Inet erkänner att de kan ha kraschat mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Inet har ansvarsförsäkring. Att de inte bara använder den och ger dig nya grejer är helt obegripligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Borde de inte sett defekter på kylsystemet när de gjorde iordning det dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Man misstänker inte ett läckage utan att det först läcker. Så om man inte öppnat upp kylaren finns ingen anledning att testa den utanför datorn.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Inet har ansvarsförsäkring. Att de inte bara använder den och ger dig nya grejer är helt obegripligt.

Dock brukar självrisken på dessa vara rätt stora är nog billigare för inet att lägga ut för ett nytt system själva...

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Inet har ansvarsförsäkring. Att de inte bara använder den och ger dig nya grejer är helt obegripligt.

Pratade med dem idag igen, idag fick jag mycket mer information om vad som hade hänt.

Tydligen hade det runnit vätska från kylsystemet pga något i mitt kylsystem hade blivit böjt på något sätt, tydligen är det nästintill omöjligt att avgöra vad som har orsakat det då det kan vara allt från leverans, installation till transport.

Tyvärr läckte det på mitt moderkort och grafikkorten vilket har resulterat i att moderkortet gått sönder, killen jag pratade med verkade väldigt genuint försöka lösa det på bästa möjliga sätt och sa att han skulle kolla in vilka olika möjligheter som finns i nuläget för att fixa det så bra som möjligt.

Hitintills har jag varit relativt nöjd med deras bemötande i situationen, dock känns det väl lite halvsurt att moderkortet kraschat då det betyder att jag nästan bör byta hela datorn i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tydligen nu så anser de inte att det är deras fel att moderkortet gick sönder även om de misstänkte att mitt kylsystem var trasigt och råkade dra igång det i min dator utan vill att jag ska stå för kostnader.

Är det verkligen rimligt? Borde jag inte vara garanterad att få tillbaka min dator i minst lika bra skick som när jag lämnar in den på lagning?

För mig känns det väldigt märkligt att lämna in datorn och få den mer förstörd, det känns högst orimligt.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med jurist som arbetar inom just konsumenträtt eller kontakta ARN. De kan hjälpa dig att ta ärendet vidare om inte Inet ger med sig. Om datorn fungerat som den ska och allt varit helt när du lämnat in den bör bevisbördan ligga på Inet om det är deras fel eller inte.

OBS. Vågar dock inte garantera det alls då jag inte är utbildad jurist.

Hoppas du lyckas få ett bra avslut på det hela!

Permalänk
Medlem

Kontakta din lokala konsumentvägledare och be om råd. Du bör kunna finna kontaktuppgifter till denne på din kommuns hemsida.

Då Inet hade datorn i sin vård när felet inträffade så kan jag tycka att de måste ha ganska starka bevis för att felet är något som varit helt utanför deras kontroll, d.v.s. något som de inte kunnat förväntas upptäcka och förhindra, för att helt slippa ansvar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Kontakta din lokala konsumentvägledare och be om råd. Du bör kunna finna kontaktuppgifter till denne på din kommuns hemsida.

Då Inet hade datorn i sin vård när felet inträffade så kan jag tycka att de måste ha ganska starka bevis för att felet är något som varit helt utanför deras kontroll, d.v.s. något som de inte kunnat förväntas upptäcka och förhindra, för att helt slippa ansvar.

Ska göra det, kommer yrka mycket på att han först påstår att mitt kylsystem verkar trasigt och rekommenderar att jag bör byta det snarast men att han ändå drar igång det i datorn.

Permalänk

@HaXdAbAx:
Känns extreeeeemt ologiskt att dom inte har försäkringar eller liknande som täcker sådant här?

Håller med dig, dom ska stå för det.

Jag har ett ärende med en GPU som hade missljud som lät ännu värre efter varit inne på koll, ska leta upp nummret till dig, dom stod för hela kalaset (Dock var det MSI i slutändna som betala allt iofs)

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av HaXdAbAx:

Tydligen nu så anser de inte att det är deras fel att moderkortet gick sönder även om de misstänkte att mitt kylsystem var trasigt och råkade dra igång det i min dator utan vill att jag ska stå för kostnader.

Är det verkligen rimligt? Borde jag inte vara garanterad att få tillbaka min dator i minst lika bra skick som när jag lämnar in den på lagning?

För mig känns det väldigt märkligt att lämna in datorn och få den mer förstörd, det känns högst orimligt.

De erbjöd ingen kompensation alls eller?

Permalänk
Skrivet av almness:

De erbjöd ingen kompensation alls eller?

Gratis installation ifall jag köper nya delar, tycker det var riktigt snålt faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Anndreeaas:

@HaXdAbAx:
Känns extreeeeemt ologiskt att dom inte har försäkringar eller liknande som täcker sådant här?

Håller med dig, dom ska stå för det.

Jag har ett ärende med en GPU som hade missljud som lät ännu värre efter varit inne på koll, ska leta upp nummret till dig, dom stod för hela kalaset (Dock var det MSI i slutändna som betala allt iofs)

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Köpte en skärm av märket Acer från Inet i Hötorget. Skärmens fot var sned, vilket var väldigt tydligt och det såg man. Skärmen var inte billig heller, ca 3000:-. Inet tyckte det var helt normalt att den var sned och att den skulle vara så, de vägrade skicka den på garantiärende som Acer tyckte att de skulle göra efter snack med Acer. Istället försökte snubben sälja mig skärmstativ som man fäster på skrivbordet, helt sjukt. Han säger att skärmen ska vara sned.. Blev less och ringde Acer direkt bredvid honom, Acer sa till honom att skicka in den.. DÅ gick han med på det. Gjorde en tråd om det här på sweclockers och efter att det blev många som skrev och läste så ringde butikschefen dagen efter och bad mig komma till butiken för att hämta en valfri skärm i ungefär samma prisklass eller pengarna tillbaka.

Ett annat fall är även några år sedan från samma butik, det var en R9 280x när de precis lanserats. Köpte den, åkte hem och monterade.. Hade artefakter.. Streck över skärmen, röda.. Kom tillbaka inom 2 timmar till butiken igen, de testade i butik och de fick samma artefakter men ville inte byta ut det.. Däremot deras konkurrent Webhallen har oftast varit mycket bra och även Komplett.se. Elgiganten har oftast varit bra också.

Lycka till med ärendet, kämpa på!

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Pratade med dem idag igen, idag fick jag mycket mer information om vad som hade hänt.

Tydligen hade det runnit vätska från kylsystemet pga något i mitt kylsystem hade blivit böjt på något sätt, tydligen är det nästintill omöjligt att avgöra vad som har orsakat det då det kan vara allt från leverans, installation till transport.

Tyvärr läckte det på mitt moderkort och grafikkorten vilket har resulterat i att moderkortet gått sönder, killen jag pratade med verkade väldigt genuint försöka lösa det på bästa möjliga sätt och sa att han skulle kolla in vilka olika möjligheter som finns i nuläget för att fixa det så bra som möjligt.

Hitintills har jag varit relativt nöjd med deras bemötande i situationen, dock känns det väl lite halvsurt att moderkortet kraschat då det betyder att jag nästan bör byta hela datorn i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du för kylvätska i systemet?
Kollar du nedanstående så står det:

Egenskaper Korrosionsskydd, icke ledande

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Nanoxia-CoolForce-CF1-UV-...

Icke ledande , dvs läckage ska inte kunna kortsluta eller ha sönder något så i så fall kan det inte vara orsaken.

Annars är det väl ett tips att kolla att kylvätskan är icke ledande, det är ju inte frågan OM det läcker utan NÄR.

F.ö tycker jag de ska ordna nytt moderkort åt dig efter detta.

Permalänk
Medlem

Man blir ju riktigt förbannad om det stämmer. Inet kanske inte är skyldiga till det som hände men de är ansvariga ändå. Shit happens även för dem och det är därför de har försäkring. De ska vara glada att de inte medför ytterligare kostnader för dig som de måste stå för, för då blir det som sagt billigare för dem att ge nya delar än att betala självrisken

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kanske inet och du ska kontakta tillverkaren av kylaren och se vad dom säger om det hela? har man tur kanske dom säger att dom löser det hela? man kan alltid pröva?

du skickade in dator som inte fungerade-->inet ringer och säger att den fungerar igen-->sen ringer dom och säger att den läcker vatten och den är förstörd.

känns som de kanske slarvade lite med att kolla felet ordentligt vilket verkar ha varit vattnet? eller så försöker dom en fuling för att någon slant med mejseln? :/

tycker att dom kunde ha lite mer goodwill med tanke på ryktet dom har, kanske mötas på halva vägen eller något, eller ringa upp om någon dag när dom gått igenom ärendet med chefen och kanske kolla om några delar överlevt, nät agget och diskarna kanske lever. vem vet om kanske mobot eller graffet också kan fungera om det får torka? cpun kan vara hel?

en av de bästa bemötande jag haft är hos webhallen där dom gav mig ett nytt grafik kort direkt, utan att ens se om det var trasigt. kom in och sa att det inte fungerade, han i kassan sa vänta ett tag och kom tillbaka med ett nytt, bara sådär.
fanns en gammal butik som skickade ett nytt nätagg innan jag skickat tillbaka mitt trasiga, det var modigt av dom tycker jag och snabbt fixat. dom skickade med retursedeln för det gamla i paketet med det nya.

hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

De ringde för någon timme sedan och sa att allting fungerade felfritt och nu ringde de och sa att allting kan ha kraschat efter att det läckt vätska från vattenkylningen när han fick igång den.

Om allt det som har sagts här stämmer så reflekterar det här ganska dåligt över Inet, får intrycket av att killen på repartion begick ett misstag (sånt händer) men istället för att stå upp för det och äga det misstaget, så försöker han nu få det till att det är TS som är ansvarig.

Permalänk
Medlem

Vem byggde datorn från början?

Om man ska dra biljämförelsen, om en bilverkstad har sönder något under reparation/felsökning vad gör dem?

Hade jag varit inet hade jag ersatt dig och sedan ev. lagt in en klausul mot vattenkylningsläckage eller ändrat servicerutinerna på datorer med vattenkylning där man ska kolla läckor innan man går vidare med felsökning.

Om jag tolkar dig rätt så borde man innan man återmonterade vattenkylningen kontrollerat den utanför datorn främst okulärt men även provkört. Säkert funnits en läcka/hål där när du lämnade in datorn men inte så att det runnit ut på komponenter utan mer avdunstat. Det kanske hade skvalpat lite mycket om systemet vid kontroll och droppat på bordet.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vem byggde datorn från början?

Om man ska dra biljämförelsen, om en bilverkstad har sönder något under reparation/felsökning vad gör dem?

Hade jag varit inet hade jag ersatt dig och sedan ev. lagt in en klausul mot vattenkylningsläckage eller ändrat servicerutinerna på datorer med vattenkylning där man ska kolla läckor innan man går vidare med felsökning.

Om jag tolkar dig rätt så borde man innan man återmonterade vattenkylningen kontrollerat den utanför datorn främst okulärt men även provkört. Säkert funnits en läcka/hål där när du lämnade in datorn men inte så att det runnit ut på komponenter utan mer avdunstat. Det kanske hade skvalpat lite mycket om systemet vid kontroll och droppat på bordet.

Min kompis, jag tänker lite om det verkligen är relevant för datorn har hållit i flera år utan att läcka ut på moderkortet. Det är inte fören de börjat pilla med sakerna som det har lyckats läcka såpass mycket att det kommer på moderkortet, vilket även verkar märkligt för mig då mitt kylsystem är längst ned i datorn och moderkortet sitter på sidan. Så jag antar att datorn måste ha legat på sidan eller så har det sprutat rejält mycket?

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Tror snarare att det har läckt från pumpen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Min kompis, jag tänker lite om det verkligen är relevant för datorn har hållit i flera år utan att läcka ut på moderkortet. Det är inte fören de börjat pilla med sakerna som det har lyckats läcka såpass mycket att det kommer på moderkortet, vilket även verkar märkligt för mig då mitt kylsystem är längst ned i datorn och moderkortet sitter på sidan. Så jag antar att datorn måste ha legat på sidan eller så har det sprutat rejält mycket?

Varför föreslog de att kylaren borde bytas?
Har de bara ringt eller har du på text?

Att något har fungerat tidigare är inte en garanti för att det kommer fortsätta fungera tyvärr, framförallt inte med vattenkylare.
Inte helt ovanligt att det börjar läcka från pumpen, dvs droppar på moderkort/grafikkort.

(Förstår inte varför i hela friden folk fortsätter envisas med att använda sådant, framförallt inte om de inte byter när garantitiden är slut.)

Tänker att kanske @Inet får/borde komma in och ge sin sida av det hela.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Om det du du säger stämmer, så är det mycket märkligt att Inet vägrar kompensera dig. Såvida komponenterna inte var vattenskadade före inlämningen ser jag det som självklart att du inte har någon skuld i ärendet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Låter väldigt surt! Ska du betala något för "reparationen" också?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Min kompis, jag tänker lite om det verkligen är relevant för datorn har hållit i flera år utan att läcka ut på moderkortet. Det är inte fören de börjat pilla med sakerna som det har lyckats läcka såpass mycket att det kommer på moderkortet, vilket även verkar märkligt för mig då mitt kylsystem är längst ned i datorn och moderkortet sitter på sidan. Så jag antar att datorn måste ha legat på sidan eller så har det sprutat rejält mycket?

Nej det är inte så relevant vem som byggde den om det inte är inet själva.

Kan vara så att datorn låg på rygg när de mekade. Men du lämnade in datorn för att du upplevde ett fel och har inte kunskap om det så du har inte ens öppnat den. Det är de som brustit i sin felsökning. Nu vet jag inte vad din felbeskrivning var till inet men säg att du sa "den går varmt och slött". Lite vatten i vattenkylaren skulle då kunna vara en orsak och lite vatten tyder på en ev. läcka.

Permalänk
Medlem

Om du saknar skriftlig dokumentation som styrker att datorn inte läckte vid inlämning kan det bli svårt att få rätt vid en eventuell tvist. Då får du nog snarare ställa ditt hopp till Inets goodwill, förslagsvis genom att prata med butikschefen. Inet är väl den kedja som lägger mest krut på att gulla med sweclockers medlemmar så du kan ju alltid hänvisa till den här tråden if all else fails...

Eftersom det verkar som att du har haft datorn inne ett par tillfällen tidigare kan det vara ett tips inför framtiden: se till att försöka hålla all korrespondens via e-post. Det är skrämmande hur ofta företag struntar i vad som sagts i telefonsamtal. Alternativt bör du ha som vana att spela in samtal som är viktiga. Kör du en Android-telefon kan du använda appen ACR, som sparar alla samtal i 90 dagar, men låter dig välja vilka samtal som skall sparas och inte. Givetvis ingenting för foliehattar, men var och en får avgöra vad som är mest prioriterat.

Permalänk
Medlem

Inget svar från @Inet ännu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Inget svar från @Inet ännu?

Jag fick en skriftlig rapport igår kväll, händelseförloppet är lite ändrat i den om man jämför med telefonsamtalen. Tex nämner han inte att att allting fungerade som det ska förutom att han ansåg att mitt kylsystem verkade trasigt i den skriftiliga rapporten.

Sen tycker jag nog att den är lite emotsägande då han säger i rapporten att han inte rört kylsystemet men att han har kopplat om kylsystemet, gjort rent det och dessutom rensat pumpen.

De anser helt enkelt att jag ska stå för alla kostnader som de orsakat och att de kan bjuda på en gratis installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning vad @Inet har att säga om saken med ett officiellt utlåtande.

Edit: efter jag fått läsa rapporten som inet skickade i senare inlägg så tar jag tillbaka ovan kommentar. Det blev tydligt att man skall alltid komma ihåg att det finns alltid två sidor av ett mynt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om de har kopplat om kylsystemet, gjort rent och rensat pumpen som du skriver så anser jag helt klart att det är @Inet s ansvar.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Om de har kopplat om kylsystemet, gjort rent och rensat pumpen som du skriver så anser jag helt klart att det är @Inet s ansvar.

exakt! de erkänner att de pillat på vattenkylningen och efter det pajjade det, Grattis TS, om det är såhär så ska de ersätta dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare