Kan man göra något åt bollspelande barn?

Permalänk
Sötast
Skrivet av BergEr:

Bor man i lägenhet finns det ju nästan aldrig barn nära? Medelåldern på området jag bodde förr var 65, här är den typ 50. De som har barn köper ju hus ganska fort och drar.

Finns ju också en liiiiten liten chans att inte resten av staden, landet eller världen ser ut exakt som det gör där du bor :]

Permalänk
Medlem

Tror att det bästa du kan göra är att gå ut och fråga om du får vara med, sen ser du till att spöa skiten ur de små glina! Ja, inte med våld utan i vad nu de spelar. Går du ut varje gång de är ute så kommer de garanterat förflytta sig längre bort för att du inte ska komma och vilja vara med! Solid plan 5/5 basketbollar.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns ingen annan utväg än att flytta.

Tro mig. Barn får göra _allt_.

Just nu leker grannens barn upptill så att mina rutor vibrerar, de är barn.. låt de vara barn.

Nu lät det som om 2-3 hoppade ner från stolar samtidig.

Jag förstår vad du menar men vill ändå kontra med att barn inte alls får göra vad dem vill. Hatar den åsikten. Sådant slutar med att man får hela generationer av skitungar som sen blir chockade av det faktumet att dem inte är perfekta små moln som får göra som dem vill. *suck*

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Tror att det bästa du kan göra är att gå ut och fråga om du får vara med, sen ser du till att spöa skiten ur de små glina! Ja, inte med våld utan i vad nu de spelar. Går du ut varje gång de är ute så kommer de garanterat förflytta sig längre bort för att du inte ska komma och vilja vara med! Solid plan 5/5 basketbollar.

Haha sant. Kanske köra lite trashtalk med glimten i ögat ("This is MY HOUSE") eller lite "fängelseregler" a la Cable guy om någon minns den filmen

https://www.youtube.com/watch?v=_qQJ9gp5_eY

Permalänk
Medlem

Störs ni på riktigt av barnens ljudvolym eller störs ni att det finns andra i närheten?
Jag ska förklara vad jag menar. När jag för längesedan pluggade så brukade jag och en klasskompis tentaplugga ihop hemma hos honom. Jag uppskattar att vi snackade bort ca hälften av tiden. Pluggade vi i 6 timmar så snackade vi fotboll, planerade helgen, snackade om vad som hänt i skolan eller vad som helst, under ca halva tiden. Så effektiva var vi. Sedan kunde det hända att grannen ovanför flyttade ett bord så det lät "brrrrr" i drygt en sekund för att sedan bli tyst igen. Polaren kunde bli asstörd av det, -"Vafan fattar inte folk att dom inte bor själva i huset???" kunde han surt kläcka ur sig då. Vid ett tillfälle minns jag att några ungar lekte utanför. Detta var typ vid sommaren för jag minns
vi hade fönstret öppet och man hörde såklart småbarnen när dom lekte. Samma sak då, -"Vafan har folk ingen koll på sina ungar längre". Notera att barnen inte skrek eller slog sönder saker eller dyl. Det var bara småbarn som hade roligt.
Jag har förståelse att folk kan bli störda under vissa tillfällen och situationer(tex nattetid när man sover) eller tex som när en hund(den måste varit själv hemma gissar jag) skällde under 1-2 timmars tid en kväll i nån grannlägenhet för några veckor sen. hehe. Det var lite jobbigt men jag satt och game:ade så hur mycket stör det då? Inte mycket. Det var mer att man undrade om det hade hänt nåt eftersom den aldrig skäller i vanliga fall. Annars verkar det allt för vanligt att det ibland räcker med att folk blir påminda om att dom inte är ensamma för att dom ska bli störda. Ungar som leker utomhus mitt på dagen är väl annars nice? Jag trodde inte ungar gjorde det längre. Är det fara att en boll träffar fönstret så är det väl bara rimligt att säga det till dom att det finns risk att bollen träffar fönstret och be dom leka en bit bort. Sånt förstår ungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns ju också en liiiiten liten chans att inte resten av staden, landet eller världen ser ut exakt som det gör där du bor :]

Helt klart, men barn kring lägenheter verkar ganska ovanligt överallt där jag varit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Lätt, skräm skiten ur dom. vi hade problem med ungdomar från 12-20år som lekte med ep, mopeder,bilar utanför, Jag tog bilen och "prejade" in en av dom (utan att skada bilen) hoppade ur min bil och gick till förarplatsen på den andra bilen, där säger föraren "vad vill du" genom nedvevat fönster med flinade med passagerare.
så då slet jag honom genom rutan och sa vad jag ville har inte varit något lekande utanför sedan dess, (ca 2 år sedan)
Ungar är/kommer vara kaxiga tills en vuxen gör en attityd korrigering på dom. Tyvärr klarar inte dagen föräldrar att göra det, vilket resulterar i att andra personer blir lidande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vet att du skojar, men jag rekommenderar att inte störa barnen..

Sist jag sa till barn att lugna ner sig fick jag hot av deras föräldrar och föräldrarnas polare.

Polis, Securitas gör inget åt hot.. ord mot ord.

ger inte föräldrar ipads och iphones till barn för att de ska slippa stök och bus...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@crew seven: Lätt, skräm skiten ur dom. vi hade problem med ungdomar från 12-20år som lekte med ep, mopeder,bilar utanför, Jag tog bilen och "prejade" in en av dom (utan att skada bilen) hoppade ur min bil och gick till förarplatsen på den andra bilen, där säger föraren "vad vill du" genom nedvevat fönster med flinade med passagerare.
så då slet jag honom genom rutan och sa vad jag ville har inte varit något lekande utanför sedan dess, (ca 2 år sedan)
Ungar är/kommer vara kaxiga tills en vuxen gör en attityd korrigering på dom. Tyvärr klarar inte dagen föräldrar att göra det, vilket resulterar i att andra personer blir lidande.

Tycker du verkligen att man har rätt att angripa barn om de är ouppfostrade?

Bli deras vän. Att konfrontera ungdomar biter inte, framförallt inte när de är med vänner.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det inte är många som har ungar här? Bor man i lägenhet så får man räkna med sånt här. Att på fullaste allvar hävda att det handlar om barnuppfostran när ungar leker och far runt? Helt otroligt? Har ni verkligen glömt hur det var när man var barn?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Bli deras vän. Att konfrontera ungdomar biter inte, framförallt inte när de är med vänner.

Är många som tycker det, har blivit jagad med både bil och tillhyggen när vi var små och busade. Även ett hagelgevär om jag minns rätt.
Sen att någon tror det fungerar, blev ju bara värre för han som försökte köra över oss med bilen.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Proffsmobbare

Det låter som att du får börja spela basket!

Utan för mitt hus finns det tydligen en riktigt bra skate-spot. Lyckligtvis är ingen i det gänget än så länge bra nog att hålla på i mer än tio minuter innan skadorna överväger nöjet, men den dagen kommer väl också.

(Hörlurar med Active Noise Cancellation är inte dumt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Beror på vad du menar med attackera? Att ta tag i någon är knappast en attack,
Nej man ska inte slå barn, men lyssnar dom inte på en vuxen så behövs det en attityd justering,
vad och hur den justeringen ser ut beror på personen och situationen.
att detta inte skulle fungera om dom har vänner handlar nog mer om att man behöver ha en viss måtta av pondus.

Men visst kan man bli vän med dom, problemet med det är, för att bli "vän" med en grupp ungdomar så behöver dom vanligen se upp till den vuxna annars är risken väldigt stor att det blir motsatt effekt. ser detta dagligen, Vuxna försöker vara "kompis" med stökiga ungar, resultatet är 0 respekt och eskalerade, för nu anser dom att dom känner personerna och kan jävlas ännu mera.
sedan har vi dom som satt sig i respekt hos ungdomarna, där finns inga problem. Dom har varit stenhårda från början för att i ett senare skede bli "kompis" med ungdomarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BergEr: beror nog snarare på vem/hur som gör det, Jag förmodar att ni alltid "kom undan"?
Jag minns själv när vi var små, vi brukar jävlas med en gubbe som kom efter barnen med en hacka varje gång vi snodde äpplen från han, det var skit kul. Sedan var gubbens son där en dag, han fick tag i två av oss och bokstavligen släpade hem dom till respektive förälder.
Då var det inte skit kul längre. (ingen aning om vad som sades eller gjordes hos föräldrarna men vi slutade jävlas med gubben)

Kontenta: ungar är jävligt kaxiga till det kommer någon som sätter dom på plats.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av FANTEN:

Störs ni på riktigt av barnens ljudvolym eller störs ni att det finns andra i närheten?
Jag ska förklara vad jag menar. När jag för längesedan pluggade så brukade jag och en klasskompis tentaplugga ihop hemma hos honom. Jag uppskattar att vi snackade bort ca hälften av tiden. Pluggade vi i 6 timmar så snackade vi fotboll, planerade helgen, snackade om vad som hänt i skolan eller vad som helst, under ca halva tiden. Så effektiva var vi. Sedan kunde det hända att grannen ovanför flyttade ett bord så det lät "brrrrr" i drygt en sekund för att sedan bli tyst igen. Polaren kunde bli asstörd av det, -"Vafan fattar inte folk att dom inte bor själva i huset???" kunde han surt kläcka ur sig då. Vid ett tillfälle minns jag att några ungar lekte utanför. Detta var typ vid sommaren för jag minns
vi hade fönstret öppet och man hörde såklart småbarnen när dom lekte. Samma sak då, -"Vafan har folk ingen koll på sina ungar längre". Notera att barnen inte skrek eller slog sönder saker eller dyl. Det var bara småbarn som hade roligt.
Jag har förståelse att folk kan bli störda under vissa tillfällen och situationer(tex nattetid när man sover) eller tex som när en hund(den måste varit själv hemma gissar jag) skällde under 1-2 timmars tid en kväll i nån grannlägenhet för några veckor sen. hehe. Det var lite jobbigt men jag satt och game:ade så hur mycket stör det då? Inte mycket. Det var mer att man undrade om det hade hänt nåt eftersom den aldrig skäller i vanliga fall. Annars verkar det allt för vanligt att det ibland räcker med att folk blir påminda om att dom inte är ensamma för att dom ska bli störda. Ungar som leker utomhus mitt på dagen är väl annars nice? Jag trodde inte ungar gjorde det längre. Är det fara att en boll träffar fönstret så är det väl bara rimligt att säga det till dom att det finns risk att bollen träffar fönstret och be dom leka en bit bort. Sånt förstår ungar.

Jag anser mig själv att vara en logisk person, och med det i ryggen så förstod jag att om man flyttar in i en byggnad som huserar X antal familjer under samma tak så kommer den att delas på både gott och ont.

Att respektera sina grannar är alltid bra, det vill säga - man får acceptera att alla vid något tillfälle kommer att göra ljud och oljud ifrån sig. Om det inte är något man ej kan acceptera så kan man inte heller bo i ett delat boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@BergHa: beror nog snarare på vem/hur som gör det, Jag förmodar att ni alltid "kom undan"?
Jag minns själv när vi var små, vi brukar jävlas med en gubbe som kom efter barnen med en hacka varje gång vi snodde äpplen från han, det var skit kul. Sedan var gubbens son där en dag, han fick tag i två av oss och bokstavligen släpade hem dom till respektive förälder.
Då var det inte skit kul längre. (ingen aning om vad som sades eller gjordes hos föräldrarna men vi slutade jävlas med gubben)

Kontenta: ungar är jävligt kaxiga till det kommer någon som sätter dom på plats.

Yes, aldrig tagen.

Ni höll ju dock på med stöld, klart någon verkligen försökte ta tag i er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

muta barnen, ge de 20 spänn för att sluta spela varje timme

Permalänk
Medlem

@agitax: jo för då kommer dom nog inte ta med polarna för att få 20 spänn till osv osv

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@crew seven: Är det inte drönare så är det barn.
Inte för att jag har någon lösning på "ditt" problem men du har inte tagit en ordentlig funderare på ifall du skall flytta till ett annat område?
Det du behöver överväga är ju fördelar respektive nackdelar men om du ska fortsätta skapa trådar om diverse ämnen som retar Dig så kanske du skulle börja fila på en annan lösning, bostadsområden kanske inte är något för just dig?
Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Skaffa lite grövre grus/småsten och kasta ut där de spelar. Då blir det svårt att hålla på och studsa. Funkade bra när skejtande ungar höll på utanför mitt fönster timme efter timme, istället för att dra till den fina skejtpark som fanns fem minuter bort.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@backspace: Drygt svar av dig.
Sov själv hos en bekant när vi var yngre under somrarna (lirade lite tvspel på nätterna), avskydde det så in i när jag vaknade till barnens ouppfostrade skrik 1,5 meter ifrån min kudde. Barnen skrek alltså utanför fönstret varje morgon.
Så jag har förståelse för TS och av att barn är barn.... att de behöver uppfostras INTE att barn är barn och låt dem vara "vildar".

Har du ingen förståelse av TS så kan du undvika att ens svara nedlåtande i trådar som dessa. Du verkar ha problem med att andra har annorlunda problem än dina eller så verkar det som att du har något emot TS.
Försök med att sätta dig i andras skor istället för att ge dryga svar som att "just DU ska kanske inte vara bland andra människor." Vidrigt kommenterat av dig.

Lycka till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Samma här, här kör de astrimmade mini-bikes och fyrhjulningar som galningar på trottoaren.

När dessa passerar lägenheten så vibrerar det i fönsterna..

Många gånger man ringer in till polisen och tipsar om olaglig körning men de ignorerar, ABK sätter inte upp farthinder eller liknande.. riktigt passiva är de.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

LOL gå i terapi.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Hade ni gjort som "vanligt" folk gör så sover man på nätterna och hade då inte blivit störd av några barn på morgon/dagen när de vaknat. Herre gud, klaga på att man hör ljud på dagarna för att man är uppe på nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sist jag sa till barn att lugna ner sig fick jag hot av deras föräldrar och föräldrarnas polare.

Tråkigt men sant, ska inte generalisera, men det verkar onekligen finnas åtminstone en grupp bland dessa, allt som oftast, relativt unga föräldrar med attityden "Woohoo här kommer vi. Make room!".

Folk har olika åsikter, uppfattningar, sätt att vara eller göra saker, men när man i grund och botten inte klarar av att respektera andra personer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

@backspace: Drygt svar av dig.
Sov själv hos en bekant när vi var yngre under somrarna (lirade lite tvspel på nätterna), avskydde det så in i när jag vaknade till barnens ouppfostrade skrik 1,5 meter ifrån min kudde. Barnen skrek alltså utanför fönstret varje morgon.
Så jag har förståelse för TS och av att barn är barn.... att de behöver uppfostras INTE att barn är barn och låt dem vara "vildar".

Har du ingen förståelse av TS så kan du undvika att ens svara nedlåtande i trådar som dessa. Du verkar ha problem med att andra har annorlunda problem än dina eller så verkar det som att du har något emot TS.
Försök med att sätta dig i andras skor istället för att ge dryga svar som att "just DU ska kanske inte vara bland andra människor." Vidrigt kommenterat av dig.

Lycka till

Jag tänker inte bemöda mig med att svara på merparten av ditt inlägg eftersom det inte går att argumentera med en person som baserar sin argumentationstaktik på känslor.

Det finns åtminstone En anledning till att folk bosätter sig utanför tätbebyggelse och ett par exempel skulle kunna vara att slippa ha drönare som svävar förbi (även om detta även kan ske på landet) samt att man slipper ha människor som för oväsen i närheten.
Man kanske även vill kunna klampa omkring precis som man vill utan att störa andra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag hade gått ut o spelat med dem en stund.
Sen när man byggt lite relation så kan man påpeka att det är jättekul att de vill spela men att jag hade uppskattat ifall de kunde spela lite längre bort
Bjud på glass ifall de flyttar sig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@HappyPie: Hade ni gjort som "vanligt" folk gör så sover man på nätterna och hade då inte blivit störd av några barn på morgon/dagen när de vaknat. Herre gud, klaga på att man hör ljud på dagarna för att man är uppe på nätterna.

Är detta med skiftarbete eller nattjobb helt okända begrepp för dig? Finns en orsak till att det alltid ska vara ganska tyst i lägenheter.
Själv kommer jag hem från jobbet någon gång mellan 06 och 12:00, ska sen då äta och sen sova 8h. Höga ljud är störande dygnet runt.

Skulle inte bo centralt om jag hade ett val men saknar atm ekonomin för att hus utanför stan.

Dold text
Visa signatur

Permalänk

Lider med dig TS jag har en liten väg utanför min lägenhet och där har ungdomarna bestämt sig för att ha "streetrace" varje helg... det är en 60 väg. Men folk drar på i 90-100 bara för det är en raksträcka. Helt sjukt.

Har också en gammal gubbe i samma byggnad som är ute med sin hund alltid 06:15 & 22:00ish och skriker och gapar när hunden inte följer med han.

Döda mig.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det skall finns någon motsvarighet till konsumenträttsförening även för den som hyr en lägenhet, vet ej om man behöver vara medlem, men om man är det så brukar de kunna hjälpa en med var man skall vända sig, sätta press på hyresvärdar, etc.
Minns inte vad de hette dock...

Hells Angels?