Permalänk
Medlem

Fått vätska i min nya laptop

Hej! Köpte mig en skoldator för någon månad sen.
En Lenovo IdeaPad 320S-13 81AK0048MX.

För någon vecka sedan så spillde jag ut Loka Crush över tangentbordet...... Dock inte alls mycket.
Endast 5-6 knappar som blev sega.

Jag bestämde mig för att ta bort en av knapparna.
Lyckades inte få dit knappen igen, plasthöljet sprack.

Jag lämnade in datorn på lokal databutik och de konstatera att moderkortet kortslutit.
Kan den ha gjort det trots att jag använde datorn dagligen efter olyckan?

Kalaset skulle gå på 2300kr och ett nytt hölje till knappen lyckades de inte fixa fram.

Är det värt att laga datorn och få tillbaka den med en trasig knapp.

Eller sälja datorn som den är?

Trist. Hoppas på något tips!

Tack!

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Bjermo:

Hade jag varit du hade jag bett om datorn för att se om den går att starta. Låter inte så troligt att den kortslutit när du använt datorn ett tag. Kan hända men inte så troligt.

Permalänk
Medlem

@Dassh: Nej de jag tycker.. Låter konstigt... Ja det var gratis felsökning. Kunde plocka upp datorn idag.
jag har ju dock inga bevis på att den gick att starta när jag kom dit

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Bjermo:

Du kan ju alltid ta med den hem och säga åt dom att du ska tänka på det om det är värt det. Startar datorn också så vet du att det inte stämmer samt du kan leta vidare efter något företag som kan byta tangentbordet/knappen åt dig.

Permalänk
Medlem

@Dassh: Om kortet kortslutit så lär väl inte datorn starta?? Dåmåste den ju kortslutit när de öppnade den..

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk

Hade köpt ett replacement keyboard från eBay
Exempelvis https://m.ebay.com/itm/US-keyboard-for-LENOVO-IdeaPad-320-14I...
Detta är US layout så vill du ha Å Ä Ö så komplettera din beställning med klistermärken
Edit
Detta förutsätter såklart att moderkortet INTE är kortslutet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Kolla på youtube och avgör om du känner att du kan byta tangentbord. På vissa datorer är de riktigt mycket sladdar och grejjer i vägen.

Permalänk
Medlem

Vätskeskador slår inte alltid ut grejerna på en gång utan felen kan visa sig efter ett tag.

Är verkstaden seriös så har de öppnat upp och fotat moderkortet på de ytorna som är vätskeskadade, be om bilder.

Risken finns alltid att de tar din felbeskrivning och latar sig och gör ett kostnadsförslag efter det.

Tycker också att 2300:- låter lite dyrt för enbart moderkortsbyte, säker på att de inte tagit med ett helt nytt tangentbord i den kostnaden?

Har jobbat som servicetekniker innan och sett hundratals vätskeskador på elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Vätskeskador slår inte alltid ut grejerna på en gång utan felen kan visa sig efter ett tag.

Är verkstaden seriös så har de öppnat upp och fotat moderkortet på de ytorna som är vätskeskadade, be om bilder.

Risken finns alltid att de tar din felbeskrivning och latar sig och gör ett kostnadsförslag efter det.

Tycker också att 2300:- låter lite dyrt för enbart moderkortsbyte, säker på att de inte tagit med ett helt nytt tangentbord i den kostnaden?

Har jobbat som servicetekniker innan och sett hundratals vätskeskador på elektronik

Han sa att de skulle bli 2600kr men kunde dra bort 300kr om jag tyckte det var dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Vätskeskador slår inte alltid ut grejerna på en gång utan felen kan visa sig efter ett tag.

Är verkstaden seriös så har de öppnat upp och fotat moderkortet på de ytorna som är vätskeskadade, be om bilder.

Risken finns alltid att de tar din felbeskrivning och latar sig och gör ett kostnadsförslag efter det.

Tycker också att 2300:- låter lite dyrt för enbart moderkortsbyte, säker på att de inte tagit med ett helt nytt tangentbord i den kostnaden?

Har jobbat som servicetekniker innan och sett hundratals vätskeskador på elektronik

2300 kr låter för billigt ifall man behöver byta moderkort då de flesta laptop har fastlödda CPU samt i 13 tum datorer så är ofta också RAM fastlött.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Vätskeskador slår inte alltid ut grejerna på en gång utan felen kan visa sig efter ett tag.

Är verkstaden seriös så har de öppnat upp och fotat moderkortet på de ytorna som är vätskeskadade, be om bilder.

Risken finns alltid att de tar din felbeskrivning och latar sig och gör ett kostnadsförslag efter det.

Tycker också att 2300:- låter lite dyrt för enbart moderkortsbyte, säker på att de inte tagit med ett helt nytt tangentbord i den kostnaden?

Har jobbat som servicetekniker innan och sett hundratals vätskeskador på elektronik

2300kr är ju billigt för ett nytt moderkort och arbete(?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

2300 kr låter för billigt ifall man behöver byta moderkort då de flesta laptop har fastlödda CPU samt i 13 tum datorer så är ofta också RAM fastlött.

Skrivet av Dreijer:

2300kr är ju billigt för ett nytt moderkort och arbete(?).

Jahopp, mycket har väl hänt på 6 år då. Det vanligaste i min erfarenhet har varit 1400-1800 spänn. Speciellt på en sån här undre medelklass-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Jahopp, mycket har väl hänt på 6 år då. Det vanligaste i min erfarenhet har varit 1400-1800 spänn. Speciellt på en sån här undre medelklass-dator.

Haha om du bara visste!
4-5k för ett moderkort i nyare Lenovo/HP är inga konstigheter

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig så hade jag hämtat ut burken, betalat felsökningskostnaden, och hoppats på att de försöker köra en fuling med dig (vilket inte är helt ovanligt).

Att moderkortet kortslutit en hel vecka efter du spillt på den känns, även om det inte är helt uteslutet, rätt otroligt. För det första brukar tangentbordet fånga det mesta av vätskan, och det andra så även invärtes väta brukar torka på 1-2 dygn. Så har maskinen inte lagt av de första två dygnen så brukar det vara lugnt. Kan dock röra sig om oxidering (rost), men jag ropar nog bullshit på utlåtandet. Känns mer som ett "här har vi en som spillt vätska på sin burk, så vi drar till med det dyraste vi kan men som ändå känns någorlunda värt att betala för en reparation."-scenario.

Och sen antingen försökt fixa nytt tangentbord själv som någon föreslog, om burken fortfarande fungerar dvs. Eller sålt den som reservdelsplock på tradera och köpt en ny.

Enda scenariot jag hade betalt så pass mycket för reparation, i förhållande till maskinens värde, är om du kan ta det som ett försäkringsärende och enbart betala självrisken, med förhoppningen att de dömer ut den hellre än går vidare med reparation.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag hämtade ut datorn nyss. De var gratis felsökning.
Datorn fungerar utan anmärkning. Dock såg han en vätskeskada men inget som skulle synts på bild eftersom de var Loka Crush och inte exemplevis cola.

De sa att de rengjort tangentbordet men de knastrar fortfarande, exakt som innan.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Se där, vet inte hur de kan påstå moderkortet är kortslutet då, låter rätt oseriöst faktiskt.

Vill du så kan du själv öppna upp och rengöra moderkortet med sprit, i samband med ett eventuellt tangentbordsbyte. Brukar vara en rätt simpel process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

@elBenko: Jag hämtade ut datorn nyss. De var gratis felsökning.
Datorn fungerar utan anmärkning. Dock såg han en vätskeskada men inget som skulle synts på bild eftersom de var Loka Crush och inte exemplevis cola.

De sa att de rengjort tangentbordet men de knastrar fortfarande, exakt som innan.

Fråga vad det är som kortslutits?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Tangentbordet ser inte exakt likadant ut. men kanske är samma mått.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@frong: De sa han på telefon. Sen sa han att han rekommendera att byta ifall de skulle gå sönder?
Så då lär den inte kortslutit? Verkar vara svårt att hitta ett tangentbord....
Får sälja den.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Avstängd

Ta bort tangentbord på laptops är enkelt i dom flesta fall men finns modeller som är dryga

Vanligaste är att man kollar skruvarna på baksidan så ser man vilka som hör till tangentbordet med en markering vid skruv hålen som ser ut som ett tangentbord och tar ur dom och vänder sen på datorn så sitter tangentbordet med klips man får pilla in och lyfta tangentbordet ”en spudger är trevlig att ha men ej ett måste” sen släppa på flatkabeln så är tangentbordet löst

Funkar datorn tror inte jag det är någon fara för lokan bör ha torkat nu och hade det varit problem hade du märkt det och ofta går vätskan inte ner till moderkortet så skulle jag reparera hade jag sagt byt tangentbordet katten mördade en knapp 😉

Men är ganska enkelt att göra det själv och när jag reparerade laptops var 9 av 10 så enkla men finns modeller man får krångla mer på och det går att göra rent tangentbordet annars kostar dom oftast inte mycket på Ebay / Alibaba trots post Nord påslag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

@frong: De sa han på telefon. Sen sa han att han rekommendera att byta ifall de skulle gå sönder?
Så då lär den inte kortslutit? Verkar vara svårt att hitta ett tangentbord....
Får sälja den.

Knappa in din burks serienummer här:

https://support.lenovo.com/se/sv/partslookup

Så får du reda på vilket part.nr. tangentbordet har. Lättare att söka på nätet/fråga återförsäljare när man vet part.nr.

Möjlig återförsäljare att höra med: https://www.medion.com/lenovoserviceshop/welcome?lang=sv

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Jahopp, mycket har väl hänt på 6 år då. Det vanligaste i min erfarenhet har varit 1400-1800 spänn. Speciellt på en sån här undre medelklass-dator.

Jag som jobbar på Dell har sålt moderkort för 17 000kr Inget jag rekomenderade kunden då datorn kostade 24 000kr ny men han ville bestämt köpa ett nytt.

(Moderkortet var såpass dyrt då allt var fastlött på moderkortet, CPU, Minne etc)

Permalänk
Medlem

Nästa gång du vill göra rent ett tangentbord på en laptop, prova att använda kemiskt ren bensin eller aceton + tandborste, medans datorn är av. Då det dunstar av sig själv efter ett tag och inte leder ström, så kan du pytsa på relativt generöst för att lösa upp eventuellt klägg.

Men då klägget som löses upp kan vara ledande, är det rekommenderat att ha datorn avstängd under ingreppet, och även låta den vila en dag efter. Gamla vanliga "better safe than sorry".

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Man kan också ta ur tangentbordet ur datorn , tejpa flatline kabel med eltejp o köra diskborste & diskmedel på tangentbordet (tom på PCBn) utan att det är skadligt. se bara till att torka jävligt noga med hårfön & tryckluft innan du kopplar in det.
Jag har räddat tangentbord på det sättet.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Man kan också ta ur tangentbordet ur datorn , tejpa flatline kabel med eltejp o köra diskborste & diskmedel på tangentbordet (tom på PCBn) utan att det är skadligt. se bara till att torka jävligt noga med hårfön & tryckluft innan du kopplar in det.
Jag har räddat tangentbord på det sättet.

Men knappen är fortfarande sönder....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Skrivet av Bjermo:

Men knappen är fortfarande sönder....

Skickades från m.sweclockers.com

En ny bräda går på runt 200 spänn
Se här
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_fsrp=1&_osacat=31568&...

Det kanske är värt att chansa för de pengarna och se om du får dit knapparna från -14" tborden på din -13" modell då det inte verkar finnas några keyboards i din storlek på ebay.

Guide för hur du får dit knapparna
https://www.youtube.com/watch?v=USodVoB98UI

Eftersom datorn fortfarande kostar ca 7.000kr ny känns det värt att testa för ~200kr men det är vad jag tycker

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Skickar pm istället

Permalänk
Medlem

Köpte ett fäste som jag hoppas är rätt.
Tangent.se
Får väl se om de passar.
Ifall de gör de så tar jag väl isär och försöker göra rent tangentbordet.

Visa signatur

Lev nu, dö sen