AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X landar i SweClockers testlabb

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X landar i SweClockers testlabb

Det vankas processorfest hos SweClockers. Kenneth packar upp senaste AMD Ryzen Threadripper och etablerar mobila sektionen för att kunna sätta igång med testerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vill du vi ska testa något speciellt?
Klarar 2990WX Crysis, så folk som ständigt ställer denna fråga har ett svar.

Övriga tester så lycka till att göra ett bra test av Threadripper 2990WX säger jag bara. Mer än att komma fram till att den är för de som kör mer än ett program i taget.
De som enbart spelar eller redigerar i Adobe Premiere lär knappast få det bästa resultatet, men vad händer med de som gör båda samtidigt? Fast vilken slutsats kan ni ta av det sista om ni inte testar en annan cpu likadant?
Det blir annars lite som vad är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting" och man får siffran 42..

Permalänk

Hade varit roligt om ni testade dess prestanda i Xst virtuella maskiner samtidigt. Det är lite i dessa sammanhang som den borde skina som bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ofrivillig kondens? Vem är det som ska vattenkyla sin dator?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade varit roligt om ni testade dess prestanda i Xst virtuella maskiner samtidigt. Det är lite i dessa sammanhang som den borde skina som bäst.

Jag håller med här, även om man bör göra samma tester på en annan cpu för att få något att jämföra med.
Att Threadripper 2990WX är ett dåligt val för de som enbart kör ett spel i taget eller bara kör en instans av Premie är en no-brainer.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att ni testar maxfrekvens för olika antal kärnor aktiva. (Typ 1, 2, 8, 16 och 32 st.)
Samt att ni testar latens och effektåtgång på olika konfigurationer såsom 4x4, 8x2, 8x4 och 4x2. (för 2990WX)

Tack på förhand!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Uh, är det här en artikel om att ni ska skriva en artikel?

Permalänk
Medlem

"Grabbar, det är lite blött här ... Jag får nog ... ta hem de här grejerna ..." *sneakar iväg med godsakerna under armen*

#whatwouldkennethdo?

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul och se en 4k export i premiere samtidigt som gaming.

Permalänk
Medlem

Känslan att spela Warcraft 3 med den där!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av The-Architect:

Uh, är det här en artikel om att ni ska skriva en artikel?

Det är en artikel om att vi har fått nya AMD-processorer.

Skrivet av Vargas:

"Grabbar, det är lite blött här ... Jag får nog ... ta hem de här grejerna ..." *sneakar iväg med godsakerna under armen*

#whatwouldkennethdo?

Jag kanske råkade få hem Asus PG27UQ också. Måste ju ha en 4K-skärm att testa med också

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Uh, är det här en artikel om att ni ska skriva en artikel?

Förmodligen släpptes "unboxing"-embargot idag. Sweclockers brukar inte göra Unboxing, så detta är vad de kan göra i dagsläget i princip.

Permalänk
Medlem

Anandtech säger att det är ett unboxing embargo på den där processorn

"As much as it pains me that there is an unboxing embargo and pre-orders before we even know how the new chips will perform, here we are. Today we get to go through the on-box specifications, discuss the design, and show what AMD included in our press kit."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Testa även 640x480 i csgo 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är en artikel om att vi har fått nya AMD-processorer.

Skrivet av dlq84:

Förmodligen släpptes "unboxing"-embargot idag. Sweclockers brukar inte göra Unboxing, så detta är vad de kan göra i dagsläget i princip.

Tycker "vi har fått post idag." känns lite väl twittrigt/bloggigt för en artikel på framsidan. Påminner om testet för asus 4k-skärm också som delades upp i flera olika artiklar och den första handlade om klistermärken. Jag föredrar när hela testet är en artikel.

Permalänk
Medlem

Hade väldigt gärna sett nya benchmarks för x264 och x265.

Nytt x264 för den i ert nuvarande kör en väldigt gammal version som om jag inte missminner mig inte har fullt optimerat AVX2 stöd. Och x265 för att det inte testas alls längre. Hade också gärna sett att man kör CRF eller liknande då 2pass-transkodering inte är lika aktuellt numer.

Kanske för mycket jobb att byta just nu, men skicka gärna ett PM om det skulle vara aktuellt för framtiden, har ett väldigt simpelt egenbyggt benchmark som hade kunnat vara passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tycker "vi har fått post idag." känns lite väl twittrigt/bloggigt för en artikel på framsidan. Påminner om testet för asus 4k-skärm också som delades upp i flera olika artiklar och den första handlade om klistermärken. Jag föredrar när hela testet är en artikel.

Ibland kan det vara mycket olika bud i rykteskarusellen.
Det ryktas det ena och det andra och man vet inte riktigt vad som gäller.

Även om vi fortfarande inte vet exakt datum så ser jag detta som en indirekt bekräftelse att lansering sker snart.
Säg om någon är i läget att bygga ny dator och om Threadripper 2 är intressant för dem, så behöver de inte fundera så mycket på om det är lönt att vänta eller inte. Om lanseringen kommer ske i ett tidsspann från inom någon dag till någon vecka.
Jag skulle bli förvånad om lansering är mer än 2-3 veckor bort nu när de får vissa upp processorerna. Kanske är lanseringen redan senare denna veckan?

Jag ser inte denna artikel/video som ett test.
Det är mer en teaser på att snart händer det något...
...och som sagt även en bekräftelse till de som är sugna på Treadripper 2 att de kommer snart.

Jag tycker det var rätt av Sweclockers att posta det.

Permalänk
Medlem

När det gäller tester, håll nere spel benchmark till ett minimum, och kör mer relevanta tester, finns flera bra förslag i tråden redan.

Permalänk
Medlem

Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till er som undrat om un-boxing embargo så verkar Sweclockers hålla koll på detta om man ska tro deras youtubevideo. Eller iallafall Emil håller koll på det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur många instanser av Handbrake innan den når 100% last vill jag veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

+ på uppdaterat AVC och HEVC encoding-test, med AVX512-stöd (TR2 har antagligen inte stöd för det, därav extra intressant att se hur mycket de tappar).

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

När det gäller tester, håll nere spel benchmark till ett minimum, och kör mer relevanta tester, finns flera bra förslag i tråden redan.

ändå rätt relevant med speltestar, om inte annat kan det visa att det kanske är in mindre bra ide att köra 2990 då det finns likvärdiga/bättre processorer till en avsevärd mindre kostnad.
(om så blir fallet, vilket egentligen är förväntad)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Om man får ett moderkort med ”gammal” bios går det att byta med den nya cpun monterad eller måste man ha en CPU från 1 serien? OC då räcke det att oC 4 cors och inte alla vad vinner man/ vilken nivå når man. Sedan hoppas jag ni kör tester med org kylaren. Om det är ok eller man ska fortsätta med vatten. Givetvis test med olika inställningar på DDR4. Ska bli intressant att se hur ni ska göra för att maxa 2990wx 32/64. Tvivlar på att det är många program som kan hantera så många kärnor/trådar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Suveränt! Visa en bild på aktivitetshanteraren på CPU, om ens alla kärnor får plats på en skärm. Ser fram emot benchmark efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja se benchmark med x265. Finns ett verktyg här http://hwbot.org/benchmark/hwbot_x265_benchmark_-_1080p/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

+ på uppdaterat AVC och HEVC encoding-test, med AVX512-stöd (TR2 har antagligen inte stöd för det, därav extra intressant att se hur mycket de tappar).

Har testat lite AVX512 i mitt nu när det lades till i x265, har fått fått lägre resultat på all server-hårdvara jag testat, tyvärr har de en såpass hög AVX512 offset att klockskillnaden drar ner mer än prestandaökningen från AVX512. Tippar dock på att det kan ser lite annorlunda ut på x299. Men tror det inte är något man behöver föra in som standard, är lite för tidigt för "kommersiellt" syfte (inte ens säkert att det kommer ta sig alls, förutom möjligen i skräddarsydda lösningar). Men hade vart kul att se som "snabbtest".

Vi har väl Gramner här på forumet som typ lägger alla AVX512 commits för x264 som lär sitta på redigt med information inom detta område om det skulle göras en artikel.

Skrivet av NGage:

Skulle också vilja se benchmark med x265. Finns ett verktyg här http://hwbot.org/benchmark/hwbot_x265_benchmark_-_1080p/

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det är fint med ett mer vedertaget test, så kör den där också vid det här laget en rätt gammal version, som dessutom bara kör 8bit/Main och inte 10bit/Main10 som mer eller mindre är standard vid det här laget för HEVC (inte för att jag tror att det procentuellt gör så stor skillnad mellan olika modeller i ett benchmark).

Följer utveckling av x265 med ett halvt öga till och från, tycker att sen runt 2.4-2.5 så började uppdateringar som påverkar hastighet och kvalitet för "normala" scenarion avta (nästan helt). Inte för att jag sitter på nån inside-info, de kanske har massa planer, men tycker den känns ganska färdig för privat bruk nu, så är ju verkligen dags nu att de tar in det det i testsuiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ibland kan det vara mycket olika bud i rykteskarusellen.
Det ryktas det ena och det andra och man vet inte riktigt vad som gäller.

Även om vi fortfarande inte vet exakt datum så ser jag detta som en indirekt bekräftelse att lansering sker snart.
Säg om någon är i läget att bygga ny dator och om Threadripper 2 är intressant för dem, så behöver de inte fundera så mycket på om det är lönt att vänta eller inte. Om lanseringen kommer ske i ett tidsspann från inom någon dag till någon vecka.
Jag skulle bli förvånad om lansering är mer än 2-3 veckor bort nu när de får vissa upp processorerna. Kanske är lanseringen redan senare denna veckan?

Jag ser inte denna artikel/video som ett test.
Det är mer en teaser på att snart händer det något...
...och som sagt även en bekräftelse till de som är sugna på Treadripper 2 att de kommer snart.

Jag tycker det var rätt av Sweclockers att posta det.

Inet hävdar en vecka kvar https://www.inet.se/produkt/5301256/amd-ryzen-threadripper-29...

Permalänk
Medlem

"Fläkt/kylare Nej"
Snålt att inte skicka med kylare till en 20 000kr processor. Dessutom har jag sett bilder en standardkylare till dessa som skulle klara av att hålla alla kärnor på 4,0ghz samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb