Inför BF V - 8700K el. vänta på AMD 7nm?
Hej!
Ska försöka hålla mig kort:
För något år sedan uppgraderade jag från mitt i7-980X - system i signaturen (jaja, har inte uppdaterat det än...) till en dator med följande komponenter:
i5-5675C (Så här i efterhand så hade en i7-5775C varit det bättre valet )
2x8 GB DDR3 1866 MHz
GTX 1070
1440p 165 Hz G-Sync skärm
Datorn används främst till diverse olika spel men jag faller oftast tillbaka till Battlefield 1 och kommer förmodligen lägga en hel del tid på Battlefield V när det väl släpps.
Problemet: 64-player läget. När jag spelar t.ex. Domination med 24 spelare på någon bana så flyter det på bra, får ca 80-90 FPS som medel med oklockade komponenter med drops till 60-70 då och då. Hoppar jag in i t.ex. Operation eller Conquest så dippar FPS:en direkt ner till 60 med drops så långt ner som 30-40 FPS när serverna är fulla (eller nästan fulla) med 63 andra spelare.
I båda scenarion ligger både grafikkortet och CPU:n nära 99-100%. Överklockning av CPU:n och GPU:n hjälper inte särskilt mycket heller och jag har därmed bestämt mig för att uppgradera mitt system, speciellt då jag multitaskar en hel del vid spelande och har börjat streama samt för att Battlefield V kommer förmodligen vara minst lika krävande som Battlefield 1, speciellt i 64-player games.
Grafikkortet kommer att uppgraderas så fort nästa NVIDIA GTX xx80 (eller xx80 Ti) släppts men det jag funderar över just nu är CPU:n.
CPU-funderingar
Å ena sidan har vi Intels i7-8700K, 6c 12t som med lätthet överklockas till 5.0 GHz+ men med nästintill samma IPC som min 5675C, som i dagsläget är de-facto CPU:n på Intels sida för gaming + streaming. Problemet är att dess plattform är med högst sannolikhet en kortvarig historia - snart släpps väl en ny plattform som inte har bakåtkompatibilitet vilket som vi alla vet är en tråkig historia vid eventuella problem med äldre moderkort.
Å andra sidan - AMD 7 nm. Har läst om att både Global Foundries och TSMC producerar dessa åt AMD och "tävlar" om att få bäst yield som överklockar högst (minst 5.0 GHz?). Om jag har förstått det rätt så är det förmodligen här AMD kommer att gå om Intel, som för tillfället har problem med produktionen av deras kommande 10 nm CPU:erna. Problemet är väl att dessa 7nm CPU:er inte är planerade att släppas förrän nästa år (eller om det var 2020?) vilket gör att man får vänta tills dess. Ett alternativ till väntan vore då att skaffa t.ex. en Ryzen 2600 med ett tillhörande AM4 mITX moderkort och uppgradera så fort dessa släpps.
Kort och gott - vad hade ni gjort i min sits? Väntat på AMD 7 nm (med eller utan en mindre uppgradering till en AM4 plattform nu) eller hoppat direkt på i7-8700K?
Tack för era åsikter och tankar!
12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII