Vattenkylt mITX scratchbygge med 360mm rad, nu bygger vi!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Vattenkylt mITX scratchbygge med 360mm rad, nu bygger vi!

Hej på er!

Tänkte visa mitt bygge, en vattenkyld burk i SFF storlek. Lådan kommer hamna runt 16,5 liter och innehålla mITX bärda, fullstort grafikkort, SFX nätdel och så ett custom vattenkylningssytem med en 360mm radiator.

Nedan följer lite renderingar på mitt tänkta bygge.

Reservoaren är inte färdig design på men vet inte exakta mått på pump därför kommer den senare.

Då jag tidigare ställde frågor om jag skulle tänka på något har jag valt att spar det nedan. Detta är tredje revisionen som internet får se, finns ett gäng innan

MK2

Planerar ett mITX bygge, fullt vattenkylt. Mitt mål är att få in en 360mm radiator, fullstort grafikkort och en SFX-L nätdel.
Min fråga till er som gjort ett par byggen, innan jag börjar bygga, har jag missat något vitalt? Är det något som man "ska" ha med eller som nu funderar på hur jag har tänkt?
Alla hål är inte gjorda för vattenkylning och kablarna, tänker att jag löser det när jag har allt i mina händer. Saknar också PCIe riser kabel och mått till dessa, kan ställa till det framöver.

Observera att jag har lånat alla 3d modeller på komponenter för att se hur saker passar. Pump/res kompon är på bilden en DDC men jag kommer köra på en EK-XRES 100 SPC-60 MX.

Här kommer lite snabba renderings skisser som ni gärna får titta på och kritisera. Önskar ni 3d filer kan jag tillhandahålla dessa också

Gjorde lite ändringar så att det går åt mindre material, blir mindre sågning samt att jag har någon stans att sätta en 2.5" SSD. Designen är i mina ögon mer eller mindre klar och jag ska slänga ut lite offerter på material.

Dold text

MK1

Dold text

Tack på förhand,

Victor

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Dec 2012

Påminner lite om Phanteks Evolv Shift X.

Kör hårt! Inget onödigt utrymme här inte.

Now™: Asus ROG Strix Z370-I Gaming | Intel Core i7-8700K | Corsair H80i GT | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 2666MHz | Corsair SF600 | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Phanteks Evolv Shift | Microsoft Windows 10 Pro | BenQ Zowie XL2540

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av FreddanQ:

Påminner lite om Phanteks Evolv Shift X.

Kör hårt! Inget onödigt utrymme här inte.

Det är helt klart en inspirationskälla, den och Louqe Ghost S1. Evolv är lite väl högt bara tycker jag.
Jag hoppas att allt jag vill få med ska få plats i lådan, kom precis på att jag inte riktigt vet var SSDn ska sitta

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Saandberg:

Det är helt klart en inspirationskälla, den och Louqe Ghost S1. Evolv är lite väl högt bara tycker jag.
Jag hoppas att allt jag vill få med ska få plats i lådan, kom precis på att jag inte riktigt vet var SSDn ska sitta

/S

Kör ett mITX mobo med m2? då slipper du fundera på färre sladdar också

Phanteks p400s TG |Seasonic Focus+ Gold 650W |MSI x370 Carbon |Ryzen 7 1700X @3.9Ghz 1,37V +ID-cooling 240 AIO |16GB DDR4 3200mhzCL16 |Palit GTX 1080 8GB + krakenG12/H55 @ 2000Mhz/9Ghz |Crucial MX300 750GB SSD + massa mekaniska diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Neomeow:

Kör ett mITX mobo med m2? då slipper du fundera på färre sladdar också

Kommer bli ett sådant men för att hålla lagom budget får jag börja med en SSD jag redan har.
Samma sak med radiatorn, hade kunna köpa en 30mm tjock för att göra lådan 17mm grundare. Men tyvärr växer ju inte pengarna på träd

Får dock fundera på SSDn ett varv till, har inte varit ett alternativ ännu men det låter ju väldigt trevligt att slippa se den och alla kablar.

/S

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

En liten detalj jag märkte. Det där expansionskortet på moderkortet ser ut att blockera rätt mycket för kylningen.

danzisch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av eurodance:

En liten detalj jag märkte. Det där expansionskortet på moderkortet ser ut att blockera rätt mycket för kylningen.

Det stämmer, tanken är att köra på ett annat moderkort som inte har det expansionskort. Mer eller mindre all hårdvara som är på bilderna är endast till för att se hur allt ska passa.
Tack för tanken!

/S

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Uppdaterade med nya bilder och delvis ny desig. Ska försöka få tag på leverantörer av material så jag kan komma igån med bygget snarast!

/S

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Fill port?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004

Ser ju het ok, lite väl stort.

Sen undrar jag varför folk som gör egna system från scratch inte gör egna kylare. Så avancerat är det inte och kan man inte så finns det många som kan göra det på beställning för ett one off system.

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Testpilot
RGB-fantast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av DST:

Sen undrar jag varför folk som gör egna system från scratch inte gör egna kylare. Så avancerat är det inte och kan man inte så finns det många som kan göra det på beställning för ett one off system.

Det är riktigt svårt att göra bra vattenblock. CPU-block är väl enklast att göra för kontaktyta men svårast för prestanda. MR3D gjorde ett par stycken egna och även om de var relativt bra hade de inte i närheten samma prestanda som ett färdigt. Jag gillar scratchbyggen, allt behöver inte vara från scratch för det.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Flamso:

Det är riktigt svårt att göra bra vattenblock. CPU-block är väl enklast att göra för kontaktyta men svårast för prestanda. MR3D gjorde ett par stycken egna och även om de var relativt bra hade de inte i närheten samma prestanda som ett färdigt. Jag gillar scratchbyggen, allt behöver inte vara från scratch för det.

Inte blocken jag menar utan radiatorer. Jag tycker om din idé om att du har kylaren som en del utav chassit och har själv funderat på något liknande dock vill jag att kylaren följer chassits linjer så att säga. Dvs att radiotorn kanske skulle sträcka sig från botten sen gå över till frontpanelen och sen gå över till att vara en del av ovansidan. Vattenblock är rätt simpla, går att csn fräsa på en dag, men kylare, spec one off kräver ju mer manuellt hantarbete där man ska göra två sidor som ska anslutas med smala kanaler och där man löder på flänsarna.

för ett tag sen var jag med i ett community där vi beställde custom "one off" kylare från kina fast till en motorcykel och det gick på ett tot av 2.5Kkr så jag tror att möjligheten finns där om man skulle göra ett projekt som du designar och gör helt från scratch och ändå inte vill göra egen radiator.

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av DST:

Kul att det ser ok ut! Att det är "lite väl stort" slog helt slint i huvudet på mig. Ligger nu på ett hotell i franska alperna och tänker på hur jag ska konstruera lådan samtidigt som jag parerar snövallar på skidor. Har en tanke på hur jag ska kunna göra den mindre, måste bara komma hem till datorn.

@Findecanor
Kommer ny design, igen, där jag tänkt om med upplägg på vattenkylningen!

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Update 1: Material och hårdvara

Sådär, en liten updatering.
Har tagit ett tag att få tag på material men nu är det mesta här. Saknar fortfarande PSU, pump och material till reservoar.

Det jag fått hem är aluminiumprofil till skelettet.

Det är 2mm aluminium som jag ska såga ut hål i. jag vill såga själv för att det ska kännas som att det är jag som gjort det, inte något jag beställt och satt ihop.

Har också fått hem PCI-e raiser från Li-Heat och materinal till mina custom kablar.

Hårdvara! Ett Asus Z370-I, Intel 8700k och 16GB Corsair 3000MHz minne.

Provkör med luft för att slippa riva vattenloopen.

Bild på grafikkortet som ska in i burken ett 1070 från MSI. Har upptäckt att det kommer bli löjligt trångt. Köpte EK-FC Terminal Rotary för att få plats med slangarna men det får fortfarande inte plats utan att kapa i IO plåten på grafikkortet. Får se hur jag löser det framåt.

Kommer lite sporadiska uppdateringar, måste fortfarande fixa lite verktyg för att kunna såga i aluminiumet och det där livet man har ska ju också fungera

Tack för att du tittat!

/Victor

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Så då har jag börjat att bearbeta plåtarna.

Jag började med att täcka plåtarna med maskeringstejp för att ha något att rita på och för att skydda plåten så gott det går för att repas av sina egna spånor när jag sågar med sticksågen.

Sedan ritade jag ut konturer vart jag skulle såga och markerade vart jag skulle borra i hörnen för att få ner bladet till sticksågen.

Markerar med körnare vart jag ska borra för att borren inte ska ”vandra”. Förborrade sedan med 3mm borr innan jag borrade upp med stegborr till 10mm.

Stegborr in action

Jag sågar med sticksåg efter linjen då det gick väldigt smidigt. Stödjer alltså inte sågen mot något rakt för att få ett garanterat rakt snitt, måste fila i vilket fall som. Använde T-röd som kylning och kör med hög hastighet på både matning och sågen.
Utsågningen överst på detaljen är för PCI-E raiser till grafikkortet.

Efteråt så filar jag det sista ner till min linje och för att få bort den ojämna ytan från sågen. Försöker också se till att så mycket som möjligt av ytan filas samtidigt för att få en så rak linje som möjligt.

Filad och redo för borrning av hål till distanser.

Testade att borra ett hål som prov i en bit spill och använde en distans att gänga med. Fungerade utmärkt att borr 3mm och distans som gängtapp.

Monterar plåten med distanser på ett gammalt moderkort för att se om mina mätningar och hål stämde, ser bra ut.

Plåten som ska sitta i fronten fick samma behandling som plåten till moderkortet. Maskering, markering av linjer att såga efter, håltagning, sågning och filning.
Notera här att jag har en skiva som stöd under plåten och klämmer fast plåten med tvingar hela tiden när jag sågar och borrar för att den inte ska bli skev och inte vibrera när man sågar.

Hål för IO panel, får samma behandling den också ☺

Då mäta är lagom kul och tolerans på lådan är mindre viktig så skrev jag ut baksidan i skala 1:1 för att sedan tejpa på plåtbiten. Notera att jag har markerat centrum på hålen för att kunna borra efter dessa. Då slipper jag såga den lilla radien på 6mm vilket är svårt med de sågblad jag har.

Borrar de hål som sedan hålsågen borrar efter.

Första motgången. Då mitt borrmaskinstativ inte räckte till alla hål så borrade jag på frihand. Tryckte för mycket då mitt billiga skitborr inte borrade ordentligt och det billiga skitborret gick av. Vilket resulterade i att det blev ett märke i metallen. Får försöka slipa och maskera bort så mycket som möjligt i den färdiga produkten.

Sen har jag stegborrat ur allt till 12mm diameter och ska ge mig i kast med att såga och fila det till helgen. Testar också hur moderkortsplåten ser ut i ”lådan”

Bjuder på två snabba bilder på mitt stökiga skrivbord och lite hårdvara som dök upp förra veckan.

En stycken pump.

Sötaste PSU jag sett ☺

Nästa steg är att såga och fila i ”skelettet”. Sen måste jag börja tillverka hållare för raiser till grafikkort och fixa utskärning GPU ska sitta.

Tack för att du kollat!

/Victor

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Kort update på vad som händer i hobbyrummet. Mycket har hänt sedan senaste posten här men jag har inte satt mig ner och skrivit om det.

Har bl.a. sågat ut och filat till skelettet. Baksidan med lufthål, hål för IO plåt, hål för fläkt i toppen och hål för kontakter till grafikkortet.

Här är utsågning till baksidans “spår”

Här färdigt med utsågning av baksidan utan att ha gradat. Provar med “moderkortsplåten”.

Sågade ut hål och borrade för fläkt och radiator i fronten. Som synes så har jag tagit bort 4mm på kanterna på den nedstickande delen. Detta för att tanken är att den horisontella delen av skelettet ska vila i ramen och kommer inte gå in i ramen om man inte tar bort den delen.

Har också upptäckt/insett att jag inte kan anväda IO plåten på grafikkortet om jag vill att kortet ska få plats i lådan. Dålig planering av mig. Hade jag haft ett grafikkort som inte är så högt hade det gått bra men nu har jag ett kort som är betydligt högre än vanligt. Kortet ska in så fram med tänkarmössan och sågen.
Här har jag ritat av IO-plåten och det jag gjorde sen var att tejpa fast lappen på plåten och såga, borra och fila ut hålen.

Tejpa fast. Jag använder de skruvar som man fäster IO panelen på grafikkortet för att fästa grafikkortet i skelettet.

Körna och borra i hålen. Sen sågade jag de större hålet för DVI porten och använde dremel för att få de mindre DP och HDMI till rätt storlek. Avslutade med sandpapper på en smal pinne då jag inte hade en fil som fick plats i hålet.

Testa om allt får plats och även här med PCI-E raiser.

Lite plats här… De anslutningar jag ska använda senare är mindre än de som sitter på kortet just nu så det ska fungera

Från moderkortets sida.

Litet hål för att fästa moderkortsplåten borrat, finns motsvarande i moderkortsplåten, borrat från sidan i den 2 mm tjocka aluminiumplåten. Borrade med 1.5mm borr på frihand så det blev kanske lite större, ska försöka hitta skruv med storleken M1.6.
Finns två till hål på undersidan av skelettet också.

Borrat och försänkt hål för att fästa SSD och PSU i lådans topp.

Senaste har varit att slipa skelettet. Tur att det är självvalt att göra lådan, annars hade detta varit så otroligt tråkigt

Kommande del är att fixa skruvar för att fästa ihop allt, göra beställning på någon slags sladdar till min PSU och vattenkylningsdelar.

Tack för att ni har tittat!

Victor

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Vattenkylning osv

Long time no see!

Har sen sist fått hem vattenkylningsdelar, tyvärr inte alla jag behöver, och funderat lite på hur jag ska dra loopen.

Hur jag skulle dra loopen hade jag en hyffsad idé om men när jag väl fick hem alla grejer och började montera allt så fick det inte plats där jag ville det.
Min förhoppning och tanke har varit att få plats med allt på samma höjd som radiatorn är. Detta har jag lagt mycket tid på men gått bet totalt. När jag väl insett att det inte kommer gå så gav jag mig nya ramar och kommer behöva göra lådan 25mm högre för att få plats med pump och drain port.
Det kommer också bli lättare att faktiskt använda datorn för att det går att ansluta saker till IO panelen Annars satt satt pumpen för nära och blockerade bland annat USB portarna och ethernet.

Har också för första gången kommit i kontakt med PETG rör vilket var svårare än vad jag hade trott, i alla fall för att göra tajta radier. Jag hade som förhoppning att slippa använda 90 graders ansutningar för flödets skull, kommer tyvärr behöva använda 4 stycken för att jag inte har kunskapen/orken att göra den typen av radier. Tanken var att ha radier som gick in i CPU blocket men jag får inte till radier som behåller rundheten på röret så jag får inte in röret i anslutningen, så det får bli 90 graders där istället.

Nu till lite bilder!

Avståndet jag får "offra" för att få plats med pump och drain port.

Från andra sidan

Bättre avstånd till sidan nu, får se hur det blir sen när jag väl ska skruva fast saker...

Pump med "hållare". Vibrationsdämpare (Ole någon? ) är hårddiskgummi från ett Fractal chassi.

Så, nästa steg är att borra lite hål i skelettet och sen böja rör. Småpill i allmänhet som att fixa lite yta på några detaljer.
Väntar också på mer anslutningar av Inet, får se när de dyker upp.

Tack för att ni tittat!

/Victor

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Vattenkylning klar, påbörjad sleeving.

Inte så mycket aktivitet här, från min eller er sida Kan jag göra något annorlunda för att få interaktion eller vill ni mest kolla på bilderna?

Har skyndat långsamt det senaste och har testat så att allt fungerar som det ska innan jag lägger tid och pengar på att göra klart lådan. Här nedan kommer lite bilder på resultat jag tagit under tiden jag byggt.

Här är bild tagen under tiden som jag böjde till rören till vattenkylningen. Var första gången jag jobbade med PETG-rör och det gick hyffsat. Totalt blev det drygt 50cm spill och de svåraste böjarna var mellan CPU - pump och Pump- Rad, dels för att få en tillräckligt tajt böj och rätt avstånd men det löste sig efter några försök.

Bild från andra sidan, här hänger lådan i skelettet till min gamla låda. Här funktionstestas det och tittar du noggrant så ser du en stor luftficka i vattenblocket vid nedre anslutningen. Fickan försvinner när systemet är luftat ordentligt. För övrigt är det inte helt enkelt att lufta systemet, kommer att återkomma det i senare skede.

Påbörjat sleeving av fläktar och av SATA ström. 24pin och 8 pin CPU är väldigt långa och blockerar mycket luft. Här är också vattenkylningen färdig och bra luftad

Löste en temporär låda för att se om det var värt att fortsätta rent temperaturmässigt och ljudmässigt på det spåret jag tänkt. Lådan är i plywood och har två spår i sig att man kan trycka in skelettet Det är trångt, fruktansvärt trångt men jag tror att kablar i rätt längd kommer göra underverk.

Från framsidan, enklaste möjliga konstruktion.

Har tänkt om gällande hur lådan ska se ut och satsar på en lite mer ambitiös låda än de förra. Tanken är att laminera fanér och plexi på sidorna. Har hämtat mycket inspiration från InWin och har aldrig sett detta i ett custom bygge. Ska försöka påbörja det under vecka 33 och min semester Nedan följer två renderingar:

Kabel och kontakter är påväg från Tyskland och MDPC, hoppas det ska regna lite så att jag kan få sitta inne och sleeva lite Ska också bygga en form för att böja fanér och köpa fanér att böja. Kommer att dokumentera detta bättre än det jag gjort det senaste.

Tack för att du kollat!

/Victor

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sunne
Registrerad
Jun 2006

Schnyggt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Kul bygg med stort engagemang från din sida! Ska bil kul att se slutresultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Define C TG || ASUS ROG STRIX B350-F Gaming || Ryzen 5 1600@3.8Mhz || Noctua NH-D15 || G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Flare X || Asus GTX 1070 Dual 8GB || SSD 180GB || HDD 5TB || HDD 3TB || Corsair RM750x || Acer 27" XF270HUA

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Varit dålig på att kommentera här, men har följt hela bygget! Ser fantastiskt bra ut, väldigt kreativa lösningar med så lite plats att jobba på.

Hantverket är även det beundransvärt, ser ut som en maskin varit framme. Mer, mer, mer!

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Norrtälje
Registrerad
Okt 2011

Agreed! Awesome project. I am watching this one!