Nettolöneavdrag mobiltelefon med eller utan moms?

Permalänk
Medlem

Nettolöneavdrag mobiltelefon med eller utan moms?

Hej,

Det är rätt vanligt att företag väljer en beloppsgräns vid val av mobiltelefon utöver det är det fritt att välja.

Exempelvis har man en gräns på 5000:- excl moms. Den anställde väljer en telefon som företaget köper för 7000 excl moms.

Ska den anställde få ett nettolöneavdrag på 2000:- eller på 2000 * 1,25= 2500 (alltså med moms)?

Tack på förhand!

PS. har letat men har tyvärr inte hittat någon relevant information. Jag arbetar heller inte med lön eller HR frågor utan är mer nyfiken då företaget som jag arbetar på och även tidigare anställningar så har det varit liknande policies.

Mvh
Jesper Nilsson

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så vanligt, jobbar på ett större företag och det är typ förra årets iphone eller samsung som gäller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@MrTowle:

Har på mina senaste två arbetsplatser fått 4000 respektive 5000kr exkl moms. Fått avdrag på överskjutande belopp ex moms på båda arbetsplatserna

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Hos oss är det utan moms som gäller. Har med 5000kr ex moms som gräns.

Företaget behöver betala den momsen som är kvar när du räknar den momsen som företaget själv säljer för och den de köper för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@MrTowle:

Har på mina senaste två arbetsplatser fått 4000 respektive 5000kr exkl moms. Fått avdrag på överskjutande belopp ex moms på båda arbetsplatserna

Mvh

Skrivet av jensa86:

Hos oss är det utan moms som gäller. Har med 5000kr ex moms som gräns.

Företaget behöver betala den momsen som är kvar när du räknar den momsen som företaget själv säljer för och den de köper för.

Ja det känns mest rimligt att inte dra moms på ett arbetsredskap. Vet ni om det finns någon officiell information hur man ska göra? Det borde ju finnas regler om företaget ska eller inte ska lägga till moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte om det är så vanligt, jobbar på ett större företag och det är typ förra årets iphone eller samsung som gäller.

Ja jag har väl ingen konkret information om hur vanligt det är. Men arbetar som konsult och är därav ute bland rätt många olika bolag.. och där har nästan alla en sådan deal.

Permalänk
Rekordmedlem

Svaret på din fråga är att det är helt upp till företaget hur mycket de vill betala för det finns ingen lag som bestämmer det utan de är fria att betala vad de vill, du får helt enkelt fråga den ansvarige på företaget vad som gäller just där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Ja jag har väl ingen konkret information om hur vanligt det är. Men arbetar som konsult och är därav ute bland rätt många olika bolag.. och där har nästan alla en sådan deal.

Så är det säkert, är väl en av anledningar till att det är massflykt av kompetens till mindre bolag.
Jag vet att på två stora bolag så är det vissa modeller som gäller.
Vi kan välja byod men då betalar man själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Om det ska vara kostnadsneutralt för företaget så kommer du få betala överskjutande belopp inklusive moms.

Permalänk

För oss gäller Iphone 8/Samsung s9
Jag tog en Samsung S9+ då drar dom av 50kr på min bruttolön varje månad i 2 år. Tror det är upp till företaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så är det säkert, är väl en av anledningar till att det är massflykt av kompetens till mindre bolag.
Jag vet att på två stora bolag så är det vissa modeller som gäller.
Vi kan välja byod men då betalar man själv.

Mjea. Det lilla företaget jag jobbar på betalar min mobil+abonnemang månadskostnad på ca 500kr+moms för min Razer Phone.
Men inte som att det är varför man valde företaget när man på ett annat företag kanske hade kunnat få ett lönelyft på tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärter Kung:

Om det ska vara kostnadsneutralt för företaget så kommer du få betala överskjutande belopp inklusive moms.

Ett företag drar av ingående moms mot utgående moms så det är redan kostnadsneutralt för företaget om den anställde bara betalar mellanskillnaden exlusive moms.

Skickades från m.sweclockers.com