Tillbaka till gamingvärlden - High-End PC

Permalänk
Medlem

Tillbaka till gamingvärlden - High-End PC

Tjena kära medlemmar på Sweclockers!
Jag har efter ett par år utan dator och kunskap om dagens teknologi bestämt mig för att bygga en ny PC.
Som sagt har jag ingen koll på vad som är bra för vilket syfte, men efter en liten titt på Sweclockers tester utav komponenter skapat en liten lista.
Det jag behöver er hjälp med är feedback och tips på vad som kan ändras, läggas till, tas bort osv.
I kundvagnen har jag lagt till de bästa och mest overkill komponenterna för att ha ett ungefärligt MAX-pris.
Datorns främsta användningsområde kommer främst vara gaming och eventuellt streaming.

Kundvagn - Inet

Min budget kommer ligga på 30.000 för dator + bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord.
Det kanske låter väldigt mycket, men jag vill gärna bygga en gedigen dator som kommer hålla 2+ år fram och kunna spela de senaste spelen på maximala inställningar.
Anledningen till varför jag valde Ryzen framför Intel är enkel, jag är en AMD-fanboy och har alltid haft en AMD-prolle och ATI-graffe.
Däremot har jag hört otroligt mycket bra om GTX1080, därav är den med.
Jag kan tänka mig byta ut SSD'n till två st Samsung 850'n då jag förmodligen inte kommer märka av skillnaden i skriv och läshastigheten om inte jag komprimerar och redigerar filer.
Chassit valde jag återigen pga att jag är en NZXT-fanboy och har haft en Tempest och Hush i tidigare byggen, tänkte fortsätta med den trenden men är givetvis öppen för förslag. Jag vill gärna ha ett chassi med bra luftflöde och låg ljudnivå. Ett krav är dock att det ska ha en fönstersida så man kan beskåda allt det vackra inuti
Kommer inte på nåt mycket mer att lägga till så var inte blyga och kom med alla slags idéer och tankar

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Några saker o ting ja tänker:
Byt 1800x till 2700x. Bättre CPU överlag kort o gott. X470 är AMDs senaste chipset med bäst features och stöd för RAM. Vet icke vad för moderkort jag ska rekommendera där dock.
RAM ska du ha Samsung B-die om du ska få ut mest kräm ur Ryzen. Typ alla 3200MHz CL14 är B-Die IIRC. (Dyrare dock!)

Jag har själv ett MSI gaming X kort. Det är knäpptyst konstant. Jag tycker inte en G12 är värt. Eller är det ett misstag då jag bara ser en CPU kylare?
CPU kylare luftkylt men det är min personliga åsikt då jag tycker vatten bara ger extra sak som kan gå sönder iom pump. Sen är Ryzen inte så svår att få till max MHz på luft.

Annat e smaksak. M.2 över SATA märks knappt i dagligt bruk. Jag hade gått på på "vanliga" SATA SSDer en för boot en för spel.

Ha så kul med ny dator!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har du en budget på 30 papp borde du väl kunna ta det starkaste grafikkortet, dvs 1080Ti (jag räknar ej med det senaste Titan-kortet). Det är dock en ny generation på väg under året upp du kanske vill vänta och se vad som kommer där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

High end PC och dessutom AMD fanboy....det blir inte enkelt. Lägg pengarna på det bästa istället.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMuO:

Min budget kommer ligga på 30.000 för dator + bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord.
Det kanske låter väldigt mycket, men jag vill gärna bygga en gedigen dator som kommer hålla 2+ år fram och kunna spela de senaste spelen på maximala inställningar.

Ska bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord ingå i dessa 30.000kr?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Ska bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord ingå i dessa 30.000kr?

jag tolkar:
"Min budget kommer ligga på 30.000 för dator + bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord."

Som att ja, bildskärm, mus, hörlurar samt tangentbord ska ingå i de 30 000 kr.

Vilket grovt räknat lämnar ca 23 000 kr till datorn. (1 000 mus, 1 000 tangetbord, 1 000 hörlurar samt 4 000 skärm)
Om det ska till 2 eller 3 skärmar blir det klart mindre.

till OP, Som andra har nämnt så kommer Nvidia släppa en ny serie i sommar eller runt där, vi vet inte mycket ännu, men det sägs vara riktigt bra, så kanske är värt att vänta?

Jag sitter på ett 970 idag och jag kommer vänta på 11xx serien innan jag uppgraderar.. Om inget annat är det rätt troligt att det kommer finnas många begagnade 1080 och 1080 Ti på marknader om inte rent av nypriset kommer sjunka?

sägs släppas runt sommaren, så värt att fundera på att vänta.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

jag tolkar:
"Min budget kommer ligga på 30.000 för dator + bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord."

Som att ja, bildskärm, mus, hörlurar samt tangentbord ska ingå i de 30 000 kr.

Så tolkade jag också det. Om så är fallet är 30.000kr inte väldigt mycket utan en ganska rimlig summa. Jag hade köpt en dator för 20 och kringutrustning för 10. En vettig skärm är ganska dyr. Hade själv hoppat att köpa ram för 4 699 och istället nöjt mig med 16gig. Hade gått på en Intel processor, men nu kanske jag är lite Intel fanboy. Jag hade luftkylt burken och hoppat över julgransbelysningen. Med den budgeten borde det gå att få ett 1080ti. Snåla inte på skärmen!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att datorn inte ska se ut som en julgran eller något taget från transformers, sedan är man lite gay för Intels processorer.

så plockade ihop en burk, tycker fractals chassin är riktigt snygga och de kan även ha fönster för att kika in på bygget. slängde även in ett 1080Ti.
https://www.inet.se/produkt/b1008086/datorbygge

Kan ju slänga in en vattenkylning men själv föredrar jag luft

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

@iMuO: Bytte ut RAM mot snabbare men 16 ist 32, då 16GB räcker för spel idag. Bytte CPU till senaste 2700X där du får med kylare som saknas till 1800X samt moderkort X470 som stödjer nya CPU med AURA synk RGB. Bytte grafikkort från 1080 till 1080ti som ska vara kompatibel med vattenkylningen G12.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11520053/

Samma pris som ditt system, men kommer prestera mycket bättre i spel samt att ditt saknade CPU kylare.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Försökte få in 4k med G-sync och ett GTX1080Ti för att matcha upplösningen. https://www.inet.se/kundvagn/visa/11521267/

Du kan byta ut det emot KFA2 Geforce 1070Ti för 55% av vad ett 1080Ti kostar idag, men då är det bättre att satsa på 1440p-skärmar, kanske en curved 21:9? (pengarna du lossar ifrån grafikkortet motsvarar vad skärmen kostar extra)
Utöver detta försökte jag hålla priset nere. Du skulle eventuellt kunna byta de svindyra X470-korten emot ett B350 om du kontrollerar med återförsäljaren att de kan uppdatera BIOSen på den först (har dock hört på forumet att vissa har haft problem med det ändå, så dubbelkolla det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Några saker o ting ja tänker:
Byt 1800x till 2700x. Bättre CPU överlag kort o gott. X470 är AMDs senaste chipset med bäst features och stöd för RAM. Vet icke vad för moderkort jag ska rekommendera där dock.
RAM ska du ha Samsung B-die om du ska få ut mest kräm ur Ryzen. Typ alla 3200MHz CL14 är B-Die IIRC. (Dyrare dock!)

Jag har själv ett MSI gaming X kort. Det är knäpptyst konstant. Jag tycker inte en G12 är värt. Eller är det ett misstag då jag bara ser en CPU kylare?
CPU kylare luftkylt men det är min personliga åsikt då jag tycker vatten bara ger extra sak som kan gå sönder iom pump. Sen är Ryzen inte så svår att få till max MHz på luft.

Annat e smaksak. M.2 över SATA märks knappt i dagligt bruk. Jag hade gått på på "vanliga" SATA SSDer en för boot en för spel.

Ha så kul med ny dator!

Tack för snabb och kvalitativ respons!
Jag hade inte lagt märke till 2700x alls, som dessutom kostar lika mycket.
Efter att ha kollat in Sweclockers tester verkar det som att Intels i8700K presterar bättre med liten marginal gentemot 2700x
Kommer man känna av markant skillnad mellan CL16 och CL14 minnen?
Vattenkylningen tog jag med for the lulz, kommer förmodligen köra luftkylning.
Tack för feedbacken!

Skrivet av mmarks:

Har du en budget på 30 papp borde du väl kunna ta det starkaste grafikkortet, dvs 1080Ti (jag räknar ej med det senaste Titan-kortet). Det är dock en ny generation på väg under året upp du kanske vill vänta och se vad som kommer där.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag funderat på också, lägga ner några lappar mer för FPS'n.
Har varit utan dator i snart 3 år, så jag köper hellre allt nu och uppgraderar mig eventuellt senare, men tror att grafikkortet kommer hålla ett bra tag framöver

Skrivet av KingCobra:

High end PC och dessutom AMD fanboy....det blir inte enkelt. Lägg pengarna på det bästa istället.

Det är jag, men är öppen för förslag som sagt.

Skrivet av SexMachine:

Ska bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord ingå i dessa 30.000kr?

Yes!

Skrivet av Plasmatic:

jag tolkar:
"Min budget kommer ligga på 30.000 för dator + bildskärm, mus, hörlurar och tangentbord."

Som att ja, bildskärm, mus, hörlurar samt tangentbord ska ingå i de 30 000 kr.

Vilket grovt räknat lämnar ca 23 000 kr till datorn. (1 000 mus, 1 000 tangetbord, 1 000 hörlurar samt 4 000 skärm)
Om det ska till 2 eller 3 skärmar blir det klart mindre.

till OP, Som andra har nämnt så kommer Nvidia släppa en ny serie i sommar eller runt där, vi vet inte mycket ännu, men det sägs vara riktigt bra, så kanske är värt att vänta?

Jag sitter på ett 970 idag och jag kommer vänta på 11xx serien innan jag uppgraderar.. Om inget annat är det rätt troligt att det kommer finnas många begagnade 1080 och 1080 Ti på marknader om inte rent av nypriset kommer sjunka?

sägs släppas runt sommaren, så värt att fundera på att vänta.

Jo som mmarks nämnde kommer det snart, men jag har ingen lust att vänta då jag varit utan dator alldeles för länge!
Kan eventuellt uppgradera mig senare, men tror att jag kommer vara nöjd med ett 1080 ett tag framöver

Skrivet av tragath:

Personligen tycker jag att datorn inte ska se ut som en julgran eller något taget från transformers, sedan är man lite gay för Intels processorer.

så plockade ihop en burk, tycker fractals chassin är riktigt snygga och de kan även ha fönster för att kika in på bygget. slängde även in ett 1080Ti.
https://www.inet.se/produkt/b1008086/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1008086/datorbygge

Kan ju slänga in en vattenkylning men själv föredrar jag luft

Hahaha, det är en smaksak
Det med att välja chassi är lite svårt, för det är just chassit du kommer sitta och beskåda.
Vill helst ha ett stilrent, ljuddämpat chassi med bra luftgenomströming och sidofönster.
Som tidigare nämnt har jag övervägt att köra på en i7 i8700K då den enligt tester presterar lite bättre än 1800X
Kommer förmodligen köra på ett 1080Ti.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@iMuO: Bytte ut RAM mot snabbare men 16 ist 32, då 16GB räcker för spel idag. Bytte CPU till senaste 2700X där du får med kylare som saknas till 1800X samt moderkort X470 som stödjer nya CPU med AURA synk RGB. Bytte grafikkort från 1080 till 1080ti som ska vara kompatibel med vattenkylningen G12.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11520053/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11520053/ Samma pris som ditt system, men kommer prestera mycket bättre i spel samt att ditt saknade CPU kylare.

Hur stor roll har chipset i detta fall?

Skrivet av Icecrystal:

Försökte få in 4k med G-sync och ett GTX1080Ti för att matcha upplösningen. https://www.inet.se/kundvagn/visa/11521267/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11521267/
Du kan byta ut det emot KFA2 Geforce 1070Ti för 55% av vad ett 1080Ti kostar idag, men då är det bättre att satsa på 1440p-skärmar, kanske en curved 21:9? (pengarna du lossar ifrån grafikkortet motsvarar vad skärmen kostar extra)
Utöver detta försökte jag hålla priset nere. Du skulle eventuellt kunna byta de svindyra X470-korten emot ett B350 om du kontrollerar med återförsäljaren att de kan uppdatera BIOSen på den först (har dock hört på forumet att vissa har haft problem med det ändå, så dubbelkolla det).

Angående bildskärm är jag okunnig om en hel del.
Är 2560x1440 den vanligaste upplösningen i dagens spel?
Jag har alltid haft en bildskärm, vad har jag för fördelar av att ha två stycken?

Tackar alla för fin respons och feedback!
Har jobbat otroligt mycket så har inte kunnat svara förrän nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMuO:

Angående bildskärm är jag okunnig om en hel del.
Är 2560x1440 den vanligaste upplösningen i dagens spel?
Jag har alltid haft en bildskärm, vad har jag för fördelar av att ha två stycken?

1440p är näst vanligast idag skulle jag gissa, efter 1080p. Det är ofta en bra kompromiss mellan bildkvalité och prestandan som krävs för att driva det. 4k (eller 2160p om vi ska vara enhetliga) är självklart snyggast, men kräver både ett 1080Ti och G-Sync då även ett 1080Ti inte kommer ligga stabilt på 60fps.
Du kan köra flera skärmar om du vill, det brukar främst vara i multitasking som det finner sitt syfte. Tänk dig att du kör ett program på en skärm och något annat på den andra och växlar emellan mycket. Här passar dock ultrawide (21:9) skärmar också bra in då iaf. 1440p ultrawide ger 3440 pixlar på bredden, jämfört med 2st 1080p skärmar har 3840p. Två skärmar ger också en del problem i spel, antingen har du spelet på en skärm och har den andra avstängd, eller så försöker du använda båda två och har spelets mittpunkt mitt emellan skärmarna.

Permalänk

varför vill du ha en ryzen istället för en i7 8700k ser ingen fördel med ryzen över 8700k.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Avstängd

@needthatgaming: Dem nya ryzen presterar exakt likadant som i7 8700k :).

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan0039:

@needthatgaming: Dem nya ryzen presterar exakt likadant som i7 8700k :).

I strongly disagree!

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-A...

edit:
Om du tar bästa AMD når den ändå inte upp till 8700 vad gällande spelprestanda.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

I strongly disagree!

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-A...

edit:
Om du tar bästa AMD når den ändå inte upp till 8700 vad gällande spelprestanda.

Är det inte lämpligt att åtminstone jämföra med 2700X istället för 1800X?
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

Är det inte lämpligt att åtminstone jämföra med 2700X istället för 1800X?
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-A...

I och med att hen skrev "dem" tog jag godtycklig
sedan spelar det mindre roll då Intel ligger bäst till i dessa tester.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"