Permalänk
Medlem

"Verifying steam installation"

Hej!

Som min topic säger så har jag detta varje gång jag startar steam. Har föröskt läsa mycket om det men inte hittat en bra lösning på vad felet kan vara.

Så tänkte vända mig hit och hoppas någon av er har svaret på hur man kan få bort det. Det segar ju ner datorn och gör så steam startar såååå mycket långsamare. Har tagit bort så de inte är med i start up nu pga detta.

MVH
Martin

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

@asonJR: Den har väl blivit korrupt.

Flytta Steam spel mappen.
Avinstallera Steam
Kolla att inget blev kvar.
Installera Steam igen.
Visa Steam vart du flyttat spel mappen nånstans.

Edit:
Oavsett om det är program, spel, drivrutiner mm i Windows som man har problem med eller misstänker orsakar fel i Windows så behöver man ibland ta bort det gamla. Annars kan något bli kvar nånstans och fortsätta orsaka fel om man bara uppdaterar eller installera ovanpå den gamla.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem länge nu och installera om steam i annan map, gjorde ingenting.

Har försökt googla fram det men inget av det jag hittar hjälper. Börjar bli riktigt irriterande måste vänta 2min varje gång man ska köra igång nåt spel.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@asonJR: Den har väl blivit korrupt.

Flytta Steam spel mappen.
Avinstallera Steam
Kolla att inget blev kvar.
Installera Steam igen.
Visa Steam vart du flyttat spel mappen nånstans.

Edit:
Oavsett om det är program, spel, drivrutiner mm i Windows som man har problem med eller misstänker orsakar fel i Windows så behöver man ibland ta bort det gamla. Annars kan något bli kvar nånstans och fortsätta orsaka fel om man bara uppdaterar eller installera ovanpå den gamla.

Har testat detta, men det hjälper inte tyvärr

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

@asonJR:
@Dennisen:

C:\Users\namn\AppData
Jag antar att ni inte kollat om det fanns Steam mappar kvar i den osynliga AppData Mappen. Namn är namnet på konto som ni är inloggad på i Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/14201/windows-show-h...

Man kan ändra Explorer inställningarna så att man ser osynliga mappar. ELLER öppna en mapp och klicka sig fram så långt man kan. På adress raden lägger man till \AppData så är man inne i den osynliga AppData Mappen.

Det blir som för er om man inte hittat och tagit bort allt. I värsta fall kan man alltid ge upp och installera om hela Windows men ni borde inte behöva gå så långt i det här fallet. OBS, flytta / spara spel mappen som jag skrev tidigare så ni slipper ladda ned steam spelen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Hej!

Som min topic säger så har jag detta varje gång jag startar steam. Har föröskt läsa mycket om det men inte hittat en bra lösning på vad felet kan vara.

Så tänkte vända mig hit och hoppas någon av er har svaret på hur man kan få bort det. Det segar ju ner datorn och gör så steam startar såååå mycket långsamare. Har tagit bort så de inte är med i start up nu pga detta.

MVH
Martin

Jag var också irriterad av att det tog så lång tid. Jag brukar starta Steam manuellt efter att Windows startat nu för tiden (går snabbare) eller låta Steam starta när jag startar ett spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

C:\Users\namn\AppData
Jag antar att ni inte kollat om det fanns Steam mappar kvar i den osynliga AppData Mappen. Namn är namnet på konto som ni är inloggad på i Windows.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/14201/windows-show-h...

Man kan ändra Explorer inställningarna så att man ser osynliga mappar. ELLER öppna en mapp och klicka sig fram så långt man kan. På adress raden lägger man till \AppData så är man inne i den osynliga AppData Mappen.

Det blir som för er om man inte hittat och tagit bort allt. I värsta fall kan man alltid ge upp och installera om hela Windows men ni borde inte behöva gå så långt i det här fallet. OBS, flytta / spara spel mappen som jag skrev tidigare så ni slipper ladda ned steam spelen igen.

Jag har hittat den mappen och finns inget steam där. Jag förstod inte hur man skulle göra för få dit steam, kan du färklara lite bättre? Finns det ett sett som man kan få det dit utan att installera om steam?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Jag har hittat den mappen och finns inget steam där. Jag förstod inte hur man skulle göra för få dit steam, kan du färklara lite bättre? Finns det ett sett som man kan få det dit utan att installera om steam?

Det skapas en Steam mapp när man installerar Steam. Jag menar att efter att ni avinstallerat Steam ska ni kolla ALLA mappar under AppData och TA BORT dom som heter något med Steam. Annars kan det som orsaka felet bli kvar nånstans när ni installerar Steam igen.