Nvidia: "Grafikkort från partnertillverkare till riktpris inte att vänta vid lansering"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Grafikkort från partnertillverkare till riktpris inte att vänta vid lansering"

Stor efterfrågan väntas driva upp priserna vid lanseringen av Geforce RTX 2000-serien, och enligt Nvidia kommer modeller från partnertillverkare ligga över riktpriset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir spännande att se hur priserna kommer utveckla sig de kommande sex månaderna och vad vi kommer att få se för lösningar från tredjepart. Med tanke på priserna just nu så tror jag att det finns rum för några otroligt bra kyllösningar på korten framöver!

Permalänk
Medlem

Det har man ju redan sett vad gäller förhandsbokningspriser.
Ingen är väl förvånad att partnertillverkarnas kort kostar lika mycket eller mer än Nvidias Founder's edition? Detta började ju redan med Pascal då samtliga kort kostade från MSRP för FE-korten.
Den lägre rekommenderade prislappen för partnerkort är bara ren smörja från Nvidia!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Blir väldigt intressant att se prestandatester utan RT och vad som händer med priserna på 10XX serien när det väl finns 20XX kort i lager. Iaf för mig som kör 1080p än.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur efterfrågan kan vara stor till dessa priser. Känner ingen i min bekantskapskrets som kommer köpa något av de nya korten.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Att ha prioriteterna/ekonomin och förtroendet för nvidia för att köpa RTX 2080 Ti för 15k innan det ens recenserats ger signalerna till nvidia att prissättningen inte är ett hinder. Detta leder i sin tur till att priserna inte pressas lika hårt. Från det perspektivet gynnas de som har mest (som vanligt). Jag har råd men gör det inte av principskäl.
Om det finns brister i denna logik vill jag gärna att någon citerar

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när 6000:- för ett grafikkort kändes saftigt...

Permalänk
Medlem

Se vad som händer när folk får för sig att förboka kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv

Efterfrågan på de nya korten är väl ganska hög antar jag, alltid folk som vill ha det senaste.
Men att folk betalar 6000kr och uppåt för 2.5 år gamla grafikkort (nya men med gammal arkitektur) är helt sanslöst och kan inte skyllas på hög efterfrågan när distributörer har fulla lager.
Väldigt fult spel. Men det är ju Nvidia:
NVIDIA the way it's meant to be played

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att ha prioriteterna/ekonomin och förtroendet för nvidia för att köpa RTX 2080 Ti för 15k innan det ens recenserats ger signalerna till nvidia att prissättningen inte är ett hinder. Detta leder i sin tur till att priserna inte pressas lika hårt. Från det perspektivet gynnas de som har mest (som vanligt). Jag har råd men gör det inte av principskäl.
Om det finns brister i denna logik vill jag gärna att någon citerar

Man måste nog kämpa ganska hårt för att kunna hitta brister i logiken "Att betala dyrt för grisen i säcken låter säljaren fortsätta sälja grisen i säcken dyrt".

Råd har jag också att köpa detta, och nog är det dessutom dags då jag sitter på en 1440p och en gammal 980. Däremot tänker jag inte under några omständigheter låta Nvidia tro att de kan ha en fördubbling/trippel ökning av deras toppkort på bara 4 år (Jag köpte GTX980 vid launch för 5 500kr. RTX2080 kostar 10k, 2080Ti 15k. 980 hade ingen "Ti" vid launch och var därmed toppkortet) och sedan PÅ DET inte ens berätta för mig vad det är jag köper.

Jag hoppas nästan att RTX2080 inte presterar mer än 10% bättre än en 1080, bara för att det ska bli ett jävla liv kring dessa förbokningar, så att folk lär sig att inte göra såna dumheter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Att ha prioriteterna/ekonomin och förtroendet för nvidia för att köpa RTX 2080 Ti för 15k innan det ens recenserats ger signalerna till nvidia att prissättningen inte är ett hinder. Detta leder i sin tur till att priserna inte pressas lika hårt. Från det perspektivet gynnas de som har mest (som vanligt). Jag har råd men gör det inte av principskäl.
Om det finns brister i denna logik vill jag gärna att någon citerar

Förstår inte vad som är principen? Att inte köpa innan recension?

Handlar det om att "gynnas de som har mest" dvs emot fri marknad, så kan du ju fundera på vilken sorts grafikkort som skulle producerats i Sovjet 2018.
Eller om massan inte gynnas av att early adopters tar första prissmällen och får köpa korten billigare ett halvår senare.

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Kommer ihåg när 6000:- för ett grafikkort kändes saftigt...

Sett i polygon per krona får du jävligt mycket mer idag för 6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Förstår inte hur efterfrågan kan vara stor till dessa priser. Känner ingen i min bekantskapskrets som kommer köpa något av de nya korten.

Jag känner flera. Men vi alla har en ekonomi som tillåter det samt ett intresse som motiverar det.

Och återigen, det är en _förbokning_ vilket innebär att om testerna visar kortet är sämre, eller om vi ångrar oss så kan vi göra det. Nvidia kommer inte och skjuter dig i huvudet för att du avbokar eller återlämnar kortet... Många bokar det också för att se till att de får ett kort när de börjar säljas om det visar sig de vill ha kortet.

Visst, det är dyrt, men grafikkorten har alltid ökat i pris och samtidigt blivit mer och mer avancerade. Minns när jag köpte mitt Geforce 2 GTS för en runt 3000kr och det kändes som enorma pengar, idag får du ju knappt ett budgetkort för det. Allt har blivit dyrare med tiden och allt blir inte billigare. Tekniken blir billigare jämfört med tidigare men också mer avancerat och med fler funktioner. Sedan hjälper det inte att vi har en svag krona och stark dollar heller...

Så innan alla här på forumet pinkar i trosorna för att folk förbeställer så är det just det, en förbeställning. Och vissa kan motivera kostnaden för ett high end grafikkort för sitt intresse precis som andra kan motivera andra dyra kostnader för andra intressen. Eller så har man råd helt enkelt och tycker inte att världen går under för att ett helt nytt grafikkort med ny teknik kostar mer än föregående generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man måste nog kämpa ganska hårt för att kunna hitta brister i logiken "Att betala dyrt för grisen i säcken låter säljaren fortsätta sälja grisen i säcken dyrt".

Råd har jag också att köpa detta, och nog är det dessutom dags då jag sitter på en 1440p och en gammal 980. Däremot tänker jag inte under några omständigheter låta Nvidia tro att de kan ha en fördubbling/trippel ökning av deras toppkort på bara 4 år (Jag köpte GTX980 vid launch för 5 500kr. RTX2080 kostar 10k, 2080Ti 15k. 980 hade ingen "Ti" vid launch och var därmed toppkortet) och sedan PÅ DET inte ens berätta för mig vad det är jag köper.

Jag hoppas nästan att RTX2080 inte presterar mer än 10% bättre än en 1080, bara för att det ska bli ett jävla liv kring dessa förbokningar, så att folk lär sig att inte göra såna dumheter.

Bra skrivet och jag håller helt med dig!

Hoppas Nvidia skjuter sig själva i foten med dessa hutlösa priser. Jag är sugen på nytt kort, men aldrig att jag tänker lägga 15K på ett grafikkort som inte verkar prestera så mycket bättre än 1080Ti som jag hade innan.
Jag väntar poå 7nm då denna generation känns som en money-grab från deras sida.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Menar de att priserna går ner för att de hanterera det med att köra på "volym"? De hade ju 300k får många gpus eller nått sånt i den där rapporten? Priserna går ju bara upp ändå... skitsnack från nVidia som vanligt.

Ge mig din skinjacka din skojjare så köper jag ett 2080Ti, på fet rea!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Efterfrågan på de nya korten är väl ganska hög antar jag, alltid folk som vill ha det senaste.
Men att folk betalar 6000kr och uppåt för 2.5 år gamla grafikkort (nya men med gammal arkitektur) är helt sanslöst och kan inte skyllas på hög efterfrågan när distributörer har fulla lager.
Väldigt fult spel. Men det är ju Nvidia:
NVIDIA the way it's meant to be played

Det går ju att göra så när kunderna är som de är... diplomatiskt uttryckt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Bra skrivet och jag håller helt med dig!

Hoppas Nvidia skjuter sig själva i foten med dessa hutlösa priser. Jag är sugen på nytt kort, men aldrig att jag tänker lägga 15K på ett grafikkort som inte verkar prestera så mycket bättre än 1080Ti som jag hade innan.
Jag väntar poå 7nm då denna generation känns som en money-grab från deras sida.

Ja, inte kan jag tänka mig någon annan anledning att se till att allmänheten inte får veta vad de presterar. Man tänker ju sig att om fallet är så att dessa kort är rena monster som presterar hutlöst mycket bättre än 1080Ti och faktiskt är värda de extra pengarna, då hade de tillåtit varenda journalist att släppa prestandatester och hypea allmänheten så mycket som möjligt.

Nej, det finns bara en anledning varför man totalt tystar ner alla typer av tester och information kring en produkt förrän efter att den släppts på marknaden samtidigt som man tar förbokningar.

Får väl se efter ett begagnat 1080Ti istället, fastän jag egentligen vill köpa det nyaste och vackraste, då jag vägrar köpa ett 2080Ti för det priset och AMD inte kan erbjuda något high-end.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

En lite off-topic fråga, men har det kommit fram information om RTX 2080/2080 Ti med referenskort & kylare även kommer att säljas av partnertillverkare så som det varit med tidigare Founders Edition kort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av superapan:

Förstår inte hur efterfrågan kan vara stor till dessa priser. Känner ingen i min bekantskapskrets som kommer köpa något av de nya korten.

Och i min bekantskapskrets är det rätt många som köper 2st 2080ti. Igen man måste kunna acceptera att människor tänker olika och världen är större än "mina vänner..."

Skrivet av Streamdog:

Bra skrivet och jag håller helt med dig!

Hoppas Nvidia skjuter sig själva i foten med dessa hutlösa priser. Jag är sugen på nytt kort, men aldrig att jag tänker lägga 15K på ett grafikkort som inte verkar prestera så mycket bättre än 1080Ti som jag hade innan.
Jag väntar poå 7nm då denna generation känns som en money-grab från deras sida.

Det är ingen som tvingar dig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man måste nog kämpa ganska hårt för att kunna hitta brister i logiken "Att betala dyrt för grisen i säcken låter säljaren fortsätta sälja grisen i säcken dyrt".

Råd har jag också att köpa detta, och nog är det dessutom dags då jag sitter på en 1440p och en gammal 980. Däremot tänker jag inte under några omständigheter låta Nvidia tro att de kan ha en fördubbling/trippel ökning av deras toppkort på bara 4 år (Jag köpte GTX980 vid launch för 5 500kr. RTX2080 kostar 10k, 2080Ti 15k. 980 hade ingen "Ti" vid launch och var därmed toppkortet) och sedan PÅ DET inte ens berätta för mig vad det är jag köper.

Jag hoppas nästan att RTX2080 inte presterar mer än 10% bättre än en 1080, bara för att det ska bli ett jävla liv kring dessa förbokningar, så att folk lär sig att inte göra såna dumheter.

Problemet är att du jämför i kronor. På 4 år har dollarn går upp 30-40%, så ett 980 lanserat idag för samma dollar-pris hade kostat runt 7500:-. $100 i ökning på det vilket är normalt när det gäller nya arkitekturer etc så är det inget underligt med priset på 2080.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnarok:

Och i min bekantskapskrets är det rätt många som köper 2st 2080ti. Igen man måste kunna acceptera att människor tänker olika och världen är större än "mina vänner..."

Samma här har 10 + som köpt 2080ti förbokat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

stämmer de här siffrorna så känns det som ett riktigt jäkla dårköp... Kan ju hoppas att siffrorna blir bättre med tiden (annars lider jag med de som förbokat).
https://www.digitaltrends.com/computing/benchmark-shows-rtx-2...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Kommer ihåg när 6000:- för ett grafikkort kändes saftigt...

6000kr för ett grafikkort är fortfarande saftigt, det beror bara på vem man frågar.

2000kr eller mindre för ett grafikkort är lagom. Klarar inte Amd eller nvidia leverera vettiga kort i denna priskategorin så kommer jag söka mig till andrahandsmarknaden.

Sen prioriterar vi alla olika och har olika ekonomiska förutsättningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Sett i polygon per krona får du jävligt mycket mer idag för 6000.

Kommer ihåg när jag köpte ett sprillans nytt HD7970 för 3000kr 5 månader efter lansering (2012). Har svårt att tro att jag någonsin konmer köpa ett grafikkort lika prisvärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma här har 10 + som köpt 2080ti förbokat

Vi förväntar oss inget mindre av en Master of Overkill och dennes bekantskap!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, inte kan jag tänka mig någon annan anledning att se till att allmänheten inte får veta vad de presterar. Man tänker ju sig att om fallet är så att dessa kort är rena monster som presterar hutlöst mycket bättre än 1080Ti och faktiskt är värda de extra pengarna, då hade de tillåtit varenda journalist att släppa prestandatester och hypea allmänheten så mycket som möjligt.

Nej, det finns bara en anledning varför man totalt tystar ner alla typer av tester och information kring en produkt förrän efter att den släppts på marknaden samtidigt som man tar förbokningar.

Får väl se efter ett begagnat 1080Ti istället, fastän jag egentligen vill köpa det nyaste och vackraste, då jag vägrar köpa ett 2080Ti för det priset och AMD inte kan erbjuda något high-end.

Du är medveten om att det brukar gå ett tag mellan lansering och NDA för tester lyfts? Ingenting nytt har hänt. Historien upprepar sig som vanligt, men foliahattarna verkar säljas som smör i solsken. Det är teorier hit och dit, Nvidia ljuger och hittar på, allt de gör är för att jäklas så mycket de bara kan, för alla vet ju att om man lanserar dåliga produkter med hög prislapp så tjänar man mest.

Varför är folk så besatta utav att Nvidia är antikristus i företagsform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sen prioriterar vi alla olika och har olika ekonomiska förutsättningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, nåt som de flesta verkar missa när de skriker sig hesa för att de inte själva har råd. Sedan så har valutakurser och ren marknadekonomi med det att göra... om Nvidia säljer dessa kort som galningar så visar det ju att priset inte är för högt satt... de vill tjäna pengar, och så mycket som möjligt. De ger inte bort korten så att någon stackars gamer skall få spela CS:Go i 4000fps... sedan så får tiden utvisa om Nvidia tyckte det var en bra prissättning eller ej. Sälj en banan för en 10:a och folk köper dem för de är goda och billiga. Sälj samma banan för 100kr styck och folk avstår då behovet helt plötsligt understiger kostnaden.

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Menar de att priserna går ner för att de hanterera det med att köra på "volym"? De hade ju 300k får många gpus eller nått sånt i den där rapporten? Priserna går ju bara upp ändå... skitsnack från nVidia som vanligt.

Ge mig din skinjacka din skojjare så köper jag ett 2080Ti, på fet rea!

Självklart säljer man till ett pris som maximerar vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

stämmer de här siffrorna så känns det som ett riktigt jäkla dårköp... Kan ju hoppas att siffrorna blir bättre med tiden (annars lider jag med de som förbokat).
https://www.digitaltrends.com/computing/benchmark-shows-rtx-2...

Går man ifrån 1080Ti till 2080 tycker kan man gör en udda "uppgradering". Om man nu inte vill ha RTX, då känns det som en vettig uppgradering.

Permalänk
Medlem

Då har vi ju i var fall fått veta att priserna som Nvidia visade upp är faktiska riktpriser och det är partnertillverkarna som lägger på de som är utöver detta. Min gissning är för att de behöver det för att kunna minimera och absorbera förlusten de kommer göra på alla 1080/1080 Ti de har att bli av med.

Då är frågan hur snabbt priserna kommer gå mot riktpriserna helt enkelt. Riktpriserna är ju nämligen inte så mycket högre än tidigare.