Vi minns legendariska 3dfx

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Gainward Dragon 3000 Voodoo 2 kort samt även ett Voodoo3 2000 PCI kort helt gratis till mitt Socket (A)462 system.
UT99 flyter på riktigt bra

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Körde en Compaq med Celeron 455MHz med 2st voodoo2 i sli.. körde UT gick bra på den maskinen tyckte jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Aaaaah!

Den största "wow" upplevelsen när det gäller datorer sedan början. Ssd va nära men inte riktigt.

Min vän köpte ett v2 och slängde in det i sin pentium 166. Quake 2 och framför allt Wing Commander Prophecy va skitsnyggt.

Men jag körde med mitt eget v2 rätt länge efter det. Hade ett i min k6-2 500mhz.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Mitt första 3DFX någonsin RealVision Voodoo1

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mitt första 3DFX någonsin RealVision Voodoo1
https://i.imgur.com/vF262OY.jpg

Feel the 90s boxart!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Jag körde inte så mycket på voodoo men hade någon tidig modell ett kort tag men tror jag fick bra betalat för den datorn och slog till på en biffig pentium 2 350 mhz med 128mb ram och tnt2 istället för 12000kr + någon tusenlapp för grafikkortet och högtalare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Städade lite och hittade denna goding.
Lådan har väl sätt sina bättre dagar men det var i bättre skick än vad jag väntade mig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kom med i 3D-svängen ganska sent så det första kortet blev ett 3D Blaster Banshee (Voodoo 2 chip). Kommmer ihåg det som igår när jag startade Unreal som jag precis hade införskaffar och tänkte, wow, vad bra grafiken ser ut i det spelet. Efter en stund spelande kom jag på, kanske ska installera Glide-drivrutinen och starta om spelet, sen var hakan nere i golvet och munnen full av dregel...
Har aldrig fått ett liknande uppleve sen dess.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Det är ett sådant här va? Hittade det när jag gick igenom gamla datorprylar.

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk

hur kan du ha suttit på 640x480 och under grafikkort körde sen 1994/1995 på 800x600

Skrivet av Karaff:

Mitt första 3D kort var ett Voodoo 1 med 4MB VRAM, köpte det begagnat

Spelen gick väl från 320x240 till 640x480 och fick i samma slag finare framerate, det är skillnad det !

Permalänk
Medlem

@Duckface21:

Det var 640x480 du fick med Voodoo 1.

Givetvis körde man högre upplösning i 2D läge med befintligt grafikkort.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en burk med ett 3dfx voodoo 1 från diamond här själv.
Funderar dock lite på om jag ska skicka i det i min windows xp burk och testa ifall man kan få upp fps lite mera än vad pentium mmx 200 mhz processorn kan göra för närvarande.

(Moderkortet är ett Asus P55T2P4 och har jag en amd k6-2 500 mhz i en fujitsu liteline laptop jag kanske kan plocka i.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Mitt första 3DFX någonsin RealVision Voodoo1
https://i.imgur.com/vF262OY.jpg

Japp hade en sådan också, crap... det var tider det
Snacka om mysig känsla när man tänker tillbaka, blir helt salig.
Detta Voodoo kort satt tillsammans med en pentium mmx 166MHz om jag minns rätt

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mitt första 3DFX någonsin RealVision Voodoo1
https://i.imgur.com/vF262OY.jpg

Det där var mitt första kort också. Köpte det samma dag de fick in dem till Spelbiten i Stockholm. Tömde sparbössan och köpte direkt. Visste inte riktigt vad det var men killarna i butiken sa att det var en revolution och de var galet stolta över att ha de första 3dfx-korten i Sverige.

20 år gick fort...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en hel del aktier i detta företag och förlorade strängt taget allt, easy come easy go.
Från början krossade dom strängt taget allt motstånd, bla beroende på stödet för glide i vissa spel, med sedan tog gröningarna över och 3dfx kom aldrig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag var väldigt sen med 3D-kort. Mitt första var ett begagnat VooDoo3. Och "das spel" just då var Unreal, som jag hade spelat med vanligt 2D-kort innan. Känslan när man fick det att lira med Glide går knappt beskriva. Fasiken vad fint det var och vad mjukt det flöt på, och sådant tar man för givet idag.

Haha, jag var också lite sen i starten! Voodoo 3 3000 16MB var mitt första 3D-kort mer specifikt. Processorn var en Intel Pentium II 333MHz. Undrar om det inte var 128MB RAM-minnen i burken också. Glide var verkligen läckert när det begav sig

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mitt första 3Dfx-kort var precis det Orchid 3Dfx Voodoo 1 som syns i bild i artikeln! Har fortfarande kvar kartongen, där nu allting ligger i t o m! Det var ren magi när man började testa sig fram. Först minns jag Turok, sen den uppdaterade EXE-filen till Tomb Raider. Vilka lyft!

Hoppade själv över Voodoo2 och det blev Voodoo3 istället. Älskade verkligen 3Dfx och sörjde när företaget försvann, lite samma känsla som för Commodore.

Nostalgi av rang!

Permalänk
Medlem

Hyllningsfilm till 3dfx:

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig ett Voodoo kort men jag minns att man suktade efter bilderna på GL Quake som man kunde se i speltidningar och på den tidiga webben. För egen del så kände jag att jag ville kunna ha 3D och 2D-grafik på samma kort, men det var sällan jag körde något med accelererad 3D-grafik i ett fönster så det hade väl kvittat.

Nån gång där i början så var det en stor grej att korten kunde accelerera färgade ljuspunkter. Om man kollar på spelen från den tiden så användes de effekterna ganska flitigt.. 90-talets RGB hype

Jon Peddie Research hade något forum där de som var intresserade av hårdvara för datorgrafik brukade hänga.

Permalänk
Inaktiv

Själv hade jag ett Evil Queen 16 mb med 3dfx.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån så fick jag faktiskt en gammal Pentium 2 233MHz MMX dator från farsan. De höll på att flytta och de ville slänga datorn men jag tog hand om den istället. Datorn har ett Voodoo 2 Diamond Monster 12MB installerat.

Minns när jag var yngre så körde jag en hel del spel på den datorn.

Moderkortet är ett Slot 1, men det stöder även Pentium 3 också. Chipset baserat på intel 440BX, ett av de bästa.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Blir nästan tårögd, så jäkla vackert! Man hoppar tillbaka tiden när man var 10-12 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Över 60 fps på 90talet.

Slå det xbox/playstation.

Permalänk
Medlem

@Karaff:
berodde på spelet gick att köra högre som 800x600 berodde på z-frambuffer körde det på mitt helios 3dfx i vissa tittlar. Berode på att minnet var segmenterat. Var samma sak med v2 det var segmenterat. Så vissa saker som skulle fungerat annars på 8MB varianten precis som på 12MB varianten gjorde det inte då det var segmenterat.

Edit:
@Parabellum
Minna CRT körde 85hz på den tiden. Var ovanligt med skärmar som inte klarade 72hz vilket som funkar med film eller 75hz. Sedan att folk inte fattade varför var en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag gick från PowerMacens inbyggda grafikkrets med två MB VRAM till ett Voodoo3 med 16. Det var skillnad det. Det blev ett antal timmar i Unreal Tournament .

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min fungerande AMD K6III Voodoo3 burk och min bojkott av nVidia fortgår.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Har ett Voodoo2 och två Voodoo5 fabriksnya och inplastade. Köpte Voodoo5 korten billigt på Tradera för en massa år sedan. Sen har jag även några Voodoo1, Voodoo2 och Voodoo3 som inte är fabriksnya.

https://www.pixeltopic.com/files/2018/4/flibaqcgnyjpjqe.jpg

Heh.. .och de säger att man inte kan göra fynd på Tradera

Själv har jag 2 maskiner på vinden (som iaf när de sattes undan fungerade).
En P1 200Mhz med Riva TNT (tror jag), och ett Voodoo 2 kort kopplat till detta med 32MB RAM (fullt populerat).

Andra en Abit BX133 med PIII 1Ghz CPU, med 768MB RAM (max det 440BX chipsetet klarar) och ett Voodoo 5 5500. Så mycket kul man hade med dessa maskiner. Med all nostalgi så funderar man på om kanske det är något att plocka fram i sommar och se om man kan få liv i igen.

Efter dessa köpte jag ett Nvidia 4600 Ti... något av det sämsta köp jag gjort i mitt liv. Konstant överhetting, ingen AA prestanda öht och kortet dog efter 1 år. Skulle köpt ett 9700 PRO :=/

Voodoo korten kommer för alltid leva kvar hos mig i hjärtat dock, eftersom de verkligen var... spel kort. Och det tog verkligen åratal för DX att ens komma nära det. Och sedan dödade Nvidia det... något jag aldrig förlåter dem för.

@emilakered Något att kanske lägga till i artikeln är lite orsaker varför Voodoo blev omkörda. 16-bit vs 24/32-bit och tävlingen mellan DX och Glides utveckling?

Permalänk
Medlem

Mitt främsta minne av 3Dfx är lite negativt.
Sommaren 98 fick jag mitt första riktiga jobb, och blev i samband med det erbjuden Hem PC.
Det var en Compaq. P2 300 med "kraftfull 3D grafik"! Vad jag blev varse först senare var att GPUn var en ATI Rage Pro LT monterad på moderkortet...
När jag väl fått hem min nya monsterdator köpte jag lite spel som skulle kunna dra nytta av den kraftfulla grafiken. Bland annat en samlingsutgåva "Front Line Fighters" som innehöll simulatorer för F-16, Apache och Hind, och var tydligt märkt "3Dfx".
Eftersom jag då inte visste att det fanns ett företag som hette 3Dfx utgick jag ifrån att beteckningen bara innebar att programmen hade coola 3D-effekter...
Döm om min besvikelse när jag försökte starta första spelet i 3D-läge och det bara kom upp en ruta som klagade på att drivrutiner för Glide (som jag inte visste vad det var) saknades!
När jag gick tillbaka till butiken och förklarade mitt problem fick jag förklarat att det krävdes Voodoo grafikkort för att det skulle fungera.
Jag blev tvungen att köra spelen med CPU-renderad grafik, vilket visserligen fungerade bra men inte var lika vackert.

Permalänk
Medlem

har både voodoo 2 och 3 liggandes någonstans i källaren.

var som en helt ny värld när man stoppade i sitt voodoo kort och drog igång carmageddon 2. hade innan kört på direkt 3d med något gammalt trident kort med 4mb eller liknande vilket resulterade i ca 15 fps.
med voodoo kortet gick det både snabbare och blev snyggare, markant skillnad.

givetvis hade man även en klockad pentium 233mmx @301mhz med en fläkt som lät som satan själv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Undrar om man nånsin kommer få uppleva en så stor uppgradering igen.

Lägg 4,5 månadslöner, så lär det bli en fet uppgradering!

Mitt första 3D-kort var ett PowerVR PCX2 som kördes tillsammans med ett Matrox Millenium. Blev ett stort lyft prestandamässigt med Voodoo2 senare, även om PowerVR var bättre rent grafiskt.