Permalänk
Medlem

Testa/felsöka telefonjack?

Fått en ny router från Telia till ADSL. Internet fungerar i några jack men inte i vissa. I dom det inte fungerar kan jag hitta routern och ansluta mig men når inte internet och lampan för internet lyser inte på routern.

Vill helst ha den inkopplad i ett av dem som det inte fungerar i. Hur felsöker jag vad felet kan vara? Vi har ingen vanlig telefon och inget inkopplad i dom andra jacken.

Nytt boende så inte haft internet där tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem

Felet lär vara att jacken inte är inkopplade så det är bara att börja mäta att det är förbindelse eller så installerar du om dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Felet lär vara att jacken inte är inkopplade så det är bara att börja mäta att det är förbindelse eller så installerar du om dem.

Hur mäter jag, med vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det skall vara runt 50V mellan de två nedre stiften vid näsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin79:

Hur mäter jag, med vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan tex koppla loss fösrtajacket och mäta resistansen i kablaget i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan tex koppla loss fösrtajacket och mäta resistansen i kablaget i huset.

Du får gärna utveckla hur detta skulle gå till, för vid en första anblick när jag läser detta påstående så verkar det bara vara en massa slöseri med tid...

För om han släpper på de ingående trådarna och börjar mäta på de utgående trådarna därifrån så ska han ju ha oändligt motstånd (om det inte är kortslutet nånstans, vilket jag förutsätter att det inte är eftersom han får Internet att fungera i vissa uttag) utan att ha någonting kopplat till övriga jack.

Permalänk
Medlem

Dom gamla telefonjacken fungerar på så vis (förutsatt det rätt installerat).

Första jacket kommer ingående kablar i nedersta delen.
Men du du inte har en telefon där så stannar signalen där.

Systemet är byggt så för att det inte ska gå avlyssna på samtal.
Är nån o pratar i andra jacket och nån lyfter luren ur första då blir det tyst i andra jacket och den som lyfter luren tar över samtalet.
Skulle personen ha pratat i första jackets telefon händer ingenting för den som lyfter luren i andra jacket får ingen signal.

Vill du ha signalen dvs internet till en annan jack så måste du öppna locket till första uttaget och skruva ihop de övre sladdarna med dom nedre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Dom gamla telefonjacken fungerar på så vis (förutsatt det rätt installerat).

Första jacket kommer ingående kablar i nedersta delen.
Men du du inte har en telefon där så stannar signalen där.

Systemet är byggt så för att det inte ska gå avlyssna på samtal.
Är nån o pratar i andra jacket och nån lyfter luren ur första då blir det tyst i andra jacket och den som lyfter luren tar över samtalet.
Skulle personen ha pratat i första jackets telefon händer ingenting för den som lyfter luren i andra jacket får ingen signal.

Vill du ha signalen dvs internet till en annan jack så måste du öppna locket till första uttaget och skruva ihop de övre sladdarna med dom nedre.

Rätt säker att du har fel vad gäller om det inte finns en telefon i första jacket. Då ska även de andra jacken fungera bortsett från om luren är lyft i något tidigare uttag.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Oavsett hur det ser ut efter första jacket skulle jag inte rekommendera att koppla in modemet efter det första jacket iaf. Kablaget som används invändigt i hus genererar massvis med störningar och signalförlust på köpet.

Om du vill få en stabil lina med så mycket kräm som möjligt från ditt xDSL så är det att koppla modemet i första jacket och sedan dra nätverkskabel till allt annat istället.

Skulle nog tom kunna säga att det är bättre att koppla modemet i första jacket för att sedan köra wifi till datorerna du vill använda än att koppla in modemet långt inne i huset och dra kabel till datorn från modemet.

Är det så att du använder modemet som router skulle jag rekommendera att brygga modemet(alltså inte använda router funktionen i det), dra en nätverkskabel till bästa punkt i huset där du vill ha en routern för att sedan koppla in en egen router där. Den lösningen kommer ge dig bättre nätverk inne i huset och samtidigt ge dig den högsta möjliga hastighet du kan få ut mot nätet.

För att ge ett exempel så bor jag väldigt nära min station(500m), och fick således ut "Upp till" 60Mbit VDSL från Telia. Kopplade först in det i kontoret (som inte var första jacket) och fick ut 30Mbit. Sedan kopplade jag in i första jacket och fick ut 50Mbit. Men eftersom jag bor så nära stationen visste jag att jag bör få ut närmare 60Mbit, så jag tog reda på var telefonlinan kom in i huset, ryckte ut kablarna som kommer utifrån gatan ur väggen och koppla på ett telefonjack direkt på inkommande kabel för att sedan köra en 0.5m kabel från det nytillverkade uttaget direkt i modemet.
Efter det fick jag ut 62Mbit på min "upp till" 60Mbit lina.

Kortfattat: Ju mindre intern telefonlina du har före modemet kopplas in, desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Det skall vara runt 50V mellan de två nedre stiften vid näsan.

Detta stämmer enbart om man har PSTN. Ligger det enbart xDSL på linan så får du inte ut något vettigt om du försöker mäta spänning.

Skrivet av martin79:

Hur mäter jag, med vad?

Lättaste sättet utan att ha tillgång till tonsändare/tonprobe samt adsl test utrustning är nog det som @mrqaffe redan har nämnt.

Värt att tänka på är att Telia inte garranterar något öht om inte router/modem sitter i första jack.
De står inte heller för felsöknings kostnader även om felet skulle vara deras om det inte sitter i första jacket.

Detta är delvis en kvarleva från när PSTN var vanligt.
Men det är även så att telia/skanova inte äger något bakom första jacket. Där är det du eller din hyresvärd som äger kablar och jack.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att koppla bort alla oanvända uttag, och utesluta dålig kontakt i blecken på dom är att koppla ihop inkommande (de undre paren) med utgående (de övre). Sedan är det bara att fortsätta så tills de ej fungerande hoppar igång. Gör de inte det så är det ett avbrott någonstans, och då är det bara att börja felsöka på vägen. Som sagt är det stor risk för att du tappar bandbredd eftersom signalen som går genom existerande uttag störs ut eftersom det är massa smuts och damm och fett etc mellan blecken som normalt delas av plastpluggen som förr stacks in i uttagen.

Edit, har du lite nyare uttag så sitter det en liten kontakt med 4 stift i. då är de inkommande paren de 2 inre, och de yttre är utgående...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Du får gärna utveckla hur detta skulle gå till, för vid en första anblick när jag läser detta påstående så verkar det bara vara en massa slöseri med tid...

För om han släpper på de ingående trådarna och börjar mäta på de utgående trådarna därifrån så ska han ju ha oändligt motstånd (om det inte är kortslutet nånstans, vilket jag förutsätter att det inte är eftersom han får Internet att fungera i vissa uttag) utan att ha någonting kopplat till övriga jack.

Man lossar inkommande teleledning så att systemet i huset blir spänningslöst och kontrollerar sedan kontinuiteten ("resistansmätning") genom övriga kablar/jack och mäter även om det är nån kortslutning och hur jacken är kopplade (serie eller parallell) det går att göra med en vanlig multimeter för de flesta har ofta inte tillgång till andra mätinstrument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kisumisu:

Dom gamla telefonjacken fungerar på så vis (förutsatt det rätt installerat).

Första jacket kommer ingående kablar i nedersta delen.
Men du du inte har en telefon där så stannar signalen där.

Systemet är byggt så för att det inte ska gå avlyssna på samtal.
Är nån o pratar i andra jacket och nån lyfter luren ur första då blir det tyst i andra jacket och den som lyfter luren tar över samtalet.
Skulle personen ha pratat i första jackets telefon händer ingenting för den som lyfter luren i andra jacket får ingen signal.

Vill du ha signalen dvs internet till en annan jack så måste du öppna locket till första uttaget och skruva ihop de övre sladdarna med dom nedre.

Detta stämmer inte alls om inte telefonuttaget är trasigt.

Inkommande kabel kopplas på de 2 nedre skruvarna, och utgående på de 2 övre. Om det inte sitter en telefon kopplad så är det metallbläck som leder signalen visare så här:

När du kopplar in en telefon i jacket så kommer plastpluggen som passar i nedre mittenhålet att trycka isär metallbläcken och bryta vidarekopplingen, och då kommer signalen gå via den telefonen och den kommer bryta nästa telefon om luren lyfts.

Men sitter ingen telefon i uttaget är det bara förbikopplat. Är ju därför det är en plastpenis på alla telefonkontakter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man lossar inkommande teleledning så att systemet i huset blir spänningslöst och kontrollerar sedan kontinuiteten ("resistansmätning") genom övriga kablar/jack och mäter även om det är nån kortslutning och hur jacken är kopplade (serie eller parallell) det går att göra med en vanlig multimeter för de flesta har ofta inte tillgång till andra mätinstrument.

Man seriekopplar aldrig telefonjack har aldrig fungerat

Däremot kan man ju undersöka om de är korrekt paralellkopplade (ingående på nedre skruvarna utgående på övre) eller felaktigt paralellkopplade (både ingående och utgående på nedre skruvarna) vilket jag antar är vad du menar.

Ska man kontinuitetsmäta så får man nog tillfälligt kortsluta (med ingående kablar på försa uttaget urkopplade då så klart) uttaget längst bort i slingan om man inte har rejält långa testkablar på sin multimeter.

Permalänk
Medlem

Kaskadkopplade är rätt namn, eftersom parallellkopplingen endast gäller elektriskt utan telefoner inkopplade. Men sådant kommer bara gamlingar ihåg snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta stämmer inte alls om inte telefonuttaget är trasigt.

Inkommande kabel kopplas på de 2 nedre skruvarna, och utgående på de 2 övre. Om det inte sitter en telefon kopplad så är det metallbläck som leder signalen visare så här:
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.varion.se%2Felektronik%2Ftemp%2Ftelefonjack_jack.gif&f=1

När du kopplar in en telefon i jacket så kommer plastpluggen som passar i nedre mittenhålet att trycka isär metallbläcken och bryta vidarekopplingen, och då kommer signalen gå via den telefonen och den kommer bryta nästa telefon om luren lyfts.

Men sitter ingen telefon i uttaget är det bara förbikopplat. Är ju därför det är en plastpenis på alla telefonkontakter

Ok tack för informationen!
Då har jag nog haft trasigt uttag den tiden jag hade telefoni