Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför skulle man vilja ha 3 olika lån på samma bank, med samma bindningstid? Känns inte som det är möjligt, bör hanteras som ett och samma lån.

Det är sant att det är mindre risk att dela upp lånet.
Men det är en premie du får betala för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Json_81:

Ja.
T ex för mig så har jag mitt lånat delat på tre. Alla är just nu rörliga visserligen, men att binda dem på samma hade inte varit något problem.

Ja det är den tanken vi har att man ändå vill ha delade lån bara för att ha möjligheten sen att kunna förhandla olika räntor och löptider på dessa.
Tanken med att binda på olika löptider är väl att man inte ska sitta där med samtliga lån efter t.ex 4 år och haft en ränta på 1,3% och sen behöva binda hela lånet igen på säg då att räntan stigit till 2,7% eller något liknande.

Då känns de bättre att haft en viss del av lånet på 4 år och bara behöva binda den delen till denna 2,7% räntan. Men ja man vet ju aldrig vilken taktik som är den bästa egentligen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Historiskt ja, men så har penningpolitiken skrivit helt ny historia dem senaste 10åren, senaste vi såg dem här räntenivåerna var efter kraschen 1929. Egentligen kan den inte ta så många vägar på längre sikt. Troligtvis kommer det ske gradvisa små höjningar, alternativt den ligger kvar.

Givetvis kommer våran Riksbank göra allt för att inte höja mer än absolut nödvändigt, dem kommer hitta något att skylla på, energipriser eller sommarvärmen. Men den internationella obligationsmarknaden bryr sig inte dugg om några belånade svenskar, vi börjar redan bli ganska alienerade med minusräntor, förutom Schweiz men de är i en helt egen liga, med världsklass banker och francen.

Schweiz håller fortfarande -0.75, men i motsats till oss, måste dem göra detta för att inte missgynna egen inhemsk export, med alldeles för stark valutakurs. Samma kan inte sägas om kronan som ligger runt 9kr/usd och 10.4kr/eur.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Tänk på att om du delar upp räntan så kommer du få "listpriset" när det är dags att förnya de kortare lånen så det kommer med största sannolikhet bli en väldigt dålig affär rent ekonomiskt. Detta då du inte kan komma ur de långa lånen utan att betala (ofta dyr) ersättning om du bryter ett bundet lån. Samma risk föreligger om något tråkigt händer som separation eller man förlorar jobb och måste flytta för nytt.

Billigast har historiskt i åtminstone 95 av 100 fall varit att köra allt på rörligt och sätta av differensen mellan rörligt och bundet på ett konto som man kan ta av om / när räntan går upp. Lönt att tänka på att det knappt finns något utrymme att höja räntan idag då många är tungt belånade i storstäderna.

Glöm inte heller att kolla in de nya aktörerna om ni har < 65% belåning så finns förhandlad och klar ränta på 1.28% av ett flertal aktörer som inte kräver att man köper en massa extratjänster som man inte behöver som storbankerna ofta gör. Kan också vara värt att kolla om facket har gjort någon förhandling med någon bank. Akademiker har tex 1.34% på Danske bank utan några motkrav och avgiftsfritt på internetbank, kort etc.

Ska till någon riktig skitbank (Nordea) för att ge listränta på de lånen vars bindningstid löper ut, man tittar då bara på en ny ränta inför att bindningstiden löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag och min sambo håller på att titta på köpa en bostad (troligtvis radhus/villa). Båda jobbar (hon är dock bara jobbat i 3 mån, men är klar civ. ing.). Inkomst gemensamt på 75k.
Frågan som uppkomit:
Bör vi ta lånet gemensamt eller varsitt lån på motsvarande hälften av priset?
Kan en av oss betala hela handpenningen?
Kan vi ha lånen hos olika banker?

Ni kommer ta lånen gemensamt och var och en är betalningsskyldig för hela lånet.
Ja, det rör inte banken utan bör regleras mellan er. Det banken bryr sig om är att samtliga ägare godkänner pantsättningen.
Ja, men ni kommer troligen få rätt risiga erbjudanden isf för det innebär en massa merarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej!

Jag och min sambo har precis börjat kika på hus då vi fått barn. Det är troligtvis aktuellt till våren.

Jag startade ett företag som jag började jobba med heltid förra året och som vi gjorde en exit i förra månaden. Men som många start-ups är det svårt att ta ut lön i början så jag har ett litet löneuttag från tidigare jobb 2017 och ingen specificerad lön hittills 2018. Jag får troligtvis ett relativt välbetalt jobb nu under slutet av året.

- Hur viktigt är det att kunna visa upp ett lönebesked för ett helår? Går det att diskutera med ett anställningskontrakt med en specificerad lön? Speciellt om lånet inte är enormt med dagens mått mätt; 1-3msek

- Min sambo har vart mammaledig sen i April. Är det hennes ordinarie lön som banken räknar på för 2018 eller är det "mammalönen"?

Tack för svar!!

Man tittar på anställningsbevis och ev. kontrollringer arbetsgivare om det skiljer mycket mot taxerad inkomst. Inga problem att man tidigare har tjänat mindre, det kan möjligen påverka marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför skulle man vilja ha 3 olika lån på samma bank, med samma bindningstid? Känns inte som det är möjligt, bör hanteras som ett och samma lån.

Det är sant att det är mindre risk att dela upp lånet.
Men det är en premie du får betala för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

För att i framtiden ha möjlighet att binda någon del av lånet utan att behöva göra en ny kreditprövning. Jag lägger i princip alltid upp lånet i olika delar även om kund vill ha allt rörligt eller bundet på samma tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Hej,
Mitt ex och jag ska separera. Hon tänker köpa en ny lgh för 1.65m och har möjlighet att betala kontant 1.3m av dessa. Hon har inga lån eller skulder i dagsläget. Hon har en 75% tjänst som ger ca 20.000kr per månaden före skatt + stadiga extrajobb för ca 10.000kr och ett bankkonto som kan visa på detta. Trots det blir hon nekad bolån hos alla de stora bankerna med hänvisning till att hon inte har 100% tjänst. Jag tycker detta är jättekonstigt? Hon borde vara en betydligt bättre låntagare än de flesta andra som blir godkända med tanke på den stora kontantinsatsen som ju är en stor säkerhet för banken? Finns det något hon kan göra för att få dem ändra sin inställning förutom att hitta en borgensman? Just nu blir hon tvungen att låna det sista från Nordax till 3.5% ränta

Behöver mer info för att kunna ge ett vettigt svar men man tittar dels på säkerheten (belånar max 75 eller 85%) och KALP där man ställer inkomster mot förväntade utgifter. Sen går det att låna tills en av dessa slår i taket, använd tex SBABs hemsida och ”se hur mycket jag kan låna” eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har en fråga angående lånelöfte.

Jag gjorde en ansökan förut med tjejen till SEB för att vi får rabatt via jobbet med dem, och fick avslag för att hon endast är vikarie och deras kalkylator inte tog i akt att man ska kunna stå för dubbla hyror och lån i 6 månader om man även ska sälja. Även trots att jag fyllde i om att sälja nuvarande lägenhet etc. Okej, surt att vi inte visste det, men men. De sa att min del av kakan var det inga problem med.

Nu tänkte jag ansöka för mig själv för att köpa eget, jag har ingen lägenhet att sälja, och då ringer de upp mig och säger att de inte kommer kolla på min ansökan för att jag fick avslag på den förra för 1.5 månader sedan. Utan jag måste vänta några månader innan de kan kolla på en ny ansökan.

När han säger det blir jag helt paff. De vägrar alltså att samarbeta och hitta en lösning för att jag missat ett kriterie som inte ens fanns med i deras kalkylator, samt att de vägrar ta i annat än tillsvidare anställningar med tång. Två saker som nu inte ens är aktuellt. Är alla banker så här vrånga? Om man ansöker om lite för mycket och de har någon gömd kriterie som man inte vet om så är man helt körd?

Har nu ansökt till Handelsbanken då det är min bank jag haft sedan jag var barn. Kan de se att jag gjort ansökan och fått avslag? Eller ser de endast att någon gjort kreditupplysning på mig?

Låter jävligt märkligt, sök dig till någon annan bank med nöjda kunder och se vad de säger där istället.

Skrivit på mobilen så orkade inte multicitera, därav alla inlägg på rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Låter jävligt märkligt, sök dig till någon annan bank med nöjda kunder och se vad de säger där istället.

Skrivit på mobilen så orkade inte multicitera, därav alla inlägg på rad...

Handelsbanken gav mig svar på 20 timmar, och då gjorde jag det på fredag eftermiddag. Snabba puckar!

Ska till banken och förhandla lånet imorgon. Antar att det är bara nämna dealen man har med SEB via jobbet och SBAB har ju erbjudande just nu också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Handelsbanken gav mig svar på 20 timmar, och då gjorde jag det på fredag eftermiddag. Snabba puckar!

Ska till banken och förhandla lånet imorgon. Antar att det är bara nämna dealen man har med SEB via jobbet och SBAB har ju erbjudande just nu också?

Ta upp det absolut, men det är inte alls säkert man får det matchat

Permalänk
Medlem

@Kakann ;

Snabb/dum fråga;
Hur kalkyleras avgiften för att lösa ut ett bundet bolån i förtid?
Funderar på att kränga, men vill vara säker på vilka risker jag tar om jag binder - kontra risken att fortsätta obundet i dessa... spännande tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

@Kakann ;

Snabb/dum fråga;
Hur kalkyleras avgiften för att lösa ut ett bundet bolån i förtid?
Funderar på att kränga, men vill vara säker på vilka risker jag tar om jag binder - kontra risken att fortsätta obundet i dessa... spännande tider.

Finns en kalkylator: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/rantesk...

Permalänk
Medlem

Ska snart värdera och förhandla om från byggkreditiv till bolån istället.

Har byggt ett hus där den förväntade värderingen bör landa mellan 5.5M - 6.1M (Så svårt att veta!), vi har lån på 4.2M varav ~1,3M ligger på bolån (tomten) och resten i kreditivet. Våra lån överstiger inte 4,5x årsinkomsten. Just nu sitter vi med Nordea men är öppen för mycket. Listpriset är 1,89 för bolånen men just nu har vi 1,58 på bolånet och 2.05 på byggnadskreditivet.

Vi har även en del investeringar samlade hos Nordea samt vårt sparande. (Tja, det är inte endast hos Nordea.)

Vad kan vi förvänta oss för ränta? Just nu är vi inte intresserade av att binda något heller. Beroende på värderingen så ligger vi mellan ~70-75% belåningsgrad. (Är det värt det att ta en del ytterligare kontanter och stoppa in för att få ner belåningsgraden ytterligare om värderingen landar väldigt nära 70%?)

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ska man ansöka om låneföfte online eller ska man traska till banken? Spelar det någon roll?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Vad kan vi förvänta oss för ränta? Just nu är vi inte intresserade av att binda något heller. Beroende på värderingen så ligger vi mellan ~70-75% belåningsgrad. (Är det värt det att ta en del ytterligare kontanter och stoppa in för att få ner belåningsgraden ytterligare om värderingen landar väldigt nära 70%?)

Tack på förhand!

SBAB är helt transparenta med vad du får för ränta så det är bara slå in din info på nätet (~1.25% får jag det till). Angående belåningsgrad så är det volymsrabatt som gäller, undantaget är de nya aktörerna som kräver <65% ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Ska snart värdera och förhandla om från byggkreditiv till bolån istället.

Har byggt ett hus där den förväntade värderingen bör landa mellan 5.5M - 6.1M (Så svårt att veta!), vi har lån på 4.2M varav ~1,3M ligger på bolån (tomten) och resten i kreditivet. Våra lån överstiger inte 4,5x årsinkomsten. Just nu sitter vi med Nordea men är öppen för mycket. Listpriset är 1,89 för bolånen men just nu har vi 1,58 på bolånet och 2.05 på byggnadskreditivet.

Vi har även en del investeringar samlade hos Nordea samt vårt sparande. (Tja, det är inte endast hos Nordea.)

Vad kan vi förvänta oss för ränta? Just nu är vi inte intresserade av att binda något heller. Beroende på värderingen så ligger vi mellan ~70-75% belåningsgrad. (Är det värt det att ta en del ytterligare kontanter och stoppa in för att få ner belåningsgraden ytterligare om värderingen landar väldigt nära 70%?)

Tack på förhand!

Det låter som att ni bör komma ner mot eller kanske till och med under 1,20% beroende på vad ni kan flytta med för ytterligare engagemang. Finns lite heta erbjudanden nu från tex Skandia och Danske bank som jag tycker ni ska kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Ska man ansöka om låneföfte online eller ska man traska till banken? Spelar det någon roll?

Tveksamt om du kan få ett lånelöfte direkt över disk, börja på nätet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Ska man ansöka om låneföfte online eller ska man traska till banken? Spelar det någon roll?

Skrivet av Kakann:

Tveksamt om du kan få ett lånelöfte direkt över disk, börja på nätet!

Jag hänvisar alltid till att göra en korrekt ansökan över nätet då kunder alltid glömmer att nämna något om man gör en över disk och man måste ringa och komplettera ännu mer. Kunder har heller inte koll på korrekta beteckningar på fastigheter så det blir bara extrajobb.

Permalänk
Medlem

Öppen fråga, till den som vet: vilka banker tillåter att man flyttar över befintliga amorteringsfria bolån som ny kund utan att ställa amorteringskrav? Vet att bankerna hade lite olika syn på detta för ett par år sedan, men är osäker på hur det ser ut nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Öppen fråga, till den som vet: vilka banker tillåter att man flyttar över befintliga amorteringsfria bolån som ny kund utan att ställa amorteringskrav? Vet att bankerna hade lite olika syn på detta för ett par år sedan, men är osäker på hur det ser ut nuförtiden.

Tecknar du ett nytt lån är de nya amorteringsreglerna som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Öppen fråga, till den som vet: vilka banker tillåter att man flyttar över befintliga amorteringsfria bolån som ny kund utan att ställa amorteringskrav? Vet att bankerna hade lite olika syn på detta för ett par år sedan, men är osäker på hur det ser ut nuförtiden.

Samtliga banker har kan behålla dina tidigare förutsättningar, men samtidigt har bankerna möjligt att ställa krav på amortering trots att du faller inom de gamla reglerna. Jag vet iaf att SBAB kunde fortsätta med amorteringsfritt för mig de behövde enbart få ett papper som visade att det var ett lån av den gamla typen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Tecknar du ett nytt lån är de nya amorteringsreglerna som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Att flytta ett lån med gamla villkor räknas inte som nyteckning, det insåg till och med FI att det skulle orsaka inlåsningseffekter. Däremot finns det inget som hindrar bankerna från att kräva amortering vid flytt och det är flera banker som har det som praxis så rätten att slippa betala tillbaka sina skulder är mest ett slag i luften.

Det tråkiga svaret på frågan är nog att "det beror på". Belåningsgrad, inkomster, övriga tillgångar och skulder mm.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Att flytta ett lån med gamla villkor räknas inte som nyteckning, det insåg till och med FI att det skulle orsaka inlåsningseffekter. (...)

Precis, min fråga rörde sig alltså om flytt av lån, ej nyteckning. Kanske var jag lite otydlig i mitt föregående inlägg. Snokade reda på att Danske Bank hade exemplariskt tydliga riktlinjer publicerade på sin hemsida, så där var det i varje fall inga problem (tack till OP som la ut ett spår av kaksmulor i ett tidigare inlägg). Länsförsäkringar skall tydligen inte heller vara kinkiga med flytt. "The Big 4" verkar det vara värre ställt med, big surprise there. Men kartellbankerna de vill jag inte ha något mer att göra med oavsett.

Skrivet av zarkov:

Däremot finns det inget som hindrar bankerna från att kräva amortering vid flytt och det är flera banker som har det som praxis så rätten att slippa betala tillbaka sina skulder är mest ett slag i luften.

Det tråkiga svaret på frågan är nog att "det beror på". Belåningsgrad, inkomster, övriga tillgångar och skulder mm.

Amorteringsfritt är för mig inte likställt med "rätten att slippa betala tillbaka sina skulder". Det är inte som de f.d. CSN-lånen, som avskrevs efter viss ålder. Betalar du inte tillbaka blir det ju en form av blodshämnd från bankens sida, eftersom skulden överförs till dödsboet. Banken kan inte förlora så länge det finns något att utmäta.

[rant] Jag hade gärna sett att finansmarknaden premierade sundhet i privatekonomi framför risktagande, rent generellt. Har du som potentiell bankkund en dokumenterad historik av idogt sparande, en generellt sund privatekonomi och tryggad inkomst (via tjänst eller kapital eller bådadera) så borde bankerna kunna acceptera ett amorterande i form av sparande istället för forcerade avbetalningsplaner. Amortering är främst till för unga låntagare som inte hunnit bygga upp ett gediget sparande ännu samt de låntagare som inte sköter sig eller av oklara skäl inte har karaktär nog att spara på eget bevåg. Det är ett forcerat sparande, till fundamentalt försämrade sparvillkor och potentiellt negativ avkastning, men givetvis bättre än inget sparande alls. Lite som en förebyggande skuldsanering för Svenssons.

Det bör alltid vara mer förmånligt att spara än att låna. Istället har vi en fundamentalt felbyggd ekonomi, där bankerna nästan tävlar i att vara bäst i klassen på att premiera låntagande och (onödigt) risktagande. [/rant]

Permalänk
Medlem

Hur ser du på binda lånen mht de ev kommande räntehöjningarna? Torde komma senast Q2 2019.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Vid ansökan eller ändring av lån så frågar dom alltid efter kreditkort och vilka summor man har på dom. Har detta någon betydelse i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Hur ser du på binda lånen mht de ev kommande räntehöjningarna? Torde komma senast Q2 2019.

Det är så pass väntat så du får redan betala en premie för det, bind om du vill känna dig trygg men annars är det nog billigare med rörligt i längden.

Skrivet av Bluesky1:

Vid ansökan eller ändring av lån så frågar dom alltid efter kreditkort och vilka summor man har på dom. Har detta någon betydelse i slutändan?

Det tas med i KALPen hos oss, som tumregel kostar ett blanco/ en kredit typ dubbelt så mycket som bolån i kalpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är så pass väntat så du får redan betala en premie för det, bind om du vill känna dig trygg men annars är det nog billigare med rörligt i längden.

Det tas med i KALPen hos oss, som tumregel kostar ett blanco/ en kredit typ dubbelt så mycket som bolån i kalpen.

Tas det någon hänsyn om krediten är oanvänd och att det historiskt sätt varit oanvänd? Har ett master card med 100 000 kredit som främst ökades pga ett utlägg på jobbet som inte blev aktuellt. Normal är den använda krediten 0 kr och i enstaka fall 10k-30k. Jag kan absolut be banken sänka krediten vid eventuellt nytt bolån, men känns onödigt.

Eventuell använd kredit har också alltid blivit betald till fullo vid nästa faktura.

Permalänk
Medlem

Inser att jag har slösat en hel del pengar de senaste 10 åren, och behöver kolla med min bank gällande att förhandla om räntan. Tänkte kolla om TS har någon bra koll på banker som ger lån till privatpersoner på jordbruksfastigheter? Sitter idag med Landshypotek.

Eftersom att jag bor på en jordbruksfastighet så har jag väldigt få alternativ om jag vill låna privat, blivit nekad av ICA, Nordea, Swedbank och SEB dom vill att jag ska starta antingen en enskild firma eller AB för att få låna. Så jag kan inte ställa banker mot varandra, utan sitter rätt fast med Landshypotek som visserligen funkar bra men dom/jag är dåliga på att pruta på räntor. Sitter fast på 1.08% nu på rörligt.

Om jag kollar på den senaste värderingen som gjordes 2011 så har jag belånat till ungefär 28% av fastighetens värde, men efter värderingen har jag bytt fönster och badrum på huset, byggt ett nytt varmgarage för 5 bilar (japp bygglov för garage inte en ekonomibyggnad), totalrenoverat ekonomibyggnad på 60m2 (nytt tak, fasad, isolering, isolerat 40m2 som inte varit isolerat tidigare, dörrar/fönster, innerväggar, och ny el). Så jag räknar med att fastigheten är värd en del mer, vill dock inte värdera om pga risk för att taket för fastighetsskatten försvinner.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Tas det någon hänsyn om krediten är oanvänd och att det historiskt sätt varit oanvänd? Har ett master card med 100 000 kredit som främst ökades pga ett utlägg på jobbet som inte blev aktuellt. Normal är den använda krediten 0 kr och i enstaka fall 10k-30k. Jag kan absolut be banken sänka krediten vid eventuellt nytt bolån, men känns onödigt.

Eventuell använd kredit har också alltid blivit betald till fullo vid nästa faktura.

Absolut gör det det, jag väljer egentligen lite själv om jag tar med det eller inte. Men det måste finnas någon bra anledning för att inte göra det, som din tex.

Skrivet av SvanteP:

Inser att jag har slösat en hel del pengar de senaste 10 åren, och behöver kolla med min bank gällande att förhandla om räntan. Tänkte kolla om TS har någon bra koll på banker som ger lån till privatpersoner på jordbruksfastigheter? Sitter idag med Landshypotek.

Eftersom att jag bor på en jordbruksfastighet så har jag väldigt få alternativ om jag vill låna privat, blivit nekad av ICA, Nordea, Swedbank och SEB dom vill att jag ska starta antingen en enskild firma eller AB för att få låna. Så jag kan inte ställa banker mot varandra, utan sitter rätt fast med Landshypotek som visserligen funkar bra men dom/jag är dåliga på att pruta på räntor. Sitter fast på 1.08% nu på rörligt.

Om jag kollar på den senaste värderingen som gjordes 2011 så har jag belånat till ungefär 28% av fastighetens värde, men efter värderingen har jag bytt fönster och badrum på huset, byggt ett nytt varmgarage för 5 bilar (japp bygglov för garage inte en ekonomibyggnad), totalrenoverat ekonomibyggnad på 60m2 (nytt tak, fasad, isolering, isolerat 40m2 som inte varit isolerat tidigare, dörrar/fönster, innerväggar, och ny el). Så jag räknar med att fastigheten är värd en del mer, vill dock inte värdera om pga risk för att taket för fastighetsskatten försvinner.

1.08% är sjukt bra, det är bättre än vad jag har som personalvillkor så du kommer nog inte tjäna något direkt på att jaga runt LF har lantbrukslån men du kommer inte få <1.08%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Amorteringsfritt är för mig inte likställt med "rätten att slippa betala tillbaka sina skulder". Det är inte som de f.d. CSN-lånen, som avskrevs efter viss ålder. Betalar du inte tillbaka blir det ju en form av blodshämnd från bankens sida, eftersom skulden överförs till dödsboet. Banken kan inte förlora så länge det finns något att utmäta.

[rant] Jag hade gärna sett att finansmarknaden premierade sundhet i privatekonomi framför risktagande, rent generellt.
[...]
Det bör alltid vara mer förmånligt att spara än att låna. Istället har vi en fundamentalt felbyggd ekonomi, där bankerna nästan tävlar i att vara bäst i klassen på att premiera låntagande och (onödigt) risktagande. [/rant]

Fram till för 10-15 år sedan fanns nästan inte amorteringsfria lån, varje månad betalade man tillbaka en del av sin skuld och så var det med det. Det var helt naturligt att försöka minska sina kostnader genom att amortera när räntan var 10-15%. Det gick dessutom att bli skuldfri under ett vanligt arbetsliv genom att amortera, något som knappast händer i storstäderna idag.

Sen började bankerna erbjuda amorteringsfritt och lät kunderna rulla fram återbetalningen av sin skuld till den dag de sålt fastigheten, under tiden kunde banken håva in ränta på hela lånebeloppet. Bankerna tjänar storkovan och kunderna "bor billigt" som hyresgäster hos banken eftersom räntorna är så låga. Så länge priserna stiger är det ju inga problem men vad händer den dag det går ner på allvar?

Skrivet av Kakann:

Det är så pass väntat så du får redan betala en premie för det, bind om du vill känna dig trygg men annars är det nog billigare med rörligt i längden.

Och om bunden ränta är i paritet med rörlig? Jag har fått 1,17 på 3 mån av SBAB och 1,19 på 2 år av DB. Även om bolåneräntorna inte är direkt kopplade till reporäntan känns det inte som om de kommer att sjunka när Riksbanken börjar höja...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.