Skrivet av fax110:
@serdyllon @vzano
Vad räknar ni ungefär på att kostnaden kommer vara i material?
funderar på om det är värt att göra men då man inte har några verktyg så känns det inte så värt tyvärr.
Hur mycket tid tar det att göra? tänkte om någon kunde ta på sig jobbet att göra en uppsättning kablar mot betalning, kanske går "fortare" om man gör 2 uppsättningar på en gång
Kostnad: själva materialkostnaden är precis som @Vzano säger ganska överkomlig. Det kan dock vara lite svårt att på förhand veta hur mycket som behövs, inte minst i svinn om man aldrig gjort det förr. Men till ett så pass kompakt chassi är det betydligt mindre än till t.ex. ett ATX-bygge. Materialet lär stanna på ett par pizzor.
Värde: huruvida custom sleeves är värt besväret och priset är naturligtvis upp till var och en. Personligen betraktar jag bra verktyg som en investering och är därför mån om att köpa kvalitetsverktyg närhelst det är motiverat, samtidigt som jag alltid är mån om att undvika köpa massa specialverktyg bara för sakens skull. Det mesta som behövs för sleeving har du garanterat redan hemma, men en bra crimptång är värd sina pengar.
Enligt mitt sätt att se på saken så får man förr eller senare börja lära sig att göra egna sleeves om man gillar sleevade kablar, alternativt tvingas man acceptera att det kommer kosta ganska mycket att köpa färdiga från t.ex. CableMod eller någon som gör privat mot betalning (se tidigare inlägg i tråden från @Dekkan). Om man, som jag, ändå inte kommer köra med fönsterpaneler så skulle jag avråda från att köpa sleeves.
Tid: det tar alltid mer tid än man tror innan man börjat. Räkna med en eftermiddag/kväll för att göra kablarna, men är du perfektionist lär du få spendera (minst) dubbla tiden bara på förberedelser, måttagning och testdragning.
Outsourca? Tyvärr tror jag det kommer bli svårt att hitta någon som är villig att göra en extra uppsättning. Det tar ganska mycket tid och de flesta (inklusive undertecknad) tycker inte att processen är särskilt rolig. Det är ett nödvändigt ont, lite som att dra av ett plåster - det är skönt när det är över
Jag ser varje tillfälle som en chans att öva upp min färdighet och bli bättre på att sleeva. Practice makes perfect, är ju den naiva förhoppningen.
Skrivet av Vzano:
Jag har gjort 2 st 24pin och är OK-nöjd med den senate där jag har lyckats fixa sense kablarna meeeeeen 24pin krockar med de 3st pin som behöver ta sig förbi för att kopplas till processorn och grafikkortet. 8 pin har jag försökt 2 gånger nu och förhoppningsvis går det OK denna 3e gången. Sleeva SF600 till Ghost S1 är svårt, pinout på nättagget är omvänd och väldigt lite spel med hur man kan placera kablarna, men det återstår att få chassit och se hur det blir i slutändan.
Jag sitter med Z370i Strix så det är samma layout för kontakterna. min 24pin trycker inte jätte mycket ifrån sig,
1: 95mm 2:100mm 3:117mm 4:146 6:175mm 7:183mm 8:215mm 9:212mm 10:238mm 11:240 12:242 13:105mm 14:120mm 15:128 16:145 17:158 18:179 19:194mm 20:207mm 21:225mm 22:233mm 23:242 24:245mm
Du använder måtten på egen risk.
Kommer nog måtta själv men är grymt tacksam för att du delar med dig ändå. Much approved. Det kommer garanterat bespara mig mycket tid i förberedelserna. Det är en sak att sitta och skissa och modellera, men en helt annan när alla komponenterna väl är på plats.
Spökhuset™ kommer få den tid som behövs. Nuförtiden är det inte lika ofta som man får tillfälle att grotta ner sig i ett nytt bygge så då gäller det verkligen att ta vara på varje tillfälle som bjuds och njuta medan man har chansen.