Permalänk
Medlem

För er som gillar Ekologisk Kaffe så rekommenderar jag Dibar Mundo Novo .
Ett ganska lent kaffe med tydlig styrka och absolut ingen beskhet som brukar vara ganska vanligt på Ekologisk kaffe.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa Arvid N grandia och mala varje gång samt brygga med Chemex. Ett tips är att alltid välja paketet med senast rostningsdatum.

Permalänk
Medlem

Bryggkaffe: Som många andra: Zoegas skånerost följt av Mollbergs blandning.
Hela bönor i kaffemaskin. Lavazza gran crema espresso, ger en fin crema uppepå och mkt god smak.

Permalänk

Som så många andra är det Zoega's Skånerost samt Möllbergs blandning som gäller för mig.

Kör presskanna med lite extra kaffe, häller försiktigt så att man inte får med för mycket groms i koppen, och toppar med lite kall mjölk.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Arvid Nordquist Svea eller Gran Dia. Har testat typ allt, Zoegas är alldels för mörkrostat för min smak, smakar mer som Espressobönor vilket inte passar till brygg tycker jag (vilket är det jag dricker mest)

Annars är det bästa att mala själv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ni som har en Wilfakvarn, hur gör ni för att få bukt med statiskt kaffe?

När jag maler lite grövre för presskannan så blir kaffet rejält statiskt och flyger lite överallt på köksbänken när man öppnar locket / häller ner i pressen. Märker inte av det alls på samma sätt när jag maler finare för t.ex. Aeropress.

Har samma "bekymmer" som dig. Har dock inte lyckats lösa det på något sätt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Varierar mellan Zoegas Mollbergs blandning och Blue java.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Kopi Luwak. Skitgott.

Usch...köpte med det från Bali men blev så besviken...tunt, svagt och odrickbart.
Spelade ingen roll hur mkt bönor man använde blev inte starkare.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Har samma "bekymmer" som dig. Har dock inte lyckats lösa det på något sätt tyvärr.

Testa att ta en tesked och blöt handtaget med lite vatten, vifta/vispa sedan bönorna i kvarnen.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ni som har en Wilfakvarn, hur gör ni för att få bukt med statiskt kaffe?

När jag maler lite grövre för presskannan så blir kaffet rejält statiskt och flyger lite överallt på köksbänken när man öppnar locket / häller ner i pressen. Märker inte av det alls på samma sätt när jag maler finare för t.ex. Aeropress.

Skrivet av muddiz:

Har samma "bekymmer" som dig. Har dock inte lyckats lösa det på något sätt tyvärr.

https://www.youtube.com/watch?v=fZhe07ORb2Q

Detta fungerar bra för mig, har en Wilfa WSCG2

Permalänk
Medlem

Oftast kör jag hela bönor Zoegas Mollbergs blandning.
Dock har vi ett bra rosthus i stan så det händer att man hoppar in där för att hitta nya smakupplevelser. www.rosthuset.se

Tänk på att inte använda kaffemått vid dosering, kaffe ska vägas för rätt mängd!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med "pluppkaffe" då jag inte är en så stor kaffemänniska. Dvs sådanadära kapselmaskiner,tassimo osv.

Där körs det mellanrost dagarna i ända lite roligt att prova nya saker ibland dock,nå latte,nå chokladdryck osv.

Permalänk
Medlem

zoegas forza är min favorit och används i min morgonespresso men har inte provat så mycket utanför zoegas sortiment. någon som har förslag på någon sort med liknande karaktär?

Visa signatur

ASUS Z170A | i7 6770k | ASUS STRIX 3080 OC | Kingston HyperX Fury 16GB | Corsair HX750W | Corsair Force 3 F120

Permalänk
Medlem
Skrivet av oizon89:

zoegas forza är min favorit och används i min morgonespresso men har inte provat så mycket utanför zoegas sortiment. någon som har förslag på någon sort med liknande karaktär?

Jag är också rätt insnöad på Zoegas, men hittade en länk tidigare i tråden, och där fann jag denna:

https://johanochnystrom.se/kaffe/espresso/espressoladan-hela-...

Anmäler man sig till deras nyhetsbrev får man 20% rabatt på nästa köp. Kan vara värt att testa.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får kväljningar av att bara ens lukta på kaffe? Och smaka så blir det instantspya. Sist jag kom i kontakt med kaffe var när det var inbakat i nån jä**a godis, blev tvungen att spola tungan i en timma efteråt. Fattar inte hur folk kan dricka giftet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

För bryggkaffe så drar jag mig naturligt till Arvid Nordquist fransk rost, och bryggs gärna i en maskin som uppfyller ECBC märkningen http://ecbc.info/ (bästa valet nånsin för bryggkaffe).

För espresso så var min gamla favorit böna Molinari oro, och jag drack cappucino (innan kl 10), espresso eller doppio ristretto.

Å sedan har man ju alltid irländsk kaffe att välja för helgen.....

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

Personliga favoriten är Gevalia Mellanrost Ekologiskt (skulle aldrig dricka oekologiskt kaffe)

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Efter att ha skaffat en "Melitta Bar" (kvarn + bryggare) så försökte jag rosta bönor själv med en "Gene Cafe CBR-101"...
Misslyckades fundamentalt då inget smakade som mitt favoritkaffe: Arvid Nordquist Giusto / Espresso.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Alla ni som gillar Zoegas, visst det är gott, men Nestlé är boven bakom det hela. (Och Nestlé är en riktig bov)

Själv dricker jag Arvid Nordquist Wanyama just nu, mycket bra!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden är ju gammal så redan skrivit här, men värt att upprepas: Zoegas Mollbergs blandning. Stark brygd, 2/3 Mollberg - 1/3 3% mjölk. Tröttnar aldrig på det. Började på 1980-talet och provat i princip allt annat sedan dess men återvänder alltid till kaffet som togs fram åt Hotel Mollberg i Helsingborg 1903.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist - REKO

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ful-mjölk låter fantastiskt
Är det ungefär som ful-öl, att man är tvungen att "filtrera" den ?
https://www.youtube.com/watch?v=DnL5b9dzecY

Tänkte mer som kaffe-grädde, eller pastöriserad mjölk som håller 3 månader.
Dvs mjölk som inte är färskmjölk.

Vill du utmana ödet så jaga rätt på lite bröstmjölk och se hur kaffet smakar

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Jag brygger det framför allt i min Chemex, maler det grovt (som presskaffe ungefär) och doserar 6 gram kaffe per deciliter vatten. Vid större sällskap tar jag fram min Moccamaster, samma dosering som tidigare men finare malningsgrad.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Ph4st: Jag brygger det framför allt i min Chemex, maler det grovt (som presskaffe ungefär) och doserar 6 gram kaffe per deciliter vatten. Vid större sällskap tar jag fram min Moccamaster, samma dosering som tidigare men finare malningsgrad.

Det där verkar vara en trevlig liten apparat, finns den att köpa i Sverige tro? (Chemex)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det där verkar vara en trevlig liten apparat, finns den att köpa i Sverige tro? (Chemex)

Absolut, Baristashoppen bla säljer den på nätet. Min kommer från Arrenius & Co här i Uppsala - mitt stammisställe för fint kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Usch...köpte med det från Bali men blev så besviken...tunt, svagt och odrickbart.
Spelade ingen roll hur mkt bönor man använde blev inte starkare.

Du måste tyvärr gjort fel på något sätt. Vi köpte också när vi var på Bali, någonstans runt Ubud.
Absolut det godaste kaffet jag druckit, och inte alls blaskigt eller så.

Permalänk
Medlem

Gillar man Zoegas Skånerost men vill ha ett mycket godare, men dyrare kaffé, rekommenderar jag Love Coffee Roasters "The Daily Grind": http://lovecoffee.se/shop/the-daily-grind/

Permalänk
Medlem

@[SH]:

Tack för tipset.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

https://www.youtube.com/watch?v=fZhe07ORb2Q

Detta fungerar bra för mig, har en Wilfa WSCG2

Det där ska testas

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts