Permalänk

Tangentbord som tål hårda tryck

Letar efter ett tangentbord som ska ersätta min fars Logitech K740 Illuminated Keyboard, då tangenterna inte svarar särskilt bra längre. Jag har ett likadant och jag har använt mitt betydligt mer, så därför tror jag att det är hans sätt att skriva som gör att det slitits ut snabbare. Så nu letar jag efter ett som klarar av att man skriver på det som om det vore en skrivmaskin.

Tror det kvittar om det är lågprofil eller ej, belysning är ett plus dock. Vad har ni för förslag?

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

IBM´s gammla buckling springs teknik som används i deras model M är svårslaget i hållbarhet.
Det har även en riktigt bra känsla (låter dock en del), tittar man inom äldre (dvs som funnits i 30-40år men även en del nyare) verkstader/tillverkingsindustrier som har en lite skitig eller riktigt skitig miljö så är det stor risk att man ser model M/model F.
Dessa har för det mesta använts dagligen och aldrig krånglat och funkar lika bra än idag ca 30 år senare (dom började tillverkas 1986).
Det är en liten skillnad mellan model M och model F, F är ett kraftigare bygge med lite bättre kontakt system för att registrera knapptryck vilket ger mer känsla men även mer ljud och håller troligen lite längre.

Model M kan köpas nytt från https://www.pckeyboard.com/ och är ett riktigt model M.
Model F så får du leta beg och vara beredd på att slanta ut en rätt stor hög $$$.

Andra mekaniska tbord är långtifrån lika hållbara och särskilt när det handlar om hårda tag/skit/vatten/kaffe/osv.
Använder mitt fortfarande och det är nästintill nytt det enda är att plasten på ett par tangenter som wasd o space samt höljet där man vilar händerna börjar bli polerat med en blank yta iställer för den smått skrovliga/matta ytan + lite skit här o där.
I övrigt som nytt.

Citerar vad jag skrivit i andra trådar här.

Skrivet av grizzly666:

IBM's buckling springs tangentbord tillverkas än idag av www.unicomp.com som köpte patentet av lexmark som i sin tur tog med sig patentet ifrån IBM när dessa bolag delade på sig.

Och unicomps tbord som förövrigt fortfarande heter model m ÄR väldigt lika IBM´s visst det finns små saker som skiljer och en viss vidareutveckling finns med som tex spacesaver som har mindre yttermått men samma avstånd mellan alla knappar.

Dom är bra att ha att göra med svarar snnabbt på email och la till flera olika betalmöjligheter när jag påpekade att vissa kanske vill ha nåt av dessa.
Vid problem så löser dom det väldigt fort löäste om en från england som fick ett helt dött tbord unicomp skickade nytt med express på två dagar (från us).
I paketet fanns en lapp där dom sa att han ej behövde skicka tillbaks det trasiga plus en lös usbkabel (utan kontakt i ena änden) och om han ville kunde öppna det trasiga och byta ut kabeln och se om det hjälpte heller se om han såg nåt uppenbart.
Och att sen rapportera (email) till dom vad han hittat/om felet var fixat och om det var fixat att donera det till nån behövande.

Jag köpte mitt 2011/12/21 det tillverkades den 22 (står datum på lappen) och jag hade det hemma den 28 och detta var ju över jul/mellandagar.

Skrivet av grizzly666:

Som du har ställt frågan och den info du har gett gör det i stort sett omöjligt att svara på frågan!

För det första vad är skönt för dig?
Är det ett tbord med långt slag på tangenterna plus en kraftig känsla för när nedslaget registreras heller är det istället väldigt kort tangent slag och en obefintlig känsla när trycket reggas?
Får det låta nåt heller måste det vara knäpp tyst även när du hoppar på det?

OM du har provat mekaniskt tbord vilka brytare har du då provat?
Och vilka gillade du/gillade inte? Varför gillade du/gillade inte dom?

För mig så är det absolut skänaste tbordet jag provat ett gammalt orginal IBM model M (men gissar på att ett orginal IBM model F skulle ta den platsen om jag fick prova ett).
Klar nummer två är Unicomps tbord (unicomp tog över IBM´s patent från lexmark som i sin tur tog med sig buckling spring patentet från IBM när IBM/Lexmark delades till två bolag).

Unicomps tbord är nästan som IBM´s men dom är inte riktigt lika "tajta" så att säga men det är inga stora skillnader.
Utöver det så kommer dom troligen att hålla lika bra som IBM´s som tex har levt i 20-30år i fabriker/verkstäder/osv och fortfarande känns som i stort sett nya (förutom all skit och slitage på utsidan förstås).

Har provat ett par olika cherry tbord (blåa/röda/bruna) visst dom är ljusår bättre än rubber dome skräpet men för mig är det långt kvar till IBM´s bucklingspring.
Topre har jag inte provat men gissar på att jag skulle gilla dom bättre än cherry.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Tack för all information! Ska ta en närmare titt på dessa tangentbord då.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"