Hur lyssnar jag på cd:s med kopieringsskydd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malistix
Minst 192 kbs.

mmm, man måste få tag i en bra ripp också. Bara för att det är i 192kbps betyder inte det att det är bra. Förstår inte varför folk släpper så mycket skit men det är ju gratis, man ska väl inte klaga alltför mycket.

Själv köpte jag Kate Ryans cd, den var kopieringsskyddad.
Blev lack som fan men lugnande ner mig när jag väl hittat bra mp3s på de låtar jag saknade.

http://ukcdr.org/issues/cd/docs/dtrain.shtml
http://members.tripod.com/cds200/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Thomas: Att ladda ner är inte olagligt, däremot att sprida det är olagligt, så om du laddar ner så är det inte du som är skyldig utan personen du laddar ner från, men eftersom tex DC´s hubbar (majoriteten iaf) kräver att du har nått utdelat så blir det olagligt, all form av spridning är förbjuden, likadant att lägga ut material så att folk kan ladda ner, så du är inte säker bara för att du delat ut en massa och ingen laddat ner nått ännu.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufojesus
Fel, man får kopiera till vänner.

Exakt vad är det i frasen "för eget bruk" som du inte förstår?

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reefer
Exakt vad är det i frasen "för eget bruk" som du inte förstår?

"Kopiering för ”enskilt bruk” innebär att man får framställa enstaka kopior samt att man bara får sprida sådana kopior inom den närmaste familje- eller vänkretsen"

http://www.antipiratbyran.com/kopiering.asp

Är det tillåtet att kopiera en DVD-film, som man själv köpt, i ett exemplar för eget bruk?
Katarina: Ja, det faller helt klart under rätten att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk, sk legala PRIVATkopior.

Får man ge bort kopian och i så fall till vem (kompisar, bekanta, grannar....)?
Katarina: Du får endast utnyttja din privatkopia för enskilt bruk. Att ge bort ett sådant exemplar till någon i bekantskapskretsen är helt ok.

Får man sälja kopian?
Katarina: Ja, så länge det sker till någon inom din närmaste krets. Privatkopiorna får inte utnyttjas kommersiellt, då är det ju inte längre frågan "enskilt bruk".

http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=77

Läs på lite innan du kritiserar tillrättavisanden så du slipper framstå som korkad.

Permalänk
Medlem

för det första så finns det inte cd-skivor med kopieringsskydd!
däremot finns det plast skivor som är lika stora som cdskivor och funkar i cdspelare, men eftersom att dom har kopieringsskyddet så uppfyller dom inte kraven på en CD-skiva som är ner specad i the redbook av philips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufojesus
Läs på lite innan du kritiserar tillrättavisanden så du slipper framstå som korkad.

Ojdå, en sådan stöddig gammal skit man kan vara...

Du påstod från början att man "fick ge bort dom till vänner" varpå jag skrev att det gällde för "eget bruk" sedan citerar du en FAQ från antipiratbyrån där dom skriver just det som jag påstod, nämligen att det gäller för "ENSKILT BRUK".

Undrar vem det är som är korkad, din sopa.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Herregud människor, kan ni inte hålla det på en vuxen nivå utan att börja kalla varandra olika namn?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Du påstod från början att man "fick ge bort dom till vänner" varpå jag skrev att det gällde för "eget bruk" sedan citerar du en FAQ från antipiratbyrån där dom skriver just det som jag påstod, nämligen att det gäller för "ENSKILT BRUK".

Ursäkta att jag lägger mig i.

"Du kan alltid ladda hem ett verk som finns tillgängligt på Internet, kopiera från digital till digital form och/eller skriva ut det så länge du gör det för ditt enskilda bruk. Det innebär att du gör det på eget initiativ och endast för din egen användning. Du får inte sprida det kopierade exemplaret utanför din närmaste familj eller vänkrets."

VAD i det där är så svårt att förstå?
Man FÅR kopiera det för "enskilt bruk" vilket betyder att antingen du, din familj eller din "närmaste bekantskapskrets" använda det.

När jag ändå är igång så kan jag passa på att säga, (med risk för varning för uppmuntrande av warezning?) att det är helt ok att ladda hem (framför allt): Film och Musik från internet, det är däremot olagligt att "Du får inte lagra ett verk på ett datanät så att det blir tillgängligt för allmänheten, t ex på Internet eller en skolas intranät (uploading). ", dvs, du får inte göra det tillgängligt för "allmänheten" (kommer ni ihåg, personer utanför din närmaste vänskapskrets/familj), därför är det olämpligt att använda fildelningsprogram som Kazaa om DC samt olika DC-cloner. Att lägga upp en FTP med användarnamn och lösenord (unika) för varje användare (Och på så sätt "skydda" det från allmänheten) är en godare idé, får att då kan du fortfarande hävda att det är din "närmaste bekantskapskrets" och på så sätt slippa abuse/anmälan/stämmning.

Over and out

Visa signatur

[Asus A7N8X Deluxe][AMD XP1800+][768MB PC2100][GF3 Ti200][WD 80GB+Barracuda 200GB][19"]

Permalänk
Medlem
Citat:

nej du dum (Inget illa menat men försök att inte klanka ner på varandra)

till er andra kan jag ge er en bra länk

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

att känna lagen är alltid bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dagens asgarv

1. Direkta påhopp säger mer om angriparen än den denna riktar sig mot.
2. Om någon är en sopa så är det du, eftersom du har fel, vilket även andra påpekar för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Att ge bort ett sådant exemplar till någon i bekantskapskretsen är helt ok."

Vad i denna mening är det som du inte förstår?

Permalänk
Medlem

Om man ska leka lite CS-h4xx0rz så måste jag nog nästan påstå att Reefer är aegd!

(Förlåt, kunde inte låta bli, jag lovar härmed att aldrig mera använda ordet aegd/ägd, förutom i sitt rätta sammanhang samt med korrekt stavning.)

Visa signatur

Nemo me impune lacessit