Spelar grafikkortstillverkaren roll?

Permalänk

Spelar grafikkortstillverkaren roll?

Hallå ni som läser.

Detta är inte en fråga om AMD kontra Nvidia, utan mer de olika versionerna av samma kort.

Jag är på jakt efter ett GTX 1080, och när jag letar runt efter bästa priserna så snubblar man ju över en drös olika tillverkare och dess affix. Strix, Gaming, G1, Armor, Dual etc.

Överklockning av GPU är inte något jag är van med, men lite extra hertzkrafter under huven är väl inte fy skam.

Spelar det verkligen roll vilket kort man köper egentligen (av just t.ex. GTX 1080) om man inte är ute efter något speciellt? Finns det några preferenser för er? Finns det märken ni skyr eller prisar? Kvalitetsproblem? Ljudnivåer? Etc.

Personligen har jag haft mest att göra med Asus och varit nöjd för det mesta. Det som inte fungerat har gått att lösa i butik.

Jag ser gärna att ni kommer med egna erfarenheter och åsikter om varför kort A är bättre än kort B, eller varför märke A lockar erat intresse mer än märke B.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Asus och Saphire. Saphire hade fläktproblem, det var visserligen för ett 280x, men jag har sedan dess endast kört Asus-kort. Har just nu ett Asus Dual GTX 1060 8GB.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om prisklasser, ev. fabriksöverklockning, överklockning, bios och hur påkostad kylaren och kortet är. Tillverkaren har också olika garanti, villkor och sånt.

Själv brukar jag ofta köpa billigt från något välkänt märke, som sist, ett MSI Tiger GTX 970. Funkar men har inga direkta finesser och ser rätt tråkigt ut... Nästa gång blir det nog Strix från Asus, då jag har ett sånt moderkort. Kan också vara ett argument, rent estetiskt - att det passar ihop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tycker det handlar om att tillverkarna släpper olika modeller av samma kort, ofta med bättre/tystare kylning och/eller överklockade. Tror tillverkaren i sig inte är det viktigaste utan istället modellen. Har varit nöjd med gigabyte själv då deras windforce kylare med tre fläktar fungerar bra.

Brukar kolla recensioner då det ibland kan skilja sig ganska mycket till exempel på hur väl VRM kyls och dylikt, som framför allt påverkar överklockning. Alla kort brukar gå att överklocka en del men de fabriksöverklockade har iallafall en viss garanterad högre hastighet.

Viktigaste för mig är dock ett kort med bra tyst kylning, och då även på VRM, inte bara på själva chippet.

Men rekommderar recensioner, tror inte de större tillverkarna skiljer sig mycket generellt, men alla kan göra misstag i konstruktionen ibland.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Min högsta prioritet är ljudnivån och där skiljer det mycket mellan olika modeller. Läser alltid recensioner innan jag bestämmer mig för vilket grafikkort jag ska köpa. Om ett grafikkort inte får ett stort plus för låg ljudnivå är det ett stort No No från min sida. De flesta tillverkare har modeller med både hög respektive låg ljudnivå. Så det är inte tillverkaren som avgör utan specifik modell.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Alltid kört på Asus korten då jag känner att det passar mig bäst. De har oftast bra kvalite, aldrig haft några problem samt de har "rätt" färgtema för mig och extra lull lull som jag gillar.

Tex det som jag har nu stödjer upp mot 6 skärmar vilket va ett plus i kanten för mig, samt att kortet då är rött och svart. Kör även enbart Asus moderkort så rent estetiskt kommer jag alltid köra på bara Asus. Vill ha så "få" tillverkare som möjligt i datorn, så nu har jag tex bara BeQuiet, Asus, Corsair och Intel i datorn.

Om jag inte skulle kört så här "estetiskt" hade jag nog kollat lite mot Evga och Msi också. Kort som Zotax, Gigabyte etc kommer jag aldrig köpa, inte för att dem kanske är dåliga jag vill bara inte ha dem lixom.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Handlar mest om vilken eftermarknadskylare som presterar bäst, strix är en kylare som håller väldigt hög kvalité om man jämför med andra. Sapphire tri-x som gjordes på 290/290x är också en kylare som höll hög kvalite, långt bättre än t.ex. Asus DirectCuII, så att tro att välkända märken är bättre i samtliga fall är naivt.

Att kort från vissa märken skulle klocka bättre är nog mer av en myt, från fabrik möjligtvis men kan du klocka på egenhand kan du komma långt längre.

Är du intresserad och vill göra ett bra köp kollar du över testerna som har gjorts. Sen väger du prestanda till kostnad och tar ett beslut efter det.

Visa signatur

=)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kör med EVGA just nu och kommer stanna med dem, ge är chill när det kommer till hur man får använda grafikkortet, kan byta kylare, byta bios, kyla ner med LN2 och fortfarande ha garanti (så länge kortet inte är fysiskt skadat) medan andra inte tillåter att kylaren monteras av.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär