Skrivet av jeppezon:
Svaret från ASUS:
Sen ska vi också skicka in vår CPU. Så kommer få svar nästa vecka om det är fel på CPUn eller inte. Är det ej det antar jag det är komplett som säljer datorer med komponenter som ej officiellt stödjer varandra som är problemet...
Efter 20+ år av datorer kan jag säja... bull-shit ang RAM inte fungera i 2-4 par. Tekniken är stengammal idag... vi pratar tidiga P4/AMD athlon ffs.
Det man dock inte kan garantera är full prestanda, eller testade hastigheter utöver standard, vilket är vad dessa minneslistor ska hjälpa med. Mao, även om kittet säger 3200Mhz, är inget garanterat öht utanför tillverkarens stöd. Samma gäller om du kör timeings som inte följer standarderna. De "kan" fungera, men måste inte.
Varje modul har dock flera olika JEDEC standarder inprogrammerade som moderkortet kan välja mellan vid post. En del av dem kan du se i SPD fliken på CPU-Z (finns i ladda ner). Alt ta hem HWinfo så kan den ge dig komplett lista på alla frekvenser, timeings och värden som den stöder (den får dessa genom att fråga modulerna själva). Ofta är det 5-6st olika JEDEC Spec.
Så... JEDEC standarden ska de stöda i samtliga moderkort. https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM#JEDEC_standard_DDR4_...
Och 2133MT DDR4 CL15 (dina) med 1.2V är JEDEC standard. Detta ska stödas av samtliga JEDEC certifierade moduler och delar, i samtliga konfigurationer och samtliga moderkort/CPUer. De måste detta för att ens få hävda att de har DDR4 stöd, då det är vad DDR4 stöd innebär. Annars faller hela poängen med att ha en standard.
Så ASUS kan inte skylla på att en liten beteckning skiljer sig. Följer de inte JEDEC, får de inte säga att de stöder DDR4 standarden heller på moderkortet.
Med det sagt, de har helt rätt att just minnesbussen idag sitter på CPUn, så jag förstår att de inte kan hjälpa det mycket mer än att om just koppartrådarna av avbrutna, vilket du ju bevisat de inte är genom dina tester. Så jag tror inte det hjälper att byta moderkort.