Permalänk
Medlem

Hjälp med OC av Dator

Tjena Sweclockers!

Har byggt ihop min gamingdator. Det var säkert över 5 år sen sist och jag är jäkligt rostig.. 😅

Och skulle bli tacksam om man kunde få lite hjälp med överklockning av minne och processor.
Har provat ställa den på sina förinställda turboinställningar men det vill inte datorn gå med på.

Finns videor på Youtube. Har testat lite smått men då jag vet att vårt forum har så mycket kunniga folk tänkte jag höra mig för här först

Datorn:
Processor: I7 8700k
Moderkort: Maximus Hero X
Minne: 32gb Dominator 3466mhz
Grafikkort: Nvidia 1080ti SLI
Hårddisk: 1TB SSD samsung 2.5"
2TB hdd 3.5"
CPU kylare: Deepcool captain 360 watercooling
PSU: RM850i

Så det jag önskar är lite support och en lektion i överklockning och kolla så jag inte har kopplat helt åt helvete 😂
Naturligtvis så betalar jag gärna en slant för denna lektion.

Datorn fungerar fint i övrigt.

Bor i Lund men kan ta med mig burken till er om det skulle vara passa bättre

**det är inget strömproblem.. bilden är tagen innan allt var påkopplat 😂**

Läs hela annonsen här

Permalänk
Administrativ avgift

@Zitoc: Haha dog lite av att du inte gjort en tråd och den fina texten. Jag kan ge lite generella tips:

Överklockning av minnen: Bara sätt dom på XMP överklockning av minnen ger i princip inga FPS increase.

Överklockning av processor så är det enda du behöver ändra CPU_voltage , kolla sweclockers tester o kopiera samma volt o inställningar för en 24/7 överklockning. Är den ostabil öka volten ett steg uppåt, är den stabil så sänk volten med ett steg tills det blir ostabilt o höj 2 steg. Finns diverse tester du kan testa men rekommenderar Cinebench R15 och Blender som Sweclockers använder.

Se till att processorn håller sig <80C så har du ett vinnande koncept , tror även att det finns en youtube guide för diverse inställningar och vad de faktiskt gör.

Edit: https://rog.asus.com/articles/guides/the-kaby-lake-overclocki...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94:

Har testat att sätta XMP men då startar inte datorn utan vill in i bios.

Samma sak händer när jag försökt klocka enligt lite generella inställningar.. därav att jag söker lite hjälp ☺

Permalänk
Medlem

Vill inte ha några pengar men kan försöka hjälpa i alla fall

Först och främst kolla att du inte har MCE inställt. Det är ASUS egna överklockning som tar upp alla kärnorna till max turbofrekvens hela tiden.

Av vad jag fann på google så verkar max spänning (volt) vara runt 1.35V för 24/7 användning på 8700K.

Så eftersom du har kylningen för den (någorlunda) höga volten, så kan du testa att ställa in 1.35V på CPU Voltage (manual). Sen är det bara att testa hur högt du kommer i frekvens med den spänningen inställt.

Ställ in 1.35V. Sen ändrar du Core Multiplier till t.ex. 50 (för all cores) så får du 5Ghz.

Multipliern tar din basfrekvens (100Mhz) och gångrar den med värdet du ställer in. Så t.ex. 45 för 4.5Ghz och 50 för 5Ghz. Så vill du testa 5.2Ghz ställer du in 52 för all Cores.

Får du bluescreen när du testar, så går du ner i frekvens ett steg (från 5.0 till 4.9 t.ex) och kollar om det är stabilt.

Ha XMP avstängt medans du överklockar, då det kan vara en stor faktor till det inte blir stabilt. XMP gör inte alltför mycket heller. Du kan testa XMP sen i efterhand (efter du listat ut överklocken på CPU) och se om det fortfarande funkar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Spar dina pengar istället. Folk hjälper dig gratis här. Har samma setup som du och gör som ovan har skrivit så går de galant. MCE av och vänta med XMP. Min går upp till 5.0Ghz vid 1.250v men inte alla som gör de. Inge kul och köra CPU för varm heller. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

@andra94:

Samma sak händer när jag försökt klocka enligt lite generella inställningar.. därav att jag söker lite hjälp ☺

Kopiera dina timings och volt, skriv in dom manuellt istället. Funkar det ej gå ner i MHZ till snäppet under och kolla om det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag har testat detta.. men hamnar i att datorn vill in i bios då den säger att den är ostabilr.

Följde denna länk. https://youtu.be/CoUtA7DKXhU

Permalänk
Medlem

@Nerxan:

Testade att skriva allt manuellt. Men samma resultat.. Kan vara att jag missat något. Men ska kolla igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

@andra94:

Hej, även jag rookie på detta.
Jag hade exakt samma bekymmer (men med andra komponenter).

Uppdaterade BIOS och sen gick det galant (XMP). Fast du kanske har sprillans prylar med senaste Bios.

/Peter

Permalänk
Administrativ avgift

@Zitoc: XMP problem brukar lösa sig med en XMP profil, men allt du behöver bry dig om för att få en 24/7 överklockning är CPU_core_voltage och sen ration. Otur att jag inte bodde närmare så hade jag gärna hjälpt dig på plats. Glöm inte att vi kan fjärrstyra och faktiskt överklocka via asus mjukvara (Ändrar i bios direkt efter omstart)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94:

Får jag besvära om vad mjukvaran heter? Är lite av en noob då jag inte hittar uppdateringar till mitt bios 😅

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat bios. Tyvärr ingen större lycka med mina försök.. jag får nog erkänna att jag är ganska kass på detta.. därav att jag gärna betalar för en lektion 😂😂

Permalänk
Administrativ avgift

@Zitoc: Defekta minnen om de inte klarar av XMP trots senaste bios, det enda du gör är ploppar på XMP =?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@andra94:

stämmer bra. datorn stannar i safemode och vill öppna i bios enbart.

kan de vara defekta trots att de alla syns i systemet på 2133mhz?

Mvh
Stanly