Permalänk
Medlem

Vänta på ryzen 2 eller köpa en 8600k

är det värt att vänta på ryzen 2 eller ska man bara köpa en 8600k nu
strawpoll

Permalänk
Medlem

@nisse240: Beror ju på vad du skall göra med den skall du bara spela kör på intel . ska du göra flera saker samtidigt AMD

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom: jag ska spela kanske skulle lagt till det

Permalänk
Medlem

Ryzen 2 är väl bara några dagar bort? Vänta och se om du inte absolut måste ha grejerna till helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du inte är helt utan dator tycker jag det alltid är värt att vänta när det inte ens handlar om en månad innan nya grejer släpps. Även om du inte väljer någon ryzen 2 så är chansen stor att priserna på intel processorena sänks.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: har min nuvarande dator med en 3930k och ett gtx690 och 8gb ram men har samlat ihop ett par delar och det är endast moderkort och processor kvar kommer köra gskill tridentz 16gb 3200mhz och ett strix 1060 6gb oc i den nya och har även en masterbox 5 lite och en hyper 212 evo kylare till processorn jag kommer köpa

Permalänk
Skrivet av nisse240:

@jOnÄTÄn: har min nuvarande dator med en 3930k och ett gtx690 och 8gb ram men har samlat ihop ett par delar och det är endast moderkort och processor kvar kommer köra gskill tridentz 16gb 3200mhz och ett strix 1060 6gb oc i den nya och har även en masterbox 5 lite och en hyper 212 evo kylare till processorn jag kommer köpa

Då är det bara dumt att inte vänta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har ju aldrig i mitt liv gårr ifrån 6/12 till 6/6 även om den är bättre/clock.

Varför måste du byta cpu?

Jag kör på en 4930k 4,3ghz som är efterföljaren till din och kör den ihop med ett 1080 och kan då köra allt som finns på marknaden just nu utan några som helst problem.

Vad är det du spelar för spel?

Mvh
Martin

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

@martin_opell: saken är att jag ej kan uppdatera bios i mitt moderkort så att jag kan inte använda mitt 1060 så jag bestämde mig för att bygga en till dator efterssom jag bor på 2 ställen så slipper jag ta med mig burken. Spelar spel som pubg lol fortnite wow och trippel a spel som just cause 3 assasins creed origins mm

Permalänk
Medlem

Finns väl instruktioner på hur man uppdaterar BIOS på ditt moderkort?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: har provat alla sätt men den vägrar den uppdaterar sen efter jag kollar versionen efter är jag på samma

Permalänk
Skrivet av nisse240:

@martin_opell: saken är att jag ej kan uppdatera bios i mitt moderkort så att jag kan inte använda mitt 1060 så jag bestämde mig för att bygga en till dator efterssom jag bor på 2 ställen så slipper jag ta med mig burken. Spelar spel som pubg lol fortnite wow och trippel a spel som just cause 3 assasins creed origins mm

aha men då förstår jag! om du ändå skall ha 2 maskiner, trodde du skulle ersätta den du hade.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Tydligen tar AMD förbeställningar på Ryzen 2 nu. Detta från TH för en timme sedan: http://www.tomshardware.com/news/amd-pinnacle-ridge-ryzen-pre...

Specifikationerna finns även med för nya 7 och 5 serien (2800 saknas dock).

Permalänk
Medlem

@martin_opell: planen var att bara uppgradera grafikkortet men efterssom det inte funkade för jag har för gammalt bios som inte går att uppdatera vart det att köpa helt nytt

Permalänk
Medlem

@Fey: ska jag vara ärlig säger clocksen och det mig ingenting jag vill se real world performance asså spel mm

Permalänk
Medlem

Såg nyss priserna på inet 2600x verkar prisvärd men dock så kostar moderkorten mycket. Återstå att se hur dessa presterar i spel inom närmaste veckorna

Permalänk
Skrivet av nisse240:

Såg nyss priserna på inet 2600x verkar prisvärd men dock så kostar moderkorten mycket. Återstå att se hur dessa presterar i spel inom närmaste veckorna

Tror alla moderkort med chipset ur 300 serien får bios som stödjer ryzen 2000 serien och inet borde kunna ställa upp på att uppdatera bios före leverans. Sen vilka nackdelar det innebär att inte köra med 300 serien istället för 400 serien vet jag ej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: har inte 400 serien typ xfr 2 eller vad det heter

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: sen kan man ju vänta på b450 moderkorten finns bara x470

Permalänk

@nisse240: Har inte satt mig in i skillnaderna ännu men troligtvis får du lite fördelar av att använda 400 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@martin_opell: Det är en jävla skillnad på din cpu och OPs cpu. När det kommer till spelen nu för tiden så räknas knappt "alla dess kärnor", var kärna för sig. 4930k har ganska mycket bättre single core jämnt emot 3930k.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vänta 6-dagar!
Jag är själv riktigt sugen på att uppgradera. Men har inte bråttom. För min del blir de definitivt AMD. Men jag kan vänta till efter sommaren.
Men du kan lätt vänta 6 dagar!

Jag tror inte att en AMD 2700x kommer vara mycket snabbare än en 1700x tex, Men lite högre överklockningsmöjligheter hade ju varit trevligt.

De ska väl nämnas att Intel är bäst i spel, och kommer antagligen vara de även efter Ryzen 2 släppet. Men AMD's Ryzen är ju en så mycket bättre all-around cpu. Och sen vet de hur man överför värmen från cpun till kylaren! Vilket gäng liksom! ;D

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

@martin_opell: saken är att jag ej kan uppdatera bios i mitt moderkort så att jag kan inte använda mitt 1060 så jag bestämde mig för att bygga en till dator efterssom jag bor på 2 ställen så slipper jag ta med mig burken. Spelar spel som pubg lol fortnite wow och trippel a spel som just cause 3 assasins creed origins mm

Märkligt att ett 1060 inte funkar på det kortet. Jag kör ett 1060 på ett M2N-E SLI (från ca 2007) utan problem. Fast det är Linux förstås.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Märkligt att ett 1060 inte funkar på det kortet. Jag kör ett 1060 på ett M2N-E SLI (från ca 2007) utan problem. Fast det är Linux förstås.

Tror inte det har med operativsystem att göra. Det är inte ovanligt att moderkort från den eran har behov av bios uppdatering för att fungera med moderna grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du skall givetvis köra på AMD Ryzen 7 2700X. Top of the line, du behöver inte ens överklocka själv. Allt annat vore en downgrade, det skulle kännas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICA30:

Du skall givetvis köra på AMD Ryzen 7 2700X. Top of the line, du behöver inte ens överklocka själv. Allt annat vore en downgrade, det skulle kännas fel.

Varför är det självklart? Den ser ut att ligga i samma pris som 8700k.

TS vill ju ha en vettig spelcpu, tillför de extra kärnorna någonting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

TS vill ju ha en vettig spelcpu, tillför de extra kärnorna någonting?

Skickades från m.sweclockers.com

Byggde själv en ny dator nyligen, alltid kört AMD sen 2005 men köpte I7 8700k & 1080 TI i år.

T.ex Starcraft 2 ”stödjer” väl fortfarande endast 2 kärnor & många nya spel stödjer 4-6 kärnor (med vissa undantag, finns dem som stödjer fler kärnor) och då vill man ha högre core-clock vilket nästan alla på internet håller om om.

Skall datorn användas till annat än spel såsom (vad heter det, fixar filmer / bilder och gör timvis med beräkningar så rekommenderar folk AMD pga föer kärnor.

Summa summarum: Kolla hur Ryzen 2 ser ut men jag tror hastighet per kärna vinner ändå för spel(Intel).
Endast spel: Högre clockspeed = Intel
Videoredigering eller liknande: Fler kärnor = AMD

Rätta mig gärna om jag har fel, har spelat i många år men aldrig satt mig in i detaljerna men detta är vad jag kom fram till innan jag köpte en ny gamingrigg (100-120 fps i pubg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awrodo:

Byggde själv en ny dator nyligen, alltid kört AMD sen 2005 men köpte I7 8700k & 1080 TI i år.

T.ex Starcraft 2 ”stödjer” väl fortfarande endast 2 kärnor & många nya spel stödjer 4-6 kärnor (med vissa undantag, finns dem som stödjer fler kärnor) och då vill man ha högre core-clock vilket nästan alla på internet håller om om.

Skall datorn användas till annat än spel såsom (vad heter det, fixar filmer / bilder och gör timvis med beräkningar så rekommenderar folk AMD pga föer kärnor.

Summa summarum: Kolla hur Ryzen 2 ser ut men jag tror hastighet per kärna vinner ändå för spel(Intel).
Endast spel: Högre clockspeed = Intel
Videoredigering eller liknande: Fler kärnor = AMD

Rätta mig gärna om jag har fel, har spelat i många år men aldrig satt mig in i detaljerna men detta är vad jag kom fram till innan jag köpte en ny gamingrigg (100-120 fps i pubg)

Skulle tro att 4 kärnor är det högsta som stöds i spelvärlden idag. Total war kan vara det ända som sträcker sig utanför detta.

Osäker på om bf1/star wars/ac:o/fc5 tex stödjer fler än 4 kärnor.

Tror även att intel vinner mot amds nya, för spel & streaming(obs/xsplit)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92:Destiny 2 använder alla kärnor saken är att i framtiden tror jag spel kommer använda fler och fler kärnor så det kan vara bra att om man köper nu att futureproofa sig genom att skaffa tex en 2700x