Musikdator att skapa filmmusik med

Permalänk
Medlem

Musikdator att skapa filmmusik med

Hej tror jag skrev här för kanske 1 år sedan och nu har jag faktiskt sparat ihop en del pengar, lite kvar så gör ett köp om ca 1 månad.

Budget - 20 000 - 25 000

Jag kommer använda musikdatorn till att främst skapa orkester/filmmusik, jag kommer jobba i fl studio och i kontakt 5 med ganska kraftfulla ljudbibliotek.

Jag vill helt slippa frysa spår, inga problem att göra det då och då men inte så mycket att den kreativa processen försvinner.

Ljudkort och hörlurar har jag redan, just nu är det inte prio heller med monitorer.

Sen förstår jag inte detta med SSD, jag förstår att det är en snabb hårddisk men jag förstår inte om operativsystem etc ska vara på SSD eller DAW+ljudbibliotek. Så jag behöver även tips på lagringsuppsättning.

Jag har ingen koll på vad jag behöver för grafikkort heller, jag vet att musikproduktion knappt behöver ett men jag vet inte vilket man bör välja.

Angående budgeten jag har skrivit så är den väldigt bra eftersom jag inte behöver tagentbord och mus, inte heller skärm för den delen.

Bara för att vara tydlig så ska denna dator inte alls användas till spel, jag har faktiskt redan byggt en billig speldator som jag är väldigt nöjd med :).

Ge mig gärna era bästa råd och kanske en kundvagn från inet att kolla på?

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11503863/

Köp till externt för musik (dac, ljudkort etcetc).

Lägg till windows från prisjakt.nu och montering hos inet om du inte bygger själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11503863/

Köp till externt för musik (dac, ljudkort etcetc).

Lägg till windows från prisjakt.nu och montering hos inet om du inte bygger själv.

Tack för svar, jag har redan ljudkort :), har redigerat mitt inlägg nu och lagt till det. Kommer inte bygga själv då jag endast byggt 1 dator tidigare. Så vill inte riskera nåt, tack för bygget!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peshti:

Tack för svar, jag har redan ljudkort :), har redigerat mitt inlägg nu och lagt till det. Kommer inte bygga själv då jag endast byggt 1 dator tidigare. Så vill inte riskera nåt, tack för bygget!

Kan vara värt att nämna att dubbelkika så att moderkortet stöder exakt ram. Är inte riktigt hemma på dom när det gäller AMD's nya CPUer.

Sen kan du komma mycket billigare undan, tex om du inte har brådis så kan du gå på Intels kommande 9700k med 8 kärnor 16 trådar.
Eller bara vanliga ryzen 2 som släppts.

Denna datorn jag gjorde kommer köra över FL som en truck i stort sätt. Sen behöver du ju en jävla massa ram och det kostar dessvärre skjortan och några byxor på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kan vara värt att nämna att dubbelkika så att moderkortet stöder exakt ram. Är inte riktigt hemma på dom när det gäller AMD's nya CPUer.

Sen kan du komma mycket billigare undan, tex om du inte har brådis så kan du gå på Intels kommande 9700k med 8 kärnor 16 trådar.

Denna datorn jag gjorde kommer köra över FL som en truck i stort sätt. Sen behöver du ju en jävla massa ram och det kostar dessvärre skjortan och några byxor på det.

Kan man se på inets hemsida när kommande Intels kommer :)?

Beror lite på vad du menar med bråttom, kan absolut tänka mig vänta typ 2 månader men inte liksom 6 månader.

Jo ram kostar men det behövs ju och jag vill gärna ha en dator med mycket kräm istället för att upptäcka att den inte räcker till när jag blir bättre på musikproduktion, jag är nämligen väldigt säker på att jag vill hålla på med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Lekte lite på inets hemsida och kom fram till detta bygge

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1007197/musikdator

Funkar detta?

Tänker speciellt på grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peshti:

Lekte lite på inets hemsida och kom fram till detta bygge

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1007197/musikdator

Funkar detta?

Tänker speciellt på grafikkortet.

Det ser mycket bra ut! Ska du dock bara göra detta och väljer en mer enkel build så skulle jag kolla på Ryzen 2 istället för 8700k, men det är marginellt

Permalänk
Medlem

Kläm till med mer RAM. Ljudredigering tar upp enormt mycket RAM. Jag kör Pro Tools för filmljudläggning och avancerat ljudredigering, och jag märker att minnet tar slut ganska fort när man börjar öppna större projekt och lägga till mer ljudfiler och effekter.

Sen tycker jag att du ska kolla på någon annan DAW om du inte vet hur du routar ljud i FL Studio till bussar och använder VCAs. Det kommer du behöva om man jobbar med det som du tänker jobba med, men det vet du säkert redan om.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det ser mycket bra ut! Ska du dock bara göra detta och väljer en mer enkel build så skulle jag kolla på Ryzen 2 istället för 8700k, men det är marginellt

Absolut tar en titt på Ryzen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Kläm till med mer RAM. Ljudredigering tar upp enormt mycket RAM. Jag kör Pro Tools för filmljudläggning och avancerat ljudredigering, och jag märker att minnet tar slut ganska fort när man börjar öppna större projekt och lägga till mer ljudfiler och effekter.

Sen tycker jag att du ska kolla på någon annan DAW om du inte vet hur du routar ljud i FL Studio till bussar och använder VCAs. Det kommer du behöva om man jobbar med det som du tänker jobba med, men det vet du säkert redan om.

32gb ram räcker väl eller behövs mer?

Just nu kommer jag köra fl. Det viktiga är att jag skriver musik och FL är det jag är mest bekant med. Kanske är dags att byta DAW när jag har blivit tillräckligt duktig :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

32gb ram räcker väl eller behövs mer?

Just nu kommer jag köra fl. Det viktiga är att jag skriver musik och FL är det jag är mest bekant med. Kanske är dags att byta DAW när jag har blivit tillräckligt duktig :).

32 räcker definitivt. Alternativt börjar du med 16 och sätter i 16 till när du har råd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

32 räcker definitivt. Alternativt börjar du med 16 och sätter i 16 till när du har råd.

Okej :). Du skrev nämligen att jag skulle klämma till mer ram och jag har valt 32 så blev lite förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Okej :). Du skrev nämligen att jag skulle klämma till mer ram och jag har valt 32 så blev lite förvånad.

I den senaste länken du skickade så stod det bara 16

EDIT: Såg nu i efterhand att du hade valt 2 ST 16GB Kit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

I den senaste länken du skickade så stod det bara 16

EDIT: Såg nu i efterhand att du hade valt 2 ST 16GB Kit

Hehe enkelt att missa det där :).

Permalänk
Medlem

Tjo! Gör lite liknande grejjer som du. Kör FL och kör en del tung kontakt. Är tyvärr missnöjd med Ryzen då de har för låga klocks samt lite latency problem och annat internt. Googlar du så kommer du hitta info på nätet. Hade jag fått göra om hade jag gjort följande;

- Intel 6-core klockad så högt det går. (Detta då FX-kanaler hanteras seriellt inte paralellt, därför flaskar Ryzen ofta i projekt.) Kör du förvisso många instrument parallelt och mindre effekter är det annan typ av last.
- 32 GB snabbt ram (har du redan)
- Köp 1TB Dedikerad SSD för VST Paketen. Snabbar upp jobbet extremt.

EDIT:
..och just det. Det är ganska lätt göra relativt bra filmmusik idag med hjälp av alla högkvalitetspaket som finns ute. AV denna anledning får man väldigt lite betalt för just det då det finns överflöd av sådan musik.

Vidare, så måste du se över ditt ljud med. Av egen erfarenhet går det fan inte att mixa & mastra på hörlurar så du får den där sista biten av ljudet så det låter riktigt bra. Sedan jag stegade upp till riktiga monitorer och akustikbehandla rummet lite och jobba på placering så lyftes kvalitén flera steg. Viktigt är att se till även har sub för filmmusik/effects då de flesta monitorer inte spelar ned i 20-30Hz som är viktigt i den typ av musik. Fortsatt då, blir det därför ännu viktigare med rummet och placering av utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Tjo! Gör lite liknande grejjer som du. Kör FL och kör en del tung kontakt. Är tyvärr missnöjd med Ryzen då de har för låga klocks samt lite latency problem och annat internt. Googlar du så kommer du hitta info på nätet. Hade jag fått göra om hade jag gjort följande;

- Intel 6-core klockad så högt det går. (Detta då FX-kanaler hanteras seriellt inte paralellt, därför flaskar Ryzen ofta i projekt.) Kör du förvisso många instrument parallelt och mindre effekter är det annan typ av last.

EDIT:
..och just det. Det är ganska lätt göra relativt bra filmmusik idag med hjälp av alla högkvalitetspaket som finns ute. AV denna anledning får man väldigt lite betalt för just det då det finns överflöd av sådan musik.

Vidare, så måste du se över ditt ljud med. Av egen erfarenhet går det fan inte att mixa & mastra på hörlurar så du får den där sista biten av ljudet så det låter riktigt bra. Sedan jag stegade upp till riktiga monitorer och akustikbehandla rummet lite och jobba på placering så lyftes kvalitén flera steg. Viktigt är att se till även har sub för filmmusik/effects då de flesta monitorer inte spelar ned i 20-30Hz som är viktigt i den typ av musik. Fortsatt då, blir det därför ännu viktigare med rummet och placering av utrustningen.

Monitorer är inte prio just nu, viktigt att man blir bra först.

Känner att mitt bygge https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1007197/musikdator funkar baserat på det du skriver. Det stämmer väl?

Att få lite betalt är inget som skrämmer bort mig just nu, jag vill bara bli bra på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

EDIT:

Och min SSD hårddisk på 2tb är menat att vara dedikerat till VST paketen. Så tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Och min SSD hårddisk på 2tb är menat att vara dedikerat till VST paketen. Så tänker jag rätt?

Ljudbiblioteken är en fin lyx att ha på SSD. Mjukvarusynthar vet jag inte om det ger lika mycket, men 2tb är förvånansvärt svårt att fylla med ljudbibliotek (om man har en budget) så kör på

Edit: Håller med förgående talare om monitorer. Personligen tycker jag mixen är 50% av kvalitén och helheten!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av peshti:

Exakt. Jag kör personligen 2,5TB SSD 2st 1TB + 1 500GB med OS på. Det är lyx. Men nödvändig lyx vid VST Bibliotek. Saker och ting hänger sig mindre och flyter 10x snabbare.

Men som han andra här sade. Till vanliga mjukvarusynthar är det overkill deluxe - men inte om du nu ska göra filmmusik som är extremt sample-tugnt.

Permalänk
Medlem

Jävlar såg denna gamla tråd nu och kom på att jag aldrig återkopplade.

Mitt bygge gick skitbra, jag har blivit väldigt duktig också på filmmusik om jag får säga det själv, ja orkestermusik.
Jag använder både FL Studio och Cubase, på senaste har det blivit mer Cubase, antagligen för att jag blivit duktigare helt enkelt. Jag vet inte.

Här har ni lite.

https://www.youtube.com/watch?v=h3kFfU7GVfM

Är dock bättre nu, var ett tag sen jag laddade upp på YouTube och på senaste känns det som att pusselbitarna håller på att falla på plats.