Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Han har ju Kryos Next... 20 grader är lite orimligt, speciellt när 8700K klarar sig rätt bra utan delid till skillnad från tidigare processorer i den klassen. Men ner till 30c i load kommer du aldrig med vattenkylning i normal rumstemperatur.

Hur slapp linus tech tips ned till 36 grader med I9 7980XE vid full load? Utan att byta TIM? Motsvarande 6 st 360 rads. Det är med ett GTX 1080 Ti i loopen också vid 100%

30 grader load är inga problem, om du inte orkar lappa CPUn, byta TIM (eller köra AMD) och använda liquid metal så når man inte dit .

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

700W i 5.3GHz och runt 600W 5.1GHz och runt 530W i 4.98GHz

https://outervision.com/power-supply-calculator

du kan väl knacka ev. värde som du hade så har du överbevisat mig.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psydrop:

https://outervision.com/power-supply-calculator

du kan väl knacka ev. värde som du hade så har du överbevisat mig.

Kan svara åt honom, 2,04 Volt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

Kan svara åt honom, 2,04 Volt.

Ja för den där kalkylatorn är svin bra osv...... seriöst ni hoppa ner 10 steg när ni länka den där.
Säger att den drar 420W hmmm min watt mätare visade 840W med bara CPU load och borträknat % på PSU och mobo powerdraw.

Men ja fortsätt ni med era kalk.

Btw drog 2600W från väggen med 4x Titan och 3930k överklockad.

På 2x TITAN cert PSUr.

Märks ni har aldrig överklockat eller hållt på med hårdvara på extrem nivå, både på VK och överklock.

Annars hade ni aldrig haft denna retoriken och försöka motbevisa mig med fel fakta.

Antar du valde inte läsa denna heller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aldrig överklockat innan, tur att det finns pålitliga killar som dig att lyssna på.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja för den där kalkylatorn är svin bra osv...... seriöst ni hoppa ner 10 steg när ni länka den där.
Säger att den drar 420W hmmm min watt mätare visade 840W med bara CPU load och borträknat % på PSU och mobo powerdraw.

Men ja fortsätt ni med era kalk.

Btw drog 2600W från väggen med 4x Titan och 3930k överklockad.

På 2x TITAN cert PSUr.

Märks ni har aldrig överklockat eller hållt på med hårdvara på extrem nivå, både på VK och överklock.

Annars hade ni aldrig haft denna retoriken och försöka motbevisa mig med fel fakta.

https://i.imgur.com/BGASnyP.png

Antar du valde inte läsa denna heller.

Du tror inte att din VRM har nån verkningsgrad? Vid 400 watt är det inte ovanligt att VRM ger ut 50 watt i värme.

Märks att du inte satt dig in i fysik eller vet nått om hur datorer är uppbyggda på en djupare nivå.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

VRM borde vara enklare att kalkylera på med vanliga mätinstrument, så det borde gå enklare att se i realtid under drift om man mäter tycker man... Intressant, måste testa någon gång framöver när jag hittar igen grejerna bland alla flyttkartonger...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

VRM borde vara enklare att kalkylera på med vanliga mätinstrument, så det borde gå enklare att se i realtid under drift om man mäter tycker man... Intressant, måste testa någon gång framöver när jag hittar igen grejerna bland alla flyttkartonger...

Finns grafer hos tillverkaren av mosfetten om man letar, få som orkar dock

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Finns grafer hos tillverkaren av mosfetten om man letar, få som orkar dock

Stämmer, de är troligen kärnan i de kritiska bitarna.

Själv funderar jag på ett kopparblock till VRM längre fram...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Stämmer, de är troligen kärnan i de kritiska bitarna.

Själv funderar jag på ett kopparblock till VRM längre fram...

Skulle nog vara vettigt, skulle nog skaffa ett sånt med, men tycker det är svårt att hitta för AMD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Skulle nog vara vettigt, skulle nog skaffa ett sånt med, men tycker det är svårt att hitta för AMD

Sant, ibland har tex Watercool (Tyskland) haft block av hög kvalitet som passat, har inte sett dem i Sverige dock.
Har för mig att EK höll på att ta fram en typ av integrerade block, men är osäker på om de har som stämmer mot de aktuella korten...

Osäker på flödet, men det är nog ändå som sagt en del effekt som behöver kylas bort även om man kör riktad kylning mot de komponenter som är i störst behov av aktiv kylning (Är väl nästan bara de som behöver det i någon högre grad however tror jag... De får ju jobba rätt hårt när du överklockar processorn väldigt mycket).

Edit, den blir ju dock inte i närheten lika het som processorn eller GPU tex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, ibland har tex Watercool (Tyskland) haft block av hög kvalitet som passat, har inte sett dem i Sverige dock.
Har för mig att EK höll på att ta fram en typ av integrerade block, men är osäker på om de har som stämmer mot de aktuella korten...

Osäker på flödet, men det är nog ändå som sagt en del effekt som behöver kylas bort även om man kör riktad kylning mot de komponenter som är i störst behov av aktiv kylning (Är väl nästan bara de som behöver det i någon högre grad however tror jag... De får ju jobba rätt hårt när du överklockar processorn väldigt mycket).

Edit, den blir ju dock inte i närheten lika het som processorn eller GPU tex.

Nä, men värmen sprider ju sig via PCBn till CPU sockel, inte mycket men tillräckligt för att man påverka.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nä, men värmen sprider ju sig via PCBn till CPU sockel, inte mycket men tillräckligt för att man påverka.

Jo, fast det är nog väldigt litet, plasten är en dålig ledare och kopparbanorna är väldigt tunna.

Men, det fanns iaf förr vattenkylda block som täckte större delen av VRM, de var urfrästa så att de hetare komponenterna hade direktkontakt och de svalare hade likt ett tak av koppar.
Tror de nya är det också då de ser likadana ut, det är ett stort, solitt block, liknande CPU blocken vi diskuterade tidigare men en eller två rektanglar över VRM om förstås vad jag menar...

De fanns även i nickelpläterat, vilket jag tror jag skall köra på då det blir snyggast ihop med de andra delarna jag redan har.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nä, men värmen sprider ju sig via PCBn till CPU sockel, inte mycket men tillräckligt för att man påverka.

Hej, hur går det med bygget? Nu har ju ändå dom nya Ryzen kommit, så ville se ifall du kommit något längre helt enkelt?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Hej, hur går det med bygget? Nu har ju ändå dom nya Ryzen kommit, så ville se ifall du kommit något längre helt enkelt?

R7 2700x påväg med Gigabytes Gaming 7 moderkort samt 3200 mhz cl14 G. skill minne. Kör först Hyper 212 luft för att typ i Juni börja köpa Radiatorer och sånt.

Just nu tänkte jag börja med 2x200mm radiatirer till en börja för att se om det räcker.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: När du nu har datorkomponenterna i chassit och igång med luft...
Mät upp hur mycket plats du har från där radiatorerna skall sitta, till närmsta komponent. Kommer du inte åt, gör du en modell av papp, gammal mjölk kartong eller vad som helst. Ta reda på hur tjock radiator du får plats med. Köp sedan den fetaste radiator som får plats.
(Glöm inte bort att en normal fläkt är 25mm tjock. Den skall också få plats.)
Skall du montera på kylblock på GPU, kan du ofta gå ännu tjockare med radiatorn i fronten. Då mäter du plats i fronten, inte till grafikkorts kylaren (Som skall demonteras) utan till själva PCBn (Kretskortet). Själv kunde jag gå upp 20mm i tjocklek på front radiatorn på den nedre datorn i min tag. Det satt en fet kylare på GPU som stack ut 12mm utanför PCB.

Större yta (200mm är bra) ger fläkten bra förutsättningar.
Tjockleken, ju tjockare radiator, desto längre tid tillbringar vattnet i radiatorn, i förhållande till i loopen.
Ju längre tid vattnet befinner sig i radiatorn, desto längre tid kyls den ner.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: När du nu har datorkomponenterna i chassit och igång med luft...
Mät upp hur mycket plats du har från där radiatorerna skall sitta, till närmsta komponent. Kommer du inte åt, gör du en modell av papp, gammal mjölk kartong eller vad som helst. Ta reda på hur tjock radiator du får plats med. Köp sedan den fetaste radiator som får plats.
(Glöm inte bort att en normal fläkt är 25mm tjock. Den skall också få plats.)
Skall du montera på kylblock på GPU, kan du ofta gå ännu tjockare med radiatorn i fronten. Då mäter du plats i fronten, inte till grafikkorts kylaren (Som skall demonteras) utan till själva PCBn (Kretskortet). Själv kunde jag gå upp 20mm i tjocklek på front radiatorn på den nedre datorn i min tag. Det satt en fet kylare på GPU som stack ut 12mm utanför PCB.

Större yta (200mm är bra) ger fläkten bra förutsättningar.
Tjockleken, ju tjockare radiator, desto längre tid tillbringar vattnet i radiatorn, i förhållande till i loopen.
Ju längre tid vattnet befinner sig i radiatorn, desto längre tid kyls den ner.

Exakt, därför jag inte kör igång direkt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Några updates på gång?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hur gick det nu då? Intresserad av vad för temperaturer du slutligen fick med all radiatoryta och med vad för komponenter

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Hur gick det nu då? Intresserad av vad för temperaturer du slutligen fick med all radiatoryta och med vad för komponenter

Undrar samma!

Skrivet av Esseboy:

Har gjort lite research på hur mycket man kan överföra med en delta T om 5 grader en Ryzen

Om arean är 192 mm2 och det som begränsar är TIM mellan IHS och kislet så torde man få 240 watt egenom.

Om man pushar 1000 liter / timme blir det 270 milliliter/sekund, en milliliter kan lagra 4,19 Watt sekunder energi/grad, så med 270 ml/hr torde jag klara 5600 watt. Måste dock köra med liquid metal mellan IHS och Vattenblocket. Hmm, lite overkill men tja.

Sedan undrar jag varför alla accepterade denna del i 7 sidor och inte kritiserade detta, antal watt man klarar att kyla har att göra med nedkylningen av vattnet (radiatorer/fläktar) och inte vattencirkulation att göra, han har ju knappast teorin på sin sida om detta är den s.k. teorin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Undrar samma!

Sedan undrar jag varför alla accepterade denna del i 7 sidor och inte kritiserade detta, antal watt man klarar att kyla har att göra med nedkylningen av vattnet (radiatorer/fläktar) och inte vattencirkulation att göra, han har ju knappast teorin på sin sida om detta är den s.k. teorin?

Jag kommer att invänta bättre ekonomi, blir nog framskjutet minst ett år haha Måste bostadsspara och dylikt >.<"

Har en H100 V2 nu, vattnet rusar till 32-35 grader i load...vid 1,39 volt. Och rumms temp är runt 20 grader, så för att få ned detta till 22 grader behövs runt 7,5 ggr radiator ytan. H100 har är 240x30, så behöver en 360x80, 420x45 och en 140x30 radd. Lite i underkant men lär duga. Sen en loop för radiatorer med en D5 pump, en loop med dubbla DDC för blocket, allt sammankopplat genom reservoaren. Då hänger det bara på blockets förmåga att dra värmen ur CPUn. Får se om jag vågar på delid

Så runt 10kkr är budgeten. +-2kkr (1000€ +-200€)

Nått sånt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Sedan undrar jag varför alla accepterade denna del i 7 sidor och inte kritiserade detta, antal watt man klarar att kyla har att göra med nedkylningen av vattnet (radiatorer/fläktar) och inte vattencirkulation att göra, han har ju knappast teorin på sin sida om detta är den s.k. teorin?

Alla kanske inte omedelbart slänger sig på miniräknaren för att dubbelkolla allt som sägs på forumet? Inte jag i alla fall.
När siffrorna börjar röra sig på nivån 5000W, räknar jag med att det i alla fall räcker till att kyla av ett par hundra watt max som en CPU avger.
Sedan att han har stora hål i sina vilda teorier, gör ju inte heller att man känner för att starta en debatt!

Skrivet av Esseboy:

Jag kommer att invänta bättre ekonomi, blir nog framskjutet minst ett år haha Måste bostadsspara och dylikt >.<"

Har en H100 V2 nu, vattnet rusar till 32-35 grader i load...vid 1,39 volt. Och rumms temp är runt 20 grader, så för att få ned detta till 22 grader behövs runt 7,5 ggr radiator ytan. H100 har är 240x30, så behöver en 360x80, 420x45 och en 140x30 radd. Lite i underkant men lär duga. Sen en loop för radiatorer med en D5 pump, en loop med dubbla DDC för blocket, allt sammankopplat genom reservoaren. Då hänger det bara på blockets förmåga att dra värmen ur CPUn. Får se om jag vågar på delid

"Bostadsspara?" Det var den lamaste ursäkten jag hört på länge!

Vad spelar vatten tempen för roll? Det är väl CPU/GPU tempen som är den väsentliga? Vattnet måste bara vara kallt nog!
Vilket det brukar bli om man planerar sin loop och inte bara slänger dit random radiatorer. Dubbla hit o trippla dit? Kostar bara en massa pengar!

Varför skall du ha dubbla DDC? Har du tio meters höjdskillnad från pumpen till blocket?
En DDC klarar nämnligen av 5,2m i höjd/tryck, (Två i serie, ger givetvis det dubbla.) den klarar att leverera 1000L/h utan höjd skillnad. (En D5 klarar 3,6 respektive 1500L/h.) EN DDC skulle räcka för hela systemet.
Satsa de dryga två-och-ett-halvt-tusen jag precis sparade dig, på bostaden!
Om du tror att ett superhögt flöde hjälper ned temperaturen, får du läsa på lite till!
Om du dubblar hastigheten, så gör du det i båda ändar. Vattnet hinner plocka upp hälften så mycket värme energi från blocket, och hinner bara lämna ifrån sig hälften så mycket i radiatorn, eller tanken.

Hoppas du är duktigare på att "bostadsspara", än att planera en effektiv loop?
Gör om, gör rätt!

EDIT-1:
Plocka bort dubbel DDC och 140mm radiatorn. De kommer inte hjälpa en enda grad på CPU tempen. Du sparar +280€ direkt.

EDIT-2:
Du kan spara ytterligare med en pump UTAN PWM!
Inte så mycket då toppen kostar också.
Monterar man pumpen rätt, behövs ingen PWM. Låt den gå fullt! (Du gillar ju att det cirkulerar snabbt?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Alla kanske inte omedelbart slänger sig på miniräknaren för att dubbelkolla allt som sägs på forumet? Inte jag i alla fall.
När siffrorna börjar röra sig på nivån 5000W, räknar jag med att det i alla fall räcker till att kyla av ett par hundra watt max som en CPU avger.
Sedan att han har stora hål i sina vilda teorier, gör ju inte heller att man känner för att starta en debatt!

"Bostadsspara?" Det var den lamaste ursäkten jag hört på länge!

Vad spelar vatten tempen för roll? Det är väl CPU/GPU tempen som är den väsentliga? Vattnet måste bara vara kallt nog!
Vilket det brukar bli om man planerar sin loop och inte bara slänger dit random radiatorer. Dubbla hit o trippla dit? Kostar bara en massa pengar!

Varför skall du ha dubbla DDC? Har du tio meters höjdskillnad från pumpen till blocket?
En DDC klarar nämnligen av 5,2m i höjd/tryck, (Två i serie, ger givetvis det dubbla.) den klarar att leverera 1000L/h utan höjd skillnad. (En D5 klarar 3,6 respektive 1500L/h.) EN DDC skulle räcka för hela systemet.
Satsa de dryga två-och-ett-halvt-tusen jag precis sparade dig, på bostaden!
Om du tror att ett superhögt flöde hjälper ned temperaturen, får du läsa på lite till!
Om du dubblar hastigheten, så gör du det i båda ändar. Vattnet hinner plocka upp hälften så mycket värme energi från blocket, och hinner bara lämna ifrån sig hälften så mycket i radiatorn, eller tanken.

Hoppas du är duktigare på att "bostadsspara", än att planera en effektiv loop?
Gör om, gör rätt!

Försök pressa 0,27 liter i sekunden genom ett CPU block så får du se...finns lite motstånd Min H100 V2 pumpar runt 0,13 deciliter i sekunden...temperaturen hoppar lätt 20 grader på en sekund! Genom att pumpa 20ggr mer vatten hoppas jag att detta sjunker till 1 grad...

Sätter in pengar på ett BSP konto som ger en möjlighet att ta lån upp till 10ggr vad som finns på kontot, sen är räntan fast och man får ränta på pengarna man sätter in. Sen har jag en sparförsäkring som ger runt 6% i året i avkastning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: VARFÖR måste du pressa igenom en kvarts liter i sekunden? Vattnet hinner inte plocka upp någon energi att tala om på den tiden.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag har två costum loop bredvid mig. Båda har en D5 som driver runt vattnet. EN PUMP/DATOR räcker!
Vattnet hinner inte ta åt sig en tiondels grad på ett varv. Då har jag ändå en OC 8700K plus en 1080Ti. Jag pumpar in drygt 400W och vatten tempen före och efter radiatorerna är knappt mätbart. Att dubbla/trippla flödet skulle göra skillnaden på in/ut ännu mindre.
Fullständigt bortkastade pengar!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: VARFÖR måste du pressa igenom en kvarts liter i sekunden? Vattnet hinner inte plocka upp någon energi att tala om på den tiden.

Tanken är just det, vattnet ska inte hinna bli varmt, då sjunker kylningsfaktorn.

Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: Jag har två costum loop bredvid mig. Båda har en D5 som driver runt vattnet. EN PUMP/DATOR räcker!
Vattnet hinner inte ta åt sig en tiondels grad på ett varv. Då har jag ändå en OC 8700K plus en 1080Ti. Jag pumpar in drygt 400W och vatten tempen före och efter radiatorerna är knappt mätbart. Att dubbla/trippla flödet skulle göra skillnaden på in/ut ännu mindre.
Fullständigt bortkastade pengar!

Testa Prime95 i en halvtimme och se vad uttempen från blocket är vs intempen.

Mitt mål är att får så låg temp på CPUn. Kallar det den slutgiltiga lösningen inofficiellt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Tanken är just det, vattnet ska inte hinna bli varmt, då sjunker kylningsfaktorn.

Hahahahah

Guys kan vi låsa denna tråd på något sätt jag vill inte ha 7 sidor till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Hahahahah

Guys kan vi låsa denna tråd på något sätt jag vill inte ha 7 sidor till

De facto är min teori ren bevisad då folk lyckats med konststycket att kyla en CPU till under 30 grader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tanken är just det, vattnet ska inte hinna bli varmt, då sjunker kylningsfaktorn.

Om jag förstår det rätt så vill du alltså att CPU/GPU ska bli varmt istället för vattnet?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Om jag förstår det rätt så vill du alltså att CPU/GPU ska bli varmt istället för vattnet?

Läser du mina inlägg som fan läser bibeln?
Vattnet skall kyla hotspots. Trixet är hur man bäst nyttjar det faktum att man har ett vattenflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!