Köpte begagnad processor - använder bara hälften av hittade ramminnena.

Permalänk
Skrivet av jeppezon:

När vi använder i7 7700k o tar endast en sticka o flyttar runt i alla slots (DIMM_A1, DIMM_A2, DIMM_B1, DIMM_B2) Så hittar den minnet i samtliga. Men inte när alla fyra är i samtidigt...?

Så där var det för mig när jag hade böjd pinne, dock med en Amd processor.

Permalänk

@jeppezon:

Absolut inte sant.
Det kan mycket väl vara processorns imc som är skadad.

Spelar ingen roll om du har XMP eller ändrar timings, har inte med det att göra.
Dyker inte stickor upp, så är det imc som spökar OM du byter plats på minnena, och alla dessutom funkar med en annan cpu.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@jeppezon:

Absolut inte sant.
Det kan mycket väl vara processorns imc som är skadad.

Spelar ingen roll om du har XMP eller ändrar timings, har inte med det att göra.
Dyker inte stickor upp, så är det imc som spökar OM du byter plats på minnena, och alla dessutom funkar med en annan cpu.

Mm, hörde av mig till företaget igen. De gick med på att ta in processorn den här gången. Så ska skicka in den på fredag. Alla stickor syns som sagt i bios men endast 2 av 4 "används".

Står att det sitter kingston i varje slot o att varje slot har 4gb men att det totalt är 8 gb.

Visa signatur

Poff

Permalänk

@jeppezon:

Blir otroligt förvånad om det finns minnen "som inte stöds". Har med hastigheter i så fall att göra, eller XMP profiler.
Finns väl bara hynix och samsung i princip, och köper man minnen på komplett eller liknade så är det de större fabrikaten - vilka använder samsung, hynix eller micron.

Det du kan göra är att se vilka av kanalerna som inte funkar.
Du har väl 4 stycken antar jag, och testa med ett minne i taget och gå genom alla.

Fråga: Blir det endast fel då du sätter i alla eller även enskilda i specifika kanaler/ramplatser?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@jeppezon:

Blir otroligt förvånad om det finns minnen "som inte stöds". Har med hastigheter i så fall att göra, eller XMP profiler.
Finns väl bara hynix och samsung i princip, och köper man minnen på komplett eller liknade så är det de större fabrikaten - vilka använder samsung, hynix eller micron.

Det du kan göra är att se vilka av kanalerna som inte funkar.
Du har väl 4 stycken antar jag, och testa med ett minne i taget och gå genom alla.

Fråga: Blir det endast fel då du sätter i alla eller även enskilda i specifika kanaler/ramplatser?

"Har vi två minnen i A1 resp A2 så postar den inte ens. Har vi minne i B1 och B2 så postar den, hittar båda men använder bara 1. Har vi minnen i A1 och B2 så hittar den två och använder två.
A1, A2 och B2 = hittar 3 använder två..."

Mer än det gjorde vi inte igår. O kör vi ett minne åt gången så funkar det i samtliga slots.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Kan det var krångel med rank osv? Minnesmoduler per minne. Googla sånt och kolla minnena.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har ett sällsynt fall av defekt CPU.

Vanligaste är ju skadad sockel, skadade minnen eller liknande, därav att många drar den logiken.
Men om det vore fallet så borde du inte kunna köra 1 sticka i vardera.

Det som fick mig att reagera var:

Skrivet av jeppezon:

Har vi två minnen i A1 resp A2 så postar den inte ens. Har vi minne i B1 och B2 så postar den, hittar båda men använder bara 1.

A2 och B1 verkar vara de som inte funkar om man har två eller fler.

Det första där indikerar ju att kanal A är defekt (då B fungerar). Den kan inte få ordning på modulerna öht.

Kör du A1 och B2 så är det ju single channel. Så det verkar vara just dual channel funktionen som vägrar fungera öht. Den går mao in i en form av limp mode där den inte kan få två moduler att samarbeta. Så enda som fungera med just 2st där en är i vardera kanal, på vardera buss dvs så långt ifrån varandra som möjlig och inte samarbetar oht. Detta är ju en mjukvara/minnes-kontroller fråga, som inte fungerar, inte hårdvarufel utanför CPUn.

Då moderkortet är inget mer än koppar trådar, är felet med stor sannolikhet inte problemet. Detta bekräftas ju av att just i3an också fungerar klockrent, något många missar... Och minnena bekräftas ju på samma sätt, då han får alla att fungera och har roterat dem, så alla de är bevisade att fungera på det moderkort, med den layouten med en annan processor. Enda som kan skilja är ju frekvensen, men även det har han sett till att inte XMP är boven. Han har uteslutit alla andra fel.

Enda som är kvar är minneskontrollern i 7700kn, som uppenbarligen måste vara trasig. ESD chock om någon tar på RAM slotsen och laddar ut en spik på pinnarna kan grilla minneskontrollern. Har du tur kan du få det på garanti då det är svårt att bevisa vad som hänt, annat än att CPUn är trasig.

Permalänk
Medlem

Svaret från ASUS:

Citat:

Hej,

Vi stödjer officiellt endast de minnen som finns i vår QVL: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/B150M-A_M2/Non-Z1...
De vi har listade är: KVR21N15D8/8 medans ditt är ett K2 (Kit of 2).
Det är möjligt att detta också fungerar, det som är viktigt är att ni har senaste BIOS installerad etc.

Minnsbussen sitter i CPU'n så det kan vara så att den är känslig för något specifikt kit/chip på minnet etc.
Testa gärna senaste BIOS om ni inte redan kör detta och återkom om det hjälper att lösa ert problem.

Sen ska vi också skicka in vår CPU. Så kommer få svar nästa vecka om det är fel på CPUn eller inte. Är det ej det antar jag det är komplett som säljer datorer med komponenter som ej officiellt stödjer varandra som är problemet...

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Svaret från ASUS:
Sen ska vi också skicka in vår CPU. Så kommer få svar nästa vecka om det är fel på CPUn eller inte. Är det ej det antar jag det är komplett som säljer datorer med komponenter som ej officiellt stödjer varandra som är problemet...

Efter 20+ år av datorer kan jag säja... bull-shit ang RAM inte fungera i 2-4 par. Tekniken är stengammal idag... vi pratar tidiga P4/AMD athlon ffs.

Det man dock inte kan garantera är full prestanda, eller testade hastigheter utöver standard, vilket är vad dessa minneslistor ska hjälpa med. Mao, även om kittet säger 3200Mhz, är inget garanterat öht utanför tillverkarens stöd. Samma gäller om du kör timeings som inte följer standarderna. De "kan" fungera, men måste inte.

Varje modul har dock flera olika JEDEC standarder inprogrammerade som moderkortet kan välja mellan vid post. En del av dem kan du se i SPD fliken på CPU-Z (finns i ladda ner). Alt ta hem HWinfo så kan den ge dig komplett lista på alla frekvenser, timeings och värden som den stöder (den får dessa genom att fråga modulerna själva). Ofta är det 5-6st olika JEDEC Spec.

Så... JEDEC standarden ska de stöda i samtliga moderkort. https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM#JEDEC_standard_DDR4_...

Och 2133MT DDR4 CL15 (dina) med 1.2V är JEDEC standard. Detta ska stödas av samtliga JEDEC certifierade moduler och delar, i samtliga konfigurationer och samtliga moderkort/CPUer. De måste detta för att ens få hävda att de har DDR4 stöd, då det är vad DDR4 stöd innebär. Annars faller hela poängen med att ha en standard.

Så ASUS kan inte skylla på att en liten beteckning skiljer sig. Följer de inte JEDEC, får de inte säga att de stöder DDR4 standarden heller på moderkortet.

Med det sagt, de har helt rätt att just minnesbussen idag sitter på CPUn, så jag förstår att de inte kan hjälpa det mycket mer än att om just koppartrådarna av avbrutna, vilket du ju bevisat de inte är genom dina tester. Så jag tror inte det hjälper att byta moderkort.

Permalänk
Medlem

@jeppezon:

Testat det här?
systemkonfiguration --> systemstart --> avancerade alternativ --> klicka i rutan för "högsta mängd minne", sen omstart.

Tänkte att eftersom de hittas i bios men inte används till fullt i Win så kan du ju pröva det här iaf.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •