Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Köpte begagnad processor - använder bara hälften av hittade ramminnena.

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad processor - använder bara hälften av hittade ramminnena.

Hej!
Så att en kompis köpte en begagnad i7 7700k, för att uppgradera den i3-6100 han har idag.
Efter att ha hjälp han att uppdatera BIOS, satt i den nya processorn osv så hittas fortfarande ALLA 4st 4gb ram minnena, men endast 8GB används. Byter vi tillbaka till hans i3 så hittas alla 4 minnen och alla 4 minnen används också.
Vill bara kolla med er så att jag kan utesluta att det är processorn innan jag börjar klaga hos han jag köpte den.
Är det något i BIOS jag borde ändra efter processorbytet för att samtliga stickor ska användas?
Minnen: KVR21N15S8K2/8
Moderkort: ASUS B150M-A
Ny CPU: i7 7700K
Tidigare CPU: i3 6100

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

@jeppezon: Har du uppdaterat till det senaste bios versionen? Annars så ska man inte behöva göra något för att CPU ska använda alla RAM man har installerat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@jeppezon: Har du uppdaterat till det senaste bios versionen? Annars så ska man inte behöva göra något för att CPU ska använda alla RAM man har installerat.

Ja, det har jag.

Funderar på om det kan ha med timing o göra. Det står att timing ska vara 15-15-15 men vad jag kan se använder jag 15-15-36?

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Att bara hälften av minnet fungerar tyder på att en av de två minneskanalerna inte fungerar korrekt. Det vanligaste felet brukar vara böjda pinnar i CPU-sockeln på moderkortet, men eftersom det fungerar med en annan CPU borde det inte vara det som är felet. Risken är med andra ord ganska stor att det är CPUn som är problemet i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att bara hälften av minnet fungerar tyder på att en av de två minneskanalerna inte fungerar korrekt. Det vanligaste felet brukar vara böjda pinnar i CPU-sockeln på moderkortet, men eftersom det fungerar med en annan CPU borde det inte vara det som är felet. Risken är med andra ord ganska stor att det är CPUn som är problemet i det här fallet.

Okej, det kan inte ha något med minnes timingen att göra?

Visa signatur

Poff

Permalänk

@jeppezon:

Antagligen cpun som är kass.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Okej, det kan inte ha något med minnes timingen att göra?

Nej, det lär det inte vara, då skulle det inte fungera alls eller vara ostabilt. Det ni kan testa är att bara använda ett minne och se om alla minnessocklar på moderkortet fungerar. Om bara hälften av dem fungerar så är det nästan garanterat moderkortet eller CPUn som är trasig, och moderkortet har ni ju redan bekräftat att det fungerar med en annan CPU.

Permalänk
Medlem

Kolla om CPU:n har skador i PCB:n på ovansidan. Kan vara spår efter en misslyckad delid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det lär det inte vara, då skulle det inte fungera alls eller vara ostabilt. Det ni kan testa är att bara använda ett minne och se om alla minnessocklar på moderkortet fungerar. Om bara hälften av dem fungerar så är det nästan garanterat moderkortet eller CPUn som är trasig, och moderkortet har ni ju redan bekräftat att det fungerar med en annan CPU.

När vi använder i7 7700k o tar endast en sticka o flyttar runt i alla slots (DIMM_A1, DIMM_A2, DIMM_B1, DIMM_B2) Så hittar den minnet i samtliga. Men inte när alla fyra är i samtidigt...?

Visa signatur

Poff

Permalänk

Jag tror inte moderkortet stödjer 7700K, men 6700K skall fungera!
https://www.asus.com/us/Motherboards/B150M-A/

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M4 2025 | 16384MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Den finns med på supported CPU när jag kollar iaf.

Visa signatur

Poff

Permalänk

Om det är ett rev.B0 ja!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Har vi två minnen i A1 resp A2 så postar den inte ens. Har vi minne i B1 och B2 så postar den, hittar båda men använder bara 1. Har vi minnen i A1 och B2 så hittar den två och använder två.
A1, A2 och B2 = hittar 3 använder två...

A2 och B1 verkar vara de som inte funkar om man har två eller fler.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Skrivet av Tomas1966:

Moderkortet skall stödja 7700K fr.o.m. bios 3016
https://www.asus.com/us/Motherboards/B150M-A/HelpDesk_CPU/

Dock står det även att CPU'n skall vara av rev.B0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@jeppezon:

Antagligen cpun som är kass.

Det är oftare att man har felmonterat processorn och skadat själva sockeln än att det fysiskt är något trasigt på processorn i min erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv

Kolla så det står rev.B0 på cpun, annars får ni köpa ett moderkort som stödjer cpun.

Kan ni ta en närbild på cpu sockeln och lägga upp

Permalänk
Medlem

Står inget om vilken rev det skulle vara på processorn eller på paketet till processorn?

Visa signatur

Poff

Permalänk
Inaktiv

Permalänk
Medlem

Alla 7700K har B0 stepping

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

https://imgur.com/a/0fLhWqT

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

@jeppezon:

Ser hel ut...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr verkar det vara processorn. Fick med kvitto så får väl lämna in den o hoppas på att få en ny...

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Men ska inte minnena sitta i A2 och B2? Har du testat med bara en sticka i taget för varje slot?

Edit: Läste lite för snabbt och såg du testade. Men testa med bara i A2 och B2 då dom är de första man sätter i, enligt manualen.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Inaktiv

Minnena finns med i listan för moderkortet ?
Kanske funkar med i3an men inte med i7an med 4st sådana minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Men ska inte minnena sitta i A2 och B2? Har du testat med bara en sticka i taget för varje slot?

Edit: Läste lite för snabbt och såg du testade. Men testa med bara i A2 och B2 då dom är de första man sätter i, enligt manualen.

Jo, om man kör två stickor funkar de i vilken kombination som helst.

Edit: var för trött när jag skrev det där... Har ej möjligheten att felsöka mer.

Skrivet av anon200632:

Minnena finns med i listan för moderkortet ?
Kanske funkar med i3an men inte med i7an med 4st sådana minnen.

Datorn var färdigbyggd från komplett när han köpte den så moderkortet ska stödja minnena. Dock kanske det är som du säger att i7 ej stödjer 4st av just de minnena. Men få kolla på det när jag kommer hem. På väg hem nu.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

testa 7700k i någon annans mobo som har 4 stickor - eventuellt kan butiken ni köpt det ifrån testa detta för att verifiera om det är CPUn det är fel på.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

En liten update:
Kollade med butiken som processorn hade köpts på. De insisterade att var moderkortet eller minnena. Var det processorn skulle inget funka säger dem.
Min kompis köpte datorn, färdigbyggd av komplett.se och de valde ut alla komponenter.
Jag kollar upp så att moderkortet stödjer minnena... Men nej, hittar de ej i listan på moderkortet, ringer komplett o de säger att minnen stöds fast att de inte är listade där?
Har nu skickat en förfrågan till ASUS ifall moderkortet verkligen stödjer minnena och väntar på svar där ifrån.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Du skriver om timings på minnena. Hur är de inställda i BIOS (UEFI)?
Kör du XMP profil?

Provat att resetta _alla_ settings och börja om från början med BIOS inställningar?

Har moderkortet ett "testa-minnet-för-att-se-vilka-settings-som-är-stabila" funktion? Använt den?

Är alla fyra stickorna exakt samma minnen eller är det olikheter på deras märkning (kinkigare med timings om de har olika där det sämsta måste bli "high-water-mark")

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

1: Du skriver om timings på minnena. Hur är de inställda i BIOS (UEFI)?

2: Kör du XMP profil?

3: Provat att resetta _alla_ settings och börja om från början med BIOS inställningar?

4: Har moderkortet ett "testa-minnet-för-att-se-vilka-settings-som-är-stabila" funktion? Använt den?

5: Är alla fyra stickorna exakt samma minnen eller är det olikheter på deras märkning (kinkigare med timings om de har olika där det sämsta måste bli "high-water-mark")

1: Kan ej kolla det nu, vet ej när jag kommer ha tillgång till hans dator igen.

2: Nej, går ej oavsett om jag har den nya eller gamla processorn.

3: Testade "default settings" samt ta ut batteriet för att resetta.

4: Inte vad jag kunde hitta.

5: Ja, de är exakt samma.

Visa signatur

Poff