Inför BF V - 8700K el. vänta på AMD 7nm?

Permalänk
Medlem

Inför BF V - 8700K el. vänta på AMD 7nm?

Hej!

Ska försöka hålla mig kort:

För något år sedan uppgraderade jag från mitt i7-980X - system i signaturen (jaja, har inte uppdaterat det än...) till en dator med följande komponenter:

• i5-5675C (Så här i efterhand så hade en i7-5775C varit det bättre valet )

• 2x8 GB DDR3 1866 MHz

• GTX 1070

• 1440p 165 Hz G-Sync skärm

Datorn används främst till diverse olika spel men jag faller oftast tillbaka till Battlefield 1 och kommer förmodligen lägga en hel del tid på Battlefield V när det väl släpps.

Problemet: 64-player läget. När jag spelar t.ex. Domination med 24 spelare på någon bana så flyter det på bra, får ca 80-90 FPS som medel med oklockade komponenter med drops till 60-70 då och då. Hoppar jag in i t.ex. Operation eller Conquest så dippar FPS:en direkt ner till 60 med drops så långt ner som 30-40 FPS när serverna är fulla (eller nästan fulla) med 63 andra spelare.

I båda scenarion ligger både grafikkortet och CPU:n nära 99-100%. Överklockning av CPU:n och GPU:n hjälper inte särskilt mycket heller och jag har därmed bestämt mig för att uppgradera mitt system, speciellt då jag multitaskar en hel del vid spelande och har börjat streama samt för att Battlefield V kommer förmodligen vara minst lika krävande som Battlefield 1, speciellt i 64-player games.

Grafikkortet kommer att uppgraderas så fort nästa NVIDIA GTX xx80 (eller xx80 Ti) släppts men det jag funderar över just nu är CPU:n.

CPU-funderingar
Å ena sidan har vi Intels i7-8700K, 6c 12t som med lätthet överklockas till 5.0 GHz+ men med nästintill samma IPC som min 5675C, som i dagsläget är de-facto CPU:n på Intels sida för gaming + streaming. Problemet är att dess plattform är med högst sannolikhet en kortvarig historia - snart släpps väl en ny plattform som inte har bakåtkompatibilitet vilket som vi alla vet är en tråkig historia vid eventuella problem med äldre moderkort.

Å andra sidan - AMD 7 nm. Har läst om att både Global Foundries och TSMC producerar dessa åt AMD och "tävlar" om att få bäst yield som överklockar högst (minst 5.0 GHz?). Om jag har förstått det rätt så är det förmodligen här AMD kommer att gå om Intel, som för tillfället har problem med produktionen av deras kommande 10 nm CPU:erna. Problemet är väl att dessa 7nm CPU:er inte är planerade att släppas förrän nästa år (eller om det var 2020?) vilket gör att man får vänta tills dess. Ett alternativ till väntan vore då att skaffa t.ex. en Ryzen 2600 med ett tillhörande AM4 mITX moderkort och uppgradera så fort dessa släpps.

Kort och gott - vad hade ni gjort i min sits? Väntat på AMD 7 nm (med eller utan en mindre uppgradering till en AM4 plattform nu) eller hoppat direkt på i7-8700K?

Tack för era åsikter och tankar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

8700k samt gått ner till 1080p tills du köpt nytt grafikkort

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En 2600 kommer inte ge någon prestandaförbättring mot din nuvarande setup. Det kommer antagligen också ha kommit bättre/nyare moderkort när Ryzen 3xxxX väl kommer så det känns ganska onödigt att uppgradera för det. Vidare så är Ryzen 3xxxX det näst sista som kommer till AM4 enligt deras planer. Så det du får liksom max en generation till på det moderkortet i alla fall.

Enligt mig är de enda vettiga alternativen att antingen sitta kvar på din nuvarande processor tills att nästa Ryzen kommer ut och se hur läget ligger då. Alternativt att köpa intel 8700K nu. Faktumet är att vi inte alls vet om nästa Ryzen ens slår 8700K med någon meningsfull marginal. Skulle det kännas kul att vänta ca 1 år till för att få en processor som knappt var nå bättre?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska man spela spel så är det Intel som gäller.

Jag hade valt 8700k.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

I det IT-samhälle vi lever i så finns det alltid något nytt runt hörnet eller något nytt värre.

Jag skulle gått på en i7 8700K och leva med dess nackdelar. Jag har själv en i7 8700K @ 4.8GHz och en 1440p 165Hz G-SYNC-skärm och ett överklockat GTX 1080. Spelar jag BF1 belastas CPUn runt 50% och då har jag massa saker uppe i Windows som garanterat tar lite systemresurser. GPUn belastas dock 100%. Du behöver således inte oroa dig för att CPUn skulle vara en flaskhals. Den kommer också klara BF5 utan problem, likväl så streaming samtidigt vid spelande.

På det här sättet så har du ju X antal månader extra då du får nytta av uppgraderingen som du skulle gå miste om du skulle välja att vänta. Och om AMD nu skulle komma med en riktig knytnäve i Intels ansikte kan du alltid sälja CPU + mobo och uppgradera till AMD om du nu vill. Men bara för att AMD skulle komma med något som är 25% snabbare eller vad som helst så blir inte din setup sämre. Det är lätt att tänka så. Hur som helst kommer det vara GPUn som kommer sätta gränserna hur hög fps du får.

That's my 2 cents.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@milkab @Xyborg @Mogwaii @aMp Tack för era svar, ni har givit mig mer att fundera över.

Att uppgradera nu-nu utan att behöva uppgradera inom ett par fåtal år känns inte lika självklart som tidigare då det är mycket som sker just nu i CPU-världen. Vi får snart se en nodkrympning till 7-10 nm (och kanske ett större steg i IPC), fler kärnor och trådar samt högre frekvenser direkt från fabrik. Visst är det kul att köpa nytt, men det jag är ute efter är en plattform som håller i 5 år utan att behöva göra större förändringar, precis som med min i7-980X som jag använde i 5-6 år innan jag uppgradera. Gjorde då endast grafikkortsbyten samt HDD->SSD.

8700K kan mycket väl vara det jag behöver - 6c 12t i 5.0+ GHz bör räcka mer än väl för BF1 (och förmodligen BF V) 64-player spel och streaming som @aMp skrev om. Det negativa är ju pastan som används under IHS:en vilket kan kräva en delid (inget jag vill hålla på med) samt priset just nu jämfört mot en t.ex. 2600 som har lite lite sämre ICP och verkar endast klocka till 4-4.2 GHz som bäst. Å andra sidan är det som @Xyborg skriver - att AM4 endast är utlovad att användas fram till 2020 och därefter kan ett plattformsbyte vara tvunget vid eventuella uppgraderingar.

Jag får nog fundera lite mer på saken. Kommer det någon rea med 8700K under 3000 kr så blir det nog ett köp direkt och därefter eventuellt sälja det när AMD 7 nm släpps beroende på hur dessa presterar, men annars kommer jag nog att avvakta med min 5675C och se hur BF V presterar (d.v.s. om det blir mer krävande CPU-mässigt än BF1 eller ej). 2600 + AM4 är lockande, men som det ser ut just nu så är det nog mer av en sidgradering samt att AM4 mITX moderkorten är inte lika fullt utrustade som jag skulle hoppas på. När AMD 7 nm släpps så kommer det förhopppningsvis lite fler och bättre mITX moderkort till dessa!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

@milkab @Xyborg @Mogwaii @aMpari Tack för era svar, ni har givit mig mer att fundera över.

Att uppgradera nu-nu utan att behöva uppgradera inom ett par fåtal år känns inte lika självklart som tidigare då det är mycket som sker just nu i CPU-världen. Vi får snart se en nodkrympning till 7-10 nm (och kanske ett större steg i IPC), fler kärnor och trådar samt högre frekvenser direkt från fabrik. Visst är det kul att köpa nytt, men det jag är ute efter är en plattform som håller i 5 år utan att behöva göra större förändringar, precis som med min i7-980X som jag använde i 5-6 år innan jag uppgradera. Gjorde då endast grafikkortsbyten samt HDD->SSD.

8700K kan mycket väl vara det jag behöver - 6c 12t i 5.0+ GHz bör räcka mer än väl för BF1 (och förmodligen BF V) 64-player spel och streaming som @aMpari skrev om. Det negativa är ju pastan som används under IHS:en vilket kan kräva en delid (inget jag vill hålla på med) samt priset just nu jämfört mot en t.ex. 2600 som har lite lite sämre ICP och verkar endast klocka till 4-4.2 GHz som bäst. Å andra sidan är det som @Xyborg skriver - att AM4 endast är utlovad att användas fram till 2020 och därefter kan ett plattformsbyte vara tvunget vid eventuella uppgraderingar.

Jag får nog fundera lite mer på saken. Kommer det någon rea med 8700K under 3000 kr så blir det nog ett köp direkt och därefter eventuellt sälja det när AMD 7 nm släpps beroende på hur dessa presterar, men annars kommer jag nog att avvakta med min 5675C och se hur BF V presterar (d.v.s. om det blir mer krävande CPU-mässigt än BF1 eller ej). 2600 + AM4 är lockande, men som det ser ut just nu så är det nog mer av en sidgradering samt att AM4 mITX moderkorten är inte lika fullt utrustade som jag skulle hoppas på. När AMD 7 nm släpps så kommer det förhopppningsvis lite fler och bättre mITX moderkort till dessa!

Ett litet inlägg till dina (k)val:

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ4HAEL7-0s

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag säger köp.

Jag gick precis från en 3770k på 4.2ghz, 16gb 2000mhz ram till 8700k fiskörd i 4.4ghz och 4000mhz 16gb ram och det är som natt och dag.

Diverse 720p tester visar också att det finns mer att hämta från 8700k då ett 1080ti fortfarande flaskar cpu i 1080p.

Ska du bara spela BF1 som är ledande i flertrådad speloptimering så hade jag kanske övervägt att roffa något begagnat amd 1700 men ska det spelas andra spel så hade jag inte funderat ens på amd.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd

@Icte: Hur ser belastningen på cpu och gpu ut vid 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@milkab @Xyborg @Mogwaii @aMpari Tack för era svar, ni har givit mig mer att fundera över.

8700K kan mycket väl vara det jag behöver - 6c 12t i 5.0+ GHz bör räcka mer än väl för BF1 (och förmodligen BF V) 64-player spel och streaming som @aMpari skrev om. Det negativa är ju pastan som används under IHS:en vilket kan kräva en delid (inget jag vill hålla på med) samt priset just nu jämfört mot en t.ex. 2600 som har lite lite sämre ICP och verkar endast klocka till 4-4.2 GHz som bäst. Å andra sidan är det som @Xyborg skriver - att AM4 endast är utlovad att användas fram till 2020 och därefter kan ett plattformsbyte vara tvunget vid eventuella uppgraderingar.

Du kommer göra ett plattformsbyte i vilket fall som helst om du väntar 5 år med att uppgradera.

Kommer Ryzen 3800X/3700X hålla längre än 8700k? Ja.
Kommer den hålla 5 år? Ja.
Kommer 8700k hålla i 5 år? Förmodligen, men kan bli jobbigt om du streamar samtidigt med hög kvalité.

2700X och 8700k stream benchmark.
Dock så har jag hört att Ryzen1/Ryzen2 kommer kanske bli mer begränsad av nyare grafikkort (på grund av vissa minnesegenskaper med Zen1). Det är upp till AMD att lösa dessa problem när Zen2 (Ryzen3) kommer. Prestandaökningarna i spel kommer mest bero på dessa egenskaper, snarare än den förhöjda klockhastigheten. Du undrar om den kommer vara på 5Ghz, och då säger jag att 4.8Ghz är nog att förvänta sig (AMD gör det för att få ut en lägre kretsyta, och det kommer det reflekteras i priset på produkten).

Vad jag skulle göra?
Antingen köpa 8700k och allt det och stanna med det.
Eller köpa någon high end 2700X Ryzen platform nu och inte snåla på RAM. Det innebär dock mer jobb med överklockning av RAM och så (vilket också ska tas med i beräkningarna. Om du inte tycker om att tweaka så är den nog inget för dig). Då finns också valet att uppgradera till Ryzen3 om den skulle vara så mycket bättre.
Eller vänta tills mer info fåtts om Ryzen3. Computex är om några dagar och där kanske man får mer info.

Vad jag har hört så kommer Ryzen3 släppas runt början av 2019. Om du kan vänta så långt så skulle det vara smart att göra det. Men om du inte står ut så köper du något nu förstås .

Permalänk
Inaktiv

@Icte Satt i liknande sits som dig innan jag byggde mitt Ryzen system. Min 6600K @4.5GHz låg på 100% i flera spel (bl.a. BF1) och höll tillbaka mitt GTX 1080. Uppgraderade till en Ryzen 1600 och vips så var alla CPU problem borta och grafikkortet fick äntligen sträcka på benen.
Nackdelen med att uppgradera nu är de dyra RAM-minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tack för detta! Var faktiskt en stor skillnad gentemot det jag observerade själv nu när jag nyss testade att sänka upplösninge till 1080p!

@milkab Spelade nyss Operation på Galicia på en full server (64 spelare) och noterade följande när jag gick ner från 1440p till 1080p under samma match:
I 1440p: GPU nära konstant 99% usage, CPU alltid 99-100% på alla cores. ~80 i FPS som medel.
I 1080p: GPU som max 95% men hoppar upp och ner mellan ~80-95% hela tiden, CPU konstant 99-100% på alla cores. ~90 i FPS som medel.

Det kändes som att det flöt på liite lite bättre i 1080p men hade större FPS drops vid bl.a. explosioner och under närstrid än vid 1440p. Inte lika konsistent vilket förmodligen berodde på att CPU:n helt enkelt flaskade GPU:n. Behöver nog definitivt uppgradera, speciellt då jag även planerar att uppgradera GPU:n.

Skrivet av pecesithon:

Jag säger köp.

Jag gick precis från en 3770k på 4.2ghz, 16gb 2000mhz ram till 8700k fiskörd i 4.4ghz och 4000mhz 16gb ram och det är som natt och dag.

Diverse 720p tester visar också att det finns mer att hämta från 8700k då ett 1080ti fortfarande flaskar cpu i 1080p.

Ska du bara spela BF1 som är ledande i flertrådad speloptimering så hade jag kanske övervägt att roffa något begagnat amd 1700 men ska det spelas andra spel så hade jag inte funderat ens på amd.

Ja det är ju andra spel som kommer också att spelas, och att ligga nära 5.0 GHz med lite bättre IPC i överlag är väldigt lockande. Får se vad som händer med priserna på 8700K när 8086K släpps!

Skrivet av Radolov:

Du kommer göra ett plattformsbyte i vilket fall som helst om du väntar 5 år med att uppgradera.

Kommer Ryzen 3800X/3700X hålla längre än 8700k? Ja.
Kommer den hålla 5 år? Ja.
Kommer 8700k hålla i 5 år? Förmodligen, men kan bli jobbigt om du streamar samtidigt med hög kvalité.

2700X och 8700k stream benchmark.
Dock så har jag hört att Ryzen1/Ryzen2 kommer kanske bli mer begränsad av nyare grafikkort (på grund av vissa minnesegenskaper med Zen1). Det är upp till AMD att lösa dessa problem när Zen2 (Ryzen3) kommer. Prestandaökningarna i spel kommer mest bero på dessa egenskaper, snarare än den förhöjda klockhastigheten. Du undrar om den kommer vara på 5Ghz, och då säger jag att 4.8Ghz är nog att förvänta sig (AMD gör det för att få ut en lägre kretsyta, och det kommer det reflekteras i priset på produkten).

Vad jag skulle göra?
Antingen köpa 8700k och allt det och stanna med det.
Eller köpa någon high end 2700X Ryzen platform nu och inte snåla på RAM. Det innebär dock mer jobb med överklockning av RAM och så (vilket också ska tas med i beräkningarna. Om du inte tycker om att tweaka så är den nog inget för dig). Då finns också valet att uppgradera till Ryzen3 om den skulle vara så mycket bättre.
Eller vänta tills mer info fåtts om Ryzen3. Computex är om några dagar och där kanske man får mer info.

Vad jag har hört så kommer Ryzen3 släppas runt början av 2019. Om du kan vänta så långt så skulle det vara smart att göra det. Men om du inte står ut så köper du något nu förstås .

Begränsade av nya grafikkort bådar ju inte så gott, men vart har du hört/läst detta?

Ja jag kommer nog faktiskt att vänta ett tag och se då priserna på 8700K är inte så lockande just nu i dagsläget. Du har rätt, Computex är ju precis runt hörnet och då kanske vi får se något nytt! Tills dess kommer jag nog att sitta lugnt i båten och se vad som presenteras, och får vi ett uttalande från Intel/AMD ang. nästa serie CPU:er så kanske jag väntar tills dess!

Skrivet av anon12433:

@Icte Satt i liknande sits som dig innan jag byggde mitt Ryzen system. Min 6600K @4.5GHz låg på 100% i flera spel (bl.a. BF1) och höll tillbaka mitt GTX 1080. Uppgraderade till en Ryzen 1600 och vips så var alla CPU problem borta och grafikkortet fick äntligen sträcka på benen.
Nackdelen med att uppgradera nu är de dyra RAM-minnena.

Ja det är definitivt en nackdel, hoppas på att de börjar sjunka i pris snart igen. Kommer det en bra rea med bra pris på minst 16 GB så slår jag nog till direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Välj den som är bäst i pris.
med ett 1070 och 1440p så spelar det ingen roll.

Det är sämre optimerade titlar som din CPU faktiskt blir en bromskloss vad du än väljer.
Polaren har 8700k och jag har 1600x och båda har 1070 TI, han har i snitt 5 - 10 fps mera och i mina ögon är det inte värt prisskillnaden.

vid inköp gav han nästan dubbla priset.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Begränsade av nya grafikkort bådar ju inte så gott, men vart har du hört/läst detta?

Var mest en spekulation jag såg i denna kommentarstråd. Det finns även en video här som går igenom en hel del om Ryzen och minnet, men inget om GPU begränsningar.

Permalänk
Medlem

@aMp: så du vill påstå att intel kommer upp i 5375 Mhz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@aMpari: så du vill påstå att intel kommer upp i 5375 Mhz ?

Ehm, nu har du fått en skvätt sprit i kaffet tror jag allt. Eller var har jag sagt det?

Dags för en klassiker: läs om, läs rätt. ;- )

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro