Valve lanserar verktyg för att underlätta spelande på Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har haft deras produkter, men väljer bort den pga deras sätt att göra detta.
Support på dem slängs jag in i rätt ofta dock, och då ser man ofta deras mindre roliga problem.

Ta tex Wifi. En sådan enkel sak som på de flesta PCs bara ska fungera. Och kör du Apples Router/Wifi, fungerar det klockrent. Kör du märkes saker som är designade för att klara Apple, som Ubiquiti APs, fungerar det också.

Men kör du något enklare, kan du hamna i sits där PCn fungerar klockrent, men Mac:en inte gör det.
Sånt smått som inte borde vara problem, om alla standarder följs. Och detta stäcker sig även som ovan nämnt, mellan TVn och andra enheter. Inget följer 100% standarderna verkar det som.

Tekniker som jobbar med IT brukar säga rent av... antingen kör man rent Apple Ekosystem, eller så kört man allt utanför det. För sekunden du blandar dem... får du problem och huvudvärk. Det är dock sällan problem att blanda olika andra PC tillverkares produkter... endast den PCn som har äpplet är problem mot de andra.

Ett ex som är klockrent på detta är deras nya USB-C docka.
De tog bort alla andra portar och tvingade dig att köpa en dyr adapter.
Köpte du en av de tidigare versionerna av denna adapter från 3:e part, fungerade den inte korrekt. Och den kostade 800kr från Apple själva.

De tar bort dig från att välja vad du vill ha, och ger dig en enda kontakt, och tvingar dig att sedan betala premium för deras adapter, för alla andra är tydligen skit och fungerar inte rätt (vilket inte är ett problem om standarder följs).

Att hela resten av mobil världen sedan använder samma USB-C kontakt, utom Apple, gör det ännu mer förvirrande. Den är bra nog för datorns alla anslutningar, men inte mobilens? Detta för du ska köpa den kabeln och deras laddare och deras tillbehör, och inte andras.

Detta är varför jag har denna åsikt. För det krävs inte mycket objektiv syn för att se motsägelsefulla bitar i Apples tänk. Med det sagt, du måste inte hålla med. Men har du själv tittat på det objektivt? Eller har du bara accepterat dessa konstigheter för vad de är?

En begränsning är trots allt begränsat. Antingen är det öppet, eller så är det begränsat, det kommer man inte ifrån.
Sen håller jag med dig att iOS är 10x värre, men även MacOS är rätt begränsat det med. Det är trots allt låst till en specifik hårdvara, och det är ett OS som görs bara till vissa maskiner, med vissa hårdvaror. Även om du vill ha ett 1080, kan du inte få det i en Mac. Och du kan inte få MacOS till någon annan enhet, licens lagligt.

Det som dock skett är att Apple är stora nog att dra till sig utvecklartid. I grunden är Apple precis som Linux, något "udda" från majoriteten, men det har marknaden stor nog att vara attraktiv att utveckla mjukvara. Så det fungerar. Och jag tror det är dit Linux själv har velat komma i årtionden nu.

Du kan dock inte ta ner vad du vill för X86 mjukvara som helst, och köra på MacOS, något du kan på andra OS. Du kan emulera Windows i Linux, och du kan numera köra mer och mer Linux kod och mjukvara på Windows 10. Det finns även mjukvaror som Cygwin tex så du kan köra Linux mjukvara på Windows. Och ingen av sidorna jobbar aktivt för att hindra dig... tvärt om, de jobbar båda för att det ska fungera.

Apple... är värre.
Din lösning är mer eller mindre att köra boot-camp eller VM.

Tvärt om dock... Apples mjukvaror på Windows. Oh boy.
Din enda väg är att hacka och skapa en Hackintosh... en PC med ful-installerat MacOS.

Och detta är en låsning. Du tvingar folk som vill köra specifika mjukvaror för Mac, på en Mac. Så en blandad miljö är mao extremt svårt att få bra, och du tvingas skippa mac, eller göra hela ekosystemet för det.

Därför står min åsikt fast att Apple faktiskt låser in dig. Sen kanske du inte ser det, om du sitter på deras ekosystem redan, och har allt du vill ha. Då är du perfekta kunden för dem.

Alltid inlåst, är fel val av ord. Du kan byta mjukvara och gå till PC världen. Eller hoppas att en viss tillverkare av mjukvara har en version för Apple (i omvänt). Men du är låst om du har behov att använda något som inte finns på ena eller andra, och du behöver båda av dem.

Jo jag tror också Apple har en plan där.
De har sett MS Windows Store och UWP och den vill nog göra en likadan lösning, för de vill ju att om du köper en iOS enhet, ska Mac vara naturligt. Köper du en Mac, ska iOS enhet vara naturligt.

Som det är nu tvingas de separera dem, och det gör att Android fullständigt dominerar marknaden. Lite ironiskt faktiskt att inget från Apple dominerar en plattform.
Desktop/laptop har Windows med marginal.
Mobiler har Andoid med skrämmande marginal.
Konsoler mm har Apple inget i, men de är faktiskt mer låsta än en konsol pga saknade API lösningar.

Men de är stora nog att räkna med i samtliga delar, då de vill just titta på spel/GPU prestanda, de vill just titta på både desktop/laptop och de vill få dig att ta nya mobilen. Så vi får se...

@kruppin också

Vad i hela friden PRATAR DU OM?

Det är inte första gången jag sett dig hävda att Apple inte "följer standarder". Apple följer alla protokollstandarder, tror du på allvar att de konstruerar ett eget Wifi-protokoll som gör att det ibland funkar och ibland inte?

Här kan du inspektera den ÖPPNA källkoden för olika drivrutiner i macOS, som förövrigt är UNIX och gränslöst, och se att det följer "standarder" (wtf?);

https://opensource.apple.com/release/macos-10133.html

Kan du skicka mig Microsofts källkod till NT? Vill kika lite på denna fantastiska öppna värld av Windows NT.

Här är källkoden till Darwin, den grund MacOS bygger på, som är open source:

https://macosforge.github.io/darwinbuild/

"XNU is the computer operating system kernel developed at Apple Inc. since December 1996 for use in the macOS operating system and released as free and open-source software as part of the Darwin operating system. It is also used as the kernel for the Apple TV Software, iOS, watchOS, tvOS, and audioOS operating systems. "

Känner flera forskare som behöver använda UNIX och då väljer MacOS. Du vet ju inte vad du pratar om? Vadå inte kan köra vilken mjukvara man vill?

Tror du på fullaste allvar att de har lanserat produkter för att tjäna pengar på sketna sladdar? Jisses.

Har du själv tittat på vad du skriver "objektivt"?

"En begränsning är trots allt begränsat. Antingen är det öppet, eller så är det begränsat, det kommer man inte ifrån.
Sen håller jag med dig att iOS är 10x värre, men även MacOS är rätt begränsat det med. Det är trots allt låst till en specifik hårdvara, och det är ett OS som görs bara till vissa maskiner, med vissa hårdvaror. Även om du vill ha ett 1080, kan du inte få det i en Mac. Och du kan inte få MacOS till någon annan enhet, licens lagligt. "

Det är snarare Windows som är utstickaren med proprietär metodik. macOS är UNIX och Linux är UNIX-like. Om du vill köra Windowsmjukvara så kör Windows.

Ja, och Windows är begränsat eftersom att det inte går att köra på iPhone eller på mitt strykjärn, det är tydligen bara vissa hårdvaror som fungerar.... och det skriver du i tre olika former efter varandra.

Du kan inte få ett 1080 till din torktumlare heller, det är upp till maskinmakaren vilka tredjepartsprodukter man vill stödja.

Om man har en dator, vill ha ett program som inte finns, är man "låst" då? Isåfall är man ju alltid låst, eftersom mjukvara som inte är skriven än inte finns. Det är upp till mjukvaruskaparen att skriva program för olika operativsystem. Är du låst som inte kan traska in i folks villor också?

Stora nog? Det är världens rikaste företag. De tjänar mer pengar på den här affärsmodellen än att sälja flest produkter. Är du förvånad över att det bara är 1% som har har en IQ över 135? Jag fattar inte riktigt vad utbredning har att göra med detta.

Eller är du inlåst till att inte kunna köra spel om du inte har pengar till ett grafikkort? Ska grafikkort vara gratis så att ingen blir utelåst?

Permalänk

Mycket bra! Jag hoppas ju att Valve och AMD ska gå ihop och stabilisera grafikdrivrutiner så man kan göra som vanligt, köpa komponenter, skruva dator, köpa Steamspel och bara spela.

Linus Tech Tips på Youtube hade en episod om gaming på Linux för en månad sen, ger en uppfattning.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Wow, någon var tydligen upprörd över att verkligheten inte stämde överens med deras ide hur den ser ut. Lugn nu.

Skrivet av Renrakad:

@kruppin också

Vad i hela friden PRATAR DU OM?

Det är inte första gången jag sett dig hävda att Apple inte "följer standarder". Apple följer alla protokollstandarder, tror du på allvar att de konstruerar ett eget Wifi-protokoll som gör att det ibland funkar och ibland inte?

Jag pratar om att det inte fungerar. Som det gör med andra standardiserade produkter.
Detta har inget med åsikt, källkod eller Linux/Windows att göra, utan helt enkelt för att PC oftast använder mer generiska och då mer testade produkter på marknaden. Apple gör alltid special lösningar för sin hårdvara, med egna lösningar på allt. Laddkrets, Wifi, Bluetooth osv.

Föreslår du tittar lite på de som lagar dessa maskiner, så ser du deras design och unika kretsar. Kretsar som är så icke standard, att du inte ens kan köpa dem om du så betalar Apple för dem. Detta gör också de till 100% ansvarar för att saker ska följa dessa standarder, vilket de inte alltid gör helt korrekt. Vilket är varför generiska produkter, som följer standarden, inte fungera.

Ta deras SSD tex. Det är PCI-E disk, men unik kontakt (eller var tills de lödda på den), som inte passar någon annan.
Deras laddare, pre USB-C iaf, som måste kommunicera med laddaren, och kan gå sönder på så satans massa olika sätt, istället för en enkel matning som du sedan hanterar internt i datorn. INGEN annan gör en sådan laddare.

Så vad jag pratar om är... verkligheten, hur de är gjorda och fungerar i verkliga livet.

Skrivet av Renrakad:

Här kan du inspektera den ÖPPNA källkoden för olika drivrutiner i macOS, som förövrigt är UNIX och gränslöst, och se att det följer "standarder" (wtf?);

https://opensource.apple.com/release/macos-10133.html

Kan du skicka mig Microsofts källkod till NT? Vill kika lite på denna fantastiska öppna värld av Windows NT.

Här är källkoden till Darwin, den grund MacOS bygger på, som är open source:

https://macosforge.github.io/darwinbuild/

"XNU is the computer operating system kernel developed at Apple Inc. since December 1996 for use in the macOS operating system and released as free and open-source software as part of the Darwin operating system. It is also used as the kernel for the Apple TV Software, iOS, watchOS, tvOS, and audioOS operating systems. "

Känner flera forskare som behöver använda UNIX och då väljer MacOS. Du vet ju inte vad du pratar om? Vadå inte kan köra vilken mjukvara man vill?

Så... ditt resonemang här är att deras OS bygger på något som är öppet, därför är det öppet? Ge mig källkoden till MacOS, so kan vi snacka. För det du länkar där är precis lika relevant för MacOS idag som NT3.5 källkoden är för Windows 10.

Det som gör Apples OS är ju inte kärnan, utan vad de har lagt på denna kärna. Och det är ju här de gör de beslut och ändringar som gör problemen jag nämner tidigare med mjukvaru kompatibilitet.

Och det finns inga direkta "standarder" i mjukvara. Det finns universala saker som USB drivare, VGA drivare och HID drivare tex, men även dessa är långt från samma mellan olika OS, och även olika revisioner av OS. Mao, du kan inte ta UNIX drivare för en produkt och trycka in dem i Mac:en. Du kan inte ens öht ta 3:e part drivare och trycka in i Mac:en utan rätt mycket jobb faktiskt. Men okej, det var några år sedan jag testade, så kanske det går bättre nu.

Skrivet av Renrakad:

Tror du på fullaste allvar att de har lanserat produkter för att tjäna pengar på sketna sladdar? Jisses.

De tjänar rätt enormt på sina tillbehör, men det är en valid poäng du gör. Dock tog jag upp detta i tidigare inlägg då Apple syfte är att låsa dig in i deras ekosystem, så du handlar Apples produkter, till allt. Ta en titt på folk som använder deras produkter, kommer du se många av dem med allt från TVn till Routern till iPad + iPhone + Mac. Lägg till alla bluetooth hörlurar, laddkontakter, adaptrar (för att ens kunna prata HDMI/DVI/VGA/DP) mm, så är det $$$$$ för Apple.

Och notera, säger inte de är den enda tillverkaren som gör så, men de är en som gör det.

Skrivet av Renrakad:

Har du själv tittat på vad du skriver "objektivt"?

"En begränsning är trots allt begränsat. Antingen är det öppet, eller så är det begränsat, det kommer man inte ifrån.
Sen håller jag med dig att iOS är 10x värre, men även MacOS är rätt begränsat det med. Det är trots allt låst till en specifik hårdvara, och det är ett OS som görs bara till vissa maskiner, med vissa hårdvaror. Även om du vill ha ett 1080, kan du inte få det i en Mac. Och du kan inte få MacOS till någon annan enhet, licens lagligt. "

Det är snarare Windows som är utstickaren med proprietär metodik. macOS är UNIX och Linux är UNIX-like. Om du vill köra Windowsmjukvara så kör Windows.

Ja, och Windows är begränsat eftersom att det inte går att köra på iPhone eller på mitt strykjärn, det är tydligen bara vissa hårdvaror som fungerar.... och det skriver du i tre olika former efter varandra.

Du kan inte få ett 1080 till din torktumlare heller, det är upp till maskinmakaren vilka tredjepartsprodukter man vill stödja.

Nu börjar du bli löjlig.

Om vi nu ska se detta objektivt, hur i tusan är det upp till maskintillverkaren vad de vill stöda, om jag inte får ge kritik på det? Nej... objektivt handlar inte om att acceptera deras lösningar, eller hitta ursäkter för att Mac os är Unix/Linix likt, utan att titta på produkten du kan köpa, kan använda, dens funktioner och begränsningar.

Och objektivt, har du inte ett UNIX system. Du som användare kan inte använda fördelarna med Linux på MacOS sett till configuration, flexibilitet eller ens program/mjukvara. Det må vara byggt på samma grunder, men precis som oljetanker och en kryssningsfärja är byggda på samma Arkimedes princip sedan 1600-talet, järn och skrov som är en grund, kan du inte ta delar från en, till en annan.

Visst... både nitas ihop, och båda kan göras på samma båtvarv, men deras syfte och användningsområde är väldigt olika. Detta är ju pga man tar de bitar och delar som man har nytta av, och sedan bygger på sitt eget ovanpå detta. Och sekunden du gör det, tappar du också all form av standardisering.

Så att kunna ta en standardiserat PCI-E kort som 1080 grafikkort, och trycka in den i en standard X86 arkitektur, har varit standard sedan mer än 10 år sedan när Pentium 4 fick sin första PCI-E slot. Du kan i flesta fall trycka in även moderna kort, rakt i dessa äldre maskiner också, PCI-E 3.0>1.0 oavsett. Sen naturligtvis behövs drivare, men du hävdar ju ovan att MacOS är Linux/Unix, så ta hem drivarna då: https://www.nvidia.com/object/unix.html

Om du ni påstår att de är så lika, är det väl bara köra in detta standardiserade kort, i en standardiserad port, med en standard UNIX drivare, eller? Eller så var det kanske inte så standardiserat som du trodde.

Så man börjar se hur denna Unix -> Mac analogi du använder, inte riktigt håller i sömmarna. Och vi är åter i den objektiva åsikten att det är lite synd att man inte kan ha dessa val. Objektivt ska jag kunna använda en öppen mjukvara, till vad jag vill, eller hur? Och du kan trots allt köra allt detta på Mac:en, men du måste byta OS.

Där är faktiskt rätt många standardiserade USB och PCI-E produkter på marknaden som fungerar på både Linux och Windows, men inte på Apple. Eller rättare sagt, de fungerar med hårdvaran (för det mesta iaf), men inte mjukvaran.

Så... hur är Windows mer låst? Hur är Linux mer låst än MacOS? Det är ju Apples MacOS som hindrar dig i fallen ovan. Svaret, är... det är de inte.

Köper du en Mac, är du låst att använda exakt den hårdvara du köpt. Och går den sönder, är det bara Apple som kan hjälpa dig, officiellt iaf, och de vill ofta inte hjälpa dig, utan säger "köp en ny istället". Detta är så passa lätt bevisat att du bara kan titta på antal företag som lever på att laga dessa maskiner, där Apple inte vill. Och Apple tom går hårt som F mot dessa personer, för att hindra dem att laga dessa maskiner. Så tom där vill Apple begränsa, vad du gör med din köpta hårdvara.

En sak jag dock ska ja Apple lite cred för är att deras halv-standardiserade lösningar, faktiskt är nästan standardiserade mellan olika generationer av laptops, något PC sällan har. Så 2013-2014-2015 modeller tex delar på rätt mycket komponenter i maskinen. Ibland ändrar de en eller två små saker, men kretsarna verkar vara extremt lika annars.

Skrivet av Renrakad:

Om man har en dator, vill ha ett program som inte finns, är man "låst" då? Isåfall är man ju alltid låst, eftersom mjukvara som inte är skriven än inte finns. Det är upp till mjukvaruskaparen att skriva program för olika operativsystem. Är du låst som inte kan traska in i folks villor också?

Om programmet fungerar på exakt samma maskin, med annat OS, ja.
Du kan ta din Mac, som inte kan köra "applikation X" och ladda in boot camp och Windows/Linux och köra samma mjukvara, på samma hårdvara, samma maskin. Enkelt.

Så om det går på det standardiserade UNIX PC världens språk, varför går det inte hos dem?
Som artikeln säger så jobbar företag just för att underlätta spel på Linux, dvs att köra mjukvara som går att köra på den hårdvaran du har, på ett standardiserat OS (som du säger MacOS ska vara så likt).

Skrivet av Renrakad:

Stora nog? Det är världens rikaste företag. De tjänar mer pengar på den här affärsmodellen än att sälja flest produkter. Är du förvånad över att det bara är 1% som har har en IQ över 135? Jag fattar inte riktigt vad utbredning har att göra med detta.

Du har väldigt udda... jämförelser. IQ och rikt företag...
Menar du då att folk är så dumma att de går på det eller? (Förstår inte vad dessa två har gemensamt)
Men visst, Apples affärsidé är genialisk, så länge om folk vill ha den och inte inser/bryr sig om bristerna.

Skrivet av Renrakad:

Eller är du inlåst till att inte kunna köra spel om du inte har pengar till ett grafikkort? Ska grafikkort vara gratis så att ingen blir utelåst?

Jag är inte inlåst.
Jag har hög nog IQ att inse att dessa maskiner inte fyller mitt behov, och jag väljer att köpa och köra något annat istället. Men varför dessa konstiga påståenden om gratis grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, jag hade inte accepterat dessa konstigheter för vad det är om det du säger hade stämt överens med verkligheten.

Du påstår alltså att Appple kör med någon form av egen Wifi-standard som inte fungerar med alla routrar medan de wifi som är på PC bara funkar? Det vill jag gärna höra mer om för stämmer inte överens med mina erfarenheter.

Nej, jag påstår att de inte verkar vara helt 100% kompatibla. De ska vara det, de borde fungera, men jag har flertalet fall där PC laptops kan ansluta och fungera utan problem, medan Apples Mac kastas ut ur Wifi hela tiden.

Skrivet av star-affinity:

”Tekniker som jobbar med IT” – som jag då. Har jobbat som supporttekiker i över 15 år och har haft att göra med Apple-grejor i blandad IT-miljö. ”Antingen kör man rent Apple Ekosystem eller så kör man allt utanför det”. Jasså? Inte på planeten Jorden i Galaxen Vintergatan i alla fall.

Kanon då.
Jag ska se till att skicka samtliga problem till dig i fortsättningen då.
För det ÄR vad tom ÅF rekommenderade oss.

Skrivet av star-affinity:

”Resten av mobil-världen använder USB-C”. Ja, nu ja. Apples Lightning-kabel har funnits långt längre än innan USB-C började komma loss. ”Deras laddar och deras tillbehör”. Va? Det finns en uppsjö av tillverkare som gör Lightning-kablar och nätadptrar som funkar med Apple-produkter.

Som du säger, "Ja, nu ja."
Finns också flertal ex på enheter som grillats pga kopia laddare används.
Detta var dock ett problem även med USB-C generiskt, så detta är inte unikt för Apple.
Och Displayport har fortfarande detta problem med Pin 20, som alla verkar sätta dig när de inte får.

Skrivet av star-affinity:

Jag har ett GTX 970 i min Mac Pro och skulle kunna köra ett 1080 i den om jag vill. Varför? För att Nvidia utvecklar en drivrutin som får dessa kort att fungera oberoende av Apple.

Okej, nu är jag nyfiken.
Du får gärna dela med dig denna infon.

Skrivet av star-affinity:

Nä, MacOS funkar bara på Apples hårdvara (den enkla vägen) och det kan jag hålla med om är en nackdel – det begränsade hårdvaruutbudet.

Det funkar alltså smidig och enkelt att köra Linux-mjukvara i Windows och Windows-mjukvara i Linux? Känner mig tveksam till det, men har inte så mycket erfarenhet av de bitarna.

Okej, smidigt är väl kanske inte perfekt val av ord.

MacOS styrka är ju att pga det är hårdvaru låst, och har så begränsat med alt, gör att de kan optimera dessa betydligt mer. De kan designa delarna att fungera perfekt med varandra.

Så kan du leva med deras begränsningar och lite dyrare tillbehör så är det inget fel i det.
Förstå mig rätt här, som jag sa ovan, många kör ren Apple miljö, för att allt bara ska fungera. Och detta är precis vad detta syftar på.

Med Windows och budget router, får du ibland vad du betalar för. En 4000kr laptop med 500krs router kommer ju inte fungera som en high-end produkt direkt.

Men om man dock tittar på hur universalt både Linux och Windows är, där du har PC komponenter sedan 15 år tillbaka, som bara ska "fungera" i modernt OS, börjar man se att vad de gör, är rätt otroligt. Lägg sedan till att äldre OS versioner också ska fungera på nyare hårdvara och du får extremt snabbt miljarder olika komponenter som ska samarbeta.

Så att det krävs lite handpåläggning för att banka en del problem på plats, är inte förvånande. Snarare är det mer förvånande att så många saker bara fungerar så bra de gör.

Skrivet av star-affinity:

Det talar om låter väldigt special – inget majoriteten av användare har något intresse av göra. Så låt oss säga att Windows och Linux har fler möjligheter än MacOS, men det betyder inte att MacOS är särskilt begränsat för det.

Jag säger som jag gjorde i ovan svar innan, kan du köra samma produkt/hårdvara på samma maskin, med annat OS? Är svaret ja, har du en begränsning. Behöver inte vara Apples fel, men det är trots allt något som fungerar på produkten, men inte med deras OS.

Skrivet av star-affinity:

Sen finns att det finns en hel del lösningar för att köra Windows-mjukvara direkt i MacOS (med varierande resultat).
https://www.winehq.org

Du kan mig veterligen köra MacOS som en virtuell maskin. Hackintosh är inte särskilt ful-installerat numera. Visst, inget för den generelle användaren men det funkar bra (kör själv just nu en NUC som HT-Hackintosh). Och Apple verkar inte motarbeta Hackintosh-communityt.

Ärligt var det nog 3 år+ sedan jag pilla med en Hackintosh, så det är helt klart positivt att det blivit bättre. Men om du ställer din egna fråga ovan: "Det funkar alltså smidig och enkelt att köra Linux-mjukvara i Windows och Windows-mjukvara i Linux?", men vi ändrar till: Det funkar alltså smidig och enkelt att köra MacOS på PC hårdvara?

Svaret jag är rätt säker på är som jag ovan... njae.
För du måste ändå pilla lite med att lyckas hitta rätt drivare, eller ha rätt hårdvara. En Mac idag är ju tex en Intel X86, så du kan säkert lyckas med den vägen. Men jag tror inte du slänger ihop en Adobe maskine med Ryzen 2700x + Nvidias GPU så pass enkelt, som du gör med andra OS, eller ens med äldre Nvidia kort som fortfarande hade support + Intels system.

Och om poängen är att ha ett felfritt, smidigt, lättskött system, är ju Hackintosh nästan motsatsen till vad en Mac är tänkt att vara. Du får ju inga special optimerade drivare, eller hårdvara. Du får inte enkelt ny version av OSet in utan problem med dessa drivare. Och hela "det bara fungerar" blir lite fel från början.

Skrivet av star-affinity:

Mjukvarorna är specifika för Mac, ja (precis som de är för Linux och Windows). Men tjänsterna de används med är i de många fall tjänster och mjukvaror som finns för andra operativsystem.
Jag använder Apples grejor men även Windows och Linux och ibland Android. Känner mig inte mer låste i Apple-miljö än någon annan stans. Jo, det finns vissa spel som jag gärna hade sett i MacOS (Overwatch exempelvis) men när jag vill spela det på min Mac Pro starta jag om i Windows 10. Visst ja, på en Mac är det enkelt att köra både Windows och MacOS och även Linux – väldigt begränsande.

Okej, jag kan öppna min åsikt, det har uppenbarligen hänt en del på denna front.
Måste dock fråga, hur mycket av detta hade du vågat lansera ut till 200 pers på ett företag? (Med tanke på mängden support du sen måste lägga på det)

Skrivet av star-affinity:

Att Android och Windows är större är väl inte så konstigt. De är båda bra operativsystem och rullar på en stor mängd hårdvara med varierande prisklass. Apple tjänar mig veterligen (rimligen) mest pengar på sin hårdvara och vill inte licensera ut sina operativsystem till andra tillverkare (försök på det gällande dåvarande MacOS gjordes under 90-talet). Så är läget. Gillar man inte det eller tycker det är för begränsande så är man fri att välja bort Apple. Men jag tycker som sagt att man har en ofantlig massa möjligheter med Apples produkter och ser i det stora hela (så klart beroende på vad man vill göra) ingen större låsning med Apples produkter.

Inga argument här.
Och just därför valde jag bort deras ekosystem.

Hade de gjort high-end produkter med 5-10 års garanti, support och pålitlighet, hade jag gärna återvänt. Men då jag anser (min åsikt, som du troligen inte delar), att man betalar premium för hårdvara och mjukvara jag inte anser är värt pengarna, tar jag hellre en "sämre" PC och väljer mina delar. Det är inga problem att få en PC att hålla 5+ år idag, med rätt hårdvara, och även garanti på produkterna.

Skrivet av star-affinity:

Oj, nu måste jag jobba. Ska faktiskt installera Linux på ett par gamla iMac:ar...

Jaså, varför inte MacOS?

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Längre svar kommer eventuellt längre fram, men här har du drivrutin för att köra 1080 i den just nu aktuella versionen av MacOS:

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/136082/en-...

Kan snabbt säga att det är först nu på senare år som de börjat med egen Wifi- och Bluetooth-krets i sina datorer, så de har inte haft någon unik komponent där innan. Strul med drivare och datorer som inte ansluter till wifi har jag annars själv en hel del erfarenheter av – med datorer från Dell körandes Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Paddanx:

Längre svar kommer eventuellt längre fram, men här har du drivrutin för att köra 1080 i den just nu aktuella versionen av MacOS:

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/136082/en-...

Tackar.

Skrivet av star-affinity:

Kan snabbt säga att det är först nu på senare år som de börjat med egen Wifi- och Bluetooth-krets i sina datorer, så de har inte haft någon unik komponent där innan. Strul med drivare och datorer som inte ansluter till wifi har jag annars själv en hel del erfarenheter av – med datorer från Dell körandes Windows.

Jo, jag vet där har funnits buggar i bla Intels Wifi kretsar som påverkar många laptops.
Ironiskt med tanke på hur bergstabil deras trådat är.

Förstå mig rätt. PC är långt från perfekt, men när du får problem, kan du också testa andra drivare, kort eller liknande på helt andra sätt än du kan på Mac:en, så det är inte svårare att felsöka. Dock kan väl mac idag hantera USB Wifi adaptrar (har för mig jag sett de som påstår sig vara kompatibla)

Jag tror dock en del av dem har kommit sedan de patchade WPA2 säkerhetshålet.

Ska även tillägga att detta är Win 10 i många gånger... Win 7/8, har sällan dessa problem.
Tror det är sedan MS ändrade om hur en del drivare pratar med kärnan några versioner sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har hög nog IQ att inse att dessa maskiner inte fyller mitt behov, och jag väljer att köpa och köra något annat istället. Men varför dessa konstiga påståenden om gratis grafikkort?

Upprörd? Jag förstår bara inte hur det här svamlet uppstår, det vill säga förvånad.

Vi måste börja med grunderna. MacOS är UNIX och är dessutom det mest spridda UNIX. Det är inte "linux like", det är Linux, som dessutom bara är kärnan, som är UNIX-like.

Man avgör inte vad som är UNIX eller inte genom att testa om ett GTX 1080 från Nvidia fungerar. Det är sådana här påståenden som får mig att fundera på vad du kan och inte.

"Det här är inte UNIX för alla UNIX stöder GTX 1080 och kinesiska usb-stickor" liksom va?

Du skriver så vansinnigt långa texter att man måste försöka summera.

Drivrutiner är KEXT, eller kernel extensions. Det säger sig själv att om två kärnor inte är identiska så måste KEXT vara olika. UNIX-standarden säger ingenting om att kärnanrop måste vara identiska.

Darwin ÄR ETT OPERATIVSYSTEM!! och inte bara en kärna. Det som saknas visavi MacOS är Cocoa API och Quartz compositor. Igen, du vet ju inte vad du pratar om.

Att du får källkoden till MacOS kärna i den senaste utgåvan av MacOS är som att få NT 3 för Windows 10? Vad pratar du om? Jag vill ha källkoden till NT i Windows 10, precis som du fått källkoden till XNU i senaste MacOS. HUR är det inte relevant att ha källkoden till kärnan i senaste MacOS, samt drivrutiner för USB som du kan inspektera? Läs koden, vad är det som inte följer "standard"?

Du talar om Linux som om det vore ett operativsystem trots att det är en kärna, men tycker att för MacOS måste man tala om userland?

Eller är Solaris 11 inte UNIX eftersom det inte har stöd för GTX 1080 eller kinesiska laddare?

Deras PCIe SSD har en unik kontakt? Det är flashminne som kommunicerar över PCIe-gränssnittet, att ha en egen kontaktkonstruktion i sin produkt är inte relevant. Eller är det dumt att m.2 är en fysisk anslutning med stöd för både SATA och NVME? Kan du skilja på fysisk anslutning och standardiserade protokoll?

Här är hur du installerar en tredjeparts drivrutin i MacOS, i det här fallet för Apache DRILL:

"Install the Drill ODBC Driver
To install the driver, complete the following steps:

Double-click MapR Drill 1.3.dmg to mount the disk image.
Double-click MapRDrillODBC.pkg to run the Installer.
Follow the instructions in the Installer to complete the installation process.
When the installation completes, click Close."

Svårt va?

Men nej, du kan inte ta en Solaris-drivrutin och köra den i MacOS eller tvärtom.

Tala inte i liknelser, tala om exakt vad du menar. Jag är helt ointresserad av standardiserade nitade båtskrov, berätta exakt vad det är som inte är "standardiserat" i exakt det här fallet.

PCIe är ett hårdvarugränssnitt, hårdvara kommunicerar via det gränssnittet. Du trycker inte in någonting i en processorarkitektur. Allt som kan anslutas via PCIe känns inte igen av värdens OS.

Att någonting ansluts via PCIe säger INGENTING om vad som ansluts. Det är därför det behövs en drivrutin för att prata med en främmande processor, som för en proprietär, icke-standardiserad GPU i Nvidias fall.

"men du hävdar ju ovan att MacOS är Linux/Unix, så ta hem drivarna då: https://www.nvidia.com/object/unix.html"

Jag har aldrig hävdat att MacOS är Linux. VAD PRATAR DU OM?!?!?!? MacOS är UNIX däremot.

Det finns inga "standard drivare", det finns inga "standard UNIX drivare" det finns inga "standard Windows drivare", "standard Linux drivare". Vet du vad en drivrutin är ens en gång? Exakt vad är din erfarenhet av det du pratar om? Är du ingenjör?

Igen, man avgör inte om något är UNIX genom att testa om det är kompatibelt med Nvidias hårdvara och mjukvara :')

Vad är det som är standardiserat med GPUns moderkort? Vad är det du pratar om med dina standarder?

Vadå att min analogi inte håller i sömmarna? MacOS är analogt med UNIX. MacOS ÄR UNIX. Det är objektivt UNIX, via, som du älskar, den OBJEKTIVA STANDARDISERING som avgör vad som är UNIX.

"Där är faktiskt rätt många standardiserade USB och PCI-E produkter på marknaden som fungerar på både Linux och Windows, men inte på Apple. Eller rättare sagt, de fungerar med hårdvaran (för det mesta iaf), men inte mjukvaran. "

Igen, det är ett GRÄNSSNITT. Den hårdvara som ansluts kräver en drivrutin. Det är tillverkaren av produktens ansvar att sörja för en drivrutin. AMD gör exempelvis inte Nvidias drivrutiner.

En mjukvaras "låsning" avgöras inte av vilken hårdvara som stöds. Det är så självklart att ett OS bara kan köras på hårdvara som stöds, det är liksom själva definitionen av ett OS. Ett operativsystem är inte öppet eller stängt beroende på vilken hårdvara som körs. Det är en abstraktion av hårdvara.

Om jag skriver ett program till Windows så fungerar det per definition inte till alla andra av världens operativsystem. Det betyder inte att alla andra operativsystem som finns är "låsta". Hur klurigt är det att förstå detta?

Vad i hela friden är "standardiserade UNIX PC världens språk"?

Det som avses är att kvalitén på produkten inte är avhängig dess marknadsandel. Precis som det finns fler fattiga än rika, betyder det att det är bättre att vara fattig eftersom man då är i majoritet?

Jag jämförde aldrig "IQ och rikt företag", du måste läsa vad som står. Jag skriver att utbredning inte är ett mått på vad som är bra eller dåligt eller någonting. Ett rikt företag och IQ har ingenting gemensamt, men det har jag aldrig hävdat, utan du kan inte läsa.

MacOS är näst mest utbredda desktop-OS, konstruerat av världens rikaste företag. Det är klart att det finns utvecklare som är intresserade av att göra mjukvara till detta OS.

Jag tvivlar faktiskt på din hävdade IQ.

Apple följer alla hårdvarustandarder (ISO) till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Upprörd? Jag förstår bara inte hur det här svamlet uppstår, det vill säga förvånad.

Enkelt. För dina jämförelser med gratis vs spel - skriva program vs traska in i folk villor osv.. gör det väldigt förvirrande. Det är ditt svammel, btw.

Skrivet av Renrakad:

Vi måste börja med grunderna. MacOS är UNIX och är dessutom det mest spridda UNIX. Det är inte "linux like", det är Linux, som dessutom bara är kärnan, som är UNIX-like.

Man avgör inte vad som är UNIX eller inte genom att testa om ett GTX 1080 från Nvidia fungerar. Det är sådana här påståenden som får mig att fundera på vad du kan och inte.

"Det här är inte UNIX för alla UNIX stöder GTX 1080 och kinesiska usb-stickor" liksom va?

Du skriver så vansinnigt långa texter att man måste försöka summera.

Drivrutiner är KEXT, eller kernel extensions. Det säger sig själv att om två kärnor inte är identiska så måste KEXT vara olika. UNIX-standarden säger ingenting om att kärnanrop måste vara identiska.

Darwin ÄR ETT OPERATIVSYSTEM!! och inte bara en kärna. Det som saknas visavi MacOS är Cocoa API och Quartz compositor. Igen, du vet ju inte vad du pratar om.

Att du får källkoden till MacOS kärna i den senaste utgåvan av MacOS är som att få NT 3 för Windows 10? Vad pratar du om? Jag vill ha källkoden till NT i Windows 10, precis som du fått källkoden till XNU i senaste MacOS. HUR är det inte relevant att ha källkoden till kärnan i senaste MacOS, samt drivrutiner för USB som du kan inspektera? Läs koden, vad är det som inte följer "standard"?

Du talar om Linux som om det vore ett operativsystem trots att det är en kärna, men tycker att för MacOS måste man tala om userland?

Eller är Solaris 11 inte UNIX eftersom det inte har stöd för GTX 1080 eller kinesiska laddare?

Okej, om vi försöker reda ut vad jag antar du säger, du hävdar att kärnan är UNIX baserad, och Linux är Unix-like (Unix på vanlig PC kan vi kalla det). Det är jag med på.

Min poäng med Win 10 vs NT3 är att MacOS och Unix skiljer sig så pass mycket till ytan, och förbättringar, att det kunde lika gärna vara olika. Men kanske Vista och Win 10 är bättre jämförelse tycker du? Anledningen varför jag inte ville säga det är för Vista och Win 10 delar så pass mycket, att många drivare faktiskt är kompatibla, speciellt äldre 32-bit då det är Vistas tid. Win 7 64-bit och Win 10 dock, har många gånger exakt samma drivare, trots att de är en omarbetat kärna i Windows 10 och OSen är väldigt olika på enormt många sätt.

Så nej... MacOS är inte Unix, det är en omarbetat UNIX grund. Men den är så omarbetad att drivare och stöd inte direkt passar som det gör med moderna Windows versioner sedan rätt många generationer tillbaka.

Så om de nu är så lika, varför fungerar inte vanliga UNIX drivare? Det är trots allt samma kärna, enligt dina egna ord ovan.

Skrivet av Renrakad:

Vi måste börja med grunderna. MacOS är UNIX och är dessutom det mest spridda UNIX.

Om det är Unix, fungerar deras drivare på den kärnan, då det är kärnan alla drivare pratar med.
Jag kan dock acceptera MacOS är ett modifierat UNIX. Då stämmer din analogi. Men den är då modifierar så mycket att det också är "UNIX-like".

Skrivet av Renrakad:

Deras PCIe SSD har en unik kontakt? Det är flashminne som kommunicerar över PCIe-gränssnittet, att ha en egen kontaktkonstruktion i sin produkt är inte relevant. Eller är det dumt att m.2 är en fysisk anslutning med stöd för både SATA och NVME? Kan du skilja på fysisk anslutning och standardiserade protokoll?

Nu var det dock kontakten jag syftade på. Om de använder ett standardiserat gränssnitt, och det finns ett gjort för laptops, med enorm flexibilitet (12-30mm breda, 30-110mm långa), samma prestanda, väljer ändå Apple att göra något eget. Varför?

Skrivet av Renrakad:

Här är hur du installerar en tredjeparts drivrutin i MacOS, i det här fallet för Apache DRILL:

"Install the Drill ODBC Driver
To install the driver, complete the following steps:

Double-click MapR Drill 1.3.dmg to mount the disk image.
Double-click MapRDrillODBC.pkg to run the Installer.
Follow the instructions in the Installer to complete the installation process.
When the installation completes, click Close."

Svårt va?

Kanon.
Det förutsätter som sagt att 3:e part har gjort en sådan lösning, men det gör det ju på andra OS också.

Skrivet av Renrakad:

Men nej, du kan inte ta en Solaris-drivrutin och köra den i MacOS eller tvärtom.

Och därför anser jag inte MacOS är UNIX mer än Win10 är NT3 eller XP eller något OS där du inte har denna kompatibilitet. Det är snarlikt, eller modifierat, eller moderniserat, beroende på hur du vill se det.

Skrivet av Renrakad:

Tala inte i liknelser, tala om exakt vad du menar. Jag är helt ointresserad av standardiserade nitade båtskrov, berätta exakt vad det är som inte är "standardiserat" i exakt det här fallet.

Ladd- regleringssystemet/kabel, SSD kontakterna (fysiska) och Wifi-optimeringarna tex. De har egna komplexa lösningar på dessa, som är lite... egen gjorda. De fungerar kanon med egna enheter, men är inte standardiserade för 5 öre.

Och förstå mig rätt, vissa är inte dåliga, men de kan ställa till det med 3:e part utrustning.

Skrivet av Renrakad:

PCIe är ett hårdvarugränssnitt, hårdvara kommunicerar via det gränssnittet. Du trycker inte in någonting i en processorarkitektur. Allt som kan anslutas via PCIe känns inte igen av värdens OS.

Att någonting ansluts via PCIe säger INGENTING om vad som ansluts. Det är därför det behövs en drivrutin för att prata med en främmande processor, som för en proprietär, icke-standardiserad GPU i Nvidias fall.

Njae, Processorns design avgör rätt mycket hur och vad du kan få för gränssnitt. PCI-E är ett som går direkt till CPUn kärna, då det spelar väldigt mycket roll, något Ryzen visat med sin lösning som inte har lika bra optimerad lösning (än iaf).

Det finns nämligen X86 som saknar PCI-E, och dessa kan du inte ansluta detta vid. Och en del har Version 1.1, 2.0, 3.0 och snart 4.0. Detta avgör också vad du kan ansluta, för de är inte alltid 100% kompatibla (något jag lärde mig med en del Intel äldre kort). Z77 moderkort är ett utmärkt ex på att Processorn verkligen spelar roll, då sätter du in en 2600k, har du PCI-E 2.0 stöd, sätter du in en 3770k har du PCI-3.0 stöd.

Men okej, din poäng är att hårdvara kommunicerar via detta gränssnitt. Och det stämmer, men språket... kan variera. Detta är ju vad drivrutinerna tolkar och översätter, och det är här stöd för något faller eller inte.

Ta ett moderkort, med Haswell CPU tex.
Du har PCI-E 3.0 portar direkt till processorn, inga problem.
Du har en NVMe SSD... och sätter allt i ett Z87 moderkort med Windows Vista. Och du kan inte använda denna SSD korrekt av flera anledningar. Du saknar stöd i BIOS för att känna igen den, och du saknar drivare för att identifiera den i OSet. Men CPUn har ju korrekta PCI-E porten.

Byter du OS, till Win 10 eller Win 8, kan du plötsligt använda denna enhet i Windows, men du kan inte använda den utanför. Du har drivaren, men BIOS vet fortfarande inte vad det är.

Ta samma CPU och sätt den i ett av de senaste Z97 moderkort, som har NVMe stöd, och plötsligt fungerar allt. Men bara i BIOS. Du måste fortfarande ha stöd i OSet, annars kommer du inte kunna använda den.

Ta samma CPU och sätt den i en Mac Pro, och du sitter i samma sits. Moderkortet måste känna igen det, vilket jag vågar tro Apple gjorde rätt tidigt, så där är nog inga problem, men lägger du in boot camp och Win Vista, lär du ändå inte få verken NVME eller TRIM kommandon att fungera. Du kräver mao ett OS som stöder det.

Och det är min poäng.
Du kan ha brister i hårdvara som du aldrig kan gå runt i OS mjukvara, då "hårdvaran" i sig också måste stöda detta, och du kan ha fullt stöd i hårdvaran, men sakna det i mjukvaran.

Och Mac.. har inte i närheten så mycket stöd i sitt OS för valfri hårdvara som Windows har idag, inte pga de inte kan. Utan pga de inte har det, än.

Ang 1080, "i stand corrected", fick en länk ovan och bad en vän testa för skojs skull. Får se när han återkommer.

Skrivet av Renrakad:

"men du hävdar ju ovan att MacOS är Linux/Unix, så ta hem drivarna då: https://www.nvidia.com/object/unix.html"

Jag har aldrig hävdat att MacOS är Linux. VAD PRATAR DU OM?!?!?!? MacOS är UNIX däremot.

Du har inte noterat att länken ÄR för UNIX miljön? Själva länken heter just... UNIX. Solaris finns med också. Alla UNIX-Like, finns faktiskt. MacOS fanns dock på separat länk, inte med UNIX. Så inte ens Nvidia anser de vara samma.

Skrivet av Renrakad:

Det finns inga "standard drivare", det finns inga "standard UNIX drivare" det finns inga "standard Windows drivare", "standard Linux drivare". Vet du vad en drivrutin är ens en gång? Exakt vad är din erfarenhet av det du pratar om? Är du ingenjör?

Jo, det finns standardiserade drivare. För att nämna några:
HID
SATA-AHCI
PCI-E-NVMe
IDE
USB xHCI / EHCI
VGA-bas drivare
Genric Disk
TWAIN-skanner
ACPI kontrollers
Finns en hel del fler, men du förstår poängen.

Oavsett tillverkare, oavsett moderkort, oavsett OS, kan dessa samarbeta. OSet gör en drivare mot denna standard, tillverkaren gör en produkt som följer denna standard.

Detta är varför du kan plugga in saker som vilken USB disk eller SATA disk, grafikkort eller tangentbord/mus i vilken maskin som helst, och de bara "fungerar". De förlitar sig på dessa standard drivare för att dra igång iaf delvis funktionen av enheten. Ofta behövs faktiskt inte mer.

Och detta är varför du kan trycka in samma USB disk/mus i en TV, Smartphone, PC med MacOS/Windows/Linux osv. För de bygger på dessa standarder. Så du får ett begrepp hur otroligt standardiserat saker är idag kolla in detta:

Han kör ett tangentbord från 1900-talet, med PS/2 omvandlare till USB, i en hub, med en floppy till USB, till en USB OTG adapter, till en android telefon, och emulerar DOS spel...
Allt... via standard drivare, i Linux/Android.

Skrivet av Renrakad:

"Där är faktiskt rätt många standardiserade USB och PCI-E produkter på marknaden som fungerar på både Linux och Windows, men inte på Apple. Eller rättare sagt, de fungerar med hårdvaran (för det mesta iaf), men inte mjukvaran. "

Igen, det är ett GRÄNSSNITT. Den hårdvara som ansluts kräver en drivrutin. Det är tillverkaren av produktens ansvar att sörja för en drivrutin. AMD gör exempelvis inte Nvidias drivrutiner.

Och Nvidia hade lagt en drivare, dock inte i UNIX länkar.
Men både Apple och Microsoft gör drivare för sina OS, som stöder en hel del enheter. Detta är varför du sällan behöver ta ner dessa från en 3:e part tillverkare idag.

Men som sagt, detta är löst i ovan diskussion.

Skrivet av Renrakad:

En mjukvaras "låsning" avgöras inte av vilken hårdvara som stöds. Det är så självklart att ett OS bara kan köras på hårdvara som stöds, det är liksom själva definitionen av ett OS. Ett operativsystem är inte öppet eller stängt beroende på vilken hårdvara som körs. Det är en abstraktion av hårdvara.

Om jag skriver ett program till Windows så fungerar det per definition inte till alla andra av världens operativsystem. Det betyder inte att alla andra operativsystem som finns är "låsta". Hur klurigt är det att förstå detta?

Vad i hela friden är "standardiserade UNIX PC världens språk"?

Du skriver inte ett program till Windows, du skriver källkod. Denna kod kompileras sedan till att stöda ett visst OS. Du kan göra det väldigt generiskt, genom att tex köra .net/java/XML/HTML5/SQL eller andra mer universala språk och då köra detta på vilken plattform som helst, som kan köra detta språk. Du kan ser det som en drivare för din kod, om du vill.

Men om OS tillverkaren medvetet säger "nej, detta språk får inte köras på vårt OS", då skulle då få ett fall av där tillverkaren av en hårdvara medvetet säger nej, och låser dig. Lite så här jobbar iOS, dock inte MacOS... om det nu inte är så att Apple har blockat Java.

Nu förstår jag varför i denna sits. Det var gigantiska säkerhetshål, men... vad om du hade en Mac som inte var uppkopplad, och behövde köra en specifik mjukvara, typ samma som företag som behåller XP än idag på något sätt, och du accepterade risken? Och vad hindrar dem från att göra detta på fler sätt, som tex med just Vulkan, API språket som just denna artikeln handlar om (eller har du glömt detta?)

Vulkan är ett standardiserat API, som fungerar över olika OS, olika plattformar, olika GPUer, olika system, olika CPUer. Så... jo, kod kan göras för att köras på alla OS, och det kan också blockas av en som inte vill ha det. Och just detta är vad som var början till hela detta... Apple stöder inte detta APIt... men inte bara det. Man medvetet verkar blockera det från att ens göras av 3:e part åt dem.

Skrivet av Renrakad:

Det som avses är att kvalitén på produkten inte är avhängig dess marknadsandel. Precis som det finns fler fattiga än rika, betyder det att det är bättre att vara fattig eftersom man då är i majoritet?

Jag jämförde aldrig "IQ och rikt företag", du måste läsa vad som står. Jag skriver att utbredning inte är ett mått på vad som är bra eller dåligt eller någonting. Ett rikt företag och IQ har ingenting gemensamt, men det har jag aldrig hävdat, utan du kan inte läsa.

MacOS är näst mest utbredda desktop-OS, konstruerat av världens rikaste företag. Det är klart att det finns utvecklare som är intresserade av att göra mjukvara till detta OS.

Jag tvivlar faktiskt på din hävdade IQ.

Det betyder att fattiga kommer att i en jämlik värld, rösta, kriga och kämpa för att de rika inte ska få allt de vill, genom att köra över de fattiga. Problemet är när man dock låter de rika göra vf de vill... för de har noll respekt för de myror (fattiga) de trampar på, och Apples hantering av sina designmissar genom året visar att så är fallet.

Så om du nu inte äger aktier i Apple, och sitter som mångmiljonär hemma, är du en av de fattiga. Och du vinner inget, med att bli överkörd...

Och lugn med påhoppen, okej?

Skrivet av Renrakad:

Apple följer alla hårdvarustandarder (ISO) till punkt och pricka.

Är du ingenjör för dem?

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:

Alltså, MacOS är UNIX. Återigen, det är inte Nvidia som avgör vad som är UNIX. Hur de kategoriserar sin hemsida har INGET att göra med vad som är UNIX.

UNIX är en STANDARD (ett ord du älskar) som du kan förkovra dig i här:

http://www.unix.org/what_is_unix/single_unix_specification.html

https://www.opengroup.org/openbrand/register/

Notera att det inte återfinns i den att "det ska finnas drivrutiner från företaget Nvidia under ett visst namn, i en viss kategori på Nvidias hemsida".

Varför tror du att FreeBSD kräver andra nvidiadrivrutiner än Solaris? Båda är UNIX. Och Linux är listat under Nvidias kategori "UNIX Driver Archives", och det är inte UNIX. Så varför tror du att Nvidias drivrutinsutbud avgör vad som är UNIX?

Så jo, MacOS är UNIX.

Det finns inga "vanliga UNIX drivare". Varje OS har sin egen drivrutinsmodell vad avser implementation. UNIX är en standard, inte ett specifikt operativsystem.

Det finns inte "UNIX-kärnan".

Här kan du läsa hur du skriver en drivrutin för Illumos, en fork av OpenSolaris, som är UNIX. Notera att den är operativsystemsspecifik.

"Designing Device Drivers for the illumos Platform"

https://illumos.org/books/wdd/partintro-1.html#partintro-1

Eller din favorit att Apple inte följer USB-standard, trots att jag länkat dig den öppna drivrutinen där du kan inspektera det hela.

"The USBA 2.0 framework is not a device driver itself. This chapter describes the client drivers shown in illumos USB Architecture and Driver and Controller Interfaces. The client drivers interact with various kinds of USB devices such as mass storage devices, printers, and human interface devices. The hub driver is a client driver that is also a nexus driver. The hub driver enumerates devices on its ports and creates devinfo nodes for those devices and then attaches the client drivers. This chapter does not describe how to write a hub driver.

USB drivers have the same structure as any other illumos driver. USB drivers can be block drivers, character drivers, or STREAMS drivers. USB drivers follow the calling conventions and use the data structures and routines described in the illumos section 9 man pages.

"

Förstår du nu att det inte finns en "standard unix drivare"?

Att Apple väljer att göra ett eget kontaktdon har antagligen med att göra att det är deras produkt, som de designar efter eget tycke och kommit fram till att det är den bästa lösningen. Du måste inte bygga en produkt med off the shelf-delar som Dreamcast, utan du kan göra en produkt av eget snitt som en Playstation 2.

Om det inte finns någon drivrutinsinstaller så installerar du en drivrutin i MacOS såhär:

sudo chmod -R 755 kextfile.kext
sudo chown -R root:wheel kextfile.kext

Så mycket jobb var det. När var det du tyckte att det över huvud taget inte gick att addera en drivrutin i MacOS? Vad var det som var så mycket jobb? Eller har du bara ingen aning om vad du pratar om?

Vad som är UNIX och inte bygger inte på vad Nvidia döper sin hemsida till!!!!!!!!!!

De har MacOS på egen länk därför att de tycker att de vill ha det så, kanske för att det är populärare och därför får sin egen sektion. Nvidia anser att MacOS är UNIX, för att Nvidia vet vad de pratar om.

MacOS

Open source UNIX foundation
• POSIX-compliant, Open Brand UNIX 03
Registered Product
• Open source kernel based on FreeBSD
and Mach 3.0
• 64-bit OS using LP64 data model
• Support for multiple CPU and GPU cores
via Grand Central Dispatch and OpenCL
• Hand-tuned, standards-compliant scalar
and vector math libraries

Standards-based networking
• Complete IP-based architecture supporting
IPv4, IPv6, and L2TP/IPSec VPN
• Rich zero-configuration discovery and
naming via Bonjour and Dynamic DNS
• Interoperable file serving via NFS, AFP,
SMB/CIFS, and FTP
• Powerful Apache web services
• Open Directory services built on LDAP
and Kerberos for single sign-on

Comprehensive UNIX user environment
• Standards-based graphics built on PDF
(Quartz), OpenGL, and H.264 (QuickTime)
• Full-screen terminal with xterm-256color
support
• Familiar UNIX/Linux utilities (such as
emacs, vim, and bash)
• Free Xcode developer tools based on
Clang/LLVM

Där har du det.

https://images.apple.com/media/us/osx/2012/docs/OSX_for_UNIX_Users_TB_July2011.pdf

Det finns STANDARDER som IMPLEMENTERAS I DRIVRUTINER. Det finns inga "standard UNIX drivare". Som du ser i Illumos-texten. Det finns ingen drivrutin som har samma implementationsmodell i alla OS.

Jag har redan sett LGR ansluta det där, genom att det finns Android-drivrutiner. Inte för att det finns en likadan drivrutin till alla operativsystem som finns.

Jag skrev "skriver ett program för Windows", och det är precis vad som avses. C++ med Win32 API. Programmet är vad som beskrivs i källkoden. Hårdvaran är vad som beskrivs i drivrutinen, varför jag bett dig gå igenom den för förbannade USB-drivrutinen i MacOS. Det är inte cross platform. Utbilda dig själv innan du berättar vad jag gör.

Och nej, jag har inget abstraktionslager, ingen javatolk, ingen interpreter, utan just ett program skrivet via Win32 API kompilerat för Windows.

"Windows Vista introduced WDDM 1.0 as a new display driver architecture designed to be better performing, more reliable, and support new technologies including HDCP. Hybrid Sleep, which combines hibernation and sleep mode functionality for enhanced stability in the event of power failure, also requires WDDM."

Ser du? Olika DRIVRUTINSMODELLER i det här fallet "Windows Display Driver Model"

"Windows Display Driver Model (WDDM) is the graphic driver architecture for video card drivers running Microsoft Windows versions beginning with Windows Vista.

It is a replacement for the previous Windows 2000 and Windows XP display driver model XDDM/XPDMand is aimed at enabling better performance graphics and new graphics functionality and stability. Display drivers in Windows Vista and Windows 7 can choose to either adhere to WDDM or to XDDM. With the removal of XDDM from Windows 8, however, WDDM became the only option.

WDDM provides the functionality required to render the desktop and applications using Desktop Window Manager, a compositing window manager running on top of Direct3D. It also supports new DXGI interfaces required for basic device management and creation. The WDDM specification requires at least Direct3D 9-capable video card and the display driver must implement the device driver interfaces for the Direct3D 9Ex runtime in order to run legacy Direct3D applications; it may optionally implement runtime interfaces for Direct3D 10/10.1 and higher."

Förstår du nu varför det inte finns någon "standard unix drivare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ladd- regleringssystemet/kabel, SSD kontakterna (fysiska) och Wifi-optimeringarna tex. De har egna komplexa lösningar på dessa, som är lite... egen gjorda.

Har inte de flesta tillverkare egna lösningar för detta?

Skrivet av Paddanx:

De fungerar kanon med egna enheter, men är inte standardiserade för 5 öre.
Och förstå mig rätt, vissa är inte dåliga, men de kan ställa till det med 3:e part utrustning.

Vad menas med ”wifi-optimeringarna”? Den länken du hänvisar till handlar bara om hur wifi-inställningen hanteras i iOS, har väl inget med ”standardiseringar” att göra? Håller absolut inte med dig att Apples grejer funkar särskilt dåligt med tredjepartsutrustning. Ditt exempel med att de generellt skulle ha problem med vissa routrar låter: https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Alltså, jag håller med om att Apples har ett begränsat hårdvaruutbud (om man inte orkar köra Hackintosh: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/) som man måste förhålla sig till om man vill köra MacOS enkelt. Men att Apples grejor fungerar särskilt dåligt med tredjepartslösningar (som wifi-routrar) eller i blandade miljöer håller jag inte med om.

Som Renrakad listar följer Apple onekligen en hel del standarder. Sen tycker jag absolut att de gör en del trista grejer som kan vara begränsande som att inte ha stöd för Vulkan i sitt OS (inte för att jag tror de motarbetar det som du påstår).

Så visst finns det vissa kompromisser med att köra Apples grejer, men man kanske tycker att fördelarna överväger och har kanske inte ett behov av att kunna välja på 28 FTP-klienter istället för 14? Allt beror på vad man ska göra och vad man trivs med.

Apple och MacOS må vara mer begränsat än Windows och Linux på en del punkter, men det betyder inte att det är särskilt begränsat i de flesta fall.

Edit:
Just det, din kompis kommer inte få någon ”boot screen” med ett GTX 1080 i en Mac. Det har att göra med Apples EFI kontra BIOS/UEFI. Så visst håller de på med en del egna turer ibland. Men vi vet inte vad Apples tanke eller avsikt med de val de gör är. Finns kanske ibland goda anledningar som man inte ser om man tittar på ytan?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har inte de flesta tillverkare egna lösningar för detta?

Ingen annan har en laddare som aktivt pratar med laddaren. Dell är den som har nog en av de mest avancerade laddaren, som får en enkel signal vilken effekt nivå (typ 65 vs 95W det är). HP löser det genom en resistor brygga i laddaren.

Apples laddare vägrar göra något, om den inte får full kommunikation med datorn. En väldigt onödig, och väldigt avancerad lösning, som ofta är den som går sönder i datorn för bla butiker som försöker laga dem.
Och inga reservdelar finns att köpa. Men USB-C systemet kanske är annorlunda, som sagt, jag vet jag är lite efter, då mitt intresse för deras hårdvara är inte hög idag.

SSDer kör alla samma M.2.

Laddkontakten kör alla USB-C numera på mobiler och det är börjar också bli vanligare på laptops.
Apple kör väl sin USB-C laddare enligt USB PD spec? I så fall har de äntligen kommit med på banan.

Skrivet av star-affinity:

Vad menas med ”wifi-optimeringarna”? Den länken du hänvisar till handlar bara om hur wifi-inställningen hanteras i iOS, har väl inget med ”standardiseringar” att göra? Håller absolut inte med dig att Apples grejer funkar särskilt dåligt med tredjepartsutrustning. Ditt exempel med att de generellt skulle ha problem med vissa routrar låter: https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

De halva sovlägena och andra tekniker är inte standard. Och notera att en del av dessa tekniker kräver en Apple wifi/router för att fungera helt. Men notera (som jag sagt tidigare) min största erfarenhet med detta var från äldre N->AC tiden. AC Wifi är väl inne i rev 3 nu, och jag tror typ alla buggar borde vara utbankade vid detta laget.

Ändå kom där in på #support på discord en som fråga om just varför en mac hade enorma problem med Wifi, där de andra fungerade. Så uppenbarligen sker det än, om mått sällan. Och jämför man med andra tillverkares problem, okej, det är nog minimalt. Men att det sker... är det som förbryllar mig än.

Kan ju dock vara att det var en gammal enhet... inte säker. Eller att de satt i ett "dåligt" USB minne...

Skrivet av star-affinity:

Alltså, jag håller med om att Apples har ett begränsat hårdvaruutbud (om man inte orkar köra Hackintosh: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/august/2018/) som man måste förhålla sig till om man vill köra MacOS enkelt. Men att Apples grejor fungerar särskilt dåligt med tredjepartslösningar (som wifi-routrar) eller i blandade miljöer håller jag inte med om.

Som Renrakad listar följer Apple onekligen en hel del standarder. Sen tycker jag absolut att de gör en del trista grejer som kan vara begränsande som att inte ha stöd för Vulkan i sitt OS (inte för att jag tror de motarbetar det som du påstår).

Så visst finns det vissa kompromisser med att köra Apples grejer, men man kanske tycker att fördelarna överväger och har kanske inte ett behov av att kunna välja på 28 FTP-klienter istället för 14? Allt beror på vad man ska göra och vad man trivs med.

Förstå mig rätt.
Jag väljer, att inte köra dem, pga jag inte anser fördelarna värda det.
Men jag förstår att det finns folk som anser det. Så är det ju med allt.

Och jag har sett hans kartor och bilder, och enda jag ser är FreeBSD fork.
Och han har lyckats bevisa att inget i UNIX, som också har sina standardiserade APIer i UNIX standarderna, tydligen är kompatibla. Har tröttnat på hans påhopp dock. Men vi kan gärna diskutera vidare dock.

Skrivet av star-affinity:

Apple och MacOS må vara mer begränsat än Windows och Linux på en del punkter, men det betyder inte att det är särskilt begränsat i de flesta fall.

För de behov majoriteten har, måste de vara det dock, då MacOS inte är majoriteten av OS som används. Som du säger ovan, det finns de som anser fördelarna överväger, men inte alla, inte ens 50%.

Skrivet av star-affinity:

Edit:
Just det, din kompis kommer inte få någon ”boot screen” med ett GTX 1080 i en Mac. Det har att göra med Apples EFI kontra BIOS/UEFI. Så visst håller de på med en del egna turer ibland. Men vi vet inte vad Apples tanke eller avsikt med de val de gör är. Finns kanske ibland goda anledningar som man inte ser om man tittar på ytan?

Han nämnde något med att han stängde av inbyggda helt, så försvann detta dock. Problemet med honom, är att han är ivrig... så jag vet han kommer lägga X antal timmar på det, och när han är nöjd... glömmer han bort det. Men att det ens fungerar är ju vad jag ville se, och det verkar det göra, även om lite buggigt.

Ang UEFI så är detta på PC delen också. Finns en hel del dell/HP osv som inte kan köra 10-serien pga troligen liknande fel, så de ska ha samma kritik här. På PC brukar det fungera att stänga av secure boot dock. (om du själv stöter på det problemet).

Permalänk
Medlem

Jättebra av Valve att släppa Proton tycker jag, lite trist att en sådan stor nyhet i Linux gaming värld ska börja handla om MacOS till så stor del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och jag har sett hans kartor och bilder, och enda jag ser är FreeBSD fork.
Och han har lyckats bevisa att inget i UNIX, som också har sina standardiserade APIer i UNIX standarderna, tydligen är kompatibla. Har tröttnat på hans påhopp dock.

Påhopp? Bara för att du inte kan saker behöver du inte börja anklaga.

Alla har fel ibland och nu hade du fel, sånt är livet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

UPPMANING FRÅN MODERATOR
Vänligen håll er till artikeln och ämnet. Det har uppstått ett stort sidospår som kan få platsa i egen lämplig tråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin