Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om X62 är en 280mm, som det verkar, så får den inte plats. 240mm är max.

exakt, både för bred och för lång

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om X62 är en 280mm, som det verkar, så får den inte plats. 240mm är max.

x52 däremot, fungerar fint, som dom visat i testet.
http://louqe.com/img/GhostCPU_AIOTest.pdf

Permalänk
Medlem

Efter de nya bilderna är jag riktigt sugen att byta till Pangea...

Har valt Ash för att gå på den säkra stigen... men men jag är inte lika säker längre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Efter de nya bilderna är jag riktigt sugen att byta till Pangea...

Har valt Ash för att gå på den säkra stigen... men men jag är inte lika säker längre....

Jag valde Ash också men är sugen på att byta till Limestone. Har dock redan ett silver NCASE M1 och tänkte i början att det skulle vara kul med en ny färg igen (föredrar Ash över Pangea), men efter att ha sett Limestone i de nya bilderna... Mumma.

Men iaf - om du föredrar Pangea över Ash så är det bara att skicka ett mail till Louqe ASAP!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag valde Ash också men är sugen på att byta till Limestone. Har dock redan ett silver NCASE M1 och tänkte i början att det skulle vara kul med en ny färg igen (föredrar Ash över Pangea), men efter att ha sett Limestone i de nya bilderna... Mumma.

Men iaf - om du föredrar Pangea över Ash så är det bara att skicka ett mail till Louqe ASAP!

känns ju som det är aningen sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

känns ju som det är aningen sent

Nej det är OK att göra det om man gör det ASAP från svaret jag fick av @PaChalski på Slack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har också ett silver Ncase M1, därför jag tänkte att det kanske är lite samma sak att beställa Limestone, även om den är snygg den också.

Får nog ta och skicka ett mail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag har också ett silver Ncase M1, därför jag tänkte att det kanske är lite samma sak att beställa Limestone, även om den är snygg den också.

Får nog ta och skicka ett mail...

Ahh jag förstår! För min del så vet jag inte riktigt - Pangea tilltalar mig inte lika mycket som Ash och Limestone gör även om den visserligen är snygg med koppar-grillen (en riktig Master Chief look där).

Återkom gärna när/om du får ett svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ahh jag förstår! För min del så vet jag inte riktigt - Pangea tilltalar mig inte lika mycket som Ash och Limestone gör även om den visserligen är snygg med koppar-grillen (en riktig Master Chief look där).

Återkom gärna när/om du får ett svar

Precis det jag tänkte när jag såg bilderna och videon på slack. Halo-vibbar!
Har själv beställt pangea och koppargrill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis det jag tänkte när jag såg bilderna och videon på slack. Halo-vibbar!
Har själv beställt pangea och koppargrill.

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt!

Själv är man lite sugen på Limestone + koppargrillen, eller nickelgrillen - båda är snyggare alternativ än den medföljande svarta på just Limestone IMHO. Men nu när man börjar skriva om Master Chief... Argh! Decisions decisions!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

slackbot [1:46 PM]
(As of 4th August 2018) - "UPDATE: We have been sitting down with the manufacturer of aluminium to discuss final steps. There are some more delays in manufacturing, rising the TopHats with 1mm that caused some issues that now have been dealt with. We now estimate to start shipping beginning of September.” - Survey status: New one sent 22nd July 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

slackbot [1:46 PM]
(As of 4th August 2018) - "UPDATE: We have been sitting down with the manufacturer of aluminium to discuss final steps. There are some more delays in manufacturing, rising the TopHats with 1mm that caused some issues that now have been dealt with. We now estimate to start shipping beginning of September.” - Survey status: New one sent 22nd July 2018

Då behöver man inte känna någon brådska med att lösa ett grafikkort iaf

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Haha när man uppdaterat leveransadressen till en tillfällig adress under sommaren men får en annan permanent adress i September... #Fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

That's what she said..

Permalänk
Medlem

Någon som har kikat på bra custom kablar till SF600 för Ghost S1 eller har koll på längderna som behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

That's what she said..

Ljug inte, det där sa hon inte alls

Skämt åsido, är lite nyfiken på detta chassi, men missade hela kickstarter grejen. Nån som vet om den kommer vara tilgänglig framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik1:

Ljug inte, det där sa hon inte alls

Skämt åsido, är lite nyfiken på detta chassi, men missade hela kickstarter grejen. Nån som vet om den kommer vara tilgänglig framöver?

Den ska vara tillgänglig senare. Däremot verkar det som att flera kommer sälja av sina när de fått sina. Enligt tidigare poster i denna tråd. Annars kan det vara värt att lägga en beställning nu. Om någon ångrar sitt köp så kanske du får ta den platsen.

Verkar finnas de som ångrar köp. Sett frågor om återköp då och då på Slack.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som har kikat på bra custom kablar till SF600 för Ghost S1 eller har koll på längderna som behövs?

Finns en kille som precis 3d printat ghost grejer för att göra anpassade kablar. Annars verkar det gå att nyttja DAN case kablar också, fler som köpt dem från samma kille.

Killen jag snackar om: https://www.etsy.com/shop/pslatecustoms

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Finns en kille som precis 3d printat ghost grejer för att göra anpassade kablar. Annars verkar det gå att nyttja DAN case kablar också, fler som köpt dem från samma kille.

Killen jag snackar om: https://www.etsy.com/shop/pslatecustoms

känns ju lite risky att låta en privatperson, göra custom cables för specifica PSU modeller, lätt att en sladd går fel.
Personligen, ska jag göra det enkelt. Kommer inte se sladdarna, men vill ha det fint och rent. Så jag kommer köpa lite prylar från amazon så jag kan förkorta dom sladdar dom följer med min PSU. Säkert om man är noga och inte så himla dyrt, lite arbete dock. så ett bra val tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

känns ju lite risky att låta en privatperson, göra custom cables för specifica PSU modeller, lätt att en sladd går fel.
Personligen, ska jag göra det enkelt. Kommer inte se sladdarna, men vill ha det fint och rent. Så jag kommer köpa lite prylar från amazon så jag kan förkorta dom sladdar dom följer med min PSU. Säkert om man är noga och inte så himla dyrt, lite arbete dock. så ett bra val tycker jag

Tur att man kan välja själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dekkan
Tack för tipset!

@Monarchy
Håller med, bäst hade varit om Corsair hade egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Dekkan
Tack för tipset!

@Monarchy
Håller med, bäst hade varit om Corsair hade egna.

Det har dem:

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MRWN5M2/ref=asc_df_B01MRWN5M25...

Visserligen lika långa som stock kablarna som medföljer SF-nätaggen men de är sleevade och mycket lättare att hantera! Köpte själv ett par som ska installeras så fort komponenterna i NCASE M1 åker in i Ghosten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PSU får nog bli ett SF600 V2.

Sedan funderar jag på att ta hem copper + vanilla sands sleeves från MDPC. Det blir en jäkla massa jobb för något som ändå inte kommer att synas när sidoplåtarna är på, men äsch. Det kommer kännas bättre inombords

Lite osäker på copper-färgen, men min förhoppning är att den skall gå ihop bra med koppargrillen. Om inte annat kommer det gå ton i ton med Noctuan

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@serdyllon: Jag håller på just nu och sleevar kablar, är färdigt med 24pin och snart färdig med 8pin, har riggat upp en liten setup som ska försöka föreställa hur nättagget och moderkortet sitter i chassit. Har mått till 24pin och 8pin om du vill ha något att gå ut efter

Kör på SF600.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@serdyllon: Jag håller på just nu och sleevar kablar, är färdigt med 24pin och snart färdig med 8pin, har riggat upp en liten setup som ska försöka föreställa hur nättagget och moderkortet sitter i chassit. Har mått till 24pin och 8pin om du vill ha något att gå ut efter

Kör på SF600.

https://cdn.discordapp.com/attachments/372468203970101248/477993985638662184/JPEG_20180812_021647.jpg

Mycket trevligt! Man kanske ska ta och sleeva sina kablar också...

Vad är det för sleevingverktyg samt sleeves du använder dig av? Såg att många ratade Inets egna sleevingverktyg så det kanske inte är ett så bra val då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kör på SF600.

https://cdn.discordapp.com/attachments/372468203970101248/477993985638662184/JPEG_20180812_021647.jpg

Härligt! Tar gärna mått, även om jag förmodligen kommer avvakta till dess att jag har spöket och alla komponenter på plats.

Har förvisso redan ett Z270i Strix och en 7700 (ej k ) som kan få flytta över tills vidare, men kommer så småningom vilja växla över till Intels nya eller AMD. Är även lite sugen på 1180Ti (eller vad det nu får för namn i slutändan) från någon tillförlitlig partnertillverkare men det kommer sannolikt dröja för länge sett till vad mitt tålamod klarar av

Skrivet av Icte:

Vad är det för sleevingverktyg samt sleeves du använder dig av? Såg att många ratade Inets egna sleevingverktyg så det kanske inte är ett så bra val då.

Jag skulle på intet sätt påstå att jag är expert på området, men här är min lista:

• Crimptång från MDPC (länk)

• Bahco avbitare (länk, men finns billigare alternativ på t.ex. Biltema)

• Avskalare från Deltaco (länk, kräver dock konto hos Deltaco, men finns hos deras ÅF)

• Helt vanlig kökssax (för att klippa till heatshrink)

• Gaständare (för att värma heatshrink, finns överallt om du inte redan äger en, t.ex. denna)

• Häftklamrar till pins (om du vill ha premium finns flera verktyg för detta, t.ex. Molex)

Här har du en fin guide på processen: https://www.youtube.com/watch?v=i-xk86Iebco

Permalänk
Medlem

@serdyllon @vzano

Vad räknar ni ungefär på att kostnaden kommer vara i material?

funderar på om det är värt att göra men då man inte har några verktyg så känns det inte så värt tyvärr.

Hur mycket tid tar det att göra? tänkte om någon kunde ta på sig jobbet att göra en uppsättning kablar mot betalning, kanske går "fortare" om man gör 2 uppsättningar på en gång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Monarchy:

Killen hänger på SFF Forum och gör mycket bra kablar.
Visst, ingen garanti men litar mer på en perfektionsist/nörd än någon robot

Supernöjd med mina.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Icte:

Jag har gjort 2 st 24pin och är OK-nöjd med den senate där jag har lyckats fixa sense kablarna meeeeeen 24pin krockar med de 3st pin som behöver ta sig förbi för att kopplas till processorn och grafikkortet. 8 pin har jag försökt 2 gånger nu och förhoppningsvis går det OK denna 3e gången. Sleeva SF600 till Ghost S1 är svårt, pinout på nättagget är omvänd och väldigt lite spel med hur man kan placera kablarna, men det återstår att få chassit och se hur det blir i slutändan.

Skrivet av serdyllon:

Härligt! Tar gärna mått, även om jag förmodligen kommer avvakta till dess att jag har spöket och alla komponenter på plats.

Har förvisso redan ett Z270i Strix och en 7700 (ej k ) som kan få flytta över tills vidare, men kommer så småningom vilja växla över till Intels nya eller AMD. Är även lite sugen på 1180Ti (eller vad det nu får för namn i slutändan) från någon tillförlitlig partnertillverkare men det kommer sannolikt dröja för länge sett till vad mitt tålamod klarar av

Jag sitter med Z370i Strix så det är samma layout för kontakterna. min 24pin trycker inte jätte mycket ifrån sig,

1: 95mm 2:100mm 3:117mm 4:146 6:175mm 7:183mm 8:215mm 9:212mm 10:238mm 11:240 12:242 13:105mm 14:120mm 15:128 16:145 17:158 18:179 19:194mm 20:207mm 21:225mm 22:233mm 23:242 24:245mm

Du använder måtten på egen risk.

Skrivet av fax110:

@serdyllon @vzano

funderar på om det är värt att göra men då man inte har några verktyg så känns det inte så värt tyvärr.

Hur mycket tid tar det att göra? tänkte om någon kunde ta på sig jobbet att göra en uppsättning kablar mot betalning, kanske går "fortare" om man gör 2 uppsättningar på en gång

Material är inte speciellt mycket men arbetskostnaden som blir dyr, under 300 kr iallafall för 24pin, 8pin och 1 eller 2 st pcie 8pin i material. Göra kablarna tar några timmar men för mig så har jag spenderat många timmar sen onsdags med att mäta och testat för att se vad som blir bra eller inte. Jag ska redan göra en extra uppsättning och min tid är väldigt begränsad då jag ska börja universitet om en vecka, hinner inte med om man vill ha det tidigt när chassit kommer tbh.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

@serdyllon @vzano

Kostnad: själva materialkostnaden är precis som @Vzano säger ganska överkomlig. Det kan dock vara lite svårt att på förhand veta hur mycket som behövs, inte minst i svinn om man aldrig gjort det förr. Men till ett så pass kompakt chassi är det betydligt mindre än till t.ex. ett ATX-bygge. Materialet lär stanna på ett par pizzor.

Värde: huruvida custom sleeves är värt besväret och priset är naturligtvis upp till var och en. Personligen betraktar jag bra verktyg som en investering och är därför mån om att köpa kvalitetsverktyg närhelst det är motiverat, samtidigt som jag alltid är mån om att undvika köpa massa specialverktyg bara för sakens skull. Det mesta som behövs för sleeving har du garanterat redan hemma, men en bra crimptång är värd sina pengar.

Enligt mitt sätt att se på saken så får man förr eller senare börja lära sig att göra egna sleeves om man gillar sleevade kablar, alternativt tvingas man acceptera att det kommer kosta ganska mycket att köpa färdiga från t.ex. CableMod eller någon som gör privat mot betalning (se tidigare inlägg i tråden från @Dekkan). Om man, som jag, ändå inte kommer köra med fönsterpaneler så skulle jag avråda från att köpa sleeves.

Tid: det tar alltid mer tid än man tror innan man börjat. Räkna med en eftermiddag/kväll för att göra kablarna, men är du perfektionist lär du få spendera (minst) dubbla tiden bara på förberedelser, måttagning och testdragning.

Outsourca? Tyvärr tror jag det kommer bli svårt att hitta någon som är villig att göra en extra uppsättning. Det tar ganska mycket tid och de flesta (inklusive undertecknad) tycker inte att processen är särskilt rolig. Det är ett nödvändigt ont, lite som att dra av ett plåster - det är skönt när det är över

Jag ser varje tillfälle som en chans att öva upp min färdighet och bli bättre på att sleeva. Practice makes perfect, är ju den naiva förhoppningen.

Skrivet av Vzano:

Jag har gjort 2 st 24pin och är OK-nöjd med den senate där jag har lyckats fixa sense kablarna meeeeeen 24pin krockar med de 3st pin som behöver ta sig förbi för att kopplas till processorn och grafikkortet. 8 pin har jag försökt 2 gånger nu och förhoppningsvis går det OK denna 3e gången. Sleeva SF600 till Ghost S1 är svårt, pinout på nättagget är omvänd och väldigt lite spel med hur man kan placera kablarna, men det återstår att få chassit och se hur det blir i slutändan.

Jag sitter med Z370i Strix så det är samma layout för kontakterna. min 24pin trycker inte jätte mycket ifrån sig,

1: 95mm 2:100mm 3:117mm 4:146 6:175mm 7:183mm 8:215mm 9:212mm 10:238mm 11:240 12:242 13:105mm 14:120mm 15:128 16:145 17:158 18:179 19:194mm 20:207mm 21:225mm 22:233mm 23:242 24:245mm

Du använder måtten på egen risk.

Kommer nog måtta själv men är grymt tacksam för att du delar med dig ändå. Much approved. Det kommer garanterat bespara mig mycket tid i förberedelserna. Det är en sak att sitta och skissa och modellera, men en helt annan när alla komponenterna väl är på plats.

Spökhuset™ kommer få den tid som behövs. Nuförtiden är det inte lika ofta som man får tillfälle att grotta ner sig i ett nytt bygge så då gäller det verkligen att ta vara på varje tillfälle som bjuds och njuta medan man har chansen.