Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Jeg oppdaget Louqe etter Kickstarter var over, og lurer på følgende: Er det realistisk at sånne som meg kan få kjøpt denne i 'rimelig' tid (altså før jul), eller bør jeg egentlig se meg om etter en annen case?

Permalänk
Medlem

@deadline

Tror största chansen för att få den innan jul är att du köper av nån som redan beställt och inte orkat vänta, ihht förseningarna som vart på första leveransen så tror jag inte dem kan slänga fram batch 2 så snabbt. (Men de e bara vad jag TROR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

denna platform har visserligen hjälpt till men det är ju inte endast här det finns en sånn här tråd där det har jobbats med att utveckla och förbättra chassit. Finns flertalet amerikanska forum med likadana forumtrådar som denna där man har jobbat på samma vi som här och troligtvis så visade det sig att det var för tidskrävande att fortsätta hålla koll och var aktiv på alla dessa ställen nu när saker börjat hända på riktigt så har nog dom flesta av dom mycket annat dom ska hinna göra.

Jo absolut, men jag påstod heller aldrig att detta var den enda plattformen man använt sig av för att få feedback, förefaller ju självklart att man har fler områden att lyssna på sina kunder.
Det är säkert hektiskt för dom, men jag tycker ändå att man nånstans får hålla koll på vilka sidor man varit aktiv på.
Det är mina 2 mynt av det hela.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns en del som säljer sina chassin. Kolla ebay tex. jagsjälv har en annons här på swec pga andra planer. Chassit har tagigt för lång tid att levereras engligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Jeg oppdaget Louqe etter Kickstarter var over, og lurer på følgende: Er det realistisk at sånne som meg kan få kjøpt denne i 'rimelig' tid (altså før jul), eller bør jeg egentlig se meg om etter en annen case?

Jag frågade Louqe . Dom visste inte när nästa batch blir redo men.. då och då avbryter en del sina ordrar och då kan man beställa på deras hemsida om man hinner .
Annars verkar dom börja med nya pre-orders efter första batchen. Slutet av september. Skicka ut andra batchen november möjligtvis. Men det vet dom bätttre i slutet av september. Jag jag tror du i alla fall bör få det innan jul.
Bör helt klart bli mer och mer pålitiga efter september när dom fått koll på produktionen. Fingers crossed
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Fråga..
Någon som testat NH-L12 ihop med HyperX Predator minnen, kollar jag på hypers hemasida så står det att de bygger 42,2mm

https://noctua.at/en/nh-l12/rcomp menar att de inte är kompatibla, även om bilden nedan visar 43mm clearance
https://noctua.at/media/wysiwyg/images/faqs/nh_l12_measurements.jpg

Skrivet av pellen:

@Matezon: Antar att det beror på att minnessockeln bygger på ett par extra mm.

EDIT: Å andra sidan så verkar den där skissen bara mäta till botten av basen av flänsen, dvs höjden på CPU-sockel och IHS inte är inräknad...hmm.

Var inga problem att montera kylarn vertikalt, god plats før minnena.
Dock gick det inte att vrida på den som i andra exempel jag sætt, då heatpipes tar emot IO panelen och kan inte centrera på processor.
Hade det gått att montera horisontelt och den hade kunnat centreras, så vet jag dock inte om fläkten hade blivit ett problem før minnena

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Tusen takk, da har jeg noe å forholde meg til!

Permalänk
Medlem

Hej.

Har köpt ett Ghost s1 och väntar på leverans som många andra här.

Har även köpt en noctua nh-l12.
Vad är bäst att göra, köra med en fläkt (den undre) som testerna på deras sida visar eller går det att skaffa 2st lågprofil fläktar och sätta en på varje sida ?
Frågan slog mig nyss och har inte direkt hunnit tänka eller söka upp om det diskuterats tidigare bland alla dessa sidor.

Jocke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

denna platform har visserligen hjälpt till men det är ju inte endast här det finns en sånn här tråd där det har jobbats med att utveckla och förbättra chassit. Finns flertalet amerikanska forum med likadana forumtrådar som denna där man har jobbat på samma vi som här och troligtvis så visade det sig att det var för tidskrävande att fortsätta hålla koll och var aktiv på alla dessa ställen nu när saker börjat hända på riktigt så har nog dom flesta av dom mycket annat dom ska hinna göra.

Jepp, och det är just därför de skulle behöva anställa någon som tar hand om communityt, men det har de nog inte råd med än så länge, då det här inte är ett hobbyprojekt utan de sade upp sig från sina anställningar för länge sedan för att satsa på det här 100%. Det lever sannolikt på sparlåga, om de nu inte gör sidojobb för att dra in pengar att leva för (vilket förstås i så fall innebär att de har ännu mindre tid över).

Så jag förstår varför de inte har någon communitymänniska, men synd är det, eftersom de inte har tid att sköta det själva.

Misstänker att de underskattade problematiken; tillverkningsprojekt är alltid besvärliga, tar lång tid, vanligt med förseningar och det är väldigt mycket att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockej:

Hej.

Har köpt ett Ghost s1 och väntar på leverans som många andra här.

Har även köpt en noctua nh-l12.
Vad är bäst att göra, köra med en fläkt (den undre) som testerna på deras sida visar eller går det att skaffa 2st lågprofil fläktar och sätta en på varje sida ?
Frågan slog mig nyss och har inte direkt hunnit tänka eller söka upp om det diskuterats tidigare bland alla dessa sidor.

Jocke

Skickades från m.sweclockers.com

på bilden ovan ser du hu tight det kan vara mellan minnen och kylfläns, med en lågprofil 120mm fläkt på undersidan måste man ha ultralow ram utan kylfläns och på ovansidan ryms det helt enkelt ingen fläkt då men ju bara har nån mm till goda till chassi sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockej:

Hej.

Har köpt ett Ghost s1 och väntar på leverans som många andra här.

Har även köpt en noctua nh-l12.
Vad är bäst att göra, köra med en fläkt (den undre) som testerna på deras sida visar eller går det att skaffa 2st lågprofil fläktar och sätta en på varje sida ?
Frågan slog mig nyss och har inte direkt hunnit tänka eller söka upp om det diskuterats tidigare bland alla dessa sidor.

Jocke

Skickades från m.sweclockers.com

Någon fläkt på ovansidan kommer inte gå i Ghosten. Eventuellt går det att fästa en 120mm lågprofil på undersidan om man har ett moderkort där RAM och andra prylar inte är ivägen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Någon fläkt på ovansidan kommer inte gå i Ghosten. Eventuellt går det att fästa en 120mm lågprofil på undersidan om man har ett moderkort där RAM och andra prylar inte är ivägen.

La meg bli enda mer konkret: Vil dette hovedkortet, samt disse rambrikkene funke i en Ghost med en sånn Noctua?

Takk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

La meg bli enda mer konkret: Vil dette hovedkortet, samt disse rambrikkene funke i en Ghost med en sånn Noctua?

Takk!

Har tyvärr inte en aning om det passar.

Jag själv har detta moderkortet, och har monterat NH-L12 så att heatpipe-böjen är riktad mot mina RAM-minnen. Det passar med dryga millimetern till godo mellan RAMets kylfläns och heatpipen på L12. Har inte testat om en tunn 120-fläkt får plats än då jag inte orkat plocka isär datorn, men hoppas på att det ska passa. Eventuellt så är WiFi-modulen ivägen på moderkortet då det är monterat vertikalt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

La meg bli enda mer konkret: Vil dette hovedkortet, samt disse rambrikkene funke i en Ghost med en sånn Noctua?

Takk!

Enligt noctuas hemsida skall det inte vara några problem med de rambrikkene ihop med NH-L12, dock kan jag inte svara på hvis du kan montera viften både vertikalt och horisontalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Enligt noctuas hemsida skall det inte vara några problem med de rambrikkene ihop med NH-L12, dock kan jag inte svara på hvis du kan montera viften både vertikalt och horisontalt

Takk for svar. Lette litt på hjemmesiden deres, men fant ikke denne komptibilitetsoversikten. Har du mulighet å sende meg en link?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ny uppdatering på Slack idag, för de som inte är där - leverans i september ser ut att hållas än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liret:

Ny uppdatering på Slack idag, för de som inte är där - leverans i september ser ut att hållas än så länge.

https://i.imgur.com/pCrO4dy_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Har de sagt vilket datum/vilken vecka i september som de förväntar sig att börja skicka dem?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har de sagt vilket datum/vilken vecka i september som de förväntar sig att börja skicka dem?

Inget specifikt vad jag har sett.
Har för mig att det senaste var att de chassin som skall levereras inom EU först skeppades till England, för att sedan skickas vidare och att de räknade med ca 2-3 veckor för detta.
Så jag skulle väl gissa på senare halvan av september, om det nu stämmer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

FRIENDS – ORDER PACKING IS STARTING
We will start packing your order next week, order freeze in 36h

(2018-08-29 22:00 CET)

In order to get things right we need to freeze the orders and start putting everything into boxes. This means that we will no longer be able to offer free shipping on accessories on orders placed after this freeze.

Any new orders will be shipped separately, and we will need to charge you for it.

If you want to add anything to your order and avoid added shipping charges you need to do it before (2018-08-29 22:00 CET). (www.louqe.com).

Soon after the freeze we will send out one final order and address confirmation mail to make sure everything is correct. Many of you have made changes along the way and we might have missed something.

Thank you all!
TEAM LOUQE

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Wooooooooo!

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

FRIENDS – ORDER PACKING IS STARTING
We will start packing your order next week, order freeze in 36h

(2018-08-29 22:00 CET)

In order to get things right we need to freeze the orders and start putting everything into boxes. This means that we will no longer be able to offer free shipping on accessories on orders placed after this freeze.

Any new orders will be shipped separately, and we will need to charge you for it.

If you want to add anything to your order and avoid added shipping charges you need to do it before (2018-08-29 22:00 CET). (www.louqe.com).

Soon after the freeze we will send out one final order and address confirmation mail to make sure everything is correct. Many of you have made changes along the way and we might have missed something.

Thank you all!
TEAM LOUQE

Detta lär betyda att dom skickar alla ordrar till lagret i UK nästa vecka och sedan 2-3 veckor tills dom anländer dit + levaranstiden därifrån.

Hade man drömt så hade dom anlänt UK nästa vecka men säkert inte troligt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta lär betyda att dom skickar alla ordrar till lagret i UK nästa vecka och sedan 2-3 veckor tills dom anländer dit + levaranstiden därifrån.

Hade man drömt så hade dom anlänt UK nästa vecka men säkert inte troligt.

Precis, så bör förhoppningsvis börja landa hem till oss runt mitten-slutet av september! Förhoppningsvis släpper Intel samtidigt 9000-serien så man kan skaffa ett 9700K + ett bra tillhörande mITX moderkort och ha ett bygge redo med förhoppningsvis ett RTX 2070 eller 2080!

Förhoppningsvis

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, så bör förhoppningsvis börja landa hem till oss runt mitten-slutet av september!

Hmmm... ska man måsta förboka ett 2080 Ti då (t.ex. Evga XC Gaming med 2-kortplatskylare som garanterat ryms i Ghost S1), så det kommer ungefär samtidigt?

Men gör man det så kommer Ghost S1 garanterat bli försenad bara för att det ska djävlas, så bäst att låta bli (och pga att förbokning av grafikkort med okänd prestanda är en allmänt dålig idé givetvis).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Måste säga att Nvidias RTX kort matchar utseendemässigt väldigt bra mot Limestone Ghost:n, eller vad tycker ni?

Lutar mot en RTX 2070 just nu!

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, så bör förhoppningsvis börja landa hem till oss runt mitten-slutet av september! Förhoppningsvis släpper Intel samtidigt 9000-serien så man kan skaffa ett 9700K + ett bra tillhörande mITX moderkort och ha ett bygge redo med förhoppningsvis ett RTX 2070 eller 2080!

Förhoppningsvis

Skrivet av backfeed:

Hmmm... ska man måsta förboka ett 2080 Ti då (t.ex. Evga XC Gaming med 2-kortplatskylare som garanterat ryms i Ghost S1), så det kommer ungefär samtidigt?

Men gör man det så kommer Ghost S1 garanterat bli försenad bara för att det ska djävlas, så bäst att låta bli (och pga att förbokning av grafikkort med okänd prestanda är en allmänt dålig idé givetvis).

Jag köpte själv ett Asus Dual GTX 1060 6Gb på black friday då det var det enda rimliga (pris)alternativet vid tillfället. Jag gillar verkligen utseendet på de nya RTX-korten, MEN suget att köpa ett kort har helt försvunnit nu när den största hype:en lagt sig. Om man som jag enbart ska använda kortet för gaming på 1440p-skärm(har 1080p idag men tänker uppgradera när jag byter grafikkort) i ett Ghost S1-chassi (som är trångt) så är prestanda/watt(värmeutveckling) en viktig fråga om man vill ha ett någorlunda tyst system.

Jag hade hoppats att denna generation skulle göra samma sak som Nvidia gjorde mellan Maxwell och Pascal, nämligen att öka prestandan och verkligen sänka energiförbrukningen/öka effektiviteten... eftersom de är kvar vid 12nm(utveckling av 16nm) så kommer detta inte ske. Bevisas direkt av effektförbrukningen som närmar sig VEGA-klass.

Min förhoppning nu är att AMD fokuserar på det väsentliga för gamers, hög fps, ingen stuttering och låg energiförbrukning/hög effektivitet med NAVI och eftersom de ska krympa chip:en till 7nm och har lärt sig några sura läxor från VEGA så kan det faktiskt fungera, hoppas jag!

PS. Har alltid varit för det gröna laget sedan 3dfx-tiden, men känner att de nu är ute och cyklar när det kommer till vad core gamers faktiskt vill ha...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Vet inte. Jag gillar ray tracing och tycker det är en spännande teknik att nu även kunna köra i realtid. Så tycker inte det är fel med nyutveckling (och inte bara normala mindre standardförbättringar).

Eftersom AMD lagt ner GF pga. deras svårigheter att krympa tekniken (och få ekonomi i det) så är jag lite skeptisk till några stora och snabba hopp ner i krympning av tekniken.

Har också ett 1060 som jag köpt för detta bygge förra hösten (vad snabbt tiden går!). Ingen brådska att uppgradera, men funderar starkt på att sätta det i en annan dator. Funderar istället att gå på ett 2070 eller 2080 (när det kommit ner i lite rimligare priser, skall kika på BF) för mitt S1.

Kombinerat med en nyare åttakärnig skapelse från AMD eller Intel (verkar äntligen ha tagit sitt förnuft till fånga och börjat med fastlödd IHS) så tror jag att det kan bli en någorlunda kraftfull kombo i ett snyggt litet chassi som S1.

Skall bli kul att snart få sin Ghost - och kul att det finns lite ny rolig teknik att stoppa i!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Om man som jag enbart ska använda kortet för gaming på 1440p-skärm(har 1080p idag men tänker uppgradera när jag byter grafikkort) i ett Ghost S1-chassi (som är trångt) så är prestanda/watt(värmeutveckling) en viktig fråga om man vill ha ett någorlunda tyst system.

Jag hade hoppats att denna generation skulle göra samma sak som Nvidia gjorde mellan Maxwell och Pascal, nämligen att öka prestandan och verkligen sänka energiförbrukningen/öka effektiviteten... eftersom de är kvar vid 12nm(utveckling av 16nm) så kommer detta inte ske. Bevisas direkt av effektförbrukningen som närmar sig VEGA-klass.

Håller med. "Tyvärr" så spelar jag i 4K sedan länge så jag behöver ett raketkort i min Ghost S1 för att kunna ersätta prestandan av mina nuvarande 1080 i SLI, och därför har jag inget val - det är bara 2080 Ti som gäller (och det är inte säkert att ens den egentligen räcker till för mina behov). Det kommer bli varmt och sannolikt mer högljutt än jag önskar, och priset är galet (men nära nog identiskt med de 14k jag betalade för 2st 1080 när de släpptes).

Visa signatur

5950X, 3090