Vilket är det bästa chassit enligt er?

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa chassit enligt er?

Ska köpa mig ett nytt chassi och undrar vilka chassit ni föredrar. Fractal Design är ju cleana men lite tråkig kanske. NZXT är rätt snygga men dyr och slarviga.. Har ni något/några att rekommendera?

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte för alla men jag är så jävla såld på Fractal Design Node 304. Jag har 2 st just nu. Ska bygga lite vattenkylning custom loop i det ena av dem är det tänkt (med en 280mm radiator i taket, det kommer bli lite tight).

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Avstängd

Fractal design är man väldigt svag för. Dom har väl "roliga" chassin med typ meshify och R6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Bäst beror ju lite på vilka krav och önskemål man har.
Personligen gillar jag Jonsbo UMX4 och UMX3.
Men i RGB träsket gillar jag Corsair Carbide SPEC-OMEGA RGB.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det chassit som är bäst för dig är det chassit som möter dina behov.
Har du vattenkylning kanske ett chassit som är anpassat för vattenkylning är att föredra än ett som inte är det.
Det är helt enkelt upp till den som skall ha chassit.
Skriv ner vad du har för krav.
Är det bara ute efter att veta vad folk tycker är snyggt, är en annan femma, men att fråga medlemmar här inne vilket chassi som är bäst är nog lite väl långsökt då du kommer få extremt massa svar.

Frågar du MIG om vilket chassi som är bäst för MIG så väljer jag klart och tydligt något av de chassin som finns ute på marknaden som erbjuder:
*Ett clean utseende. Vill inte ha ett rymdskepp under skrivbordet.
*Är ljuddämpat. Då jag har datorn igång 24/7 är det av yttersta vikt.
*Har komponenter som är av bra kvalitet. T.ex usb-portar etc.
*Dammiflter runt hela chassit. Underlättar enormt att inte behöva blåsa datorn 1ggr /m.
*Skruvlös design till hårddiskar är att föredra för min del.
*Helst dörr i fronten. Pga ljudet.

Har använt många chassin genom mina ~25 år inom hobbyn och antar att Fractal Design är en riktigt riktigt bra chassitillverkare.

Just nu dock så kör jag Jonsbo U2 hemma med relativt högpresterande komponenter.
Faller ifrån allt som jag skrivit om högre upp i mitt svar, men det är just därför jag menar att det handlar om vad man söker.
När jag byggde mitt U2, så föll valet i att bygga en extremt liten dator som klarar av lite mer grafikkrävande spel.

Som sagt, det handlar först och främst vad du har för krav.

Permalänk

In win har rätt fina chassin enligt mig, tex In win 805

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en node 304 men gillar 605 väldigt mycket. Meshify har blivit snygga men min absoluta favorit är Phanteks enthoo serie

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du är ute efter. Jag trivs jättebra med mitt Corsair 400Q eftersom jag vill ha diskreta, tysta system och inte har haft några 3.5" eller 5.25"-enheter i mina datorer på ganska många år nu, så alla chassin som slösar utrymme på sånt gick bort direkt för min del.

Är man ute efter glaschassin för att visa upp sin kabeldragning eller RGB-hårdvara så är det förstås inget att hänga i granen (då finns istället 400C om man har liknande önskemål i övrigt).

Det senaste Fractal-chassit jag byggde i var en polares Define R2 och jag blev inte alls imponerad. Tunna, flexande sidoplåtar, dåligt rullade kanter och ologiskt placerade hål för kabeldragning gjorde att jag svor mer än en gång. Det är mycket möjligt att de är bättre nuförtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Fractal design tycker jag är "bäst" om man ser till vad man får för pengarna och så. Sen finns det såklart bättre chassin men smakar det så kostar det.

Visa signatur

Case; Fractal Design Meshify C Vit TG | CPU; AMD Ryzen 7 2700X | Cooler; Deepcool Captain 240 EX White | Mobo; MSI X470 GAMING PRO CARBON | GPU; MSI GeForce GTX 1080 Armor OC + NZXT Kraken g12 H2O cooling | RAM; HyperX Fury DDR4 3466MHz 32GB | SSD; Samsung 970 M.2 Evo 500 GB | SSD; Kingston A400 480GB | PSU; Fractal Design Integra M 750W | Monitor; ASUS ROG STRIX XG32VQ 32 + Acer 32" Predator

Permalänk
Medlem

In Win och Lian Li får mina rekommendationer.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Bättre "chassi" har jag då inte byggt i....eller på ska det ju vara.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4721857

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det chassit som är bäst för dig är det chassit som möter dina behov.
Har du vattenkylning kanske ett chassit som är anpassat för vattenkylning är att föredra än ett som inte är det.
Det är helt enkelt upp till den som skall ha chassit.
Skriv ner vad du har för krav.
Är det bara ute efter att veta vad folk tycker är snyggt, är en annan femma, men att fråga medlemmar här inne vilket chassi som är bäst är nog lite väl långsökt då du kommer få extremt massa svar.

Frågar du MIG om vilket chassi som är bäst för MIG så väljer jag klart och tydligt något av de chassin som finns ute på marknaden som erbjuder:
*Ett clean utseende. Vill inte ha ett rymdskepp under skrivbordet.
*Är ljuddämpat. Då jag har datorn igång 24/7 är det av yttersta vikt.
*Har komponenter som är av bra kvalitet. T.ex usb-portar etc.
*Dammiflter runt hela chassit. Underlättar enormt att inte behöva blåsa datorn 1ggr /m.
*Skruvlös design till hårddiskar är att föredra för min del.
*Helst dörr i fronten. Pga ljudet.

Har använt många chassin genom mina ~25 år inom hobbyn och antar att Fractal Design är en riktigt riktigt bra chassitillverkare.

Just nu dock så kör jag Jonsbo U2 hemma med relativt högpresterande komponenter.
Faller ifrån allt som jag skrivit om högre upp i mitt svar, men det är just därför jag menar att det handlar om vad man söker.
När jag byggde mitt U2, så föll valet i att bygga en extremt liten dator som klarar av lite mer grafikkrävande spel.

Som sagt, det handlar först och främst vad du har för krav.

Vad har du tryckt in i din U2? Den tar ju stora kylare men är gpun som blir lidande men köper man ett 1080 ITX så funkar det lätt.
Kör själv på U3, extremt litet för att vara mATX och det är tråååångt, måste ta bort cpukylaren och ramm för att kunna lirka in mitt GTX 1060 som har satt en Arctic kylare på
Riktigt fin kvalité på U-serien, tvivlar på att övriga modeller är speciellt mycket sämre sen är tillgången rätt dålig i Sverige, jag köpte mitt i England, finns i Asien och säkert Tyskland med.

Permalänk
Medlem

Har man inga krav eller något ä det helt omöjligt att rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Gillar mitt phantek p300, stilrent,lätt att bygga i och lite RGB men märks knappt😊
En annan favorit är NZXT H440, otroligt lätt att bygga i och känns redigt stabilt 😊
Och inget är för dyrt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Ska köpa mig ett nytt chassi och undrar vilka chassit ni föredrar. Fractal Design är ju cleana men lite tråkig kanske. NZXT är rätt snygga men dyr och slarviga.. Har ni något/några att rekommendera?

Gillar verkligen FD i stort.
Men R6 blev ett steg bakåt jämfört med R5, ingen gillar PSU sköldar och annat tjafs.

Permalänk
Medlem

Jag är och har alltid varit svag för Silverstone Fortress chassina, gillar konceptet med att I/O pekar uppåt istället för bakåt.

Permalänk
Medlem

Fractal Design R5 pga storlek och vikt (hyfsat smidig).
Men mitt nuvarande Dark Base 900 är också toppen

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag är lite imponerad av Fractal Design Define C, tyst och över en decimeter grundare än dom större, men ändå väldigt trevlig att montera i. Enda nackdelen är väl att den bara tar ett par 3.5" diskar om man kör såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jag är och har alltid varit svag för Silverstone Fortress chassina, gillar konceptet med att I/O pekar uppåt istället för bakåt.

Håller absolut med! Varför anammar inte andra producenter denna layout då den är överlägsen och naturligast(varm luft stiger) då det kommer till kylning.Att sedan Fortress serien är otroligt välbyggd och snygg är ju förstås ett extra +.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det är nog få som kan ge ett ärligt svar, hur många har testat mer än ett handfull chassin som finns på marknaden idag?

Jag har bara testat Fractal Design S och ett från Be Quiet, tror det var Dark Base 700. Av de två vinner Fractal Design stort, pedanten kan säkert hitta några småfel men för mig är den nästintill perfekt. Hade jag köpt ett chassi idag hade jag dock valt ett mindre. När Define S köptes planerade jag att köra vattenkylning men insåg snabbt att det för mig var onödigt.

Tråkig design kan man tycka men less is more säger man ju. Dessutom tillhör jag den gruppen som ställer mig helt oförstående till varför man skulle vilja ha sin dator ståendes på bordet. Nä... den ska vara undangömd under bordet så man slipper se skiten.

Skrivet av tEan:

Håller absolut med! Varför anammar inte andra producenter denna layout då den är överlägsen och naturligast(varm luft stiger) då det kommer till kylning.Att sedan Fortress serien är otroligt välbyggd och snygg är ju förstås ett extra +.

Ja, varm luft stiger men kraften/energin som krävs för att motverka detta är försvinnande liten när det kommer till ett datorchassi.

Permalänk
Medlem

Corsair 1000D

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med mitt Phanteks Enthoo Pro ( https://www.inet.se/produkt/6911819/phanteks-enthoo-pro-svart )

Rymligt och cleant. Dock inget för den som är känslig för ljud då det inte är ljuddämpat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

tu stultus es

Permalänk

Jag har ett Phanteks Eclipse P400s Tempered glass chassi. Riktigt stilrent, ljuddämpad, lätt att hålla bort kablar, har dust filter och har lite led i fronten. Pris runt 900-1000 kr

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

nzxt h500 750jr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det beror helt på vad du är ute efter. Jag trivs jättebra med mitt Corsair 400Q eftersom jag vill ha diskreta, tysta system och inte har haft några 3.5" eller 5.25"-enheter i mina datorer på ganska många år nu, så alla chassin som slösar utrymme på sånt gick bort direkt för min del.

3.5"/5.25" är HDD/DVD-läsare right? Du har inga HDD alls? Har chassit inga HDD platser eller vadå?

Letar efter ett tyst chassi, max 800 kr, vill ej ha någon glasruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

3.5"/5.25" är HDD/DVD-läsare right? Du har inga HDD alls? Har chassit inga HDD platser eller vadå?

Letar efter ett tyst chassi, max 800 kr, vill ej ha någon glasruta.

Tvivlar på att du kommer undan med 800 spänn, särskilt om det är maxgränsen. Bra chassin är som bra komponenter - det kostar. Du kan få ett chassi för 4-600 och kvalitén matchar priset. Är det sådan prispress så kolla på SweC. marknaden om du kan hitta ett bättre chassi för billig slant.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Node 804 !

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Är väldigt svag för Fractal Define C. Snyggt, hyfsat väl ljuddämpat, tar full ATX, inget tiotal hårddiskburar man aldrig kommer använda, bra kylmöjligheter. Detta till ett relativt rimligt pris.

Gillar också Cooler Master Elite 361. Mindre än så blir knappast en towerlåda. Den något udda placeringen av nätagget gör också att även ett ATX-moderkort är helt fritt, och blir väldigt lätt att komma åt utan att plocka isär hela datorn. En favorit till mina retroburkar, som ju inte är lika extrema när det kommer till kylbehov som moderna maskiner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

lian li pc-o11 dynamic

Permalänk
Medlem

Ja FD R-serien är sjukt tråkig, men ack så bra! Bättre förutsättningar för ljuddämpning i kombination med luftflöde kan jag inte komma på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...