Xbox 360-kontroll populärast för spelande på PC via Steam

Permalänk
Melding Plague

Xbox 360-kontroll populärast för spelande på PC via Steam

Steam publicerar nu statistik över vilka handkontroller som används för att spela på PC via plattformen, och överlägset störst är Microsofts Xbox 360-kontroll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en av dom bästa controllers som någonsin gjorts. Enkel att använda pga bra support också.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Den enda andra som kommer i närheten av Xbox One för mig i bekvämlighet är gamla Dreamcast, och det är inte särskilt konstigt att jag tycker om just de två med tanke på hur lika de är varandra.

Men jag fattar att 360:n är populärast. Den har funnits väldigt länge, är extremt bekväm och har man haft ett 360 som sen fått gå i pension är det lätt att skaffa en USB-adapter för 50-60kr och fortsätta kontrollens liv på datorn sen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Körde med 360 kontroller förr men när Xbox One släpptes så köpte jag den kontrollern och trådlösa adaptern. Tycker One kontrollern är mycket bättre att spela med i längre perioder, bumper/trigger knapparna är mycket skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Den enda andra som kommer i närheten av Xbox One för mig i bekvämlighet är gamla Dreamcast, och det är inte särskilt konstigt att jag tycker om just de två med tanke på hur lika de är varandra.

http://www.gamefuel.ae/wp-content/uploads/2016/06/Sega-Dreamcast-Controller-FR.jpg

Men jag fattar att 360:n är populärast. Den har funnits väldigt länge, är extremt bekväm och har man haft ett 360 som sen fått gå i pension är det lätt att skaffa en USB-adapter för 50-60kr och fortsätta kontrollens liv på datorn sen.

Dreamcast är är Xbox:ens fader! Microsoft samarbetade och inspirerades av Sega.

https://www.youtube.com/watch?v=lWGiHgTdLBc

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Brukar mest handla om att använda det man har. Körde själv med PS2 kontrollern fram till ca 2015 då jag köpte ett PS3 och sedan körde med dess kontroller istället.
Idag kör jag dock en Xbox Elite Controller som är dedikerad till min PC då jag inte har något Xbox.

Permalänk
Sötast

Sony är som Sony är, och ingen är förvånad.

Jag använder både DS3/DS4 för ett fåtal spel på steam, har gjort så i typ 10 år!

Kontrollerna är fantastiska, men fortfarande lika ironiskt att Sony FORTFARANDE inte stödjer det och släpper drivers/mjukvara. Med tanke på hur dyra handkontroller är (absurda priser) så hade de kunnat tjäna en storkova genom att låta Svensson använda DS3/DS4 till PC.

Kan garantera att det även ökat deras konsollförsäljningar, även om det kanske vore marginellt. Men får man någon van i vid sin kontroll så ökar ju chanserna för användning markant iallafall.

Permalänk
Lego Master

Logitech F710 ftw. <3

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Har två trådade 360 och en trådlös One. One är min favorit pga känslan, trådlösheten och att man kan köra vanliga lurar rakt in i kontrollen.

De trådade har jag mest för om jag får besök och det ska spelas. Har dock aldrig hänt än...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Använder trådlös 360-kontroll. Har 4st. Tidigare användes dessa för mariokart men nu är det bara en som körs förs Rocket League.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Körde 360 förut men blir i regel steam-kontroll nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Nintendo Nes är den överlägset bästa kontrollen jag har använt.
På andra plats xbox duke, långt ner kommer PS4 kontroll (på tok för liten för oss med större händer).

Nå jag är inte alls förvånad att xboxens kontroll är populärast på stream.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit så pass upptagen på sistone att jag tror att jag senast var inloggad på steam för ett och ett halvt år sedan. När jag väl spelade och jag ville ha lite mer myskänsla än tangentbord och mus så var det en trådad Xbox360-kontroll som gällde.
Delvis för att det är den jag har.
Delvis för att på den tiden jag köpte den så var det den jag ville ha. Bortser vi från viss fingertrötthet i höger pekfinger tycker jag att den fungerar utmärkt. Det är inte den bästa kontroller som någonsin har gjorts - där gäller Nintendo Gamecube för mig - men den är fullgod, med vissa kvalitetsbrister ibland.

Permalänk
Avstängd

@Allexz: Det har funnits officiella drivers ett ganska bra tag nu, och dom fungerar ganska bra. På server 2016 är det dock en hel del bök med att försöka få dom att funka då installern (och .ini filen för den delen) fastnar under installation, så man behöver cancela installationen och hoppas på att det som installerats är fungerande. Den har också lite problem med vissa spel då r2 och l2 har en value av 100 i neutralläge som sedan går ner till 0 när man trycker in knappen. Detta gör så att vissa spel registrerar som att knappen är inne 100%. I steams egna kalibrering är det bra att veta att DS3s X och O är analoga så för att knapparna ska funka så se till att dom är markerade som button-x istället för axis-x. Och i knapp-kalibreringen så kan du även inte trycka på X för att välja vilken knapp du vill ändra då axis gör att knappen trycks två gånger snabbt, men detta kan du fixa med bara använda tangentbordet för att välja dom olika knapparna.

Steam har dock ganska nyligen släppt officiell support för DS3 kontroller så allt detta kan vara fixat. Om det är SCP-toolkit som du använder fungerar dom nog bättre än dom officiella, men om det är dom officiella du vill ha så ladda ner playstation now och installera dom därifrån.
https://www.playstation.com/en-us/explore/playstation-now/dev...

Permalänk
Medlem

Tycker om PS kontrollen mer, alltid gjort.
Men Xbox kontrollen för PC fungerar 100% felfritt, därför alla använder det typ

Hade använt PS kontrollerna utan tvekan om dom haft samma stöd som Xbox kontrollerna för PC.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 360-kontrollern är mycket bekvämare än PS-kontrollern.
Sedan hur man ska motivera att det känns bättre med att thumbsticken sitter där PS-kontrollerns D-pad ur ett vetenskapligt perspektiv är nog något som jag inte kan göra.

Om jag skulle gissa så har det att göra med att vänster thumbstick främst används i framåtlutat läge (gå framåt i FPS, third person etc.) , vilket resulterar i en lutning ~30 grader, vilket ger lättare rörelser just framåt och bakåt. Höger thumbstick är främst för rörelser i sidleds, vilket är ungefär åt det håll som tummen pekar (ungefär 30 grader från den riktning där också). På PS-kontrollern så är gå framåt en mycket större vinkel från riktningen tummen pekar, vilket blir en mer ansträngande rörelse. Det förklarar nog varför det kändes uttröttande att köra med PS-kontrollern många timmar i sträck, medan jag aldrig upplevt samma problem med 360-kontrollern (utom möjligtvis i brothers - A tale of two sons. Det hade dock blivit samma resultat med en PS-kontroller och kanske till och med värre. Jag tyckte dock att dessa svårigheter tillförde snarare än tog bort från upplevelsen).

Hade rörelseschemat i spelen som jag kört med kontroller sett annorlunda ut så kunde PS-kontrollern kanske varit bättre.

Permalänk
Snusfri

Kör med en wireless Xbone kontroller till bla FIFA och diverse bilspel, tidigare var det Xbox 360 kontrollern jag använde.

Helt överlägset skönaste kontrollerna att använda, kan inte alls med DS3/4, nada ergonomi och man får ont i händerna efter några minuter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag har i alla år använt xbox360 kontrollen, den är ju kanon. Har nu även börjat använda Nintendo switch pro kontroller till pc. Oslagbar batteritid och oerhört skön och ergonomisk.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har två trådade 360 och en trådlös One. One är min favorit pga känslan, trådlösheten och att man kan köra vanliga lurar rakt in i kontrollen.

De trådade har jag mest för om jag får besök och det ska spelas. Har dock aldrig hänt än...

Haha, tror att rätt många köper extra kontroller för att ha när vänner kommer på besök och man kanske spelar som på gamla goda N64. Men sker så sällan i vuxenlivet..

Själv kör jag på Switch Pro Controller samt 8Bitdo SF30 Pro beroende på vilken sorts spel jag ska spela.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag alltid kört Playstation-kontroll (tidigare 3, nu 4) för att det är de konsolerna jag haft. Funderade dock på att köpa en Xbox-kontroll ett tag när det var massa problem med emulering på PS3-kontrollen.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Då jag hade playstation 2 som grabb föll valet givetvis på en trådlös playstation 3 dosa till PCn. Brukar använda den till bilspel.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sony är som Sony är, och ingen är förvånad.

Jag använder både DS3/DS4 för ett fåtal spel på steam, har gjort så i typ 10 år!

Kontrollerna är fantastiska, men fortfarande lika ironiskt att Sony FORTFARANDE inte stödjer det och släpper drivers/mjukvara. Med tanke på hur dyra handkontroller är (absurda priser) så hade de kunnat tjäna en storkova genom att låta Svensson använda DS3/DS4 till PC.

Kan garantera att det även ökat deras konsollförsäljningar, även om det kanske vore marginellt. Men får man någon van i vid sin kontroll så ökar ju chanserna för användning markant iallafall.

Tjejen vill spela ett par spel på nucen hon har ps3. Vad behöver jag för att få den att funka till nucken. Bluetooth dongel eller funkar det med ladd sladden?

Ja håller i övrigt med att dom borde släppa drivers officiellt till pc också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

360 kontrollen var i mina ögon bäst tills xbone kom. Det kändes inte som en jätteuppgradering då men det märks när man går gå tillbaka till 360 kontrollen av någon anledning, den känns oprecis och svampig på något sätt. Dock känns bumprarna lite mer B på one. Hörlursutgången är guld värd också.

Permalänk
Medlem

Hade lätt använt min DS4 om den hade fungerat lika "seamless" som min 360 dosa.

Permalänk
Medlem

Så är det Xbox One kontrollen man skall köpa? Eller är Steam kontrollen bra? Har haft 360 kontrollen sedan den släpptes börjar bli dags för en ny

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tjejen vill spela ett par spel på nucen hon har ps3. Vad behöver jag för att få den att funka till nucken. Bluetooth dongel eller funkar det med ladd sladden?

Ja håller i övrigt med att dom borde släppa drivers officiellt till pc också.

Tjo!

Det finns ett par olika metoder, om man kör via Steam så har Valve en egen DS3 driver som fungerar till de flesta spel.

Annars finns SCPtoolkit (Det finns många versioner och de nyare är - i min mening totalt värdelösa)

https://pcsx2.net/download/category/37-misc.html fungerar sjukt bra.

Man tankar en zip, sedan kör man "SCPdriver" väljer install, sedan "SCPserver" varje gång man vill spela.

Det fungerar både med tråd samt över BT (BT kan dock kräva att man laddar in andra drivers på stickan vilket i sig bränner stickan till allt utom DS) Något som är lite väl dyrt imo, speciellt då en har gått permanent sönder av det

Skrivet av Simon^L:

Hade lätt använt min DS4 om den hade fungerat lika "seamless" som min 360 dosa.

DS4Windows är väldigt bra mjukvara för DS4, fungerar exakt likabra som att använda kontrollen direkt på PS4.

Finns olika forks numera av mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Har en trådad 360 kontroll som används lite då och då.

Men mest så är det tangentbord och mus som gäller.

Permalänk
Medlem

Den hade en lång inkörssträcka men numera kör jag endast Steam controller vid PC:n. De två knapparna på undersidan är underbara. Tråkigt att det inte är fler som använder den men jag antar att den är lite för okonventionell för de flesta.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Vet att en kompis testade något liknande för att använda en DS4 till Dark Souls. Hans gubbe snurrade bara konstant ingame. Men kanske får testa detta och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Har sett min kusin försöka spela ett Xbox-spel, "The Golfclub", med en Xbox-kontroll och skrattat så jag kissar ner mig. Mycket märkligt att kontrollen inte går att använda till ett xbox-spel, låt vara via Steam.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  ASUS RTX 5090 TUF - EK vattenblock
Gigabyte X870 Aorus Elite Ice   gskill Ripjaws M5 32gb CL28 6000mt/s
Ryzen 7 9800x3d  Philips Evnia 32m2n8900 240hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat