Hur löser ni SÄKRA betalningar som NETFLIX, Spotify m.m.?

Permalänk

Hur löser ni SÄKRA betalningar som NETFLIX, Spotify m.m.?

Kör ni bara rakt av med erat kontokort/lönekonto?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Kör ni bara rakt av med erat kontokort/lönekonto?

Spotify kör jag via Telia, övriga direkt på kontokort.

Permalänk
Medlem

Ja. Brukar max ha 3000 på det kontot

Permalänk
Inaktiv

Det får va på kreditkortet så dras det varje månad där bara behöver aldrig oroa mig för att det ska ta stopp 😊

Permalänk
Medlem

Tror alltihop går på kreditkortet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@swenorth1: Jag kör rakt av med kortet, har aldrig mer än 1000kr på kortet så känner mig inte speciellt oroa. Behöver jag mer pengar så flyttar jag bara via bankappen innan jag ska betala Jag gör på detta sett inte då jag känner att mina uppgifter kommer bli stulna pga att jag betalar Netflix med kortet utan för att jag har kontaktlös betalning.

Spotify så kör jag o min syrra familjekonto så där brukar det bli att vi köper presentkort på typ ICA varannan gång
Sen har jag bra koll på vad som dras på kortet tack vare Wrapp.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@swenorth1: Jag kör rakt av med kortet, har aldrig mer än 1000kr på kortet så känner mig inte speciellt oroa. Behöver jag mer pengar så flyttar jag bara via bankappen innan jag ska betala Jag gör på detta sett inte då jag känner att mina uppgifter kommer bli stulna pga att jag betalar Netflix med kortet utan för att jag har kontaktlös betalning.

Spotify så kör jag o min syrra familjekonto så där brukar det bli att vi köper presentkort på typ ICA varannan gång
Sen har jag bra koll på vad som dras på kortet tack vare Wrapp.

Men dagen då lönen kommer in har du väl inte bara 1000:-? Eller hur menar du?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Men dagen då lönen kommer in har du väl inte bara 1000:-? Eller hur menar du?

Du kan ju skicka lönen till annat konto än det som kortet är kopplat till

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Du kan ju skicka lönen till annat konto än det som kortet är kopplat till

Tänkte inte på det, lät som en skön lösning!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Dedikerat kontokort utan kreditgräns, för över det som behövs för enstaka eller återkommande köp.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har ett speciellt mastercard där all handel på nätet sker sätter in några hundra per månad och där dras netflix spotify mm . Gör jag större inköp flyttas pengar dit strax före betalning.

Permalänk
Medlem

Jag kör också ett kortkonto separat från lönekontot.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Men dagen då lönen kommer in har du väl inte bara 1000:-? Eller hur menar du?

Får in allt på ett annat konto

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Separat konto med eget Mastercard

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Via paypal som är kopplat till mitt AMEX kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har ett "E-kort" med en gräns på några tusenlappar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Extra konto med mastercard, swish, paypal kopplat till. Använder detta till internetköp samt netflix/viaplay osv. Brukar ha max 3000 på kontot.
Lönekontot är mastercardet spärrat på internetköp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Har ett "E-kort" med en gräns på några tusenlappar.

Vilka banker har detta nu? Tror farsan hade så men sen tog banken bort tjänsten för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Sambon har ett mastercard kopplat till ett genemsamt konto, som vi använder båda två. stående överföring till kontot dagen innan det dras från kontot. För över innan man ska handla på internet. så det ligger max några hundra där.

Man får skydda sig själv när inte bankerna/kortföretagen bryr sig alls.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kör ett kreditkort med relativt låg kreditgräns.

Blir kortnummret stulet så handlar det om att bestrida nästa faktura än att ligga ute med sina egna stålar
Kör även en hel del med paypal som har sin buyers protection etc, som i sin tur är kopplat till kreditkortet, det get iaf skenet av två lager säkerhet, sen hur väl det funkar i praktiken vet jag ej.

Fördelen med detta upplägg är även att man varje månad får en faktura för kortet där det är snabbt och enkelt att se över alla månadens transaktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Vilka banker har detta nu? Tror farsan hade så men sen tog banken bort tjänsten för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet dessvärre inte vilka svenska banker som erbjuder det. Jag sköter mitt e-handlande med en utländsk bank.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Så här löser jag mina betalningar.

Jag har 4 kort:

- SEB Debit. Kortet använder jag ENDAST som bankomatkort.
- SEB Credit. Används för stora inköp, t.ex. elektronik. Detta för att dra nytta av de olika skydden som kommer med, som t.ex. prisskydd (fick tillbaka 2000 kr på detta efter att ha köpt en TV nyligen t.ex.) och 1 års utökad garanti (inte utnyttjat någonsin). Ingår i "Enkla Vardagen" på SEB utan extra månadskostnad, så "gratis" när jag ändå har resten av SEB:s tjänster.
- Bank Norwegians kreditkort. Används för små inköp och andra inköp där jag inte får någon nytta av SEB:s förmåner. Ingen årsavgift, samlar flygpoäng hos Norwegian. Inga stora belopp direkt men det har betalat för en flygbiljett hittills.
- ICA Bankens debitkort. Kopplat till ett delat konto mellan mig och min fru. Detta kort används för gemensamma matinköp.

Så här ser mitt pengaflöde ut:

Lönen kommer in på mitt lönekonto. Därifrån försvinner de under loppet av några dagar (beroende på förfallodatum) ut till alla mina räkningar, inkl. mina kontokortsräkningar (som jag alltid betalar av till 100% varje månad. Dumt att betala dyr kontokortsränta). Dessutom finns här stående överföringar till ett ISK för månatliga inköp av fonder (sparande) samt till det gemensamma matkortet. Några enstaka Swish-överföringar hamnar så klart härifrån också.

Jag försöker hålla en viss (liten) buffert på mitt lönekonto av praktiska skäl. Om den bufferten överstigs så hamnar det på mitt fondkonto.

Fördelar med detta upplägg:

- Låga månadskostnader.
- Okej förmåner (för att vara gratis).
- Inte beroende av en enda bank ifall någon banks system strular för kortbetalningar. (Ingen stor grej att använda "fel" kort någon gång om man måste.)
- Maximalt utnytttjande av räntefri kredit och förmåner på kontokort.
- Använder inte något debitkort för nätbetalningar. Vid eventuell kortkapning hamnar det bara som en skuld på ett kort (som jag kan bestrida) istället för att röra några "riktiga" pengar. Undantaget är för matköp, men på det kontot ligger aldrig särskilt stora summor pengar.

Nackdelar med detta upplägg:

- Svårt att hålla koll på hur mycket pengar man använt/har kvar en viss månad. Förbättringsmöjlighet: Bara ha ett kreditkort, inte två. Mitigerande faktor: En månatlig avstämning av slutsaldo innan löningen + en buffert för att inte hamna i skiten ger en bra indikation på att man inte spenderar mer än man har råd med.
- Många kort i plånboken.
- Matkortet har en tendens att bli tomt för tidigt. Just nu turas vi om med våra egna kort om det händer. Möjlig lösning: Öka inbetalningen till detta kort, eller gör mindre inbetalningar oftare för att "jämna ut" saldot.

P.S. Jag har även explicit bett SEB att stänga av funktionerna för överföring mellan egna konton och att ta ut pengar från annat än just lönekontot via bankomatkortet. Som standard kommer man åt alla konton om man står vid en bankomat med ett SEB Debit.

Permalänk
Medlem

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Dock blir man aldrig drabbad av något för man är inte korkad och går på allt, Det är ju inte direkt så där man accepterar en rysk tjej på facebook som är lättklädd vänförfrågan och skickar ens kreditkortsuppgifter åt henne säga att hon får gå runt roa sig med korten

Permalänk
Medlem

jag kör mitt vanliga bankkort men jag har bara 2-3k kr på det kontot och resten på ett annat som inte är kopplat till kortet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Administrativ avgift

@swenorth1: Jag har 3st olika konton hos Swedbank , 1 sparkonto , 1 bunkerkonto och 1 kortkonto. Kortkontot får X antal så alla subscriptions kan gå igenom dvs 500;- sen brukar jag ha 500:- liggandes på kontot så kan man dra ut o luncha osv, vid större köp för jag bara över X pengar som behövs.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på kontokort kopplat till lönekontot, men pytsar över överskottet till ett annat sparkonto när det börjar bli onödigt mycket buffert.
Orkar inte göra det krångligare än så

Skrivet av UMJ:

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Bankgarantin är väl till för ifall banken konkar, inte ifall du blir blåst på pengarna nån annanstans?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Dock blir man aldrig drabbad av något för man är inte korkad och går på allt, Det är ju inte direkt så där man accepterar en rysk tjej på facebook som är lättklädd vänförfrågan och skickar ens kreditkortsuppgifter åt henne säga att hon får gå runt roa sig med korten

Hej!

Jag tycker du har lite övertro angående din egna förmåga att stoppa kortbedrägeri. Det räcker att stoppa in sitt kort i fel bankomat eller automat som har en skimmer installerad, så vips är ditt kort skimmat. Det är svårt att upptäcka en manipulerad bankomat, särskilt om man är lite stressad och inte tänker på detta. Eller för den delen bli bestulen eller rånad. Därför är det självklart bra att man har lite koll så man inte är "lättblåst", men det är ändå bra att bygga in lite skyddssystem utifall att.

Den statliga insättningsgarantin är inte ett sådant skyddsnät. Syftet med den är att skydda ditt insatta saldo på ditt konto i det fall din bank går i konkurs. Den skyddar dig inte mot personrån, kortskimning eller mot lättklädda ryska brudar på Facebook (såvida det inte är så att brudarna i fråga driver en bank i Sverige där du satt in dina pengar på ett konto som täcks av insättningsgarantin).

Permalänk
Medlem

Med tanke på den usla säkerheten så övergick jag ifrån kreditkort till vanligt bankkort igen.

Tror ni att man kan lita på bankernas garantier så har ni ganska så fel. Vi har faktiskt ett ansvar själva också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på den usla säkerheten så övergick jag ifrån kreditkort till vanligt bankkort igen.

Tror ni att man kan lita på bankernas garantier så har ni ganska så fel. Vi har faktiskt ett ansvar själva också.

Förklara gärna. Hur blev din säkerhet bättre av att göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag tycker du har lite övertro angående din egna förmåga att stoppa kortbedrägeri. Det räcker att stoppa in sitt kort i fel bankomat eller automat som har en skimmer installerad, så vips är ditt kort skimmat. Det är svårt att upptäcka en manipulerad bankomat, särskilt om man är lite stressad och inte tänker på detta. Eller för den delen bli bestulen eller rånad. Därför är det självklart bra att man har lite koll så man inte är "lättblåst", men det är ändå bra att bygga in lite skyddssystem utifall att.

Den statliga insättningsgarantin är inte ett sådant skyddsnät. Syftet med den är att skydda ditt insatta saldo på ditt konto i det fall din bank går i konkurs. Den skyddar dig inte mot personrån, kortskimning eller mot lättklädda ryska brudar på Facebook (såvida det inte är så att brudarna i fråga driver en bank i Sverige där du satt in dina pengar på ett konto som täcks av insättningsgarantin).

Nu har jag aldrig påstått direkt att jag inte kan bli drabbad, däremot har de aldrig hänt någonsin på 30+ års tid, sedan finns det ju garantier mot obehöriga kortköp, om du inte har handhava det oaktsamt, så varför skulle man bry sig bara handha korten och uppgifterna säkert, så står ju banken för garantin så länge du inte har mer än 950 000:- om du Swedbank så får du ju igen hela beloppet.

Visserligen saknar ju vissa banker och konton insättning och bankgaranti ja då kan man löjliga på flytta belopp över till nya kort, men så länge du har skydd av din bank så är det ju kvittsamma, det är ju bara och tänka på att man inte sitter rulla ute kortuppgifter till någon i en chatt

Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på den usla säkerheten så övergick jag ifrån kreditkort till vanligt bankkort igen.

Tror ni att man kan lita på bankernas garantier så har ni ganska så fel. Vi har faktiskt ett ansvar själva också.

Min morsa har däremot blivit utsatt flera gånger och alltid fått igen pengarna av banken normalt sätt inom 2-3 dagar. Bankgarantin och insättningsgarantin är en statlig garanti för alla banker som har dessa avtal och godkännanden av staten, därför saknar vissa banker detta då banken får betala extra för ha dessa skydd, medans många storbanker däremot erbjuder dessa.

Var ursprungligen tänkt för ge skydd mot bankrån och annat men finns även på kort allt eftersom kort bedrägerierna har ökat.