Vad tycker ni om utvecklingen inom IOT?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om utvecklingen inom IOT?

Jag ramlade över ett intressant youtube klipp från Nokia Bell Labs..
Få höra vad ni tycker, själv stör det mig massor att man har är så fruktansvärt dåliga på att supporta äldre hårdvara vilket det verkar vara efter 2år.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma rörande supporttid, att kräva att folk byter ut sina enheter efter 2-3 år för att tillverkare lägger ner att supportera sina enheter fungerar inte.
MEN....vi får det vi betalar för.
Om en tillverkare bara tjänar pengar på att sälja hårdvaran så finns inget intresse mer än just att sälja hårdvara, all form av support är förlust.

Utmaningen ligger nog i att få folk att förstå att löpande supportavtal är bra alt. sälja saker som tjänst där man prenumererar på sin IOT mojäng ger ett mervärde.
På så sätt finns ett incitament (pengar in) att hålla saker uppdaterade längre.
(detta gäller ju inte bara IOT utan allt från bilar till glödlampor)

Permalänk
Inaktiv

iOT kan anses vara ny teknik, iallafall om man pratar om iOT för konsumenter. Utvecklingen går snabbt och många företag som sysslar med iOT har det tufft ekonomisk, det mesta som tas fram fungerar sådär som det mesta nya och det är svindyrt att underhålla.

Utan att ha sett filmklippet så anser jag att kunder får räkna med kort livstid på många prylar, det är ett pris man får betala för att ha saker först. Alternativet hade i många fall stagnerat utvecklingen rejält och iOT hade i princip aldrig slagit igenom.

Det stora problemet med iOT idag har jag ansett varit internet-abonnemang, jag har kanske 50 saker som jag skulle vilja internetansluta. Men glöm att köpa 50 st abonnemang, nu har väl tvillingkort kommit men det är ändå dyrt.

Angående iOT i hemmet så anser jag att mycket är crappy design. Att ha mängder med saker som direkt pratar med internet är vansinne, dessa saker bör snarare prata med en central accesspunkt som man i sin tur kan prata med internet. Problemet här är att få kommunikationen att fungera, bara för att det står att båda pratar bacnet så är det inte precis plugg & play.

Så utvecklingen går nog emot att konsumenter kör med dritt och att endast företag som äger lite större byggnader skaffar riktiga fastighetsautomationsystem.

Jag själv är väldigt förväntningsfull på iOT, för min del handlar det dock främst om kameror och lite enklare styrning av motorer och teknisk utrustning. Att jag inte har mer idag är en ren kostnad och tidsmässigt hinder, sedan suger mobiltäckningen på vissa ställen. Kameror har dessutom fram till i år varit svårt att lagligt sätta upp utan tillstånd.

*edit*
Jag är fundersam på hur iOT utvecklingen kommer utvecklas.
Jag ser på företagssidan så vill de låta alla enheter prata med ett centralt system lokalt som sedan kan styras från internet, så iOT kan främst handla om saker utanför de ordinarie lokaler.

Privat så är det mer intressant, att mobilen är en iOT produkt kanske man skulle säga 1995, men inte idag.

Dörrlås, kameror, larm självklart blir det vanligt.
Armbandsur, så visst finns det mening med dessa. Men jag tror det kommer gå trögt, då de flesta klarar sig utan eller en som pratar med mobilen.
Bilen, det ser jag som självklart. Framtidens bilar ska prata med varandra, troligen även självkörande.
Cykeldator, kan den ej prata genom mobilen? Det blir väl snarare så att mobilen blir den stora cykeldatorn?
Nyckelknippa, kan väl prata genom mobilen?
Intelligent tvättmaskin, minns jag folk pratade om före år 2000. Jag förstår inte 20år efter behovet, såvida ens system inte kan ta tvätt från tvättkorgen, lägga det i tvättmaskin, sedan torktumlare/torkskåp. Vi är inte riktigt där än..
kylskåp, skafferi. Det dröjer länge.

Det får heller inte bli som när jag skaffade min första lägenhet. Fjärrstyrning var inne då och jag skaffade det till allt. Det var coolt, men i praktiken kunde jag inte ens tända lampan i taket utan att leta upp rätt fjärrkontroll. Jag tjänade absolut inte ett skvatt på att ha fjärrkontroll till något förutom tvn, fjärrkontroll ledde enbart till mer problem saker blev svårare att starta.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det lite konstigt som det är med internetabonnemang idag.
Man behöver ett abonnemang per mobil/surfplatta och man behöver ett annat abonnemang till villan/lägenheten.

5G är ju på väg och kommer vara fullt utvecklat om några år.
Kanske kommer det att ersätta både 4G, ADSL och fiberkoppling.
Allt blir trådlöst.

Borde inte internetabonnemang gå på skattsedeln precis som underhåll och drift av våra vägar tas från skatten.

Det finns ju ingen som betalar olika abonnemang på våra vägar beroende på vilken väg du vill åka på och i vilken hastighet du vill köra.

Undantaget är trängselavgifter och vägtullar men det är en väldigt liten del om man ser till hela Sveriges vägnät.

På detta sätt kan man ha hur många enheter som helst uppkopplade mot internet utan att behöva bry sig om abonnemang för varje enhet.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sworst:

Egentligen är det lite konstigt som det är med internetabonnemang idag.
Man behöver ett abonnemang per mobil/surfplatta och man behöver ett annat abonnemang till villan/lägenheten.

5G är ju på väg och kommer vara fullt utvecklat om några år.
Kanske kommer det att ersätta både 4G, ADSL och fiberkoppling.
Allt blir trådlöst.

Borde inte internetabonnemang gå på skattsedeln precis som underhåll och drift av våra vägar tas från skatten.

Det finns ju ingen som betalar olika abonnemang på våra vägar beroende på vilken väg du vill åka på och i vilken hastighet du vill köra.

Undantaget är trängselavgifter och vägtullar men det är en väldigt liten del om man ser till hela Sveriges vägnät.

På detta sätt kan man ha hur många enheter som helst uppkopplade mot internet utan att behöva bry sig om abonnemang för varje enhet.

Det finns tvillingkort, men de är för dyra:
https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/p...
https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/abonnemang/datako...

Men 5G + E-sim är en bra start: Artikel om E-sim https://m3.idg.se/2.1022/1.690677/e-sim
Jag tror att när efterfrågan väl blir större och om det kommer finnas flera aktörer så blir det billigare.

Sedan angående skattefinansierat så är staten redan idag och blandar sig in. Jag tror staten kommer tvinga aktörer till bättre täckning.

Det jag funderar på är vad som händer med miljontals iOT enheter som finns överallt och folk egentligen inte har någon kontroll över dem? Dessa har och kommer att missbrukas rejält så jag funderar på om framtiden för iOT internet är ett eget internet utanför det vanliga för att just skydda det vanliga nätet. Men samtidigt behöver trafik utbytas mellan dem och en massa gateways och annat gör allt med iOT mer krångligt och kostsamt. Så jag är fundersam på vad som händer, min gissning är trög utveckling och inte direkt internetanslutning på så mycket.
Ett förtydligande. Självklart skulle vanliga internet gå till alla prylar, men vill som privatperson man ha 50st internetuppkopplingar för en struntsumma så lär dessa bli extremt begränsade av flera orsaker som att skydda missbruk av olika slag.
Angående 50 internetanslutningar så återkom i tråden om 50år för att se om det då är överdrivet stort behov. Alltså inget som händer imorgon

Permalänk
Medlem

Tror inget politiskt parti vågat föreslå detta då det verkar finnas många som per default är emot alla former av skatt. Men tanken är intressant helt klart.
Kan ju se en vinst i att t.ex. det digitala utanförskapet kanske minskar och att staten kan ställa krav på IOT tillverkarna att saker ska supporteras under en lång tid.

Problemet är fortfarnde det som TS är inne på, vad är vinsten för företaget som tillverkat produkten/tjänsten?
Idag så tjänar bara tillverkaren pengar när du köper hårdvaran, that's it.
Visst, man kan som t.ex. Apple ha ytterligare tjänster som genererar pengar såsom Appstore och Apple Music, men långt ifrån alla har ju det.

En variant är att man sätter som krav att det som säljs på en marknad måste ha support i minst 10 år, men frågan är fortfarande, hur ska tillverkaren kunna finansiera detta?

Mycket handlar om det där klassiska de flesta inom IT-sektorn någon gång försökt förklara för vanligt folk, mjukvara och support kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Om jag överhuvudtaget ska installera fasta IOT saker i mitt hem vill jag åtminstone ha en 10-20 årig livstid på prylen i fråga. Den ska använda en öppen standard som gör att man kan integrera ny hårdvara och uppdatera gammal hårdvara på ett enkelt sätt och den ska vara säker. Vad tillverkarna verkar göra just nu är att uppfinna hjulet om och om igen bara för att tjäna pengar och kunna sälja mer, rätta mig gärna om jag har fel.

Livstiden för en mobil som ska vara uppkopplad mot internet är alldeles för kort, säkerhets patcharna kommer mer och mer sällan då nästa modell kommer ut.. Det går igen på pryl efter pryl som är ”smart” eller kanske såhär i efterhand kan man kalla den urbota dum i och med deras nuvarande funktioner!

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med IoT är att det fortfarande är vilda västern. Gemensamma standarder om kommunikation och (framförallt) säkerhet måste komma på plats. Just nu kämpar jättarna om att just deras plattform ska bli standard och det är en av anledningar till att det ser ut som det gör. Om 10-15 år ser läget förhoppningsvis bättre ut och att köpa IoT prylar idag är antagligen bortkastat. Många konsument IoT prylar försöker (enligt mig) lösa problem som inte finns, t ex automatiskt starta kaffebryggaren eller starta lampor med mobilen (en knapp på väggen är alltid bättre imo). Jag är mer sugen på att t ex låta fönster och persienner styras automatiskt när det regnar eller varmt eller kallt eller att optimera uppvärmningen av huset.

Permalänk

känns lite som hybris i sverige, kommer säkert ta x antal år här och i övriga världen också för den delen innan gemene man "märker" eller får större/märkbar nytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Egentligen är det lite konstigt som det är med internetabonnemang idag.
Man behöver ett abonnemang per mobil/surfplatta och man behöver ett annat abonnemang till villan/lägenheten.

5G är ju på väg och kommer vara fullt utvecklat om några år.
Kanske kommer det att ersätta både 4G, ADSL och fiberkoppling.
Allt blir trådlöst.

Borde inte internetabonnemang gå på skattsedeln precis som underhåll och drift av våra vägar tas från skatten.

Det finns ju ingen som betalar olika abonnemang på våra vägar beroende på vilken väg du vill åka på och i vilken hastighet du vill köra.

Undantaget är trängselavgifter och vägtullar men det är en väldigt liten del om man ser till hela Sveriges vägnät.

På detta sätt kan man ha hur många enheter som helst uppkopplade mot internet utan att behöva bry sig om abonnemang för varje enhet.

Nej, du missar ett stort problem. Antalet enheter, trådlöst har en stor begränsning och det är total bandbred. Ja 5G kommer vara zonat på ett sätt som minskar detta problemet på t.ex. arenor kommer ha massa små basstationer m.m. men om alla enheter ska vara uppkopplade på 5G eller trådlöst allmänt kommer det krävas löjligt många basenheter uppställda för att kunna hantera peak usage osv. Med det skulle även priserna då stiga för att företagen måste investera i massa master, köpa områden, rikta m.m. Det finns operatörer som har döda zoner på 3G även i Sthlm och som inte kan göra något åt det och det skulle vara en risk även med 5G, trådlöst är känsligare än fast.

Trådlöst är smidigt och blir bättre ja men det är opraktiskt att inte ha en grund av fasta uppkopplingar, speciellt när du tar saker som streaming m.m. som tar enorm bandbred och som bara växer. Tar en fast lina "slut" på bandbredden så lägger operatörer bara ner en lina till så är problemet löst men om bandbredden i frekvensbanden tar slut på en basstation så ja då är det jobbigare. Visst du kan montera ner den masten och ersätta med ett antal fast kopplade mindre som inte har samma räckvidd men bara till en gräns. Utöver det måste du ha sjukt många master uppe som bara kör idle för att i det fall täcka ett behov som uppstår, det är en enorm kostnad när fiber kostar så lite som det gör och är otroligt smidigt för fastigheter etc.

OnTopic med IOT så är mycket skräp, IOT fungerar super i t.ex. forskning och liknande men att allt ska vara uppkopplat bara för att och som folk påpekat ovan så släpps support av grejerna på 5 min så nä.
Case and Point
Uppkopplad rektal termometer... https://www.kinsahealth.com/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Om jag överhuvudtaget ska installera fasta IOT saker i mitt hem vill jag åtminstone ha en 10-20 årig livstid på prylen i fråga. Den ska använda en öppen standard som gör att man kan integrera ny hårdvara och uppdatera gammal hårdvara på ett enkelt sätt och den ska vara säker. Vad tillverkarna verkar göra just nu är att uppfinna hjulet om och om igen bara för att tjäna pengar och kunna sälja mer, rätta mig gärna om jag har fel.

Livstiden för en mobil som ska vara uppkopplad mot internet är alldeles för kort, säkerhets patcharna kommer mer och mer sällan då nästa modell kommer ut.. Det går igen på pryl efter pryl som är ”smart” eller kanske såhär i efterhand kan man kalla den urbota dum i och med deras nuvarande funktioner!

Självklart vill dom tjäna pengar och vi är ju inte snabba på att haka på trender.
Problemet är att vi fortfarande är så insnöade på att äga saker och bara vill betala en gång men samtidigt kräva att en tillverkare ska supportera vår mojäng fastän dom inte tjänar något som helst på att göra det.
Det finns säkert oerhört många kreativa lösningar på problemet men mkt handlar fortfarande om vad vi kunder är beredda att betala och hur vi vill betala.

Det finns ju mobiler idag som fortfarande efter 5 år får patchar/senaste OS och är up-to-date, men det är för att tillverkaren tjänar på att just hålla enheten vid liv.

Permalänk
Avstängd

Bra poänger här om livstid, ett annat stort problem är säkerhet, eller snarare brist på det. Se Mirai t ex, ett botnet som körs helt på CCTV-kameror och IoT-utrustning. Skräpelektronik har alltis funnits, men nu ska de ha en ethernet-stacks också, bara för att. Det finns vettiga applikationer och tillämpningar, och Industry 4.0 är ju en verklighet, men det kommer att bli väldigt intressant att följa nästa generations säkerhetshot. Här finns en artikel om sätt att destabilisera hela elnät genom att manipulera hur t ex internet-anslutna AC-agg och dylikt används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att folk inte vill betala för tjänster kopplade till dessa pryttlar är ju en indikator så god som någon att det inte finns något riktigt behov. Anledningen till att produkten såldes från början är en följd av dålig impulskontroll och köpmani hos kosumenten. Finns det folk som köper skräp så kommer det tillverkas skräp.

Permalänk
Medlem

Fast jag tror att en majoritet på riktigt inte tror att dom köpt skräp utan gjort en bra deal.
Mkt handlar som vanligt om någon form av förmåga att ta in information samt försöka förstå hur saker fungerar och vad som gör saker kostar det dom gör.

Permalänk

Håller med ^