Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur får du så mycket färg i dina bilder?

Funderar du hur molen "poppar" ut så mycket? När jag tog den här bilden så hade ett regn oväder precis slutat och av erfarenhet så vet att molnen kan bli helt magiska när solen bryter sig emellan och allt känns helt fantastik just då och jag fotar på rätt tid på dygnet golden hour dvs sista timmen innan solen går och när den går upp.

Hoppas det var ett bra svar på din fråga.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Funderar du hur molen "poppar" ut så mycket? När jag tog den här bilden så hade ett regn oväder precis slutat och av erfarenhet så vet att molnen kan bli helt magiska när solen bryter sig emellan och allt känns helt fantastik just då och jag fotar på rätt tid på dygnet golden hour dvs sista timmen innan solen går och när den går upp.

Hoppas det var ett bra svar på din fråga.

Han menar nog mer din framkallningsprocess i vad du nu använder för program för det, Lightroom eller whatever, eftersom att dina bilder är ganska långt ifrån råskott.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Solnedgång över turkiska berg.

Söt hund som jag vaktar just nu.

Lite HDR-experiment på Europeiska Bartenderskolan. 7-bildsbracket (lite överdrivet för web).

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Är ofta svårt att fota när det är en helt grå himmel då man får dåligt ljus.
Hade lite tur att solen sken igenom lite precis när jag skulle fota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur får du så mycket färg i dina bilder?

https://www.youtube.com/watch?v=163KclzPM98

Permalänk

Lite äldre bilder ifrån när jag hade akvarium

Permalänk
Medlem

Lite bilder från Borås djurpark.

20180802_DSC_3153 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Dom 5 första är från Nordens ark, resten Borås djurpark: https://flic.kr/s/aHsmnyWrMe

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit framme och lekt med makro-objektivet igen!

Waterdrops on leaf by Tommy Flankert, on Flickr

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Gjorde ett besök på Borneo under Juli månad, här är ett par av många fotografier.

Proboscis monkey by Joakim Östberg, on Flickr

Wagler's pit viper by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Om man ändå hade ett par miljoner över..
- Jag tar två av dem, tack!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Tofsvipa

20180809_DSC_4262 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Blue tones of Aspen by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Några från de senaste dagarna.

_DSC7623 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC7460 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC7588 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk

Rihpacohkka

Tog bilen till Torneträsk och gick upp på ett fjäll.

Påväg mot Rihpacohkka by Tobias Mörtlund, on Flickr

Utsikt från Rihpacohkka by Tobias Mörtlund, on Flickr

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

En panoramavy från Örns camping. Har länkat till fotografiets fullständiga upplösning.

Sunset over Kungshamn, Sweden by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Testade att ta lite bilder på klockor i början av sommaren, funderar på om ett macro objektiv hade varit värt att skaffa för att ta bilder närmare klockatavlorna?

Seiko sarb017

Seiko srpb21

Kritik och feedback uppskattas!

Permalänk
Medlem

Senja, Norge

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Stetind, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Husfjellet, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Lysekil

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bild! En stor SweC-tumme upp på den!

---

Ett litet försök till en bild i BW (inspiration från Google Assistent).

Steady as rocks! by Tommy Flankert, on Flickr

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Första plåtningen med en ny kund idag! Testar på en mjukare, varmare stil mer inspirerad av modetidningar än produktbilder egentligen. Aningen mer neutralt resultat gick till kunden men jag gillade den här med lite mer flare - ett svagt högpass, lite manuellt pillpill i levels för att trycka svärtan och vitan exakt dit jag vill ha den och två orange-bruna overlays för att värma på tonerna lite.

Och en bild på min ryssriggade "jättesoftbox" i min lilla studio. Ignorera ko-mattan, det är hyresvärdens. Jag har inget bra svar på varför han har den där.

Edit: JÄVLAR vad Imgur nitade färgomfånget synligt, kompressionen i det svarta var inte att leka med. Aja.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Berget Segla i Senja, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Berget Segla i Senja, Norge.

Nice framkallningar på dina bilder, inget överdrivet flams utan väldigt mogna och behagliga färger och kontraster.

Har du några filter till din 16-35? Ser att du faller mot längre slutartider även i dagsljus men det ser ut som att tiderna hålls nere halvkort för att vara långa exponeringar ändå. Känns som att ett riktigt grisigt ND-filter hade kunnat göra det ännu bättre på samma stil för att mjuka av typ flytande vatten och moln ännu lite mer.

Fina bilder iaf!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Nice framkallningar på dina bilder, inget överdrivet flams utan väldigt mogna och behagliga färger och kontraster.

Har du några filter till din 16-35? Ser att du faller mot längre slutartider även i dagsljus men det ser ut som att tiderna hålls nere halvkort för att vara långa exponeringar ändå. Känns som att ett riktigt grisigt ND-filter hade kunnat göra det ännu bättre på samma stil för att mjuka av typ flytande vatten och moln ännu lite mer.

Fina bilder iaf!

Tack så jätte mycket!
Jag försöker alltid få till så naturliga och verklighetstrogna bilder som möjligt, men ändå med lite känsla i. Så det var verkligen kul att du uppfattar dom så.

Jag använder NiSi's filtersystem, just till denna bild använde jag deras GND8 & ND64 filter.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Trollhättan, öresjön

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tagen med min Oneplus 6, min enda kamera just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Går dagens norrsken här i Vänersborg.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

https://i.imgur.com/ea7re8n.jpg

Går dagens norrsken här i Vänersborg.

Fantastiskt klar grönfärgen blir man kan ha så lång slutartid.

Jag som bor mitt i stan hade enormt svårt att kombinera stadsljuset och slutartiden igår vid norrskenet.
Skulle gjort 2 olika bilder och slagit ihop dem. Men jag spenderade för mycket tid tittandes själv istället för att hämta kameran så hade ingen tid.

Mitt bidrag till norrskenet:

Permalänk
Medlem

Vandrade lite i fjällen för en månad sedan: