Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu visar det sig att 2990WX lev 4Ghz på alla kärnor med org kylaren så förhoppningsvis så går den upp till 4,35Ghz när endast några kärnor belastas. Når den 4,35Ghz är den med i leken på alla plan.

Det var nog sättet du skrev inlägget han reagerade på. Jag läste det också som att du pratade om en CPU som skulle vara bra i flertrådade program/ochspel men "värdelös" i resten (windows miljö?). Du kanske kan klargöra inlägget lite.

Ps.
Nu menade jag inte att TR kommer vara dålig i spel utan den kommer säkerligen fungera bra till det också.
Ds.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du ser ju skruvskallarna på toppen? De är ju inte dragna på ett snyggt sätt utan "pekar" i olika vinklar. Ska man ha synliga skallar skadar det inte att tänka på sånt även om det inte är alla som bryr sig. Man kan även använda sig av torx så blir det inte lika uppenbart när de som bygger kylaren missar detta.
Jag tänkte mer om den var baserad på någon av coolermasters kylare eller om det är helt custom. Självklart behöver den prestera som en bra kylare.

Ok du har rätt i detta, men det kan ju iofs vara så att de öppnar upp toppen för att visa "innehållet" och därför inte bryr sig över detta "snedsteg"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förutom att de inte dragit skruvarna symetriskt ska väl inte klaga eftersom kylaren följer med gratis dock. Vilken modell baseras den på tror man?

Du har rätt, själv stör jag mig inte, men jag kan tänkas mig att många gör det.
Läste någon gång hur en Schweizisk tillverkare av lyxklockor, misslyckades i Japan, eftersom spåren skruvskallarna inte låg i linje.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig : )

Jag längtar! : )

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

När man ser denna box till cpun, så kan jag inte komma på en enda anledning till att inte köpa en Threadripper 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bilden funkar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown...
Bild på TR4 2000 serien (troligen har sweclockers inte fått något ex då de inte har någon bild)

film

filmen redan borta så håll till godo med https://videocardz.com/77007/amd-ryzen-threadripper-2990wx-an...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var nog sättet du skrev inlägget han reagerade på. Jag läste det också som att du pratade om en CPU som skulle vara bra i flertrådade program/ochspel men "värdelös" i resten (windows miljö?). Du kanske kan klargöra inlägget lite.

Ps.
Nu menade jag inte att TR kommer vara dålig i spel utan den kommer säkerligen fungera bra till det också.
Ds.

Seriös fråga: är det verkligen någon som funderar på HEDT-toppmodellerna och tänker använda Windows som OS?

Kikar man på Geekbench 4* resultaten så är det i princip identiskt resultat på Windows som på Linux upp till 4C/8T. Upp till 8C/16T handlar det om rätt blygsamma fördelar i MT-resultaten för Linux del.

Men kikar man på TR-1950X och äveni9-7960X (också 16C/32T) titlar det över rätt rejält i favör för Linux.

35 % fördel på den monolitiska Intel CPU. Är nästan 50 % fördel på TR-1950X, gissningsvis då Linux hantering av NUMA är rätt mycket bättre än desktop Windows (det är skillnad på server-versionen av Windows och desktop-versionen här).

Om man tänker köra Linux lär ju spelprestanda ändå bli rätt sekundärt...

* GB 4 är inte en perfekt benchmark, men GB4 är en rejäl förbättring över tidigare version och på det stora hela en av de bättre benchmarks man hittar, dock fortfarande "bara" en benchmark.
GB4 har också fördelen att den finns för Windows, MacOS och Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Seriös fråga: är det verkligen någon som funderar på HEDT-toppmodellerna och tänker använda Windows som OS?

Kikar man på Geekbench 4* resultaten så är det i princip identiskt resultat på Windows som på Linux upp till 4C/8T. Upp till 8C/16T handlar det om rätt blygsamma fördelar i MT-resultaten för Linux del.

Men kikar man på TR-1950X och äveni9-7960X (också 16C/32T) titlar det över rätt rejält i favör för Linux.

35 % fördel på den monolitiska Intel CPU. Är nästan 50 % fördel på TR-1950X, gissningsvis då Linux hantering av NUMA är rätt mycket bättre än desktop Windows (det är skillnad på server-versionen av Windows och desktop-versionen här).

Om man tänker köra Linux lär ju spelprestanda ändå bli rätt sekundärt...

* GB 4 är inte en perfekt benchmark, men GB4 är en rejäl förbättring över tidigare version och på det stora hela en av de bättre benchmarks man hittar, dock fortfarande "bara" en benchmark.
GB4 har också fördelen att den finns för Windows, MacOS och Linux.

Jag håller med dig, Linux vinner hur lätt som helst över Windows i Geekbench 4.

En detalj jag noterade i den länk du gav, Memory Copy och Memory Latency ger här fördel Windows. Jag testade det här tidigare i år (hittar inte inlägget) och tolkade det här då som "slumpvariation". Men, kan os:et spela roll för dessa värden?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Jag håller med dig, Linux vinner hur lätt som helst över Windows i Geekbench 4.

En detalj jag noterade i den länk du gav, Memory Copy och Memory Latency ger här fördel Windows. Jag testade det här tidigare i år (hittar inte inlägget) och tolkade det här då som "slumpvariation". Men, kan os:et spela roll för dessa värden?!

Memory Copy är en direkt funktion av hur snabbt RAM man har, man får i princip samma resultat på Windows som Linux om det är lika snabba minnen. Om Windows låg före här har jag råkat jämfört system där Windows-system är utrustade med snabbare RAM.

Latensmätningen är rent generellt lite vinglig och noterat att den rätt konsekvent brukar ge högre latens på Linux. Då OS inte har någon inverkan på något som minneslatens utgår jag från att skillnaden är ett resultat av hur man utför denna mätning, måste ju vara något form av medelvärde över någonting då det inte är möjligt att på något relevant sätt mäta accesstiden för enskilda minnesaccesser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Memory Copy är en direkt funktion av hur snabbt RAM man har, man får i princip samma resultat på Windows som Linux om det är lika snabba minnen. Om Windows låg före här har jag råkat jämfört system där Windows-system är utrustade med snabbare RAM.

Latensmätningen är rent generellt lite vinglig och noterat att den rätt konsekvent brukar ge högre latens på Linux. Då OS inte har någon inverkan på något som minneslatens utgår jag från att skillnaden är ett resultat av hur man utför denna mätning, måste ju vara något form av medelvärde över någonting då det inte är möjligt att på något relevant sätt mäta accesstiden för enskilda minnesaccesser.

Många köper TR4 för att dom kan inte för att de behöver kraften. Om jag köper en så är det mer för att den är ok överlag och en fräck produkt. Mer rimligt hade varit en billig CPU som man sedan byter varje år. ( ryzen) Men då man redan har ett ryzen system så är man lite nyfiken på TR4. Synd att 2970x inte har samma tdp på 250w som 2990wx då jag önskar bra hastighet även i program/spel som inte använder flera kärnor.

2990wx med 3 fury x då borde LOL funka i max grafik i 4K 😄😄😄😄👍

Nu endast 10 dagar kvar innan vi vet vad den kommer att leverera. Tyvärr så känd det som att vi inte kommer få några tester på 2950X 16/32 utan endast 2990wx och 2970x

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Windows VS Linux är för den stora skaran lite som att välja mellan 50Hz vs 60Hz strömförsedd utrustning.
Man kan argumentera för och nackdelar med de båda, men är man en konsument boende i sverige och ska ha ut 50 ampere på 3 faser, så blir utrustning för 60Hz väldigt dyr att installera.

Exakt samma sak gäller windows och Linux, bara en liten bråkdel gör allt för scratch, de har krav på att funktionsdugliga applikationer ska finnas och då finns det för många områden bara ett operativsystem val. (ja jag tänker på AmigaOS )
Att utveckla egna applikationer är enbart ett alternativ för de som gör väldigt enkla saker eller har sjukligt mycket tid, är ett geni etc.

Sedan Windows skalning med kärnor så är det sällan idag man inte använder en hypervisor, även om nu dockers och containers blir vanligare. Men i vanliga fall så kör man inte SQL servern på samma VM som ens program av hur många anledningar som helst.

*edit*
Det stora problemet jag har med Microsoft är deras priser och de inte alls uppskattar att man själv köper högpresterande cpuer, utan vill att man mer ska använda Azure. (de skulle höja priset med runt 10% på licenserna för att göra Azure mer konkurrenskraftig)

*edit2*
För den stora skaran så kommer kraven på applikationerna först, därefter kommer operativsystem och hårdvara. Man har alltså vissa applikationer man vill driva och väljer resten därefter. Även om de kan finnas krav på redundans etc, men då köper man knappast en Threadripper cpu utan en från Mitsubishi electric eller liknade. https://se3a.mitsubishielectric.com/fa/sv/products/cnt/plcq/i...
Mitsubishi Electrics dubbelredundanta CPU:er skapar ett extra lager av feltolerans för hela styrsystemet. Resultatet är hög tillförlitlighet: om huvud-CPU:n, spänningsmatningen eller basplattan drabbas av ett fel, startar ett reservsystem från samma punkt i styrprogrammet, inom 21 ms.

Permalänk
Inaktiv

Nu har mer information som priser läckt ut:

https://videocardz.com/77031/amd-ryzen-threadripper-2990wx-29...

Threadripper 2990WX
32C/64T @ 4.2 GHz, 1,799 USD

Threadripper 2970WX
24C/48T @ 4.2 GHz, 1,299 USD

Threadripper 2950X
16C/32T @ 4.4 GHz, 899 USD

Threadripper 2920X
12C/24T @ 4.3 GHz, 649 USD

Threadripper 1950X
16C/32T @ 4.0 GHz, 999 USD

Threadripper 1920X
12C/24T @ 4.0 GHz, 799 USD

Threadripper 1900X
C/16T @ 4.0 GHz, 549 USD

Threadripper 2970WX för1,299 USD tycker jag ser mest prisvärd ut.
Steget till 2990WX är över 5000kr (inkl moms) dyrare och jag tror att plattformen för den stora skaran sätter stop innan 24 cores gör detsamma.

Samtidigt köper man en 24 core cpu så kommer detta ryckte att sprida sig, så bara för att hålla uppe sin respekt bland damerna kanske jag köper en Threadripper 2990WX ändå.

Permalänk
Medlem

2950X 4,4Ghz bost +xfr ??? om det stämmer då har vi en intressant produkt. Känns som den är 15-20% snabbare än gamla 1950X
då det kommer en Threadripper 2920X 12/24 så kommer ryzen 3000 serien med största sannolikhet max ha 12/24 och inte 16/32 som man har spekulerat i.

2950X 2920X "spel" cpuer
2990WX och 2970WX mer inriktande mot proffesionella jobb inte focus spel.

Vad tror ni W betyder någon som har en kvalificerad gissning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker Threadripper 2920X ser helt klart intressantast ut,
12C/24T @ 4,3GHz boost för 649USD är rätt nice balans mellan produktivitet, gaming och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är väl rätt tydligt när man läser TR trådar och vissa tycker den är misslyckad eller för dyr eller 8700K är snabbare. Vissa verka inte fatta att majoriteten av dagens CPUer inte används till att få mest FPS i 720p, eller till spel överhuvudtaget. Släpper man den här besattheten att spel prestanda är det enda som är viktigt är TR en riktigt bra produkt till ett konkurrenskraftigt pris.

Själv suger jag nog upp en 2950X, på med Proxmox och sedan bl.a en Windows VM med passthrough. Kommer jag få bästa spel prestanda ? Nej, men den är tillräckligt bra. Mina andra 30 VM:ar/kontainers är Linux och kommer rulla på som aldrig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte jag iaf.
Privat har jag en 1950X och kör Win10 Pro, de extra kärnorna nyttjar jag främst i VMWare Workstation när jag har testsystem igång där flera maskiner ingår.

På jobbet driftar jag en hel del Xeons med många kärnor och även dubbla processorer i vissa maskiner.
Systemet som körs på dem är linuxbaserat, de senaste åren har många större mjukvaruleverantörer gått över ifrån windowsplattform till linuxappliances som är enklare att uppgradera/snurra upp fler och man slipper extra licensiering av operativsystemet.

Även VMWare har numera en appliance för vCenter 6.7 som är linuxbaserad istället för att man måste köra den i Windows och Microsoft har en variant av MSSQL som kan köras i Linux.
Ovanstående är med andra ord väldigt lovande för fortsatt fokus på processorer med många kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ljugtomten:

Även VMWare har numera en appliance för vCenter 6.7 som är linuxbaserad istället för att man måste köra den i Windows och Microsoft har en variant av MSSQL som kan köras i Linux.
Ovanstående är med andra ord väldigt lovande för fortsatt fokus på processorer med många kärnor.

Varför inte EXSI direkt för att blanda in ett värdoperativsystem?
VMware Workstation tycker jag försvinner från marknaden, den är dock grymt bra att köra på sin lokala dator om det ej vore för licenskostnaden.

