Permalänk
Medlem

Oculus Go

Oculus Go har precis släppts och det verkar vara en upphottad variant av Samsung Gear och Google Daydream. Den har en högre upplösning än riften (2560 x 1440) och inbyggd snapdragon 821 från 2016 med 60 eller 72 Hz skärm. Visst den är trådlös och smidig, men för inte VR framåt direkt. Var är Rift 2?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Visst den är trådlös och smidig, men för inte VR framåt direkt

Det beror ju på vad man menar. Den gör VR mer tillgängligt för alla som inte har en dyr speldator, vilket är de allra flesta, och (borde) till skillnad från GearVR och smartphone-Daydream inte lida av överhettning osv.

Sedan tycker väl även jag att Santa Cruz är betydligt mer intressant som standaloneprodukt då den är 6DoF och troligtvis drivs av en Snapdragon 845. Den kommer ju dock kosta därefter, men fortfarande vara betydligt billigare än en speldator + Rift/Vive/WMR.

Rift 2 är åtminstone ett år bort. De har sagt flera gånger att de, till skillnad från andra aktörer som mest fokuserar på upplösning eller FOV, vill se till att deras next-gen PCVR headset är ett ordentligt lyft med hjälp av bland annat eye-tracked foveated rendering.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

De har sagt flera gånger att de, till skillnad från andra aktörer som mest fokuserar på upplösning eller FOV, vill se till att deras next-gen PCVR headset är ett ordentligt lyft med hjälp av bland annat eye-tracked foveated rendering.

Ska man vara petig så tror jag inte att de någonsin sagt att Rift 2 kommer ha eye tracking, bara att det är en av många tekniker de forskar kring. Men man kan ju hoppas, och det låter rimligt!

Permalänk
Medlem

Nu kom det nyheter om deras senaste prototyp, som verkar lovande:
https://www.engadget.com/2018/05/02/oculus-prototype-headset-...

The most interesting thing about the Half Dome prototype seems to be the varifocal displays with lenses that move up and down depending on what you're focusing on. There also appears to be eye-tracking tech at play here as well. Guajardo says that most headsets struggle with viewing items held up close to your eyes, but the varifocal displays will make them appear much sharper and crisper. It also has a much wider 140-degrees field of view (the Rift has a 110-degrees FOV), which offers better peripheral vision. And, despite all the new tech, it has the same size and weight as the existing Rift.

Permalänk
Medlem

Beställde en idag och får se när den kommer och vad jag tycker.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Återkom gärna när du fått hem och testat den.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: Jo det ska jag, skickas från Irland och är nu i Holland. Tyvärr UPS som hemma hos mig chansar vilt på olika brevlådor vid leverans. Tur att man har ärliga grannar ute på landet.

Undra om det fungerar med Trinus VR men tror inte det?

Mobil har ett omdöme: https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-oculus-go-ska-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@cyprus: Jo det ska jag, skickas från Irland och är nu i Holland. Tyvärr UPS som hemma hos mig chansar vilt på olika brevlådor vid leverans. Tur att man har ärliga grannar ute på landet.

Undra om det fungerar med Trinus VR men tror inte det?

Mobil har ett omdöme: https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-oculus-go-ska-...

Hej!

Jag funderar oxå på att beställa en Go. Vet du om det tillkommer några ytterligare avgifter så som tull och moms?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Micke_JKUR: Nej, inga extra avgifter med UPS med varor från EU.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hörde på Digital Trend podden att den var utsåld i USA men i Europa finns den kvar att beställa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@cyprus: Fick paketet idag men har ännu inte testat grejerna:)
Blir i kanske ikväll?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

Va äre för mjukvara man är intresserad av att köra med en sån här?
Film?
Själv är jag mest intresserad av att köra yup Elite Dangerous och lone echo när det kommer till VR vilket gör den här prylen ganska överflödig för min del.
Det hänger kanske ihop med jag inte förstått mjukvaruutbudet för dehär grejerna. Upplys mig gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Fördelarna med Oculus Go är väl framförallt att den är fristående och portabel. Personligen kan jag se mig själv köpa en Go för att fördriva tid på flyg, tåg eller liknande utan att få nackspärr eller sovande armar av att sitta med en lur eller platta i knäet. Oklart om det går, men jag hade gärna sett att man kunde ansluta ett trådlöst tangentbord och köra lite appar för arbete, om nu text inte behöver göras enorm för att bli läsbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suzieq:

@Söderbäck: Fördelarna med Oculus Go är väl framförallt att den är fristående och portabel.

Yeah. Men det kan ju en träplanka också erbjuda. Det är mjukvaruinnehållet jag undrar mer över för det hjälper föga att det är sladdlöst om det inte finns nå användningsområde av intresse.
Edit: Lät lite vasst det jag skrev här - menar inte det så offensivt ;).

Skrivet av suzieq:

Personligen kan jag se mig själv köpa en Go för att fördriva tid på flyg, tåg eller liknande utan att få nackspärr eller sovande armar av att sitta med en lur eller platta i knäet. Oklart om det går, men jag hade gärna sett att man kunde ansluta ett trådlöst tangentbord och köra lite appar för arbete, om nu text inte behöver göras enorm för att bli läsbar.

Det är just de här delarna jag undrar över. Intressant tanke. Själv har jag testat Samsung VR någon vända och det kändes inte anpassat som ersättning till att surfa på mobilen. Men det var ett tag sedan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tja, stötte på patrull omedelbart. Min One Plus 5 hittar inte Oculus Go i den jädra Oculus Go appen. Kul start. Sitter med en ny pryl som jag inte kan använda.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@cyprus: Hm, var min One Plus som inte ville men provade med min Nexus 6P och då gick det.

Verkligen en fantastisk trådlös VR upplevelse för 2 000 kr för oss som inte vill köpa dyra Samsung mobiler. Nu har jag bara testat i 20 minuter med Netflix och Plex men hinner nog mer efter nästa arbetsdags slut.

@Söderbäck: Text är inga problem att läsa. Skulle tro att man kan koppla ett BT-tangentord (kanske trådat med OTG) men inte letat efter det. Jag klickar ord rätt snabbt ändå i det virtuella skrivbordet.

Summa: Nöjd och tycker produkten verkar prisvärd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tja, stötte på patrull omedelbart. Min One Plus 5 hittar inte Oculus Go i den jädra Oculus Go appen. Kul start. Sitter med en ny pryl som jag inte kan använda.

Enligt reddit så ska du kunna använda den utan en smartphone, genom att hålla in volym upp + volym ner när du kommer till välkomstskärmen för att connecta till wifi.

tråd:
https://old.reddit.com/r/OculusGo/comments/8gndgt/psa_holding...

Alternativt så bör man kunna installera typ Bluestacks och emulera Android via datorn för att köra en setup?

Har inte själv en Oculus GO, läste tråden av en slump nån dag sedan och kom på den när jag såg ditt dilemma om du ej löst det än
Mycket märkligt att detta inte verkar finnas dokumenterad via någon lapp eller liknande...

Edit: Såg nu att du skrivit en timme innan detta att det var löst haha, men kanske hjälper någon annan som läser denna tråd istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

@Söderbäck: Text är inga problem att läsa. Skulle tro att man kan koppla ett BT-tangentord (kanske trådat med OTG) men inte letat efter det. Jag klickar ord rätt snabbt ändå i det virtuella skrivbordet.

Summa: Nöjd och tycker produkten verkar prisvärd.

Nice att det fungerar med text och att det går att koppla till enheter.

However, det besvarar kanske inte riktigt min fråga ändå.
Det jag undrar över är väl kanske inte specs eller teoretiska möjligheter utan snarare vad man faktiskt ska ha dessa headsets till.
Alltså vilken mjukvara är av relevans?
Man skulle kunna göra tolkningen att du föredrar att surfa via den här istället för vid vanlig dator,/mobil. Men jag tror inte det blir riktigt rätt tolkning ändå ;).

Så frågan är vad det faktiska användningsområdet för dessa trådlösa och klenare enheter är som gör dem prisvärda, eller iaf ger motiv för att skaffa dem?
Jag har som sagt bara testat samsung VR lite och haft en google cardboard själv. Upplevelsen var intressant, men mjukvarutbudet gjorde mig mätt på några minuter. Det här var rätt länge sedan så det har säkert hänt mycket sedan dess, men jag är dåligt uppdaterad som du säkert märker.
Enlighten me med utbud utöver det jag tänker när jag ser VR (vilket då är Elite dangerous och lone echo som inte funkar på dessa headsets)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Mitt tänkta användande är att titta på serier/filmer från Netflix/Plex där jag inte är enormt inpressad av bildkvaliteten. Rätt behändigt om man vill ligga ner eller sitter ute/ljust rum. Annars blir det surf och filmtittande från PC/Shield/Xbox One på min 50 tums 4K HDR med ATMOS-soundbar. bildkvaliteten på Go är acceptabel men inte super. Även kul att titta på 360 videos på YT men inget man orkar för ofta.

Spel är inte prio 1 hos mig. Haft en Rift som jag tröttnade på och sålde pga av att jag inte ville hålla på med kablar fram och tillbaka. Där är ju Go mycket smidigare. På med headsetet och kör igång en liten stund. Men att ha sin Go som daily driver är nog att hoppas på för mycket. Så roligt är det inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

@Söderbäck: Mitt tänkta användande är att titta på serier/filmer från Netflix/Plex där jag inte är enormt inpressad av bildkvaliteten. Rätt behändigt om man vill ligga ner eller sitter ute/ljust rum. Annars blir det surf och filmtittande från PC/Shield/Xbox One på min 50 tums 4K HDR med ATMOS-soundbar. bildkvaliteten på Go är acceptabel men inte super. Även kul att titta på 360 videos på YT men inget man orkar för ofta.

Spel är inte prio 1 hos mig. Haft en Rift som jag tröttnade på och sålde pga av att jag inte ville hålla på med kablar fram och tillbaka. Där är ju Go mycket smidigare. På med headsetet och kör igång en liten stund. Men att ha sin Go som daily driver är nog att hoppas på för mycket. Så roligt är det inte.

Aha! Kul att Netflix lockar! Bra input!
Ryckte till lite i intresse-nerven där :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck: Kolla: https://arstechnica.com/gaming/2018/05/oculus-go-review-the-w...

Han verkar gilla den för mediakonsumtion men inte så mycket för spel, dels på grund av prestanda och så men framför allt på grund av den begränsade kontrollen. Det stora problemet är förstås kopplingen till Facebook...

Permalänk
Medlem

@snajk: Hade nog fel innan. Verkar inte ha någon BT så varken BT-lurar och tangentbord går att koppla vad jag upptäckt. Däremot har den hörlursjack.

Spelat ett spel nu. Projekt någonting där man är en stor gorilla som går lös på en stad. Rätt häftigt men inte samma inlevelse som med Oculus Rift men det duger då man slipper sladdarna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Funderar på att försöka byta min Rift mot en Go då jag inte är speciellt intresserad av VR-spel och riften mest samlar damm. Vore ändå kul att kunna kolla film och upplevelser typ Google VR. Visst känns väl en Rift (utan touch) rakt av mot en Go som ett rimligt byte för bägge parter?

Stör mig dock att den verkar lite väl lågbudget designad, ingen usb-c och det minimala lagringsutrymmet känns riktigt pissigt.

@yrfhar BT stöd ska den väl ha? Man kan ju paira ihop spelkontroller iaf
https://www.youtube.com/watch?v=ju2VrZQTRO0

Permalänk
Medlem

@grimmoire: Jag hittar inga inställningar för BT i Go. Skulle vilja para mina Airpods.

Riktigt behändigt att sitta utomhus och titta på film med GO fast man nog ser helt kockofläng ut om någon går förbi
Riktiga hörlurar rekommenderas.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kommer denna börja säljas i butiker i Sverige? Isf, när och kommer priset vara samma som att beställa ifrån Oculus.com?

Finns det någon nackdel att beställa ifrån oculus.com, tänker främst på garantier och om något behöver lagas. Att köpa i en affär som typ Elgiganten känns lite smidigare.

Kliar i fingrarna att köpa en och hittar ingen info alls om när den eventuellt dyker upp i vanliga affärer.

Permalänk

Bildkvallan på Go ska vara bättre en Rift som jag förstår. Kan ju använda Riftcat också för att streama spel o dylikt från PC om man vill

Permalänk
Medlem

Inget fel på Go men har inte använt min mer än en timma sammanlagt. Ungefär som det var med Rift utvecklarkitt nr:1. Kommer nog aldrig bli någon fantast av VR. Ändå måste jag säga att de är helt rätt ute med GO. Inga sladdar eller pilla i mobilen. Bara sätta på sig för att tuta och köra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det verkar vara häftigt, skulle vilja testa VR någon gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köpa Oculus Go endbart för att kunna se film och liknande när man reser.

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Koppla då in egna trådbundna hörlurar för de som är inbyggda passar inte till film. Tyvärr har jag inte kommit på något sätt att koppa bluetooth (Airpods).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]