Jag försöker välja mellan en HP Pavilion 15-ck005no som jag kan få för 7990 kr med studentrabatt eller en Inspiron 15 7000 för Inspiron 15 7000 for 9621 kr med studentrabbat.
Jag ska använda det till lättare cad (rhino, solidworks) och renderingar (keyshot, maxwell) och photoshop.
Största skillnaden verkar vara grafikkortet, HP med den nyare NVIDIA GeForce MX150 (2 GB GDDR5 dedikerat) och Dell med NV GeForce 940 MX 4 GB GDDR5. Jag har läst på andra forum att 4gb är rätt onödigt för grafikkortet i bärbara för att dem inte kan untyttja det?
HP har bara 256 gb som kanske blir lite för lite efter att man installera alla program.
Har aldrig ägt en HP dator men har alltid haft känslan att deras bygg kvalite är lägre än dell men den kanske inte stämmer?
Har du fått datorn ännu och hunnit testa den något?
Jag beställde samma dator under helgen men inte fått den ännu.
Har sett på några ställen att man klagar på att fläktljudet är högt och att fläkten startar ofta
även vid låg belastning.
Är det något du har hunnit uppleva?
Jag tänkte som du att datorn såg bra och prisvärd ut på beskrivningen.
Hoppas bara att den är det i verkligheten också.
Fick den på torsdagen precis innan påskhelgen! Är som helhet mycket nöjd, startar på typ 3 sekunder och klarar även spelen jag spelar på bra grafik. Vidare är skärmen mycket bra med fin detaljrikedom, möjligen något ljussvag. B&O-högtalarens ljud är riktigt bra! Chassit är tunt och lätt och tangenterna är väl något plastiga om man ska vara petig men inget som stör direkt. Snabbheten och responsiviteten väger upp det hela.
Fläkten går igång ordentligt när man gör mer krävande grejer men slår man av Fan always on i BIOS så blir det mycket bättre, då slipper man ju ha dem igång konstant och bara när det verkligen behövs.
Rekommenderar denna starkt, mer prisvärd dator med rabatten är svår att hitta.
Gott att höra att du överlag är nöjd. Nu blir jag lite lugnare över mitt köp.
Lite kompromisser får man nog räkna med.
Jag använde också en rabattkod så mitt pris blev 7990 kronor.
Kändes prisvärt med en I7 8:e generationen och extra grafikkort samt SSD.
Jag kommer skriva en hel del på denna dator så bildskärm och tangentbord är ganska viktigt.
Hopas jag kommer bli nöjd med dessa.
Jag kommer inte spela så mycket på datorn.
Den kommer mest att användas till surf, youtube, C# Visual Studio och eventuellt någon virtuell maskin.
Detta hoppas jag inte skall belasta datorn så mycket.
Förhopningsvis efter ditt tips om BIOS inställningen så kanske inte fläkten behöver vara igång nästan någon ting.
Hur upplever du det om du surfar eller tittar på youtube, är fläkten igång då?
Om den är igång under dessa fall, går den på högvarv eller är det ett störande ljud?
@sworst: Precis, sedan får man väl köpa en extra hårddisk, funderar på en SSHD på 1 TB och dela upp den så 500 GB används för Windows och resterande för min Ubuntu som jag Dual bootar.
Fläkten märks bara när GTX150-kortet används, annars är den hur tyst som helst.
Bestämde mig slutligen för att returnera datorn. Inte för att den var dålig på något sätt men känner att man för några tusen mer kan få något bättre med bättre byggkvalitet t.ex. Blir nog en Envy 15 X360 med touch screen istället.