Permalänk
Medlem

Uppgradering eller vinden?

Hej,

Jag har en äldre dator med följande spec.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3893697/2013-09-16

Går den att göra något vettigt av eller är det en nystart som gäller.
Tänkte ena grabben skulle kunna spela lite lättare spel på den.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Släng i ett enklare dedicerat grafikkort, typ ett GTX 1050 Ti. T.ex. ett sådant här: https://www.inet.se/produkt/5405868/msi-geforce-gtx-1050-ti-4...

Det är ett strömsnålt kort som inte kräver en uppgradering av din nätdel. Se bara till att det exakta kortet du köper får plats i din kompakta låda.

Det kommer dra upp grafikprestandan rejält.

Att köpa ett äldre begagnat kort hade kanske varit ett mer prisvärt alternativ, problemet är att då får du byta PSU och kanske även chassi också. Därför är det bättre med ett modernt strömsnålt kort.

PS: Se om du kan få in så att du har minst 8 GB minne också...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Hedersmedlem

RX 560:t kanske inte är det bästa kortet med tanke på att han bara har 300 W stor nätdel? Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

RX 560:t kanske inte är det bästa kortet med tanke på att han bara har 300 W stor nätdel? Vad tror du?

ok, du har nog rätt. tar bort det.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.
Geforce kortet ser bra ut. Annars blir det ju till att uppgradera psu:n också och då blir det ännu mer pengar.

Permalänk
Medlem

Har läst lite och AMD-kortet skulle kunnat funka också. Men det kanske är en chansning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Tack för snabba svar.
Geforce kortet ser bra ut. Annars blir det ju till att uppgradera psu:n också och då blir det ännu mer pengar.

Förvisso mer pengar, men ett kvalitetsagg kan du ha i 10 år till kommande byggen så känner du att du ändå kommer behöva det framöver kan det vara värt att axla kostnaden ändå.

Permalänk
Medlem

Tänkte på att det borde funka med ett AMD kort då belastningen inte blir så tung. Har jag missat något i kalkylatorn.
Vet inte när jag bygger nästa mini-rigg. Detta är en reserv pc som jag tänkte en av barnen skulle kunna köra lite casual gaming på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Intressant men blir väl för långt för chassit, eller tolkar jag det fel (140 mm max).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Intressant men blir väl för långt för chassit, eller tolkar jag det fel (140 mm max).

Då är nog kortet jag tipsade om för långt, sorry.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Synd då det var bra pris. Det står ca men....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Synd då det var bra pris. Det står ca men....

Här har du nog det tyngsta som får plats, 140mm max var tyvärr en rejäl begränsning får jag lov att säga. Men ta en titt vid området där grafikkortet skall sitta, är det 140mm från baksidan fram till fronten eller kan du ta metallsåg eller vinkelslip och såga upp så att det får plats någonting längre där?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ändå kört med Nvidia-kortet faktiskt. Ett 1050 Ti är något snabbare än ett RX 560 och har lägre strömförbrukning vilket också innebär mindre värmeutveckling och mindre strul med kyla.

Köpa nätdel kan ju bli lite snåknepigt med tanke på att det är ett kompakt bygge, då ska du ha special-nätdel för det.

Om du inte har någon specifik anledning att välja Radeon-kortet istället så tror jag att Nvidia-kortet blir bättre just här. Vill du gå ner en aning i pris och prestanda så finns GTX 1050 (utan Ti) också. Jag tyckte dock att ett 1050 Ti kändes mer prisvärt även om det var dyrare.

Även ett GT 1030 går att spela på i nödfall, men då är vi nere i potatisklassen.

PS: Jag missade storleksbegränsningen på expansíonskort. Oj. 140 mm. Det var inte mycket... fast det kanske går att lösa på något smart sätt med en chassismod och en PCIe-riser? Eller att transplantera datorn i frågan till ett nytt större chassi i budgetklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade ändå kört med Nvidia-kortet faktiskt. Ett 1050 Ti är något snabbare än ett RX 560 och har lägre strömförbrukning vilket också innebär mindre värmeutveckling och mindre strul med kyla.

Köpa nätdel kan ju bli lite snåknepigt med tanke på att det är ett kompakt bygge, då ska du ha special-nätdel för det.

Om du inte har någon specifik anledning att välja Radeon-kortet istället så tror jag att Nvidia-kortet blir bättre just här. Vill du gå ner en aning i pris och prestanda så finns GTX 1050 (utan Ti) också. Jag tyckte dock att ett 1050 Ti kändes mer prisvärt även om det var dyrare.

Även ett GT 1030 går att spela på i nödfall, men då är vi nere i potatisklassen.

PS: Jag missade storleksbegränsningen på expansíonskort. Oj. 140 mm. Det var inte mycket... fast det kanske går att lösa på något smart sätt med en chassismod och en PCIe-riser? Eller att transplantera datorn i frågan till ett nytt större chassi i budgetklassen.

Ja det är är ett jäkligt kort kort....
Hittar faktiskt inga, inte mycket om att modda heller. Men en flytt är en möjlighet iofs...

Permalänk
Medlem

Går att få i ett HD5870 om du skickar hårddiskburen (Ja, det var the shit när detta chassi var nytt).

SSD:en kan du montera med dubbelhäftande tejp någonstans på "golvet" i chassit bredvid grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Går att få i ett HD5870 om du skickar hårddiskburen (Ja, det var the shit när detta chassi var nytt).

SSD:en kan du montera med dubbelhäftande tejp någonstans på "golvet" i chassit bredvid grafikkortet.

Jag funderade också på detta. Mao är längden inga problem då.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör på ditt kort!
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Jag kör på ditt kort!
Tack för hjälpen.

Låter bra, lycka till.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Nu är datorn uppgraderad. 8 gb minne och sen Geforce 1050 TI. Gott om plats när jag tog bort hd-vaggan. Självhäftande tejp sen satt SSD-disken som en smäck.
Dock blir processorn rätt varm har jag sett. Den idlar runt 60 grader är det ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Nu är datorn uppgraderad. 8 gb minne och sen Geforce 1050 TI. Gott om plats när jag tog bort hd-vaggan. Självhäftande tejp sen satt SSD-disken som en smäck.
Dock blir processorn rätt varm har jag sett. Den idlar runt 60 grader är det ok?

Hej
den ska inte vara 60 grader vid idle. Det låter som om CPU-kylaren behöver tas loss, torka bort kylpasta från kylare och CPU och sedan på med ny kylpasta och sätta dit CPU-kylaren igen.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

60C vid idle låter som att det är rätt högt. Men kollade du CPU-temperaturen innan du gjorde något?

Permalänk
Medlem

Jag kollade just i HW monitor och där visar package högt men inte övriga. CPU visar 40 grader.Cpuin3 40 grader. Moderkortet något svalare. Grafikkortet ännu svalare. Känns lite konstigt.