Angående Microsoft försvinnanden så försvinner lokala IT system till att bli cloudtjänster och där blir licenskostnaderna annorlunda. Vi har även en trend att system som förr var desktop applikationsbaserade nu blir rena webblösningar.
Säger man till en kund att man har en serverapplikation och på varje klientdator så ska det installeras en klientapplikation, så tror nog kunder idag att de har passerat en tidsmaskin och förflyttat sig minst 10 år tillbaka i tiden.

Min poäng med denna förändring kan det ske saker med fördelningen mellan Windows och Linux.

*edit*
Jag har stött på hur många anställda som helst som vill ha Workstation 14 Pro på deras laptops då den supergrym för detta. Jag har svarat dem att detta kan jag fixa, informera först ekonomiavdelningen att ni accepterar ett löneavdrag på 30 000kr för programvaran så installerar jag direkt den åt er. Alternativt så kör ni med något billigare alternativ.

Det de inte brukar fatta är att det är en licens per installerad dator och inte en licens för hela företaget och då blir det dyrt. Så Workstation är grym för rätt användning, många vill ha den men priset hindrar. Pratar man om en hypervisorserver som flera använder, så vet jag ingen länge idag som ej har gått från Workstation till EXSI.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@sesese: Jag får 1390 (Ryzen 1700), TR får 5100.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@sesese: Jag får 1390 (Ryzen 1700), TR får 5100.

Jag får ~1900 på min 2700X i princip stock (BCLK 100.2), samt optimerade inställningar för FlareX (3466).

Permalänk
Hjälpsam

Sweclockers har ju testat CB15 kom jag på.
Tillkommer (från Guru3D:s länk).

AMD Ryzen™ Threadripper™ 2990WX score: 5,099
Intel i9 7980XE score: 3,335

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju lite spännande hur Threadripper 2990WX (32C56T) står sig mot uppkommande Intel 28C56T i Geekbench 4.

Här är en jämförelse av gamla 1950X (16C32T) mot en äldre Intel Xeon med dubbla CPUer (totalt 28C56T).

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/8111768?baseline...

Det ser väl hyfsat ut där. Men, räcker det framöver?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam

Vad jag skulle vilja se till TR, är WS moderkort, bra komponenter, stöd för ECC kanske även registrerade/buffrade minnen, RGB kan kvitta, även överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Embargot går ut idag så antar att recensionen finns ute idag senast klockan 15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Embargot går ut idag så antar att recensionen finns ute idag senast klockan 15?

Idag? Alla ryken har varit 13/8 som släpp dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag? Alla tyken har varit 13/8 som släpp dag.

"We have independently confirmed that the 2990WX is a 32C/64T part, and have confirmed its frequency as 3.0GHz base to 4.2GHz boost. Pricing should be about $1800 on that part. We’ll post the rest of the information on August 6th. As with the Ryzen 2000 launch, we are not under an embargo from AMD on this one, but are holding the remainder of the news information out of respect for our peers in media."

https://www.gamersnexus.net/news-pc/3349-hw-news-amd-new-cons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

"We have independently confirmed that the 2990WX is a 32C/64T part, and have confirmed its frequency as 3.0GHz base to 4.2GHz boost. Pricing should be about $1800 on that part. We’ll post the rest of the information on August 6th. As with the Ryzen 2000 launch, we are not under an embargo from AMD on this one, but are holding the remainder of the news information out of respect for our peers in media."

https://www.gamersnexus.net/news-pc/3349-hw-news-amd-new-cons...

😃👍 kanon en vecka mindre att vänta. Hoppas att det är 2990wx och 2950 x som de testar. Tvivlar att de skickar ut 4 cpuer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

😃👍 kanon en vecka mindre att vänta. Hoppas att det är 2990wx och 2950 x som de testar. Tvivlar att de skickar ut 4 cpuer

Trodde det var full review men dom drar ut på det. Specs, price die size osv.

edit: cache latency drop
15% på l3 cache
9% på l2 cache
8% på l1 cache
DRAM latency cache
2% increase JDEC, alltså från 2666mhz till 2933mhz

Permalänk
Hjälpsam

@Jonathanknet: Från samma video.

Varianterna med 12 och 16 kärnor, har bara två chips aktiva precis som med 1900 serien, dessa chips är de som kommunicerar med arbetsminnet.
Varianterna med 24 och 32 kärnor, har alla fyra chips aktiva, av dessa chips kommunicerar två direkt med arbetsminnet de andra två får gå via de kommunicerande.

Oklart hur mycket det påverkar i praktiken.

Visa signatur