Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Ja Intel har högre prestanda i ST, men skillnaden så pass liten, att den i de flesta fall inte påverkar och nej den påverkar inte för de flesta i spel heller, undantaget är de som är ute efter väldigt höga fps.

Och här tror jag är precis var skiljelinjen går mellan de som fortfarande ser Intels fördel (som jag tror kommer bli ARMs fördel inom något år), ST prestanda är långt viktigare för genomsnittsanvändaren än vad de flesta nog inser.

För att ta ett exempel. Surface Pro 6 lanserades rätt nyligen. Det är första SP att utrustas med 4C/8T, rätt långt från de CPUer som diskuteras i denna tråd, eller hur? SP6 med i5 har en maximal single-core turbo på 3,4 GHz medan i7 versionen av SP5 når 4,0 GHz fast det "endast" på 2C/4T. Det är en 100 % fördel för SP6 i antal kärnor och endast 18 % fördel i ST prestanda för SP5.

Vilken är klart snabbast i en lång rad "vanliga" användarfall?

En artikel i ämnet, daterad september 2018

Citat:

Having two cores in a single processor has always had tangible benefits thanks to the multitasking nature of modern operating systems. After all, you may be browsing the web or typing a report while an anti-virus program runs in the background.

Detta tror jag ingen har invändningar emot, vi såg definitivt fördelar när vi gick från single core till dual core för ett decennium. Men varför stannade det på 4C?

Citat:

For the most part, having a higher core count processor is generally better if your software and typical use cases support it. For the most part, a dual-core or quad-core processor will be more than enough power for a basic computer user. The majority of consumers will see no tangible benefits from going beyond four processor cores as there is so little non-specialized software that can take advantage of it. "

Men det är ju bara en artikel... Finns forskning som visar liknande resultat. Rätt säker på att bl.a. Ericsson hade någon undersökning där de kom fram till att dubbla antalet CPU-kärnor och 20-30 % högre enkeltrådprestanda väger ungefär lika tungt i praktiken.

Finns definitivt nischer där fler kärnor > något bättre enkeltrådprestanda (en av länkarna ovan hävdar ju att antal kärnor ökar transistorbudget linjärt medan det enkeltrådprestanda bara ökar som roten ur transistorbudgeten, vi vet rätt mycket att det är värre än så för x86 sett till ST men man fattar trenden).

"Multitrådat" är dock rätt mycket mer komplext än så. Flera kärnor är bara ett av flera sätt att öka prestanda för sådant som trots allt kan parallelliseras, man får ungefär linjär prestandaökning för linjär ökning av effekt och transistorer. Dock krävs att man har rätt stora problem för att kunna effektivt sprida saker över kärnor, är problemet för finkornigt sett till parallellism blir resultat som i Microsoft-länken ovan: prestanda minska om man slänger fler kärnor på problemet (dock ökar ändå effekten i dessa fall, så riktigt lose/lose).

Många fall kan inte alls köras effektivt parallell, enda man har att hoppas på här är ILP (där x86 rätt mycket nått sitt teoretiska max redan, vi kan bara förvänta oss minimala förbättringar framöver).

Fallet som idag är extremt underanvänt (och det Microsoft-länken tar upp) är SIMD. Det är alltid det första man som programmerare bör försöka använda. Orsak? Man kan få dubbla prestandan på långt mindre än dubbla transistor och effekt-budget. I första hand bör man undersöka om det går att använda GPGPU då prestanda idag ligger på en helt annan nivå än någon CPU kan erbjuda. Vissa saker kan använda detta, andra kan inte.

Nästa sak man bör undersöka är SIMD på CPU. Fram till 2017 fanns tyvärr inget vettig sätt för oss programmerare att skriva kod så att det effektivt kunde utnyttja SIMD, men det lanserades med C++17 och stödet har under 2018 börja rullats ut i de stora kompilatorerna.

Många saker kan inte parallelliseras med SIMD, många beräkningar kan medan de flesta serverlaster där man hanterar många samtida användare inte alls passar SIMD. Först då bör man ta till multipla kärnor!

Dock kvarstår faktum att på skrivbordet är det väldigt få saker som ser någon större vinst från mer än 4C. Att i7-9700K och i9-9900K har ~35 % högre enkeltrådprestanda (heltal, är mer 15-20 % för flyttal och 50-100 % för SIMD, heltal är dock klart viktigast både på skrivbordet och servern) än konkurrenten blir då rätt relevant. För de flesta är det väldigt nära noll skillnad mellan 4C och 8C, men det är fortfarande 35 % högre prestanda om varje kärna är 35 % snabbare (undantaget spel där GPU är flaskhals)!

Intel är väldigt medveten om detta, därför vet de att man kan ta ett högre pris. Är dock inte övertyga om att man riktigt hittat exakt hur mycket högre pris marknaden är beredd att betala. I något läge blir det "tillräckligt bra". Vi lär se framöver om man lagt sig på rätt nivå eller ej.

När/om vi programmerare någonsin lär oss effektivt utnyttja många kärnor för massmarknaden så är x86 verkligen död (konsensus just nu är dock rätt mycket att många problem kommer aldrig skala väl med kärnor). I det läget blir det en extrem fördel att kunna få in långt fler kärnor per areaenhet samt ha en minneskonstensmodell som inte specificerades i mitten av 90-talet (och som är vansinnig om man vill bygga en effektiv multicore CPU)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Öh...
Varför drog du ens upp jämförelsen?
Räcker så bra med att säga att du tycker att han lägger ord i munnen på dig.
"Nu lägger du ord i min mun. Det var verkligen inte det jag sa" punkt.

Ja, det hade vart tillräckligt. Men jag fick flashbacks av mitt ex som gjorde exakt samma sak och sa då således det. Jag tar för givet att man får ta upp saker som är överflödiga.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

ch där är inte skillnaderna så stora.
Sen ser jag inte 720P som någon slags framtids förutsägelse då vi inte vet hur spelmotorer och spel kommer att utvecklas i framtiden.

Det kanske hade varit en relevant invändning om man jämför i7-7700K med 2700X, de har ju olika antal CPU-kärnor.

Ser överhuvudtaget inte hur den förutsägelsen kan slå fel när man jämför två 8C/16T modeller. Enda saken vi inte vägt i då är att SIMD är rejält underutnyttjat i dagens spel (bl.a. då det fram till 2017 inte fanns något vettigt sätt utanför att skriva assembler för att använda det).

SIMD är Intels styrka, även om just i9-9900K verkar uppvisa klara tendenser på flaskhalsar här. Teoretiskt ska Intel ha 100 % högre prestanda per kärna och cykel, vilken i7-7700K också uppvisar i praktiken. i9-9900K ser dock ut att "bara" ligga ~50 % högre jämfört med 2700X, så finns uppenbarligen en rejäl flaskhals någonstans!

Sedan vet jag inte om något har lyckats visa att 720p testerna hade fel ens när de gjordes på Bulldozer vs Sandy Bridge i5. Enda folk (tänkte länka en video från AdoredTV kring detta, men videon verkar borta, den är länkad i flera diskussioner här på SweC men länken fungerar inte längre) kan peka på är ComputerBase, grejen är man där visade rätt mycket samma fördel för 2500K över FX8350 varje år fram till sista mätningen 2017 (den jag länkade).

här är den grafiska sammanställningen av CB resultaten genom åren, den är från videon jag inte längre kan hitta

Problemet? Kolla differensen mellan FX-8370 och i7-2600K, endast 7 %. Kolla vad SweC fick när de under samma tidsperiod testade i7-2600K mot FX-8350: 26 % fördel för i7-2600K (SweC testade tyvärr inte 2500K längre i detta läge).

Här är det CB som har det avvikande värdet, SweC är rätt mycket vad andra också fick.

Så enda "beviset" för att 720p inte fungerade att förutsäga framtida spelprestanda är CB. För att det "beviset" ska gå ihop lär rätt mycket alla andra ha fel och CB helt plötsligt avvikande värde för 2500K måste vara sanning. Inte noll sannolikhet, men nog är det ändå rätt nära?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker att alla elaka AMD fanboys borde sluta mobba Intel.
"Leave her alone!"

edit
Ja i9-9900k är en onekligen en bra CPU.
Den lever inte upp till hypen, men hypen var orealistisk från början, 95W och 5 GHz på alla kärnor, jösses.
Jag tycker att den är för dyr, men trots priset kommer den nog sälja skapligt.
Största problemet tror jag blir tillgången.

Hade priset varit vad Intel brukar hålla, dvs 5-600kr mer än motsvarande Ryzen, då hade inte ryzenhaft något existensberättigande kvar.
Så se det positivitet istället.
AMD kommer få ökade marknadsandelar pga denna prissättningen och Intel kommer tjäna sina pengar även denna generationen.
Nästa generationer blir dock troligen inte lika rolig för Intel om de inte har något verkligt annorlunda att presentera.
Denna prissättning kommer de att förlora på i långa loppet.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

i9-9900K lär ändå vara relevant många år framöver, men vi ser med stor säkerhet början på slutet av x86 storhetstid! Zen2 och Ice Lake kan nog få ~10 % högre IPC i det generella fallet. Zen2 har lite frekvensutrymme kvar, Intel har nog nått max här. Vi vet ju faktiskt inte om det ens går att klocka lika högt på TSMC 7 nm / Intels 10 nm som på Intels 14 nm, initialt lär det nog inte vara fallet...

Jag har funderat ett tag nu, att det måste finnas en orsak varför intel är så lågt värderat med tanke på hur grymma inkomster de har haft och har så lågt PE-värde. P/E Ratio 12.72, Dividend Yield 2.67%. Det kan ligga i något det du nämner. Och du nämnde dessutom att du har sålt dina Intelaktier.

Men, vi har sett sedan början av PC-eran att grymma företag kunde sopas ut från tech-världen väldigt snabbt. Man vet egentligen inte vad som väntar om 5 år.....det gäller alla...Intel, Apple, Seageate, WD, Nvidia, AMD. Mobiltillverkare är det ännu känsligare.

Vad gäller Intel, Vem vet vad deras största inkomster kommer från om 5 år. AL, självkörande bilar, VR,grafikkort,fortfarande CPU (knappast så lönsamt som i dagsläget) ...eller annat trendingt om några år??? Kanske CPU:s för rymden är framtiden?

Just nu vet vi inte ens vad nästa processorserie kommer att heta efter 9600K-9700K-9900K. Knappast 10600K. Och dessutom NÄR tar refresharna slut?

----------------------------------------------------------------------

Till dig som frågade hur man får tag i en bra 9900k (men raderade posten) så ville jag svara:

För tillfället är det väl ett större problem att skaffa en 9900k överhuvudtaget.
Och bilden som du lade som exempel är troligtvist photoshoppat. Voltage saknas. Och det är sällan att den saknas. Och där uppe synns det 1.27V. 1.27 och 5400?? FAKE!

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant om ni tog med Shadow of the Tomb Raider med se ifall dom 2 extra kärnorna och 4 extra trådarna gör någon skillnad. Skulle gissa att svaret är: nej. Men tycker att Shadow of the Tomb Raider skulle varit med bland era speltester

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt att Sweclockers och andra slår i taket såpass tidigt, även med fastlödd värmespridare. Men det verkar vara så på 9000-serien

https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs

Tycker det är helt rätt att ingen fick "toppklass" då det knappast rör sig om perfekta produkter.

Snabbast: Ja
Bäst: Beror helt på vad man lägger in i begreppet. Känns för egen del inte som ~15% prestanda mot 2700X mostsvarar 100% prispåslag. Absolut inte.

Skiljer ju mer än 100% prispåslag då man måste köpa en cpu-kylare för 1500 bagis till Intel.

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

Inte fake, det är jag själv som kört det. Jag tänkte lägga upp det som exempel på att det går att hitta riktigt fina chip även bland 9900K. Men sen ångrade jag mig då det inte är riktigt representativt. Här ör original screen. Spänning visas ej i cpu-z p.g.a. att jag stängt av något i bios eller nån service i windows, vet inte vilket.

screenshot

Permalänk
Medlem

Skönt att man kan ha sin 4790k i ytterligare 3 år till. Spelar bara på min dator nuförtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det enda som får mig att inte springa å köpa ryzen är inte tappet av max fps utan att lägsta fps ibland är oroväckande låg.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

Ordet spel nämns ett par hundra gånger i tråden, men ändå så ser man ingen märkbar skillnad i prestanda i spel vid 4k med dessa processorer jämte mot andra som 8700k. Jag känner lite audiofil högtalarkabel-vibbar över det hela.

* Under inga omständigheter utföra blindtester, för att man ej kan se eller höra någon skillnad.
* Under inga omständigheter utföra tester på verkliga scenarion, för man ej kan få ett signifikant skillnad i mätresultat.
* Hitta på framtida hypoteser om framtida utveckling och anse att de som ej tror på hypoteserna har bevisbördan.

Det största problemet med 9900K anser jag att det på senare tid har kommit bättre cpuer hela tiden, det innebär att skaran som sitter äldre cpuer som ska bytas ut redan har minskas. Det blir alltså en stor investering för lite prestandaförbättring emot vad den stora skaran tänkbara köpare redan har.

Min åsikt om 9900K har dock varit att det ät en bra mainstreamcpu tills ddr5 kommer och det dröjer väl till runt 2022 innan denna blir prisvärd.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt detta, jag har stått ett tag och stampat nu för att uppgradera ocg byta ut min 4790k och jag kan bannemig inte bestämma mig mer än att det antagligen inte kommer bli 9900k utan valet står mellan 8700k samt någon AMD plattform (1900x, 1920x eller 2700x). Tror nog aldrig jag har varit så velig och obeslutsam för ett köp som jag är just nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Väldigt svårt detta, jag har stått ett tag och stampat nu för att uppgradera ocg byta ut min 4790k och jag kan bannemig inte bestämma mig mer än att det antagligen inte kommer bli 9900k utan valet står mellan 8700k samt någon AMD plattform (1900x, 1920x eller 2700x). Tror nog aldrig jag har varit så velig och obeslutsam för ett köp som jag är just nu

Och du har ddr3 minne på den, vilket innebär att ca 2000kr går åt till att bara hitta nytt 16GB ramminne.

Såvida du inte har användning av din gamla dator eller kan sälja den med bra betalt, så blir det en väldigt massa pengar för liten skillnad för den stora skaran.
-Jag tänker mig tillbaka till förr. Innan hade man en 200MHz cpu, sedan uppgraderade man till en 500MHz cpu, där även man hade dubbelt så mycket ram, hdd och grafikkort och man riktigt kände att den nya datorn presterar bra.
Nu idag så blir det runt 6000kr att lägga ut och man får ta upp testprogram för att bekräfta så att datorn går snabbare. I ditt fall med 9900k så blir det väl en 10 000kr. Datorn blir snabbare i allt, men ändå mycket pengar.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Jovisst är det mycket pengar, men det är något som jag är väl medveten om och så är det ju om man ska vara någolunda på topp hela tiden. FAst nu skrev jag ju dock att jag INTE kommer välja 9900k utan någon av de andra plattformarna (läs det gamla inlägget) och som jag ser det då som du mycket väl påtalade att jag kommer behöva köpa minne också samt att jag hamnar runt 10k strecket plus minus 2k, så nu behöver jag ju ta ett beslut och bestämma mig vad det ska bli.

Kan nog få tillbaka ett par tusen när jag säljer av mitt gamla set här också...Hmmmm...Beslut beslut beslut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dax att göra en 2700x delidd då och verkligen jämföra ren temperaturskillnad med Tim, stim och LM. Sjukt att när väl Intel löder är det vissa som inte är nöjda med det heller. Hoppas att det i längden kan säljas en billigare "entusiast" CPU med lös HS så får man fixa själv.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Väldigt svårt detta, jag har stått ett tag och stampat nu för att uppgradera ocg byta ut min 4790k och jag kan bannemig inte bestämma mig mer än att det antagligen inte kommer bli 9900k utan valet står mellan 8700k samt någon AMD plattform (1900x, 1920x eller 2700x). Tror nog aldrig jag har varit så velig och obeslutsam för ett köp som jag är just nu

Sitter i samma sits här, fast 4770K.
Varit grymt nöjd med den hittils, men nyare generation av moderkort framförallt lockar enormt,
och har varit 100% inställd på att köpa i7an, eller i9an när den kom, men nu när man vet priset
funderar jag också på att kanske gå över till AMD, även fastän jag lovat mig att aldrig mer gå tillbaks :/

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ordet spel nämns ett par hundra gånger i tråden, men ändå så ser man ingen märkbar skillnad i prestanda i spel vid 4k med dessa processorer jämte mot andra som 8700k. Jag känner lite audiofil högtalarkabel-vibbar över det hela.

Varför skall det vara någon skillnad mellan olika cpu när grafikkortet är begränsningen?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

blir en 9600k till julklapp....eller kanske 8600k...??

Ni som har 8600k...hur högt kör ni dessa?

5ghz kör jag som standard med en H115i funkar perfa!

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Varför skall det vara någon skillnad mellan olika cpu när grafikkortet är begränsningen?

Det var nog hans poäng.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KoAoL:

Dax att göra en 2700x delidd då och verkligen jämföra ren temperaturskillnad med Tim, stim och LM. Sjukt att när väl Intel löder är det vissa som inte är nöjda med det heller. Hoppas att det i längden kan säljas en billigare "entusiast" CPU med lös HS så får man fixa själv.

Liten vinst och inte värt risken.
https://www.youtube.com/watch?v=VEUG9d4Mjug

Gäller även i9 9900k enligt min mening.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu förtiden så presterar alla cpuer såpass bra(iallafall i topsegmentet) att få personer märker markanta skilnader eller inte kan spela alls(jag spelade carmageddon 2 med ca 10 fps när jag var liten och hade kul endå, sen kom voodoo och HELVETE vilken skillnad) idag är förbättringarna små och ofta rätt obetydliga(i spel) när det gäller cpuer om man inte kör på låga upplösningar och låga inställningar överlag men vet gör det med topend saker?
jag tror marknaden kommer tvinga fram en förändring när spel och program blir så komplexa att man måste hitta ett sätt att nyttja alla sina kärnor fullt ut. man brukar säga att man ska tänka utanför lådan men jag tror att man kanske får göra något ännu radikalare som att flytta den befintliga lådan.
men vi är inte där än på ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Tror nog min 6700K överlever ett tag till åtminstone. Lär väl vara ett sug efter nya datorprylar som kickar in innan behov egentligen.

Sitter i samma båt och tänker lika dant

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Tech Deals har testat 9900K mot 2700X med ett 2080 ti och det var mycket intressant test. Mycket sevärt. Helt annan syn och annat resonemang för att se 9900K ur annan syn är det svindyra priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Tech Deals har testat 9900K mot 2700X med ett 2080 ti och det var mycket intressant test. Mycket sevärt. Helt annan syn och annat resonemang för att se 9900K ur annan syn är det svindyra priset.

https://www.youtube.com/watch?v=oV6pfSH9hO8

Damn, att amd är efter så mycket trodde jag inte.

Permalänk

@anon298854: att AMD är efter rör mig inte i ryggen, du betalar och får därefter, och AMD utvecklas hela tiden när det kommer till instruktioner per clock.

Något intel inte gjort på länge nu.

När jag såg 3D mark Firestrike poängen så körde jag det på min egen för att se vilka fysik poäng jag skulle få, visste redan att mina två R9 290X var overkill för min X5660 klockad till 4.25ghz.

Men att min cpu var så långt efter trodde jag inte, den har stått tidens test väl men i9an lockar mycket

13K fysik poäng får jag, har jag tur når den upp till 15K men det räcker inte för dessa korten. Körde benchmarken ett par rundor i Deus Ex Mankind Divided och cpun flaskar så det står härliga till i 1080P. kvittar nästan vilka inställningar jag kör så ligger mina min samt avg värden nästan(avg diffar ytterst lite) konstanta, bara max som ändras.

3D mark säger samma sak, cpun ligger långt efter. med powerlimiten sänkt rejält på korten och ner klockade får dom ändå 23K gpu poäng.

nytt nätagg så kanske man klämma ut lite till men det känns lönlöst, en AMD ryzen 2700X hade nog gjort rätt stor skillnad, 9900K hade varit perfekt i min gaming rigg

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Tech Deals har testat 9900K mot 2700X med ett 2080 ti och det var mycket intressant test. Mycket sevärt. Helt annan syn och annat resonemang för att se 9900K ur annan syn är det svindyra priset.

https://www.youtube.com/watch?v=oV6pfSH9hO8

Köper man det bästa mainstreamprodukterna rakt igenom så blir självklart varje del i sig själv mer prisvärd än om man väljer en billig. Detta är generellt och gäller precis allt.
Liksom köper man 50 000kr dator, så är inte ett chassi för 3000kr så extremt dyrt osv.
Ryzen just nu lämpar sig åt normal-dyra byggen, där man håller ner kostnaden på allt. Undra hur många som gör ett nytt spelbygge idag med Nvida 2080TI, 32GB ram några schyssta ssd, bra skärmar etc och väljer en Ryzen 2700x?
Skillnaden är visserligen försumbar i vettiga upplösningar, men AMD enda fördel idag är priset och det är därför folk väljer Amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Skiljer ju mer än 100% prispåslag då man måste köpa en cpu-kylare för 1500 bagis till Intel.

Just det, det tänkte jag inte på. Dels saknas kylare, och dels måste man, att döma av temperaturerna som framkommit i olika reviews, ha en ganska biffig sådan tros fastlödd värmespridare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Just det, det tänkte jag inte på. Dels saknas kylare, och dels måste man, att döma av temperaturerna som framkommit i olika reviews, ha en ganska biffig sådan tros fastlödd värmespridare.

När man överklockar ja, hur varm går tex. 2700x vid 5.2GHz?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon298854:

När man överklockar ja, hur varm går tex. 2700x vid 5.2GHz?

Det blir rätt varmt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

När man överklockar ja, hur varm går tex. 2700x vid 5.2GHz?

När man överklockar? Vad jag har läst så blir den rätt toasty även i Stock, men eftersom de inte skickar med någon kylare alls så lär det ta ett tag innan vi vet vilken den billigaste kylaren är som är "bra nog" om man inte överklockar.

Överklockar man så behöver man biffigare grejer både till AMD och intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.