Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

Permalänk
Medlem

Är väl därför Google/Android ursprungligen växte så fort som de gjorde. Alla säljare hos operatörerna ville naturligtvis att du skulle köpa en Android just för att operatören skulle få extra ersättning. Är i alla fall den känslan jag haft i alla år. Visst de fanns mycket appar som sänkte konkurrenterna men hur många vanliga telefonanvändare hade nytta av detta när de vanligaste apparna då också fanns på flera olika mobila OS? Nu sitter vi här med ett fåtal mobila OS, hade väl varit mycket trevligare om det funnits ett större urval även idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Nja, klassiskt brukar man säga att SYFTET med ett företag är att vara allmänt bra för samhället. METODEN att nå syftet är att belöna ägarna av företaget med vinster.

Det är inte alltid som metoden ger syftet särskilt bra. Därav att företag och marknaden behöver regleras. Vilket EU nu gör.

Ja, allmänt bra för samhället genom att skapa värde, sedan om du skapat tillräckligt mycket värde så finns det vinst över till ägarna. Jo syftet med att starta ett företag är att göra vinst. Varför skulle man starta ett företag om det inte finns någon chans till att göra vinst?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Species8472:

Ja, allmänt bra för samhället genom att skapa värde, sedan om du skapat tillräckligt mycket värde så finns det vinst över till ägarna. Jo syftet med att starta ett företag är att göra vinst. Varför skulle man starta ett företag om det inte finns någon chans till att göra vinst?!

Njaej, du skriver "blir över". Det är i princip inget motsatsförhållande mellan bra för samhället och bra för företagaren. Tvärtom ju bättre det är för samhället, desto mer skall företagaren belönas, det som brukar ses som grunden i kapitalismen och marknadsekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Google frångår Europeiska konkurrensregelverk och du tycks ta förövarens parti. Är inte det lite märkligt? Det tycks finnas en jargong i forumet där EU är antagonisten i allt, vilket leder till märkliga slutsatser...

Jag säger att jag har full förståelse för Googles agerande, det är inte samma sak som att jag tar deras parti!
EU sopade till Google, Google lade sig inte platt, utan skickade tillbaka en rallarsving som prickar konsumenter i EU på individ nivå istället.
Ett konstaterande som inte kräver att man valt endera sidan.
Hela telefon grejen har spårat ur alldeles åt helvete! Vad är det för fel på telefoner det bara går att ringa med?
Man MÅSTE ha en smartphone idag, för att vi sålt oss till två amerikanska bolag! Google och Apple, det finns inga alternativ.
Man kan inte promenera in på banken och göra sina ärenden sådär utan vidare idag. Och det som går att göra är förknippat med avgifter.
Men med smartphone kan man logga in på banken och flytta sina pengar, köpa o sälja fonder, aktier, vad som helst..!

I Göteborg kan man inte ens parkera utan sin smartphone idag. Man betalar parkeringen med en app.
Allt går mer och mer mot smartphone apparna. Tappar man sin telefon idag, är man helt rökt!
Tar batteriet slut en lördag kväll på krogen, får man promenera hem, för på bussen betalar man med en app. Lycka till utan power i din smartphone!

Personligen har jag inte ens sett de nya pengarna som kom för något år sedan. Utländska pengar har jag hållit i handen, men inte svenska? För här är det mobilen och plastkort som gäller "all the way!"
Och är något av alla de bolagen annat än amerikanska? Google, apple, VISA, Mastercard, AMEX?
Vi blir snart en stjärna till på den amerikanska flaggan!

Och NEJ, jag har inte valt Googles sida och ville jag bli amerikan, hade jag flyttat dit!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Om nu domen baserade sig på något vettigt så är ju detta rätt. Vi ska ju inte få subventionerade produkter från företag som använder sig av fula metoder.

Att produkten nu är 450kr billigare betyder ju bara att Google har (såvida den tidigare domen är vettig som sagt) subventionerat den för att de har fått in samma summa pengar (i slutändan från _dig_ som kund) från ett annat håll. I detta fall från ett olagligt håll.

Google har alltså en deal att om telefontillverkare vill ha Google Play så måste det också ingå annat i paketet, som förinstallerat Chrome och Google som sökmotor. Ärligt talat ser jag inte problemet, det är ju inte direkt så att folk inte kan byta sökmotor eller webbläsare hur dom vill sedan. Dom begränsar alltså inte kundens möjligheter till att välja så att det skulle vara mot konkurrens håller jag inte med om. Alla operativsystem har ju sina förinställda webbläsare och dessa har sina förinställda sökmotorer inget fel med det.

Skrivet av Söderbäck:

Nej nej.
Det är inte EU som böjat ta betalt för Googles appar utan det är helt och och hållet Googles egna beslut att ta betalt för sin mjukvara ;).

Google har delat in Europaområdet i ett gäng olika zoner där de tänkt ta olika mycket betalt för sina appar beroende på hur kapitalstarka vi är i respektive område helt enkelt.

Jaha och det hade dom gjort om inte för att dom blivit bötfällda av EU menar du då eller? Dom tog ju inte betalt innan eftersom man ändå får pengar via reklam när folk använder deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nu är du snett ute. EU kräver att Google inte försvårar för en fungerande marknad. Vilket Google har gjort på ett riktigt fult och extremt oblygt sätt, man konkurrensbegränsar så man är blå i nyllet. Lång historia. EU gör exakt vad dom är satta att göra.

Hade inte EU funnits hade de enskilda länderna i Europa antagligen inte kunnat göra ett smack mot Google. Vad tror du Sverige ensamt hade kunnat göra mot Google?

Sedan är det riktigt barnsligt av Google att agera så här demonstrativt. Google utnyttjar den makt ett naturligt monopol har gett dom och gör det på ett politiskt mycket medvetet sätt. Din reaktion är precis vad Google hoppas på. Därav hur licensavgiften är strukturerad. Återigen, fult och barnsligt av Google.

Google hade mycket väl bara kunnat följa EU:s lagar om konkurrensbegränsning, till exempel genom att följa devisen "don't be evil". Då hade dom fortfarande tjänat massor med pengar, bara inte lika mycket som nu.

Förklara gärna för mig hur man konkurrensbegränsar? När du köpt en Android kan du inte välja vilken webbläsare du vill, vilken sökmotor du vill eller hur menar du? Google ger ut ett paket, det är deras programvara och om dom vill "sälja" (ger bort till tillverkarna och tjänar på reklamintäkter istället) så får dom göra det så länge dom inte begränsar kundens rätt att få välja bort den programvaran sedan. Det är min åsikt. Det finns många företag som säljer saker i paket till oss konsumenter där du inte kan välja bort saker, ska man få göra så mot oss men inte mellan företag och företag då eller?

Permalänk
Medlem

I praktiken tror jag det knappt blir någon skillnad då de flesta tillverkarna kommer inkludera Play paketet och därmed blir det ingen avgift på dessa enheter. Detta är bara ett smart sätt för Google att komma runt EU's dom.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Species8472:

Varför skulle man starta ett företag om det inte finns någon chans till att göra vinst?!

för att man är snäll :). ska man vara seriös så är alla företag skapade att göra vinst även sådana företag som rädda barnen och sådant med en fin fasad, kolla vad deras VD's tjänar så vet man att lagligt tiggeri fungerar bra det med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: Allt detta kommer fortsätta utanför EU/EES och Kina. Så en fork i bara EU/EES är knappast aktuell även om de eventuellt tolererar detta framåt. Det vi snarare kommer se är att Google tar sina 40 USD och erbjuder tillverkaren 40 USD för att stoppa in Chrome och andra Googleappar, och att detta öppnar upp för t.ex. Microsoft att göra det samma istället för att en tillverkare erbjuder Googleapparna. Microsoft och Google kanske blir nöjda, men knappast Amazon eller telefontillverkarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Förklara gärna för mig hur man konkurrensbegränsar? När du köpt en Android kan du inte välja vilken webbläsare du vill, vilken sökmotor du vill eller hur menar du? Google ger ut ett paket, det är deras programvara och om dom vill "sälja" (ger bort till tillverkarna och tjänar på reklamintäkter istället) så får dom göra det så länge dom inte begränsar kundens rätt att få välja bort den programvaran sedan. Det är min åsikt. Det finns många företag som säljer saker i paket till oss konsumenter där du inte kan välja bort saker, ska man få göra så mot oss men inte mellan företag och företag då eller?

Läs och rys:

https://arstechnica.com/gadgets/2018/07/googles-iron-grip-on-...

Fler frågor?

Tillägg:

En av de giftigaste metoderna, som inte diskuterats så mycket på tråden, är hur man låter Play Services bli en del av standard-API:et så att vanliga utvecklare får svårt att skriva appar utan att använda det som Google licensierar till tillverkarna. Många appar använder alltså Play Services utan att använda Googles övriga appar eller tjänster. Utan Play Services installerat fungerar sedan inte appen. Även appar från vanliga utvecklare kräver nu att Googles appar, varav Play Services är en, är licensierade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Läs och rys:

https://arstechnica.com/gadgets/2018/07/googles-iron-grip-on-...

Fler frågor?

Tillägg:

En av de giftigaste metoderna, som inte diskuterats så mycket på tråden, är hur man låter Play Services bli en del av standard-API:et så att vanliga utvecklare får svårt att skriva appar utan att använda det som Google licensierar till tillverkarna. Många appar använder alltså Play Services utan att använda Googles övriga appar eller tjänster. Utan Play Services installerat fungerar sedan inte appen. Även appar från vanliga utvecklare kräver nu att Googles appar, varav Play Services är en, är licensierade.

Alltså du får gärna plocka fram från artikeln det som är relevant i så fall. Eller så svarar du bara på frågan själv. När du har köpt en Androidlur, kan du inte välja efteråt exakt vilken webbläsare du vill? Vill man inte följa Googles krav för att få finnas på Play Store dessutom så kan du ju faktiskt göra appar utanför Play Store. Apple har sina krav på App Store osv. Det ska dom få ha så länge du kan välja att inte behöva installera därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag säger att jag har full förståelse för Googles agerande, det är inte samma sak som att jag tar deras parti!
EU sopade till Google, Google lade sig inte platt, utan skickade tillbaka en rallarsving som prickar konsumenter i EU på individ nivå istället.
Ett konstaterande som inte kräver att man valt endera sidan.
Hela telefon grejen har spårat ur alldeles åt helvete! Vad är det för fel på telefoner det bara går att ringa med?
Man MÅSTE ha en smartphone idag, för att vi sålt oss till två amerikanska bolag! Google och Apple, det finns inga alternativ.
Man kan inte promenera in på banken och göra sina ärenden sådär utan vidare idag. Och det som går att göra är förknippat med avgifter.
Men med smartphone kan man logga in på banken och flytta sina pengar, köpa o sälja fonder, aktier, vad som helst..!

I Göteborg kan man inte ens parkera utan sin smartphone idag. Man betalar parkeringen med en app.
Allt går mer och mer mot smartphone apparna. Tappar man sin telefon idag, är man helt rökt!
Tar batteriet slut en lördag kväll på krogen, får man promenera hem, för på bussen betalar man med en app. Lycka till utan power i din smartphone!

Personligen har jag inte ens sett de nya pengarna som kom för något år sedan. Utländska pengar har jag hållit i handen, men inte svenska? För här är det mobilen och plastkort som gäller "all the way!"
Och är något av alla de bolagen annat än amerikanska? Google, apple, VISA, Mastercard, AMEX?
Vi blir snart en stjärna till på den amerikanska flaggan!

Och NEJ, jag har inte valt Googles sida och ville jag bli amerikan, hade jag flyttat dit!

Problemet jag upplevde i ditt tidigare inlägg var hur texten lästes som att EU var styggisar som bötfäller, eller lägger sig i Googles affärer. På ett sätt som riskerar kosta konsumenterna genom att Google skjuter sina böter på olika avgifter riktade mot deras slutkunder.

Vad du skriver om smarttelefoner är en problematisk utveckling jag också ogillar. Men själv tror jag denna smarttelefon-hajp är en tillfällig grej. En tillfällig grej som styrs av marknadskrafterna och som bäst förändras genom ett förändrat köpbeteende. Vill du bidraga till att gå tillbaka till mer vedertagna kontaktbetalningar så ta ut mer kontanter och sätt sprätt på dom. Att du inte sett de nya sedlarna är ju ett resultat av att du betalar med kort eller andra digitala lösningar.

Vi har en del väldigt bra och tillgängliga elektroniska betalningslösningar i Sverige. Även i Nederländerna hade dom första gången jag var där runt 2014 inte riktigt hittat något dito till svenska Swish. Likväl var kontantbetalningen större. Men senaste enstaka åren har jag sett fler små stånd och butiker skaffar kortbetalningsmöjligheter även utanför storstäderna och incitamenten till kontantbetalning sjunkit.

Men det är ju ingen naturlag att dessa digitala betalningslösningar är det enda som kommer gälla framöver. Om inte en mer rimlig balans mellan tryckta pengar och digitala finner sig organiskt så kommer frågan förr eller senare tvingas upp på dagordningen i samband med större driftsstörningar.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt egentligen. Själva operativsystemet är open source och det är allt som krävs för att kompilera android själv. Googles appar behövs inte för själva operativsystemet att fungera, och därför har man sedan starten velat särat på operativ och övriga appar.
Däremot krävs ju också att tillverkaren tillhandahåller kernel sources till enheten om man vill kompilera själv, vilket dom inte alltid gör tyvärr. Det är dock mot Linux GPL att inte göra det, och dom tillverkarna borde få HÖGA böter.
Att själv bygga android för sin enhet är väl lättare än någonsin nu, när Google har tvingat tillverkarna att inkludera en "/vendor" partition iom project treble, så att alla enheter i stort sätt ska kunna boota från samma "generic image" av android, utan allt för mycket ändringar i sources.
Att Google däremot har deras appar closed sourced är en helt annan sak. Dom är inte i egentlig mening en del av själva operativsystemet.
Dom krävs dock för att få tillgång till Googles tjänster på telefonen, så det är helt upp till tillverkaren om man vill ingå det licensavtalet eller inte, eller ha en egen lösning.
Och att dom inte leverarar telefoner med google tjänster i Kina har inget med Google att göra, utan att Kina är diktatur med strikta regler vad gäller internet, och möjlighet att kommunicera med resten av världen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

@anon214822: Jag har aldrig sagt att det finns något motsatsförhållande. Yes, jag håller med om att ju bättre det är för samhället ju mer ska man belönas, dvs med det som blir över efter att allt annat är betalt - vinsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

för att man är snäll :). ska man vara seriös så är alla företag skapade att göra vinst även sådana företag som rädda barnen och sådant med en fin fasad, kolla vad deras VD's tjänar så vet man att lagligt tiggeri fungerar bra det med.

hahaha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Alltså du får gärna plocka fram från artikeln det som är relevant i så fall. Eller så svarar du bara på frågan själv. När du har köpt en Androidlur, kan du inte välja efteråt exakt vilken webbläsare du vill? Vill man inte följa Googles krav för att få finnas på Play Store dessutom så kan du ju faktiskt göra appar utanför Play Store. Apple har sina krav på App Store osv. Det ska dom få ha så länge du kan välja att inte behöva installera därifrån.

Nej, det fungerar inte så. Du skall se det ur tillverkarnas och Googles konkurrenters perspektiv. Det är där det mest fungerar. Visst kan du som användare installera vad du vill men det är inte så konkurrensbegränsningen fungerar här. Om det inte framgår av artikeln så kan jag inte förklara det för dig. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Problemet jag upplevde i ditt tidigare inlägg var hur texten lästes som att EU var styggisar som bötfäller, eller lägger sig i Googles affärer. På ett sätt som riskerar kosta konsumenterna genom att Google skjuter sina böter på olika avgifter riktade mot deras slutkunder.

Vad du skriver om smarttelefoner är en problematisk utveckling jag också ogillar. Men själv tror jag denna smarttelefon-hajp är en tillfällig grej. En tillfällig grej som styrs av marknadskrafterna och som bäst förändras genom ett förändrat köpbeteende. Vill du bidraga till att gå tillbaka till mer vedertagna kontaktbetalningar så ta ut mer kontanter och sätt sprätt på dom. Att du inte sett de nya sedlarna är ju ett resultat av att du betalar med kort eller andra digitala lösningar.

Vi har en del väldigt bra och tillgängliga elektroniska betalningslösningar i Sverige. Även i Nederländerna hade dom första gången jag var där runt 2014 inte riktigt hittat något dito till svenska Swish. Likväl var kontantbetalningen större. Men senaste enstaka åren har jag sett fler små stånd och butiker skaffar kortbetalningsmöjligheter även utanför storstäderna och incitamenten till kontantbetalning sjunkit.

Men det är ju ingen naturlag att dessa digitala betalningslösningar är det enda som kommer gälla framöver. Om inte en mer rimlig balans mellan tryckta pengar och digitala finner sig organiskt så kommer frågan förr eller senare tvingas upp på dagordningen i samband med större driftsstörningar.

Problemet som jag ser det är två delat.
1. Nu råkar de flesta ha en smartphone på fickan, så det är naturligt att vi boxar in hela samhället i den.
2. De flesta verkar vara fantasilösa nog att INTE inse att det blir problem om smartphonen inte finns. Man har INTE skapat några alternativ.
En släkting åkte in på sjukan för någon vecka sedan, det såg ganska mörkt ut ett tag (hon är hemma och OK idag) det blev någon tur till sjukan. Enda alternativet att betala, var med en mobil app..? Har du ingen smartphone, kan du inte ta dig till ett sjukhus i Gbg!?! Du kan inte betala varken parkering, eller bussbiljetten! (På spårvagnar finns en automat, men alla åker inte med dessa.) Promenera?

För ett drygt år sedan, fick jag en nostalgi tripp. Fick för mig att jag vill ha en gammal hederlig flipp-telefon, typ Motorola V3, det är inte så många år sedan jag hade en sådan. Gillade den som fan.
Men så kom man till insikt. "Mobilt bank ID" !
Bara där tog planerna slut direkt. OK man kanske kan leva med att ändå logga in med bank dosan hemma vid datorn, men det fick mig att börja fundera. Vad mera kommer jag sakna?
Då jag åker buss för sällan för månadskort (Försöker cykla till jobbet så mycket det går) Kan jag ens köpa biljett utan Västtraffiks app idag? (Jag vet inte!)

Apple (18,3%) och Android (81,7%?) har boxat in oss till 100%. Livet blir jävligt svårt utan en smartphone!
Eller egentligen kan man inte skylla på Google o Apple heller, de har gett oss spaden, vi har själva grävt ner oss i ett hål vi inte kommer upp ur. :-/

EU domen med följande reaktion från Google, belyser ganska bra problem som redan är och vad som kan komma!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Alltså du får gärna plocka fram från artikeln det som är relevant i så fall. Eller så svarar du bara på frågan själv. När du har köpt en Androidlur, kan du inte välja efteråt exakt vilken webbläsare du vill? Vill man inte följa Googles krav för att få finnas på Play Store dessutom så kan du ju faktiskt göra appar utanför Play Store. Apple har sina krav på App Store osv. Det ska dom få ha så länge du kan välja att inte behöva installera därifrån.

Ja, det är inga som helst problem att installera appar från andra ställen än play store, och som du säger så har android (google) aldrig tvingat någon att använda en viss app för ett visst ändamål, undantaget just googles egna tjänster...även om det tom där finns vissa alternativ att välja på beroende på tjänst.
Android är för mig otroligt flexibelt, där du kan helt själv välja hur saker ska se ut, med temen, ikoner, placering av objekt, andra launchers osv. Det är nästan bara användarens egna fantasi som sätter gränsen. Om man dessutom kompilerar själv så finns det hur mycket möjligheter som helst att ändra/lägga till/ta bort funktioner, utseende osv.
Försök med det på tex IOS där hela operativsystemet är cloced sourced

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nej, det fungerar inte så. Du skall se det ur tillverkarnas och Googles konkurrenters perspektiv. Det är där det mest fungerar. Visst kan du som användare installera vad du vill men det är inte så konkurrensbegränsningen fungerar här. Om det inte framgår av artikeln så kan jag inte förklara det för dig. Sorry.

Men det är ju du som påstår att det är emot konkurrens så då får du faktiskt visa eller förklara för dig. Att bara skicka länkar säger ingenting, du kan inte förvänta dig att folk ska läsa långa artiklar för att veta vad det är du vill ha sagt, hänvisa i så fall var i artikeln så jag kan hoppa dit istället, det är det minsta du kan göra. Tänker du inte göra det så får det väl vara, men med den attityden så övertygar man inte folk direkt det ska du ha klart för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Japp, minst. Sedan moms på det, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Cad_edis: Allt detta kommer fortsätta utanför EU/EES och Kina. Så en fork i bara EU/EES är knappast aktuell även om de eventuellt tolererar detta framåt. Det vi snarare kommer se är att Google tar sina 40 USD och erbjuder tillverkaren 40 USD för att stoppa in Chrome och andra Googleappar, och att detta öppnar upp för t.ex. Microsoft att göra det samma istället för att en tillverkare erbjuder Googleapparna. Microsoft och Google kanske blir nöjda, men knappast Amazon eller telefontillverkarna.

EU-kommisionen har alltså dömt Google för brott mot EU:s antitrustregler på tre punkter:

1) Olaglig paketering av Googles sök- och webbläsarappar

2) Illegala utbetalningar som villkor för exklusiv förinstallation av Google Search

3) Olagligt hindrande av utveckling och distribution av konkurrerande Android-operativsystem

Google har fått 90 dagar på sig att upphöra med sitt olagliga agerande, och man får därtill inte införa andra åtgärder som har samma eller motsvarande syfte eller effekt, utan riskerar då böter på upp till 5% av Alphabet Inc's globala omsättning per dag.

I USA så har Federal Trade Commission tidigare velat gå efter Google, men hindrats av Obama administrationens kopplingar till Google samt något svagare antitrustlagstiftning i USA (man måste bevisa att konsumenterna lidit skada).

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå att bolag främst ska tjäna pengar.
Ett bolag vars syfte är att inte maximera vinsten ses mest som ett undantag i lagens mening.

Aktiebolagslag (2005:551)
Uppgift om verksamhetens syfte
3 kap, 3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

EU-kommisionen har alltså dömt Google för brott mot EU:s antitrustregler på tre punkter:

1) Olaglig paketering av Googles sök- och webbläsarappar

2) Illegala utbetalningar som villkor för exklusiv förinstallation av Google Search

3) Olagligt hindrande av utveckling och distribution av konkurrerande Android-operativsystem

Google har fått 90 dagar på sig att upphöra med sitt olagliga agerande, och man får därtill inte införa andra åtgärder som har samma eller motsvarande syfte eller effekt, utan riskerar då böter på upp till 5% av Alphabet Inc's globala omsättning per dag.

I USA så har Federal Trade Commission tidigare velat gå efter Google, men hindrats av Obama administrationens kopplingar till Google samt något svagare antitrustlagstiftning i USA (man måste bevisa att konsumenterna lidit skada).

Men det är klart de kan införa det jag beskrev utan att krocka med konkurrensregler. Det är vad de annonserat att de ska göra i princip. Det är inget som uppmuntrar till forkar i EU/EES, du kommer fortfarande i praktiken få Play-tjänster till nettokostnaden noll. Även om de inte kommer hindra forkar i EU/EES så kommer de hindra dito utanför EU/EES.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maskeradmannen:

Att Google däremot har deras appar closed sourced är en helt annan sak. Dom är inte i egentlig mening en del av själva operativsystemet.
Dom krävs dock för att få tillgång till Googles tjänster på telefonen, så det är helt upp till tillverkaren om man vill ingå det licensavtalet eller inte, eller ha en egen lösning.

Din beskrivning är rätt mycket så som EU skulle vilja ha det. Problemet är att det inte är så. I bråket just nu handlar det om "bundling", att Google vägrar teckna avtal annat än där tillverkaren tar allt, alternativet är ingenting. Är man marknadsledande är det ett klassiskt sätt att begränsa konkurrensen på. I teorin är det fritt men av marknadsmässiga skäl har tillverkaren inget val.

Ovanpå det har vi hur Google förbjuder tillverkare att bygga annat baserat på AOSP än Google-licensierade prylar. Den är riktigt grisig. Jag är förvånad att man vågar köra med en så uppenbar och in-your-face konkurrensbegränsning. Låt tillverkarna och deras kunder välja själva. Du kan utveckla vad du vill med AOSP men vem skall bygga det åt dig? Du måste hitta någon som kan AOSP och som inte bygger Androider.

Sedan har vi vad jag tidigare beskrev om Play Services, hur man jobbar intensivt med att Play Services i praktiken skall bli en del av operativet så som det används av tredjepartsutvecklare. När man nått dit så är Android ett slutet OS. Därav att utvecklingen av AOSP har avstannat och nästan allt nytt kommer nu inom Play Services.

Google var alltså öppet i början när man ville växa och behövde få tillverkarna med sig. Därav AOSP. Nu dominerar man marknaden och då blir fokus på att försvara monopolet och krama ut så mycket som möjligt ur det. Därav Play Services och övergången till ett slutet OS. Klassisk bait and switch.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Inte för att jag blir påverkad personligen men TACK EU för att ni gör produkten dyrare för slutkunden! /s

Skrivet av Varg:

Det blir en prisökning med minst 450 kr för oss konsumenter med andra ord.

Skrivet av Eazy:

De måste ju få tillbaka bötespengarna de betalade till EU på något sätt.

Men har ni inte läst hela artikeln?

Vidare skriver The Verge att tillverkarna kan slippa avgiften helt eller delvis genom att installera Chrome och Googles sökmotor, men Google har inte kommenterat detta. De tillverkare som inte installerar applikationerna går dessutom miste om reklamintäkter från programmen.

Det kommer inte att bli någon prishöjning för konsumenterna, då alla tillverkare kommer bara fortsätta som vanligt enligt ovan citat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Din beskrivning är rätt mycket så som EU skulle vilja ha det. Problemet är att det inte är så. I bråket just nu handlar det om "bundling", att Google vägrar teckna avtal annat än där tillverkaren tar allt, alternativet är ingenting. Är man marknadsledande är det ett klassiskt sätt att begränsa konkurrensen på. I teorin är det fritt men av marknadsmässiga skäl har tillverkaren inget val.

Ovanpå det har vi hur Google förbjuder tillverkare att bygga annat baserat på AOSP än Google-licensierade prylar. Den är riktigt grisig. Jag är förvånad att man vågar köra med en så uppenbar och in-your-face konkurrensbegränsning. Låt tillverkarna och deras kunder välja själva. Du kan utveckla vad du vill med AOSP men vem skall bygga det åt dig? Du måste hitta någon som kan AOSP och som inte bygger Androider.

Sedan har vi vad jag tidigare beskrev om Play Services, hur man jobbar intensivt med att Play Services i praktiken skall bli en del av operativet så som det används av tredjepartsutvecklare. När man nått dit så är Android ett slutet OS. Därav att utvecklingen av AOSP har avstannat och nästan allt nytt kommer nu inom Play Services.

Google var alltså öppet i början när man ville växa och behövde få tillverkarna med sig. Därav AOSP. Nu dominerar man marknaden och då blir fokus på att försvara monopolet och krama ut så mycket som möjligt ur det. Därav Play Services och övergången till ett slutet OS. Klassisk bait and switch.

Visst kan jag till viss del förså problematiken med konkurrens, men samtidigt har tillverkarna alltid haft alternativet att inte teckna licensavtalet och istället ha sina egna lösningar. Samsung tex har dubbla system. Dom har googles frameworks och en hel del google apps, men också sina egna lösningar för synk, kontakter, butik, TTS, notes osv. Dom skulle alltså klara sig väldigt bra utan googles bundle, men väljer att inkludera det för att användarna vill ha det.
Fördelen med Googles lösning är väl dock att du kan byta mobil mellan olika märken och androidversioner hul lätt som helst. Bara att logga in på ditt google konto igen, så har du allt tillbaka i den nya mobilen, och klart att även såna funktioner som androidanvändare kanske ser som självklara ändå kostar pengar i form av servrar osv, och tillverkarna får betala för att få med funktionen som google skapat.
Sen har också slutkund en hel dal valmöjligheter när det gäller appar till vissa funktioner. Måste ju inte använda Chrome bara för att den finns förinstallerad tex.
Men absolut, utan någon tillverkares lösning eller google framework så är Android i sig ganska tråkigt. Det blir inte mycket mer än en telefon med stor skärm och man kunde lika gärna klara sig på en vik-telefon från 90-talet.
Vad du menar med att AOSP inte kan byggas till annat än Google licencierade prylar förstår jag inte. Det är väl helt upp till tillverkaren av en produkt vad man vill bygga på för system. Vi har TV apparater, bilstereo, mediaspelare osv baserat på AOSP. Sen att det är helt omöjligt att bygga egen "custom firmware" till dom prylarna är inte Googles fel, utan tillverkaren som vägrar kunden sources till kernel, propriarity libs mm så att det i praktiken blir omöjligt för slutkund att bygga ett stabilt device tree på tex github för att sen kompilera AOSP till den produkten.
Samma om du har ett stycke hårdvara. Klart det inte går att bygga android till den hårdvaran om man inte är extremt skicklig och genom reverse engineering lyckas skriva egen kernel, libs, bin, framework etc för dom drivrutiner/funktioner osv som hårdvarutillverkaren har, vilket troligtvis inte ens bygger på principen av open source heller, så det skulle nog tom vara ett lagbrott att försöka konvertera deras mjukvara till AOSP.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickOClocker:

Men har ni inte läst hela artikeln?

Vidare skriver The Verge att tillverkarna kan slippa avgiften helt eller delvis genom att installera Chrome och Googles sökmotor, men Google har inte kommenterat detta. De tillverkare som inte installerar applikationerna går dessutom miste om reklamintäkter från programmen.

Det kommer inte att bli någon prishöjning för konsumenterna, då alla tillverkare kommer bara fortsätta som vanligt enligt ovan citat.

Är du verkligen så naiv att du tror att tillverkare inte kommer dra nytta av detta för att tjäna mer pengar? Vad hindrar dem från att både höja priset och göra som det står i citatet? Det står dessutom "helt eller delvis", vilket kan betyda vad som helst.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Om man genom att betala för en användar-license slipper spyware som snokar hela tiden så har jag inga problem med det. Inget är gratis utan det handlar om hur man betalar. Om det däremot ändå säljer användardata plus tar ut en license så är det alldeles för mycket.

//Anders

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Samsung får enligt gällande regler inte släppa en telefon som inte har Play-tjänster, det är emot avtalen de ingått med Google för att få tillgång till Google Play-butiken/tjänsterna och för att delta i utvecklingen av Android. Att de som inte är telefontillverkare bygger på AOSP är en helt annan sak. Amazon får t.ex. inte släppa en Android-telefon/surfplatta eftersom de har forken FireOS och att släppa en telefon utan Play-tjänster gick ju jättebra. Amazon får också senare tillgång till ny källkod än de som ingått i avtal med Google. Du kanske kan konkurrera på vissa marknader, men att få alla utvecklare skriva applikationer som är kompatibel med din forkade telefon och din egna app-butik i alla länder i världen kan du glömma.

Permalänk
Medlem

Man har gjort det möjligt för tillverkare att intallera google play utan att installera deras andra appar också. För det tar de en licensavgift som antagligen inte kommer kosta någonting om tillverkarna fortsätter som vanligt.

Det är ett helt nytt alternativ som inte fanns innan (om jag förstått det hela rätt).