag. Beror vilka som är på extra pris då jag fyller på kaffe förrådet

Permalänk
Medlem

Ni som har en Wilfakvarn, hur gör ni för att få bukt med statiskt kaffe?

När jag maler lite grövre för presskannan så blir kaffet rejält statiskt och flyger lite överallt på köksbänken när man öppnar locket / häller ner i pressen. Märker inte av det alls på samma sätt när jag maler finare för t.ex. Aeropress.

Permalänk
Medlem

Kaffe gott? nää beroendet och abstinensen som pratar

Permalänk
Medlem

Skånerost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Rostar eget råkaffe i ugnen, oslagbart. Har inte köpt ett kaffepaket på flera år. Blir relativt billigt också om man köper på bulk. Råkaffe håller till skillnad mot rostat kaffe flera år så är bara bulla upp. Börjar dyka upp lite svenska återförsäljare tex rawcoffee.se som håller bra kvalite men finns mycket på bla ebay om man vill importera.

Permalänk
Medlem

Det går inte att generalisera vad gäller kaffesorter när vatten och bryggare har alldeles för stor inverkan på smaken

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja, nu hade ju lilla Coop endast 3 olika paket kaffe att välja på. Denna, Skånerost och en annan "fin" variant ekologisk "eco" som jag redan haft.

Så mellan Skånerost så föll valet på denna. Även fast skånerost är jävligt gott i kapslar så får det bli det nästa gång.

Följdfråga, hur snabbt tar ni slut på ett sånt här paket? ~ 500 gram.

Sista följdfrågan. Sett i tidigare reklamblad Lidl har sin egna bönor grus 1.2 KG för 70 kr. Någon som testat? Är det kaffe eller är det grus? Liksom halva priset mot vanliga bönor och cirka 1/8 av vad ett paket kostar på Johan & Nyström (som jag till visso inte testat då priserna är jävligt dyra).

Permalänk
Medlem

favoriten är helt klart 3 skedar nescafe lyx mellanrost i lagom mugg
testande så jäkla många kaffe sorter och bryggare för den delen, när jag sedan fick order att inte dricka vanligt kaffe på grund av magen testade jag detta av slump och blev helt såld.

av någon anledning brukar dock refillpåsen vara mycket bättre än glasburkarna? funderar på om det möjligen är två olika sorter?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Valhalla Java Odinforce Blend, ni som har koll finns det andra kaffesorter med ungefär samma styrka på ?

Permalänk

Kok kaffe är helt klart bäst och då Arvid Nordquist kok. För den som inte provat gör det

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

favoriten är helt klart 3 skedar nescafe lyx mellanrost i lagom mugg
testande så jäkla många kaffe sorter och bryggare för den delen, när jag sedan fick order att inte dricka vanligt kaffe på grund av magen testade jag detta av slump och blev helt såld.

av någon anledning brukar dock refillpåsen vara mycket bättre än glasburkarna? funderar på om det möjligen är två olika sorter?

Instämmer i Nescafe Lyx mellanrost. Dock brukar burkarna vara likvärdiga med påsarna, tycker jag. Får studera detta mer ingående.

Permalänk
Medlem

Zoegas intenzo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc