Permalänk
Medlem

För mig förefaller det som uppenbart att vi inte i den här tråden själva kan komma fram till huruvida klimathotet är reellt eller inte. Det enda vi kan göra är att läsa vad vetenskapliga institutioner skriver om ämnet.

På grund av detta kan man därför fråga sig:
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet inte existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att de inte vet om klimathotet existerar eller ej

EDIT: la till ett tredje alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Precis. Man måste skilja på hur klimathotet framställs av media, aktivister och forskare. Det som är intressant är givetvis vad forskarna säger.

Fyfe, J. C. et al. Nature Clim. Change 6, 224–228 (2016).
https://www.nature.com/news/global-warming-hiatus-debate-flar...

“There is this mismatch between what the climate models are producing and what the observations are showing,” says lead author John Fyfe, a climate modeller at the Canadian Centre for Climate Modelling and Analysis in Victoria, British Columbia. “We can’t ignore it.”

Sen kommer den obligatoriska bisatsen i stil med "Våra modeller, som är vårat bevis, visar fel nu men det betyder inte att vi har fel, lita på oss, vår hypotes stämmer även fast våra modeller motbevisar den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

För mig förefaller det som uppenbart att vi inte i den här tråden själva kan komma fram till huruvida klimathotet är reellt eller inte. Det enda vi kan göra är att läsa vad vetenskapliga institutioner skriver om ämnet.

På grund av detta kan man därför fråga sig:
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet inte existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att de inte vet om klimathotet existerar eller ej

EDIT: la till ett tredje alternativ.

Nej, du kan inte följa dom vetenskapliga argumenten, vilket är helt okej, men dra inte med oss andra i dina generaliseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Nej, du kan inte följa dom vetenskapliga argumenten, vilket är helt okej, men dra inte med oss andra i dina generaliseringar.

Jag tror inte du kan följa dom heller, om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett stort problem och anledningen till att frågan blir så politiserad är att de befarade effekterna är svåra att hantera både ekonomiskt och moraliskt.

Det sagt så förstår jag inte förhållningssättet Happen och Hellowiener har där de verkar tycka att eftersom klimatvetenskapen inte är spikad och klar bör vi ignorera resultaten.

Det som gör processen vetenskaplig är dels att det finns bra förklaringar byggda på tidigare forskning till varför temperaturen ökar och som lett till träffsäkra modeller för temperaturförändringar över tid.
Viktigare är att dessa delar i dagsläget saknas för de som påstår att det inte existerar någon klimatförändring orsakad av människan. Jag säger inte att man ska sluta leta alternativa förklaringar, speciellt eftersom man kan hitta fenomen som har en klimateffekt och då leder till förbättrade modeller även om man inte motbevisar hypotesen.

Jag har inte stenkoll på vad som sagts i tråden. Är vi överens om att vi har en snabb, positiv temperaturförändring och fastnat efter det?

Permalänk
Inaktiv

Ja!
Jag tror mer på de forskare som är aktiva i dag än på lobbyister inom politiken eller avdankade stofiler och före detta forskare som försöker bättra på pensionen. ( Lite tillspetsat formulerat men va fan )

Permalänk
Medlem

Finns ingen tvekan om saken; allt annat är försök till FUD; Fear, Uncertainty, Doubt.

Dold text
Lagt till spoiler /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Fyfe, J. C. et al. Nature Clim. Change 6, 224–228 (2016).
https://www.nature.com/news/global-warming-hiatus-debate-flar...

“There is this mismatch between what the climate models are producing and what the observations are showing,” says lead author John Fyfe, a climate modeller at the Canadian Centre for Climate Modelling and Analysis in Victoria, British Columbia. “We can’t ignore it.”

Sen kommer den obligatoriska bisatsen i stil med "Våra modeller, som är vårat bevis, visar fel nu men det betyder inte att vi har fel, lita på oss, vår hypotes stämmer även fast våra modeller motbevisar den."

Du glömde klistra in stycket precis nedanför det stycket:

"Fyfe uses the term “slowdown” rather than “hiatus” and stresses that it does not in any way undermine global-warming theory."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Okej, låter som du gissar då.

Nej, självklart är jag utbildad klimatforskare. Vad är din poäng egentligen?

Skrivet av Shimonu:

Hur vet du att det inte finns en gräns för hur mycket CO2 som måste finnas i atmosfären för att börja se en växthuseffekt, jag pratar massa inte koncentration? Om hela Mars atmosfär bestod av en enda CO2-molekyl kunde man fortfarande säga att Mars atmosfär är 100% CO2, det betyder inte att det måste ske en växthuseffekt.

Skillnad på ett par PPM påstås göra en enorm skillnad här, och även om Mars atmosfär är tunn, så är det mer än skillnaden på ett par PPM här.

Skrivet av Paddanx:

Just norra Europa var de som påverkades mest av att få strålning hit. Så snälla, kom inte med det skitsnacket. Om något är det så att man tom hittat rester av denna strålingen över andra delar av världen, tom asien ffs.

Jag minns ett TV program om en forskningsgrupp som höll på i närheten av kraftverket. Levde på saker de själva odlade, undersökte hur det stod till med folk som bott där sedan olyckan och fortfarande vägrade lämna sina hem, osv. Åren strax efter olyckan var tydligen rätt svåra för djurlivet, med mycket mutationer och cancer, någon av de boende hade haft problem med sina höns, osv. Forskarna konstaterade att selleri var en både bra, och dålig grönsak, för den lyckades tydligen bli mer radioaktiv än allt annat man odlade, så bra test, dålig föda, osv. Om jag förstod reportaget rätt, var forskningsgruppens åsikt att man då, för 15-20 år sedan utan vidare borde kunna leva i området, men att man inte borde ha stannat kvar under de efterföljande åren strax efter olyckan.
Och partiklar från den olycka kommer man hitta världen över i all evighet, Som tur är så är vi vana vid en viss bakgrundsstrålning i alla fall, så i dag är det tillskottet inte hela världen. Men visst var det ett jäkla sätt att ställa till med en världsomvälvande katastrof, bara för lite prestige och PR. Nå, man fick "PR" men kanske inte den man avsåg...
Sen var det väl någon tekniker som lyckades med nästan ett mirakel, och lyckades förhindra det från att bli än värre. Eller var det 3 mile island? Hur som helst, de ansvariga för det där är inte riktigt med längre.

Skrivet av Paddanx:

Håller med att vi i det stora hela inte vet vilken effekt det kommer ha, men detta är också vad som gör det farligt att "leka med". För allt vad vi vet kan golfströmmen stanna eller ändras, och ändras havsströmarna så kan det bli så illa att du och jag får bo i en iglo, med grönlands medelstemp på -7.8 i söder. Är detta något du vill ha?

Äntligen, lite riktiga vintrar igen... Skämt o sidor, VILL ha, är kanske inte med på listan, men faktum är att vi skulle klara oss även om så vore.

Skrivet av Paddanx:

Jag brukar väldigt sällan påpeka sånt, det vet du. Men det var för passande för att låta bli

Absolut ingen fara. Jag tog inte illa upp.

Skrivet av Paddanx:

Njae.. de har faktiskt lyckats bevisa det med mätbara resultat. Tog lång tid att göra det dock.

Jag ifrågasatta det inte. Men om man bevisade det 2015, och jag fick lära mig det tidigt på 90 talet, så var det nog bara den bästa arbetsteorin man hade just då.

Skrivet av Paddanx:

Du kan iaf resa runt jorden på olika länger, beroende på om du gör det över ekvatorn, eller över polerna (som också flyttas tydligen...)

Den geografiska nordpolen är axeln runt vilken vi roterar. Den magnetiska är axeln runt vilken magnetfältet är centrerat. De rör sig i förhållande till varandra, men jag har ingen egentlig aning om båda flyttar sig, eller om bara den ena raglar runt som en alkoholiserad tomte.

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att vi faktiskt behöver trycka ner eller ta bort CO2 för att bli av med den. Vi har trots allt grävt och pumpat upp den... och visst, vi kan binda en del i skogarna, men då måste också skogarna ner i marken igen... vilket tar "några år"
Så tillfälliga lösningen lär ju vara att lägga allt i skog och grönt, i så stor skala vi kan, till vi kan lösa problemet ordentligt.

Problemet är ju att efter ca 30 år (det exakta tidsspannet varierar säkert baserat på vad det är för skog) så slutar skogen binda mer än den avger. Så "rätt" lösning måste ju vara att "odla" skog, skörda den, och förvara den under ett istäcke på sydpolen. Men det är nog väl så långsiktigt att det inte blir aktuellt.

Skrivet av Paddanx:

Att regeringen har så mycket bråk för att få konvertera bilar till el/etanol eller annat miljö-tänk är ju bara dumt. Detta borde man främja, helt klart.

Samma sak med att köra dieselfordon på begagnad fritösolja. Olagligt det med. I stället tippas den i kraftvärmeverk, och eldas upp som skräp. Dumt. (Nu går inte alla dieselfordon att köra på obehandlad, filtrerad fritösolja, men principen.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, självklart är jag utbildad klimatforskare. Vad är din poäng egentligen?

Min poäng är att dina påståenden är tagna ur luften. Din ståndpunkt uppfattar jag som att vara att CO2 inte skulle vara en växthusgas men du verkar inte komma med annat än att "kolla på Mars, det känns konstigt".

Skrivet av -=Mr_B=-:

Skillnad på ett par PPM påstås göra en enorm skillnad här, och även om Mars atmosfär är tunn, så är det mer än skillnaden på ett par PPM här.

Var påstås det?
Förstår inte alls vad din poäng är med PPM och hur det relaterat till mitt påstående att atmosfären är för tunn för att framkalla en växthuseffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

För mig förefaller det som uppenbart att vi inte i den här tråden själva kan komma fram till huruvida klimathotet är reellt eller inte. Det enda vi kan göra är att läsa vad vetenskapliga institutioner skriver om ämnet.

På grund av detta kan man därför fråga sig:
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att klimathotet inte existerar
- vilka vetenskapliga institutioner säger att de inte vet om klimathotet existerar eller ej

EDIT: la till ett tredje alternativ.

Enligt Wikipedia:
Vetenskapliga institutioner som anser att klimathotet existerar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...

Vetenskapliga institutioner som anser att klimathotet inte existerar:
"Since 2007, when the American Association of Petroleum Geologists released a revised statement,[21] no national or international scientific body rejects the findings of human-induced effects on climate change."
- https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...

Permalänk
Avstängd

@NodCommander: Cute men meningslöst eftersom vi inte har årsmedeltemperaturdata från särskilt långt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Du glömde klistra in stycket precis nedanför det stycket:

"Fyfe uses the term “slowdown” rather than “hiatus” and stresses that it does not in any way undermine global-warming theory."

Läs om mitt inlägg, det var precis den meningen jag pratade om.

Skrivet av kanskedet:

Enligt Wikipedia:
Vetenskapliga institutioner som anser att klimathotet existerar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...

Vetenskapliga institutioner som anser att klimathotet inte existerar:
"Since 2007, when the American Association of Petroleum Geologists released a revised statement,[21] no national or international scientific body rejects the findings of human-induced effects on climate change."
- https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...

Bra försök där. Ingen i den här tråden vad jag minns nekar till att människan påverkar klimatet i någon grad. Men kul för dig att du översätter human-induced effects till klimathot. Så om vi ökar temperaturen med 0.1C så är det ett klimathot?

Permalänk

@Gorian:
Han Rosling sa också att det går bra i Nigeria när dom byggde ett köpcentrum och några bostadsrätter när verkligenheten är att det är en tidsbomb för inbördeskrig där pga: WAIT FOR IT; överbefolkning!

Jävla PK fitta den där Rosling, pardon my french.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Läs om mitt inlägg, det var precis den meningen jag pratade om.

Bra försök där. Ingen i den här tråden vad jag minns nekar till att människan påverkar klimatet i någon grad. Men kul för dig att du översätter human-induced effects till klimathot. Så om vi ökar temperaturen med 0.1C så är det ett klimathot?

På Wikipedia sidan står det:
"This is a list of scientific bodies of national or international standing, that have issued formal statements of opinion, classifies those organizations according to whether they concur with the IPCC view, are non-committal, or dissent from it."

IPCC, Fifth assessment report:
Working Group I
- Warming of the climate system is unequivocal, and since the 1950s, many of the observed changes are unprecedented over decades to millennia
- Atmospheric concentrations of carbon dioxide, methane, and nitrous oxide have increased to levels unprecedented in at least the last 800,000 years
- Human influence on the climate system is clear. It is extremely likely (95-100% probability) that human influence was the dominant cause of global warming between 1951-2010.
Working Group II
- Increasing magnitudes of [global] warming increase the likelihood of severe, pervasive, and irreversible impacts
- A first step towards adaptation to future climate change is reducing vulnerability and exposure to present climate variability
- The overall risks of climate change impacts can be reduced by limiting the rate and magnitude of climate change
Working Group III
- Without new policies to mitigate climate change, projections suggest an increase in global mean temperature in 2100 of 3.7 to 4.8 °C, relative to pre-industrial levels (median values; the range is 2.5 to 7.8 °C including climate uncertainty).
- The current trajectory of global greenhouse gas emissions is not consistent with limiting global warming to below 1.5 or 2 °C, relative to pre-industrial levels. Pledges made as part of the Cancún Agreements are broadly consistent with cost-effective scenarios that give a "likely" chance (66-100% probability) of limiting global warming (in 2100) to below 3 °C, relative to pre-industrial levels.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intergovernmental_Panel_on_Clim...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Happen:

Okej, så trycket på Mars är för lågt för att det ska finnas en mätbar växthuseffekt. Då har inte heller Jorden en mätbar växthuseffekt från CO2 eftersom Jorden har 14 ggr lägre partialtryck av CO2?

Mars har en växthuseffekt. Den hade varit ännu kallare om det inte var för dess atmosfär dock är det en väldigt liten effekt då atmosfären är väldigt tunn och den är väldigt torr vilket gör att damm kommer upp i atmosfären och blockerar solljus. Men om vi byte ut CO2 mot en gas som inte blockerar infrarödstrålning skulle den bli lite kallare.

Sedan så handlar det om balans. Jordens temperatur balans var för en lägre mängd CO2, när den ökar måste temperaturen öka för att öka utstrålningen genom den ökade CO2 mängden. Plus, att du glömmer att Jorden är betydligt närmare solen än Mars så betydligt mer solenergi går igenom Jordens atmosfär (inklusive havet och översta delen av marken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag minns ett TV program om en forskningsgrupp som höll på i närheten av kraftverket. Levde på saker de själva odlade, undersökte hur det stod till med folk som bott där sedan olyckan och fortfarande vägrade lämna sina hem, osv. Åren strax efter olyckan var tydligen rätt svåra för djurlivet, med mycket mutationer och cancer, någon av de boende hade haft problem med sina höns, osv. Forskarna konstaterade att selleri var en både bra, och dålig grönsak, för den lyckades tydligen bli mer radioaktiv än allt annat man odlade, så bra test, dålig föda, osv. Om jag förstod reportaget rätt, var forskningsgruppens åsikt att man då, för 15-20 år sedan utan vidare borde kunna leva i området, men att man inte borde ha stannat kvar under de efterföljande åren strax efter olyckan.
Och partiklar från den olycka kommer man hitta världen över i all evighet, Som tur är så är vi vana vid en viss bakgrundsstrålning i alla fall, så i dag är det tillskottet inte hela världen. Men visst var det ett jäkla sätt att ställa till med en världsomvälvande katastrof, bara för lite prestige och PR. Nå, man fick "PR" men kanske inte den man avsåg...
Sen var det väl någon tekniker som lyckades med nästan ett mirakel, och lyckades förhindra det från att bli än värre. Eller var det 3 mile island? Hur som helst, de ansvariga för det där är inte riktigt med längre.

Just detta är vad många här vill "ignorera" genom "det går inte att bevisa", som om det berodde på något annat. Orkar inte med sådana människor, som gör allt för att ignorera vf som skett, med dåliga ursäkter och inte respekterar skiten som skett. Värsta man kan göra är att tysta ner sånt.

Det finns liksom inga andra större radioaktiva utfall som skett i den graden... så vad kan det annars vara? En fis på tvären som gav cancer?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ifrågasatta det inte. Men om man bevisade det 2015, och jag fick lära mig det tidigt på 90 talet, så var det nog bara den bästa arbetsteorin man hade just då.

Jo jag minns man läste om teorin, och de har ju flertalet gånger försökt sig på att bevisa det och misslyckats. Precisionen är ju extremt noggrann och bråkdelar av en millisekund är enorma överslag om jag förstått testet rätt. Att synkronisera detta över så stort nog avstånd, så man kan mäta skillnaden var enormt svår uppgift.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Den geografiska nordpolen är axeln runt vilken vi roterar. Den magnetiska är axeln runt vilken magnetfältet är centrerat. De rör sig i förhållande till varandra, men jag har ingen egentlig aning om båda flyttar sig, eller om bara den ena raglar runt som en alkoholiserad tomte.

Så vitt jag minns flyttar väl båda sig, och de kommer till slut att skifta plats (nord blir söder så att säga). Och allt eftersom massan flyttas runt i planeten, lär ju rent fysiskt vår axel vi roterar runt också ändras (om nu inte fysikens lagar upphört i denna tråden dvs).

De har ju börjat titta på om detta kan vara en orsak till väderändringar också har jag förstått, för trots allt borde de påverka något enormt var magnetiska skyddet mot solstrålarna är.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är ju att efter ca 30 år (det exakta tidsspannet varierar säkert baserat på vad det är för skog) så slutar skogen binda mer än den avger. Så "rätt" lösning måste ju vara att "odla" skog, skörda den, och förvara den under ett istäcke på sydpolen. Men det är nog väl så långsiktigt att det inte blir aktuellt.

Tänk på alla avgaser att frakta dit det
Visst är det en svår lösning.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Samma sak med att köra dieselfordon på begagnad fritösolja. Olagligt det med. I stället tippas den i kraftvärmeverk, och eldas upp som skräp. Dumt. (Nu går inte alla dieselfordon att köra på obehandlad, filtrerad fritösolja, men principen.)

Mjo minns jag läste det också. Alla pizzerior/hamburgerrestauranger kunde nästan har gratis utkörning sett till bränsle iaf, genom att köra på detta. Sen är ju frågan om det är bra sett till utsläppet i sig. Det är ju bra sett till att man får använt oljan mer än till bara värme, men du måste ju klarar reningen också.

Diesel är en svårknäckt nöt. För det finns ställen den är väldigt effektiv. Problemet är att den är svårare att köra effektivt på "snålt". Just därför tog jag också med Mazdas motor teknik, för att just förvandla bensin (låg oktan dessutom) till effektiv förbränning, likt en diesel, är ju en klar fördel. Det är lättare att rengöra avgaserna än diesel, lättare att bearbeta låg oktan bensin än högoktanig, och med det liknande sätt att förbränna (dvs vid knackning/självantändning) så är det ju bra alternativ iaf. Sen är ju frågan hur alternativa bränslen kan hantera det.

Det jag minns dock är ramaskrin från F1 när de skulle ha dessa nya restriktionerna med Turbo, 1.6l och max förbrukning och tankvolym. Resultatet har blivit att man gjort motorer som ansågs tom teoretiskt omöjliga. Och detta med en så liten cylindervolym, och begränsad mängd bränsle. Mao... något man verkligen kan utveckla vidare till vanliga bilarna också, vilket blir en miljövinst i sig ur racing, som egentligen är en miljöbov...

Permalänk
Medlem

Årets trolltråd #1? Man måste vara en struts för att inte förstå att de nuvarande klimatförändringarna till allra största delen är orsakade av människans koldioxidutsläpp. Men det är väl psykologiskt självförsvar att förneka det som är jobbigt att ta in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Årets trolltråd #1? Man måste vara en struts för att inte förstå att de nuvarande klimatförändringarna till allra största delen är orsakade av människans koldioxidutsläpp. Men det är väl psykologiskt självförsvar att förneka det som är jobbigt att ta in...

Sluta trolla och lägg fram bevisen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Happen:

Sluta trolla och lägg fram bevisen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är den som kommer och motsäger vetenskapligt konsensus. Du ska presentera bevis.

Permalänk
Avstängd

@Shimonu: Det blir inte mer anti-science än att hänvisa till "konsensus".
Ska vi bygga LHC eller ska vi hålla en konferens för att stämma av om vi kan säga att det är "95% troligt" att higgs finns?

Permalänk
Medlem

Jag tror på klimathotet, men inte att det är drivs av CO2 utsläpp från människan.

Det som är tydligt om man gör lite efterforskningar på nätet är hur alla dessa kurvor följer solens aktivitet (solstormar) och det kan vi inte påverka alls.

När alla miljarder människor i lågutvecklingsländer när de vill komma i kapp med våra mått basic funktioner som ström och fordon kommer vi har gigantiska problem. Det och skövling av regnskogar är vad I-länder borde lägga penger på, inte straffa människor som idag äger en fossildriven bil.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@Shimonu: Det blir inte mer anti-science än att hänvisa till "konsensus".
Ska vi bygga LHC eller ska vi hålla en konferens för att stämma av om vi kan säga att det är "95% troligt" att higgs finns?

Menar du nu att det är anti-vetenskapligt med vetenskapligt konsensus? Eller vad menar du? Vad betyder "konsensus"?

Permalänk
Avstängd

För att besvara frågan så tror jag aldrig att det har funnits något löjligt klimathot, utifrån all den fakta jag läst igenom etc berörande ämnet.

Tyvärr så kan jag inte referera till de sidor jag läst på ifrån, ej heller visa dokumentären jag skulle vilja länka till, då personen, som var en respektabel, äldre forskare och som var väldigt beläst inom allting kring klimatet, minns ej hans titel i skrivande stund, men att det var sevärt respektive läsvärt, innan det togs ner, bara för att det inte spelade somliga i händerna förmodar jag.

Det jag vill hävda på, hur jorden ter sig, beror på sprängningar i berg, asfalterande, borrande efter olja etc som fått jordens tyngdpunkt att förändras över tid, samtidigt som det vi ser är bara en repetering i en del av en tidslinje som en gång varit/alltid pågått gällande klimatet.

Och att många ekvationer är nonsens i min mening.
Då jag även vill lägga till HAARP bl a i en potentiell ekvation, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral....

Värt att tillägga är att det inte enbart finns denna typ av utrustning enbart i Alaska.

Vill ej heller inbjuda till vidare diskussion, ej heller bevisa mina egna ståndpunkter eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

@Shimonu: Det blir inte mer anti-science än att hänvisa till "konsensus".
Ska vi bygga LHC eller ska vi hålla en konferens för att stämma av om vi kan säga att det är "95% troligt" att higgs finns?

Hur kan det vara "anti-science" att referera till vad vetenskapliga världen är överens om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Hur kan det vara "anti-science" att referera till vad vetenskapliga världen är överens om?

Hans poäng är att konsensus inte är samma sak som bevis. En bättre liknelse är väl om folk skulle påstå att strängteori var bevisat för att 95% av forskarna var i konsensus om saken.
Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hans poäng är att konsensus inte är samma sak som bevis. En bättre liknelse är väl om folk skulle påstå att strängteori var bevisat för att 95% av forskarna var i konsensus om saken.
Eller har jag missat något?

Så vilka teorier har vetenskapen bevisat? Relativitetsteorin? Och vad betyder ett bevis och vad innebär det? Kan man ens bevisa relativitetsteorin? Hur vet du att beviset är korrekt om det finns ett sådant? Hur förhåller sig konsensus till detta? Jo, det vi som lekmän kan förstå är att forskare inom ämnet har nått konsensus att relativitetsteorin åtminstone beskriver vissa aspekter av verkligheten (det vi har sett hittills) på ett adekvat vis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186252:

Hans poäng är att konsensus inte är samma sak som bevis. En bättre liknelse är väl om folk skulle påstå att strängteori var bevisat för att 95% av forskarna var i konsensus om saken.
Eller har jag missat något?

Jag sa att bevisbördan låg hos honom pga konsensus, jag försökte inte bevisa något.

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte på något som inte går att bevisa.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Det jag vill hävda på, hur jorden ter sig, beror på sprängningar i berg, asfalterande, borrande efter olja etc som fått jordens tyngdpunkt att förändras över tid, samtidigt som det vi ser är bara en repetering i en del av en tidslinje som en gång varit/alltid pågått gällande k

Öh, va? även om vi flyttade massor motsvarande Mount Everest skulle det inte påverka jordens tyngdpunkt avsevärt (hela jordskorpan utgör ca 1% av jordens volym)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P