Samsung förlorar 11 procent av månadens NAND-tillverkning efter strömavbrott

Permalänk
Melding Plague

Samsung förlorar 11 procent av månadens NAND-tillverkning efter strömavbrott

Efter ett 30 minuter långt strömavbrott i en av Samsungs fabriker uppges nu 3,5 procent av den globala tillverkningskapaciteten för mars månad ha förstörts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I call bullshit....

Permalänk
Medlem

Fattas bara en översvämning nu också

Permalänk
Medlem

"Strömavbrott"... Det kan ju också vara så att någon tyckte det började bli lite för billigt och "råkade" rycka en sladd.

Är det sant så är det oclså sjukt egentligen. Hur jävla dålig planering har man om ett 30 minuter ¨långt avbrott orsakar ett bortfall på 11% av produktionen? Man skulle nästan kunna tro att de lägger alla ägg i samma korg med flit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Strömavbrott"... Det kan ju också vara så att någon tyckte det började bli lite för billigt och "råkade" rycka en sladd.

Är det sant så är det oclså sjukt egentligen. Hur jävla dålig planering har man om ett 30 minuter ¨långt avbrott orsakar ett bortfall på 11% av produktionen? Man skulle nästan kunna tro att de lägger alla ägg i samma korg med flit.

Tja, generatorer på några hundra MW är ganska dyra att köpa Samsung är ett så enormt företag att de kan riskera produktionen och minska kostnaderna för fabriken genom att skippa generatorer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, generatorer på några hundra MW är ganska dyra att köpa Samsung är ett så enormt företag att de kan riskera produktionen och minska kostnaderna för fabriken genom att skippa generatorer.

Det störiga i det är att du ska inte tro att den minskade kostnaden kommer konsumenter till gagn utan det är aktieägare och styrelseledamöter som göds feta, och jag ser ju hellre då att de har generatorer som kan fixa ett strömavbrott än att styrelen får mer bonusar. Men det är klart att det inte bara gäller Samsung utan det är många företag som gör på det viset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det störiga i det är att du ska inte tro att den minskade kostnaden kommer konsumenter till gagn utan det är aktieägare och styrelseledamöter som göds feta, och jag ser ju hellre då att de har generatorer som kan fixa ett strömavbrott än att styrelen får mer bonusar. Men det är klart att det inte bara gäller Samsung utan det är många företag som gör på det viset.

Undrar hur Samsung kan ge bäst priser på Nand? Kanske för att dom minskat utgifterna/krets? Du borde istället vara arg på elbolaget som tabbat sig och skapat elavbrott.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Undrar hur Samsung kan ge bäst priser på Nand? Kanske för att dom minskat utgifterna/krets? Du borde istället vara arg på elbolaget som tabbat sig och skapat elavbrott.

Räknar vi lite på det så ser vi att om fabriken står till i 4.5h så är det 100% bortfall. Det kan rimligtvis inte vara elbolagets fel att de har planerat så dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även fabriker utan systemkritiska moment har nödgeneratorer som backup precis som sjukhus som kan vara ett bra tag. Känns lite flummigt att Samsung skulle skippat detta i en påkostad fabrik där allt förstörs vid ett elavbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Undrar hur Samsung kan ge bäst priser på Nand? Kanske för att dom minskat utgifterna/krets? Du borde istället vara arg på elbolaget som tabbat sig och skapat elavbrott.

Om det stämmer dvs.

Det är ändå ganska lägligt hur så fort Samsung börjar bygga nya fabriker för att få ned priset genom ökad tillverkning så går en annan fabrik ned och vips stiger priset på NAND med någon hundring. Det är nästan som om den kinesiska statens utredning kan vara något på spåren.

Skrivet av str8forthakill:

Även fabriker utan systemkritiska moment har nödgeneratorer som backup precis som sjukhus som kan vara ett bra tag. Känns lite flummigt att Samsung skulle skippat detta i en påkostad fabrik där allt förstörs vid ett elavbrott?

Framförallt när "Tid är pengar". Diselgeneratorer borde väl vara standard vid det här laget?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Räknar vi lite på det så ser vi att om fabriken står till i 4.5h så är det 100% bortfall. Det kan rimligtvis inte vara elbolagets fel att de har planerat så dåligt.

Vet du hur mycket effekt det går åt att hålla en farbrik så dammfri att man kan tillverka NAND kretsar? Hundratals MW...

Vet inte hur det är var du bor men har inte haft elavbrott på över 2 år! Samsung har dessutom strikta avtal med elleverantören så de borde få betala större delen av den här händelsen :P.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

*sniff* *sniff*
Luktar bullshit och kartell.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Om det stämmer dvs.

Det är ändå ganska lägligt hur så fort Samsung börjar bygga nya fabriker för att få ned priset genom ökad tillverkning så går en annan fabrik ned och vips stiger priset på NAND med någon hundring. Det är nästan som om den kinesiska statens utredning kan vara något på spåren.

Framförallt när "Tid är pengar". Diselgeneratorer borde väl vara standard vid det här laget?

Du kan ju länka till en lämplig 100 MW generator åt samsung då? Eller varför inte en kärnreaktor? Haha, kostnaden för att hålla dom servade är löjligt hög...Samsung kunde ju då lika bra bli ett elbolag då i samma veva?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Även fabriker utan systemkritiska moment har nödgeneratorer som backup precis som sjukhus som kan vara ett bra tag. Känns lite flummigt att Samsung skulle skippat detta i en påkostad fabrik där allt förstörs vid ett elavbrott?

Ehm, jo vid mindre fabriker kan man ha nödgeneratorer, men vid fabriker som förbrukar hundratals MW i ström är det inte lämpligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Strömavbrott"... Det kan ju också vara så att någon tyckte det började bli lite för billigt och "råkade" rycka en sladd.

Är det sant så är det oclså sjukt egentligen. Hur jävla dålig planering har man om ett 30 minuter ¨långt avbrott orsakar ett bortfall på 11% av produktionen? Man skulle nästan kunna tro att de lägger alla ägg i samma korg med flit.

Jag har gjort en illustration:

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Jag tippar försäkringsbedrägeri, undrar hur många miljoner Samsung kommer få ut på det här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasra:

Jag tippar försäkringsbedrägeri, undrar hur många miljoner Samsung kommer få ut på det här?

Du vet väl att damm förstör kislet? Inget försäkringsbedrägeri lol.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är det produktionskritisk ESD utrustning som stannat kanske? Och som det skrivits tidigare. Varför finns det i så fall ingen nödgenerator om så är fallet?

@wowsers: Dörrarna till vår matsal på jobbet hålls uppe av elktromagneter. Först undrade jag vem det var som hade stängt dörrarna, men sen kom jag ihåg att de hålls uppe av magneter när det hade varit ett längre avbrott en gång.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm, jo vid mindre fabriker kan man ha nödgeneratorer, men vid fabriker som förbrukar hundratals MW i ström är det inte lämpligt

Man borde ändå ha backup på de delar som inte drar hundratals MW, kan tänka mig att alla steg när wafers färdas mellan stationer borde gå att rädda tills fabriken går igång.

Tycker att det borde finnas backup för alla kontrolldatorer med, då borde en ännu mindre mängd av alla kort bli helt eller delvis förstörda.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du vet väl att damm förstör kislet? Inget försäkringsbedrägeri lol.

Damm???? Utredningen får visa sig vad som har orsaka felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Räknar vi lite på det så ser vi att om fabriken står till i 4.5h så är det 100% bortfall. Det kan rimligtvis inte vara elbolagets fel att de har planerat så dåligt.

Då förutsätter du att kiselplattorna kontinuerligt skadas under hela strömavbrottet, vilket troligtvis inte är fallet. Det är nog mer troligt att en del av kiselplattorna befann sig i något känsligt skede av tillverkningen och därmed tog skada vid strömavbrottet. Det betyder inte att Samsungs hela produktion var i farozonen

Här är annars en koreansk artikel (genom Google translate) som tar upp lite fler detaljer. Samsung hade tydligen ett system med batterier som backup, men det är inte möjligt att köra all utrustning via det. Det är inte heller säkert att alla kiselplattor faktiskt förstörts, vad jag kan förstå av artikeln så förväntar sig Samsung att en stor del av plattorna kommer gå att rädda.

Permalänk
Medlem

Jag kommer få sitta läääänge med min dator känns det som. Allt blir ju bara löjligt dyrt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasra:

Damm???? Utredningen får visa sig vad som har orsaka felet.

Det heter clean room av en anledning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tur att avbrottet inte varade en hel timma .. då kanske Samsung skulle konka😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Stackars tillverkare, tänk att de haft så mycket otur sen minnespriserna var väldigt låga, jättekonstigt.
Nu tvingas de ju fortsätta ta premiumbetalt ännu längre

Detta kanske skulle börja granskas snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det heter clean room av en anledning

Jag vet vad Clean room är men vart fick du ifrån damm jag har inte nämnt något om damm, därför undrade jag var du fick ifrån att jag sa något om damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Damm???? Utredningen får visa sig vad som har orsaka felet.

Du får tänka på att dammet är som en långtradare på 600 ton som kommer in i fel fil och frontalkrockar med kislet. Chansen att överleva en dammsmäll på den nivån är obefintlig. Jag har ingen bild i paint, men med denna liknelse hoppas jag du förstår problemet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tur att avbrottet inte varade en hel timma .. då kanske Samsung skulle konka😉

Skickades från m.sweclockers.com

En timma skulle troligtvis innebära samma bortfall. Skulle kunnat varit en hel dag och samma bortfall troligtvis.

Jag har ingen aning hur processen ser ut för skapandet, men kan tänka mig att det har väldigt känsliga maskiner och många processer.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att ett bolag så stort som Samsung inte skulle ha så kallade backup generators eller ens något slags UPS system för en fabrik.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Vad blir nästa ursäkt för att höja priserna?

"Leveransfärjan for förbi Bermudatriangeln och försvann spårlöst!"

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH