Får bara ut 100/100Mbit mot internet från min dator, ska ha högre

Permalänk
Medlem

Får bara ut 100/100Mbit mot internet från min dator, ska ha högre

Tja
Uppgraderade nyligen till 250Mbit från Bahnhof. Min stationnära dator startar på 250Mbit/s i nån sekund för att sedan bara dala neråt o sluta på 100Mbit/s mot Speedtest och bredbandskollen. Samma med Torrents o andra downloads. Inga går över 100Mbit.
Min server på samma nätverk har inga problem att gå upp i 250Mbit/s, tom min mobil får ut 140Mbit/s genom wifi ut på speedtest. Och min dator skickar ju till servern i 1Gbit/s utan problem oxå. Det e bara mot internet som min dator inte vill hålla över 100Mbit/s.
Det konstiga är att det alltid startar högt för att sen dala rätt snabbt ner till 100Mbit/s på olika speed test sidor.
Vad kan vara fel?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

se över i nätverkskortets inställning om du har flow control påslaget slå av den om det är aktivt.
Finns ej valet kolla om det finns nån ny drivrutin för ditt nätverkskort och testa igen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

se över i nätverkskortets inställning om du har flow control påslaget slå av den om det är aktivt.
Finns ej valet kolla om det finns nån ny drivrutin för ditt nätverkskort och testa igen.

Flow Control va igång. Stängde av de. Ingen skillnad.
Men som sagt får jag ju ut upp mot 1Gbps i mitt LAN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske är banalt och något du redan provat men: jag hade ett liknande problem till min stationära dator och en nyare nätverkskabel med högre kapacitet behövdes mellan datorn och routern. Tog ett tag innan jag insåg att det fanns en nyare typ än mina gamla. Det konstiga då är väl att den börjar på högre.

Kanske värt ett försök. Se efter vad det står på din nuvarande.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niceday:

Kanske är banalt och något du redan provat men: jag hade ett liknande problem till min stationära dator och en nyare nätverkskabel med högre kapacitet behövdes mellan datorn och routern. Tog ett tag innan jag insåg att det fanns en nyare typ än mina gamla. Det konstiga då är väl att den börjar på högre.

Kanske värt ett försök. Se efter vad det står på din nuvarande.

Lycka till!

Nee det e en cat6 kabel och som sagt får jag ut gigabit lokalt till min server. Måste vara nåt annat knas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mullvaden83: vilken typ av router är det? stäng av qos i routern, och om det finns någon annan quality of service funktion aktiv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för länkhastighet på routerns wansida ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Mullvaden83: vilken typ av router är det? stäng av qos i routern, och om det finns någon annan quality of service funktion aktiv

ASUS RT-AC68U
Har ingen QoS igång i routern. Har kollat föbrilt runt efter såna inställningar o allt verkar avstängt.

Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för länkhastighet på routerns wansida ?

1gbps. Som sagt så tankar min server(full 250mbps) och min mobiltelefon(wifi) över 140mbps.

Edit: Jag har oxå provat koppla min dator dirket i Mediakonvertern. Samma sak där. Startar på runt 250 för att snabbt droppa till 100.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

ASUS RT-AC68U
Har ingen QoS igång i routern. Har kollat föbrilt runt efter såna inställningar o allt verkar avstängt.

1gbps. Som sagt så tankar min server(full 250mbps) och min mobiltelefon(wifi) över 140mbps.

Edit: Jag har oxå provat koppla min dator dirket i Mediakonvertern. Samma sak där. Startar på runt 250 för att snabbt droppa till 100.

Som ett test för att se om det är någon OS-inställning som spökar kan du ju testa att boota någon Linux-distribution, exempelvis Ubuntu, från en USB-sticka och testa ifall det gör någon skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Woo, Killer NIC. Det var ett litet tag sedan nu. Avinstallera Killer Network Manager och installera bara drivrutiner utan bloat istället. Det är universallösningen på alla Killer NIC-problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Samma problem om du kopplar datorn direkt till uttaget?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Testat annan kabel?
En skadad kabel kan ju göra så att nätverksenheterna går ner till 100/100, för att säkerställa bra signalkvalitet.
Speciellt eftersom fenomenet endast verkar komma när du pressar anslutningen, så är kanske någon ledare hel nog för att kabeln detekteras godkänd för en gigabitanslutning, men faller ur specifikationen när den pressas och anslutningen faller tillbaka till 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som ett test för att se om det är någon OS-inställning som spökar kan du ju testa att boota någon Linux-distribution, exempelvis Ubuntu, från en USB-sticka och testa ifall det gör någon skillnad.

Ja de borde jag kolla upp. bra ide.

Skrivet av LemonIllusion:

Woo, Killer NIC. Det var ett litet tag sedan nu. Avinstallera Killer Network Manager och installera bara drivrutiner utan bloat istället. Det är universallösningen på alla Killer NIC-problem.

Jag har bara drivers. inte deras bloat.

Skrivet av johanruda:

Samma problem om du kopplar datorn direkt till uttaget?

Japp. testat

Skrivet av loefet:

Testat annan kabel?
En skadad kabel kan ju göra så att nätverksenheterna går ner till 100/100, för att säkerställa bra signalkvalitet.
Speciellt eftersom fenomenet endast verkar komma när du pressar anslutningen, så är kanske någon ledare hel nog för att kabeln detekteras godkänd för en gigabitanslutning, men faller ur specifikationen när den pressas och anslutningen faller tillbaka till 100/100.

Borde inte vara kabeln eftersom jag får ut full speed på LAN. När jag skickar filer till servern får jag ut typ 120Mbyte / sec. Alltså typ Gigabit.

Visa signatur

Permalänk

Jättemärkligt.
Undra om något program eller inställning i brandväggen kan cappa trafiken utanför lanet på något sätt. Testa stäng av brandväggen och testa en gång att starta om datorn i felsäkert läge med nätverk

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

OMG! Tack!. Installerade drivrutinerna från den där sidan o de löste allt!!!
Jag hade drivrutinerna från moderkortstillverkarens sida.

Så problemet löst.

Tack allihopa för förslag o hjälp!

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem, får inte över 100 trots att andra enheter kan ta emot upp till 500. Inget av det i tråden löste mina problem :/

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade mitt 100/100 till 250/100 hos Bredband2 utan någon skillnad, varken wifi eller trådad.
Var tvungen att koppla ur elen från fiberdosan och starta om hela den för att ändringen skulle hoppa igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willewiking98:

Har samma problem, får inte över 100 trots att andra enheter kan ta emot upp till 500. Inget av det i tråden löste mina problem :/

Vart testar du? För mig har Bredbandskollen varit buggad sedan länge, bara Speedtest som fungerar. Om du går in och kolla speed och duplex på nätverkskortet, och tvingar det till 1Gbps om den står på autmoatisk, blir det någon skillnad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Vart testar du? För mig har Bredbandskollen varit buggad sedan länge, bara Speedtest som fungerar. Om du går in och kolla speed och duplex på nätverkskortet, och tvingar det till 1Gbps om den står på autmoatisk, blir det någon skillnad?

När jag kollar vad nätverket säger i datorn säger det 100, Bredbandskollen säger runt 94/96, har inte kollat på speedtest. Om jag försöker tvinga den till 1gb så säger den att inget nätverk är tillgängligt, även om moderkortet ska kunna ta emot 1000 och sladden är en cat6

Permalänk

@willewiking98 Får du en länkhastighet på 100mbit så har du begränsningar i nätet till 100mbit.
Klarar din router och nätverkskort av 1gbit?

Edit: Även om du får 100mbit från ISP så brukar länkhastigheten på WAN idag alltid vara 1gbit.
Koppla in något annat i routern och kolla länkhastigheten.