Fläkten varvar upp och ner hela tiden - Ny dator

Permalänk
Avstängd

Fläkten varvar upp och ner hela tiden - Ny dator

Hejsan jag har en Asus S14 Vivobook intel i5 8 gen 8gb ram SSD. Skjukt störande datorn är ca 2 mån gammal. Blir tokig fläkten varar upp och ner hela tiden. Jätte störande. Har kollat temp den ligger på mellan 23-28 C på varje kärna. Finns det något man kan gör för att fixa detta bekymmer??. Tack på förhand

Permalänk

Följer, har samma specs med min HP laptop och har ingen aning varför fläkten gör som den gör..

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Testat Speedfan?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd

@Gnarf: Har testat speedfan. Temp ligger bra..Får ut att varje kärna har en temp på mellan 24-30C. Förstår inte varför den ska vara upp som den göra. Provade till och med att blåsa ut allt i datorn och körde ren installation igår av win10 samma bekymmer. Inget ligger emot utsuget heller. Jätte konstigt

Permalänk
Inaktiv

Laggt in nyaste bios?

Finns på asus hemsida.

Permalänk
Avstängd

@RICKARDW30 @phoenix96 Det är fullt normalt på bärbara datorer, när processorn går över en viss procent enhet eller x antal grader så varvar fläkten upp för att bli av med överskottsvärmen. Vad ni kan göra är att gå in i BIOS och ändra någon fläktvariabel, minns dock inte exakt vad denna heter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014 Hittade "Fan always on" och bytte till "Disabled", hoppas det gör någon skillnad. Tack!

Visa signatur

5800x - 16 GB - B550-F - 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenix96:

@Peppar2014 Hittade "Fan always on" och bytte till "Disabled", hoppas det gör någon skillnad. Tack!

Det är nog den inställningen jag tänkte på, se bara till att spara ändringarna i BIOS annars hjälper det inte.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

För mig löste det nyaste bios detta problem med att fläkten varvade upp och ner fast den inte belastades.

Permalänk
Avstängd

@anon200632: Kollade hade senaste bios inlagd.. konstigt detta på en sådan hög klass bärbar dator tycker jag man inte ska uppleva detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RICKARDW30:

@Decimal: Kollade hade senaste bios inlagd.. konstigt detta på en sådan hög klass bärbar dator tycker jag man inte ska uppleva detta.

Ok, men prova och lägg in bioset på nytt om det blivit något galet.
Det löste inte problemet när du ändrade fläktinställning?

Ja det va riktigt störande när den höll på.

Permalänk
Avstängd

@anon200632: Tack för ditt svar. Provade lägga in Bios uppdateringaren iaf. Men samma problem. Grejen är när jag går in i setup bios . Finns det inget val där jag kan ändra på fan inställningar. Skit skumt

Permalänk
Avstängd

Tankade ner nya windows uppdatering den stora april uppdatering. Den flashade om min bios tydligen vips datorn verkar fungera som den ska. Tack för alla tips ni är klockrena