Program för inläsning och "redovisning" av kvitton och utgifter mm.

Permalänk
Medlem

Program för inläsning och "redovisning" av kvitton och utgifter mm.

Har letat lite efter ett program som kan göra det jag vill, men verkar inte hitta något. Vet ni några program eller har ni tips på hur man kan göra ett själv så säg gärna till.

Jag skulle vilja ha ett program(eller mobilapp) som:
Skannar kvitton och automatiskt sparar per vara: namn, pris, butik, datum och betalmetod.
Ger möjlighet att se köp per kvitto eller separat vara eller kategori, med filter för datum, butik och pris.
Automatisk kategoriserar, så som frukt, grönsak, bröd mm. Flera kategorier möjliga.
Sparar kvittot som en bild kopplat till varorna.
Ger möjlighet att koppla samman varor med produktinformation (även om denna kan behövas matas in manuellt).
Möjlighet att lägga till internetköp utan traditionella kvitton.

Tanken är att man ska kunna se hur mycket pengar man lägga på de olika kategorierna, jämföra priser, kanske till och med jämföra näringsvärde (utifrån produktinformation). I slutändan kan jag se att jag lagt 200 kr på godis senaste månaden med ett näringsvärde på XX samt 400 kr på frukt med ett näringsvärde på XX. Överlag har jag betalat mer per kilo på hemköp för bananerna än på lidl, osv.

Som sagt, tankar och idéer mottages tacksamt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Microsoft Excel dock inget fancy, varje månad går jag igenom mina kvitton och matar in allt manuellt, där finns ju möjlighet att filtrera på saker i en kolumn om du t.ex inte skriver specifikt vilket godis du köpt utan endast Godis så kan du filtrera samtliga rader i kolumnen på det och sedan se priset i den intilliggande kolumnen per rad. Excel har en massa fancy funktioner för beräkningarna om du vill se total etc. Dock vet jag inte riktigt hur du ska göra för att koppla det till ett specifikt kvitto eller spara en bild av det i Excel så att det inte blir för plottrigt. Själv använder jag detta excel ark mest för att se över månadens privata utgifter och slänger sedan kvittona när jag bokfört dom.

Förstår att detta troligtvis inte svarar helt på din fråga eller kanske ger dig ett komplett svar på det du önskar men det är alltid något. Alternativet är väl att du kodar något själv i antingen Java, C# eller skapar en Accessdatabas där du kan spara ner bilder och data.

/Ullman

Visa signatur

CPU: 7800X3D GPU: GeForce RTX 4090 Moderkort: MSI MAG X670E TOMAHAWK
RAM: G.Skill 32GB DDR5 CL32 @6000Mhz Chassi: Fractal Design
PSU: Seasonic Vertex GX-1000W