Edgerouter lite, som client mot VPN?
Hej,
Har ett problem med att komma åt sommarstugans interna nät. Har tidigare kört "pivpn" på en pi på insidan, och de har funkar fint.
Men efter att ISPen gått över tilll CGNAT utan möjlighet att ge publikt ip så funkar det ej längre. Utan är i behov av att hitta en annan lösning..
Sitter med en edgeroute lite. Enligt div sidor ska man kunna göra routern som en "client" för att ansluta mot andra vpner.
Har en VPN hemma för att komma åt saker. Nu skulle jag vilja ansluta denna router hemmåt. För att sen på något vis kunna nå det interna nätet, men hur??
Enligt andra ska detta funka men folk verkar inte direkt vilja delge mer info än att det "går" ..
Jag har endast en XXX.ovpn fil som används av dator som jag flyttat över till routern..
Dock hittade jag info som sa att man skulle ta bort "tls-version-min 1.2" från XXX.ovpn filen vilket jag gjort.
Kommer inte åt vpnservern öht för att ev se loggar.
Det jag gjort är loggat in via ssh mot routern å kört:
configure
set interfaces openvpn vtun0 config-file /config/auth/router.ovpn
commit
save
exit
Dock frågar den då efter Lösen. Vilket man anger men sen händer inget? Samt hur gör man när nätet ev går ner ? Såg något om nån som skapar en fil med user / pass info i.
Men andra säger att denna ovpn fil innehåller de som behövs ??
Lite info från loggen...
Sep 28 11:01:33 **** openvpn[16056]: Attempting to establish TCP connection with [AF_INET]*******:443 [nonblock]
Sep 28 11:01:34 **** openvpn[16056]: TCP connection established with [AF_INET]********:443
Sep 28 11:01:34 **** openvpn[16056]: TCPv4_CLIENT link local: [undef]
Sep 28 11:01:34 **** openvpn[16056]: TCPv4_CLIENT link remote: [AF_INET]*******:443
Sep 28 11:01:34 **** openvpn[16056]: Connection reset, restarting [0]
Sep 28 11:01:34 **** openvpn[16056]: SIGUSR1[soft,connection-reset] received, process restarting
Hur får jag edgerouten att ansluta mot vpnen hemma med endast en XX.opvn fil att tillgå?
Nån som kan peka mig i rätt riktning ??
Mumel ip-only... vilka nötter.. Telias 4g routern fick fan publikt ip utan problem. Samt billigare än denna anslutning.
Tacksam för utförlig information! Måste försöka lösa detta fram tills i morgon kväll.