Försäljningen av grafikkort stabiliseras till följd av minskat intresse för kryptovalutor

Permalänk
Medlem

En bidragande faktor till att priserna ligger där de gör är att kronans värde sjunkit så mycket.
På ett år har kostnaden för USD, vilket styr inköpspriserna, ökat med 15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag läste att en möjlighet är helt enkelt att nVidia har för stora lager av Pascal och därför skulle förlora tonvis med pengar på att rea ut det. Därför prissätter de RTX så högt så att korten inte konkurrerar med 10XX. ...

Var också så att folk gnällde på att inte Nvidia, under krypto-hypen, spottade ur sig fler grafikkort för att hålla ner priserna. Läste då att Nvidia sagt nej till detta för att krypto-hypen plötsligt kan dö ut. Men på något sätt måste de ha ökat tillverkningen för att tjäna pengar på krypto-hypen men var för sent ute så det är därför vi sitter i det läget vi gör nu. Eller att Nvidia ökade produktionen för att vara snälla mot grundbasen spelarna för att försöka få ner priserna (högst otroligt scenario).

Eller så kanske är det så att RTX är ett djävulusiskt bra och påkostat kort (produktion och utveckling) som i prestanda motiverar prisökningen mot 1000-serien. Inte ett helt otroligt scenario. Håller tummarna att vi som gnäller över priset har fullständigt fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nima2001:

Måste dom ha fel bara för att miningen av kryptovalutor sjunkit?
jag själv har inga bitcoin och har aldrig haft men jag tror mycket säkerligen på att denna typ av valuta kommer vara framtiden ändå..
Allt blir digitalt.. Nu är det ju banker själva som är de största investerarna i kryptovalutor

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ureet:

Jag känner bara en person som lade alla sina livsbesparingar på BTC. Han tjänade tillräckligt mycket för att sluta jobba helt i 40-årsåldern, och leva gott på pengarna resten av livet, så han är nog nöjd.

Visst finns det dem som tjänat mycket pengar. Speciellt då de som var ute i god tid. Jag syftade väl mer på alla de "nyfrälsta" som hoppade in ett par veckor innan det peakade - och sen gick all in på HODL/"Buy the dip" när det vände neråt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag känner bara en person som lade alla sina livsbesparingar på BTC. Han tjänade tillräckligt mycket för att sluta jobba helt i 40-årsåldern, och leva gott på pengarna resten av livet, så han är nog nöjd.

Jag är övertygad att det även flera Lotto vinnare som gjort samma sak...men det är skillnad på investering och spekulation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hela GTX-serien 1xxx har fortfarande hutlösa ockerpriser hos svenska handlare. Det har inte hänt ett dugg.

Jag tror att Nvidia planerar att behålla 1xxx serien ett tag till, där av prissättningen på RTX serien. Sen kan det säkert bli så att dom rebrandar 1080 Ti och 1080 till GTX 2xxx kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Nä det var mobiltelefonanvändarnas fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Vad ska Nvidia nu hitta på för att kränga kort till överpriser?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsifree:

Saken är ju att det har nått en nivå där det faktiskt är billigare att sätta sig på ett flyg och sedan köpa en vara för att sedan ta taxi tillbaka till flygplatsen och flyga hem.

Är det verkligen så? Kom gärna med exempel på de utländska priserna (glöm inte att amerkanska priser är ex moms). Jag gjorde samma jämförelse på 20xx korten och då visade sig att svenska och amerikanske återförsäljare hade exakt samma priser (gånger en faktor 11,5 som är dollar och moms). Men kanske annorlunda på 10xx serien så skulle gärna vilja veta (främst för att jag själv är intresserad av ett 1080, men tycker 5500:- är väl dyrt)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xinpei:

Vad ska Nvidia nu hitta på för att kränga kort till överpriser?

Brand och översvämning känns förlegat så varför inte kosmisk strålning som slår ut deras tillverkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite VÄL tidigt att döma ut effekten av mining ännu.
Som påpekades i artikeln så väntar många med att köpa kort inför lanseringen av nya generationen. Men icke att förglömma är att den nya generationen kort kommer vara mer kostnadseffektiva på att bryta krypto. lägg till en kraftig nedgång av kryptovalutorna inför lanseringen så ser man ju miners har sålt ut valutor inför lanseringen. (troligtvis för att skaffa kapital till att köpa kort)

summa summarum, det återstår att se huruvida nedgången av valutorna egentligen har någon effekt på kortens popularitet med miners. Om det saknas annan hårdvara som är bättre, så kommer ju fortfarande korten vara det som miners kommer att använda.

Det vore intressant om sweclockers gjorde ett test på huruvida det fortfarande är kostnadseffektivt att använda kort på den nya generationen, för att klura ut huruvida miners fortfarande kommer driva upp priserna på kort eller ej. För så länge det är kostnadseffektivt så kommer dom fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brand och översvämning känns förlegat så varför inte kosmisk strålning som slår ut deras tillverkning.

Mullvadar vore något nytt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Priserna på begagnade kort t.ex. tradera har börjat gå ner i pris och en del "miners" försöker sälja dem till i princip vad de köpte dem för. Bara att ha is i magen.

nVidia går ner lite trögare än AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Priserna på begagnade kort t.ex. tradera har börjat gå ner i pris och en del "miners" försöker sälja dem till i princip vad de köpte dem för. Bara att ha is i magen.

nVidia går ner lite trögare än AMD.

Inte bara på Tradera: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1528617-2-st-vega-64

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag sålde mina miningkort i somras. Men inte på grund av att jag skulle ha minskat intresse för kryptovalutor utan på grund av att jag fick mera kryptovaluta genom att köpa kryptovaluta för pengarna jag fick för grafikkorten än vad jag skulle ha fått om jag fortsatt minat med dem. Just nu är det bättre att köpa kryptovaluta direkt för pengarna än att mina.

Räknade med att det skulle ta 15 månader att mina ihop samma mängd kryptovaluta som jag köpte för pengarna jag fick. Detta med nuvarande låga svårighetsgrad för mining. Så det är helt enkelt lågsäsong för mining men det kan ändras snabbt. Och då har jag möjlighet att köpa desto mera mininghårdvara av någon ny effektivare sort. Sedan om det blir grafikkort, ASIC eller något annat vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Många klagar på höga priser. Köper man i Sverige så räknar man i svenska kronor. Problemet är att svenska kronor har gott ner 10 % på ett år och 25 % på 5 år. Det gör att priser på allt från grafikkort till mobiler ser dyra ut.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek

För oss som är 18 år eller mer kan vi nu inför valet fundera på vad skillnaden är nu och för 5 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FAKE NEWS!! Artikeln är felaktig information! Det finns ingen minskning av krypto intresse, snarare tvärt om .. anledningen till stabiliseringen är produktion och lanseringen av nvidia 20-serien . Trist att SweClockers idisslar felaktig information.
Tycker SweClockers ska fråga sigsjälv varför man tror att grafikkort för gamers nu kostar 15000 kronor. Känns det normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En bidragande faktor till att priserna ligger där de gör är att kronans värde sjunkit så mycket.
På ett år har kostnaden för USD, vilket styr inköpspriserna, ökat med 15%.

Hahaha vaa? Nää hahaha .. ökningen är den samma i u.s.a som resten av världen oavsett valuta så är priset 200% av föregående generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många klagar på höga priser. Köper man i Sverige så räknar man i svenska kronor. Problemet är att svenska kronor har gott ner 10 % på ett år och 25 % på 5 år. Det gör att priser på allt från grafikkort till mobiler ser dyra ut.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hela GTX-serien 1xxx har fortfarande hutlösa ockerpriser hos svenska handlare. Det har inte hänt ett dugg.

Precis! I andra länder har ju TI korten typ halverat priset, men i Sverige har inte hänt något?!?!?!

Känns ju verkligen helt galet

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Nja, mer en våg än en fluga. Den kommer att återkomma med nya höjder om ett par år.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Skrivet av Xyborg:

Det skulle vara väldigt kul att gräva fram någon av alla trådar från de som var "frälsta" och menade att Crypto i princip skulle ersätta all världens valutor, samt att alla som inte la hela sina livsbesparingar på BTC i princip var efterblivna... Man skulle vilja fråga hur det gick för dem

Påminn mig om två år om hur rätt ni har. Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Är det verkligen så? Kom gärna med exempel på de utländska priserna (glöm inte att amerkanska priser är ex moms). Jag gjorde samma jämförelse på 20xx korten och då visade sig att svenska och amerikanske återförsäljare hade exakt samma priser (gånger en faktor 11,5 som är dollar och moms). Men kanske annorlunda på 10xx serien så skulle gärna vilja veta (främst för att jag själv är intresserad av ett 1080, men tycker 5500:- är väl dyrt)

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så jämförde jag ett Asus GTX 1080ti Turbo (7100 kr i Storbritannien) vs samma kort hos svenska ÅT = 9100 kr. Det är en prisskillnad på 2000 kr inom EU. Ska man (som jag i det här fallet) köpa 5 kort eller fler på samma gång så är skillnaden ganska stor och med flygbiljetter för under 2000 kr tur och retur så sparar jag ändå pengar. Helst vill man ju köpa sin hårdvara här hemma i Sverige ifall saker och ting strular men någon måtta måste det ju vara.

Kan det vara så att UK har bättre tullavgifter/moms än Sverige har med USA?

Edit: Såg att ASUS turbo-version av RTX 2080 ligger på 12 465 kr i UK och 14 490 kr i Sverige, även där en prisskillnad på nästan exakt 2000 kr (2025 kr för att vara exakt). Så återigen, för de som köper i bulk så sparar man ju på att köpa inom EU?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att de flesta som minear gått över till ASICs och liknande, tror inte att cryptovalutor utgör mer än några enstaka procent av förlusten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Är det sant så kommer ju korten droppa i pris.
Tror inte jag känner någon som kommer betala så mycket som 2080 ligger på nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuxor:

Hahaha vaa? Nää hahaha .. ökningen är den samma i u.s.a som resten av världen oavsett valuta så är priset 200% av föregående generation.

Mitt föregående inlägg gällde inte kommande generation, utan prisutvecklingen på nuvarande:

Skrivet av Pepsifree:

Priserna ligger forfarande 20% högre än vid release. Såg att priserna på ett GTX 1080-kort ...

Vill sedan Nvidia ta hutlöst betalt för sina nya grafikkretsar är det inte mitt problem. Allt över 3000 kr är ointressant för mig, och helst ska priserna ner närmare 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hela GTX-serien 1xxx har fortfarande hutlösa ockerpriser hos svenska handlare. Det har inte hänt ett dugg.

Japp... Inet har nyligen höjt priset på MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X från 3690:- till 3890:-

förjävligt rent utsagt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless