Extremt suddiga program i Win10

Permalänk
Medlem

Extremt suddiga program i Win10

Tjena!

Har haft detta problem bra länge nu och börjar bli riktigt j*vla irriterad. Har provat hur många olika "fixes" som helst, men ingenting verkar lösa problemet.

Så här blir Steam, t.ex. Tills jag drar musen över, klickar i eller flyttar runt rutan.
Någon som sett liknande eller vet en fix?

Kör Windows i 2560x1440, 100% Scaling och 165hz.
Använder ett GTX 1080TI

Har provat med DSR också, utan resultat.

Hjälp, snälla!

Permalänk
Medlem

Prova "Inställningar" --> "System" --> "Avancerade skalningsinställningar" --> kryssa i "Låt windows försöka åtgärda oskarpa appar"

En omstart på det och det kanske hjälper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unique87:

Prova "Inställningar" --> "System" --> "Avancerade skalningsinställningar" --> kryssa i "Låt windows försöka åtgärda oskarpa appar"

En omstart på det och det kanske hjälper...

Testat, samma problem kvarstår :/

Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Org: Jag får detta problem när jag går över 100hz, minskar jag till 100hz är det skarpt och sen blir det suddigare upp till 165 på min xb271hu. Det är ett vanligt problem på alla hög Hz skärmar tydligen.

Edit: sry läste inte helt och hållet men jag får problemet med alla program och vid lägre hz blir allt skarpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Org: Jag får detta problem när jag går över 100hz, minskar jag till 100hz är det skarpt och sen blir det suddigare upp till 165 på min xb271hu. Det är ett vanligt problem på alla hög Hz skärmar tydligen.

Edit: sry läste inte helt och hållet men jag får problemet med alla program och vid lägre hz blir allt skarpt.

Det hade jag inte ens tänkt på förens du sa det nu. Jag bytte från ASUS ROG Swift PG348Q, till en vanlig 16:9 med 165hz.
ASUS skärmen är ju bara 100hz, och då hade jag inte detta problem även fast den är i 3440x1440.

Så det är nog fan HZen som gör det. Vilket också är väldigt märkligt?

Permalänk
Sötast
Skrivet av kniven:

What? oO

Kör visserligen på en asus rog pg279 (144hz 1440p) och har aldrig haft det problemet, eller hört om problemet överhuvudtaget.

Är det verkligen ett vanligt problem på alla skärmar med högre uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordz:

Det hade jag inte ens tänkt på förens du sa det nu. Jag bytte från ASUS ROG Swift PG348Q, till en vanlig 16:9 med 165hz.
ASUS skärmen är ju bara 100hz, och då hade jag inte detta problem även fast den är i 3440x1440.

Så det är nog fan HZen som gör det. Vilket också är väldigt märkligt?

Här finns lite mer info: https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/Monitors/comment...

Kika på sidan det länkas till och testa med 165 och 100hz, är väldigt tydligt för mig.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What? oO

Kör visserligen på en asus rog pg279 (144hz 1440p) och har aldrig haft det problemet, eller hört om problemet överhuvudtaget.

Är det verkligen ett vanligt problem på alla skärmar med högre uppdateringsfrekvens?

När jag började googla runt på problemet hittade jag ett par artiklar som beskrev varför och skrev att det var vanligt, de verkade vettiga så jag utgick från dem när jag skrev det. Jag upplevde dock inte detta på min tidigare xb270hu när jag körde 144hz på den.

Kanske @laxpudding har nån bra info?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Bildexpert 📺

@kniven: Jag har aldrig observerat detta fenomen under vanliga tester, särskilt inte som det ser ut på TS bild. Jag kör å andra sidan en väldigt ren setup på datorn. Det är win10 och relevanta drivrutiner.

Skulle jämföra fotot med skärmdumpar. Syns det på skärmdumpen finns det anledning att misstänka att man har någonting som påverkar Windows, snarare än något som är relaterat till skärmen.

Permalänk
Medlem

Hmm, det ser ju skarpt ut i den övre delen av din bild av steam app, men lägre ned ser det inte nödvändigtvis oskarpt ut utan kanske lite mörkare?

Det kan vara trasigt backlight kanske om det inte sker över hela skärmen?

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Har löst detta nu, det är tydligen FXAA som skapar detta problem. Var tvungen att forca det till Off för att problemet skulle försvinna. Det förklarar varför det inte hjälpte att bara installera om drivrutinerna, för FXAA är tydligen inställt på On från scratch i Nvidia Control Panel.

Haft problemet i en månad och så är det så enkelt att lösa det...fan va dum jag känner mig.