SSD borta efter återställning av Windows 10

Permalänk

SSD borta efter återställning av Windows 10

Hej,

Nyligen ominstallerade jag Windows 10 p.g.a. ljudrelaterade problem. När Windows startade igen märkte jag att en av mina två SSD-diskar inte visades i Windows. Detta var ett problem när jag först installerade SSD:n, det löste jag genom att skapa en ny s.k. volym i Disk Management. Problemet nu är att SSD:n inte syns varken där eller i BIOS inställningarna som den tidigare gjorde.

Den enda förändring jag gjort inom hårdvara är att temporärt koppla in en SATA CD/DVD-brännare till moderkortet när jag installerade nya drivrutiner.

Specs:
Moderkort: ASUS z97-A
SSD: Samsung 850 Evo
OS: Windows 10 på en Samsung 840 Evo

Alla förslag uppskattas (:

Permalänk
Medlem

@Llliinuusss: Prova en återställning av bios

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem med min SSD.
Det första att testa är ju så klart kabeln/ byta plats eller en annan kabel.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

hade typ likadant problem såg den i början i bios när jag höll på sen var den helt borta och visade sig vara sata kabeln som tagit skada men hade knappt rört den.

Se min tråd jag startade för ett par veckor sedan

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem

Koppla ur kablarna och in med dem igen. Låter som om det är något glapp eftersom det kom när du kopplade in dvd-läsaren

Permalänk

Problem var (som ni sa), endast SATA kabeln som var illa placerad och lyckats lossna.

Känner mig riktigt dum nu, tack för förslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llliinuusss:

Problem var (som ni sa), endast SATA kabeln som var illa placerad och lyckats lossna.

Känner mig riktigt dum nu, tack för förslagen.

Om du bara anar hur många gånger det skett bara för man stängde chassi-sidan. Sen sitter man där som en fåne tills man öppnar sidan igen... trots att man vet att allt satt rätt.