Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad betalar du för den hastigheten? När jag hade ADSL fick jag pröjsa 519kr/mån för 24Mbit. Nu med fiber har jag 100/10 för dryg 199kr i månaden. 7900kr för att dra in fiber är ju svinbilligt. Jag grävde själv och fick betala 14 000kr vill jag minnas. Jag kan dock inte motivera att öka på hastigheten då jag inte använder det fullt ut. Telenätet läggs ju ner på fler och fler platser och imorgon kanske du får sitta där med ditt skakiga 4G och ångra att man inte köpte fiber när det var billigt.

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Vad är det för aktör som binder sina kunder under tre! år?
Då är stadsnätet bättre där du kan välja och vraka mellan leverantörer, och byta om man så vill.

På glesbygd har ju fasta telefonin redan försvunnit på vissa orter då det rent ekonomiskt inte lönar sig att underhålla. Min morbror har sedan ett par år tillbaka bara mobilmast att ansluta till tex.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Är du säker på att det inte är ett Trippelplay abonnemang som avses med det erbjudandet på fibern, det vill säga inklusive TV?
Är det en öppen fiber (vilket det skall vara) så kan du ju alltid välja något annat abonnemang för bara tele och internet, vilket är billigare.

Angående att ADSL kommer att finnas minst 20 år till, så skriver du ju själv att:

Skrivet av nicoX:

det är typ två hushåll på vår gata som inte har fiber.

Med bara två kunder på eran gata (och troligen en liknande situation på gatorna runt om) så har ju bolaget som sköter kopparnätet två val, antingen höja priset för kunderna så att underhållet och driften blir lönsamt eller lägga ner det.
Så ditt pris kommer på ADSL kommer bara bli dyrare eller så kommer nätet att vara borta om bara några år.
Och då står du där med valet på en dyr efteranslutning eller att använda något trådlöst system.

Anledningen till det låga priset kan ju vara att få bort de sista ADSL kunderna för de vill slita upp det gamla nätet illa kvickt...

Själv betalade vi 18kkr för våran installation, och när vi räknade på det så skulle vi ju tjäna in den kostnaden på 3 år mot de gamla ADSL och TV abonnemangen, så för oss var det helt klart värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Hur vet du att ADSL kommer att finnas kvar? Hittills har avvecklingen av kopparnätet styrts av ökande underhållskostnader. Det lär väl inte bara drabba de som bor avlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Så det är inte öppen fiber alltså? För då kan du ju välja operatörer med 0 månaders bindningstid.

Nu vet vi ju inte vart du bor så är ju svårt att säga. Själv bor jag i en liten by med 500 invånare och telenätet läggs ner nästa år och mobiltäckningen är riktigt dålig, så fiber var verkligen en lättnad. Dessutom har det varit skönt för de som fortfarande kollar på tv att få det via fibern istället för antenn då även det fungerade ganska dåligt.

Permalänk
Medlem

Va inte en bakåtsträvare. Hoppa på fibertåget!

Permalänk
Medlem

Jag är en snål jävel... Men fiber hade jag inte tummat på om jag satt på ADSL och fick chansen att få fiber hemdraget. Inte minst för 8000 kr?! Fick jag välja mellan ADSL och en ny dator, eller sitta kvar på min sandy bridge få hem fiber, så hade jag valt fiber alla dagar i veckan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Släpp sargen och kom in i matchen!!!!!

Pynta upp 8000 och se det som den bästa julklapp du fått på 10 års tid säkert.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@nicoX: Jag hade varit väldigt försiktig med att förutsätta att xDSL finns tillgängligt i så många år framåt.

Längre ner på den här sidan kan du se vilka telestationer som Telia lagt ner/planerar att lägga ner under 2018/2019: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Tycker att det lät väldigt billigt med 7900 kr för en fiberinstallation och som många andra har sagt kommer det inte bli billigare att gräva, lägga slang, blåsa och svetsa fiber bara för att du väntar med installationen. Risken är istället att du i framtiden får betala runt 20 000 kr eller mer och får vänta i 24 månader innan du blir inkopplad på fibernätet. Det är dyrt att ta dit all utrustning och arbetskraft som krävs för att bara installera fiber till ett hushåll.

Frågan du snarare bör ställa dig är: Om xDSL försvinner imorgon, klarar jag mig med 3G/4G?

Har man pengarna tycker jag inte att det är något att fundera på när det är så billigt som 7900 kr. Förutsatt att det finns lite olika tjänsteleverantörer att välja på inom nätet.

Permalänk
Medlem

Alltså som de andra sagt så hoppa på 7900kr, det kommer inte bli billigare.
Jag lovar dig det, jobbar som projektledare för fiberutbyggnad och har sett hur priserna på stadsnätet här har gått från 7500kr till 14900 på runt 5 år. Nästa år höjer de till 17500kr för efteranslutnkngar.

Detta till stor del pga att kostnad för att ansluta enstaka kunder är knappt lönsamt.
Du underskattat hur mycket tid och jobb som ligger bakom för att ansluta en kund i efterhand.
Grävningen fram till ditt hus är bara en liten del av jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det kryper närmare och närmare.

Listan med stationer som skall läggas ned uppdateras då & då.
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Det man skall tänka på är att i nuläget om Telia (gamla Skanova) får tillräckligt många fel på en individuell ledning över en en viss gräns väljer de att klippa anslutning istället för att reparera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Betalade själv 19.900kr för fiber förra året, öppet stadsnät "inklusive allt"(efteranslutning 25000+ minst)

Har krånglat vid 2 tillfällen med fibern, medans ADSL abonnemanget borde ha kommit med gratis lugnande piller levererat på lastbilsflak varje månad.

kostnad fiber 100/100 ~300kr/mån
kostnad adsl "upp till 8", i praktiken 0.2 - 3.5 Mbit ~339kr/mån.

Fick hem brev i somras om att Skanova klipper adsl-ledningen för hela byn nu vid nyår.

Välj själv, men tråkigt att vara på fel sida stängslet sen när saxen väl åker fram, då är det mobilt som gäller

10/10 would buy again

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Vad är det för aktör som ger dig det priset? för 399 i 3år så lär det vara typ 100/100 samt TV och Telefoni med i det, annars låter det jävligt skummt, min bror fick ett sådant erbjudande från Telia när dom drog öppen fiber i hällefors, men då fick ha billigare installationskostnad om han band sig till dom i 3år.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

När de lagt ner fibern och är klara i ditt område så kostar det dig mer än 7900:- att få det eftermonterat. 7900:- är ett riktigt bra pris. Kommer inte att bli så billigt igen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

betalade nyligen 21000:- för efteranslutning till stadsnätet och då fick jag gräva själv. 8000:- är en no brainer. DO IT.

Permalänk
Medlem

har precis beställt öppen fiber (telia) till den fantastiska "kampanjsumman" 17000kr.
finns det något alternativ...?

Permalänk
Skrivet av PatrikNordstrm:

@nicoX: ifall du bor i bostadsrätt/hus så kommer ju värdet öka mer än vad det kostar också

håller bara med, finns valen mellan två hus/lägenheter för en ev köpare, så kommer det med bra bredband att säljas dyrare och snabbare (inte ifall Åke 95 köper, men det får vi se som högodds)

En granne till oss (mycket gammalt par) har självklart inte fiber, men inte heller hoppade dom på att koppla in sig på fjärrvärme för ett par år sedan när det grävdes i gatan utan eldar i vedpannan/kör direktverkande el för uppvärmning... dumt & dyrt samt trist när dom kastar in handduken och nån släkting ska försöka sälja kåken.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

att Detta diskuteras fortfarande.
Huset som jag äger kopplades fiber från stadsnätet in för 14år sen.
Strax efter flyttade jag in och inkoppling i nörområdet hölls på med fortfarande. det var vissa som ressonerade på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Här har det tagit bort alla kopparledningar.
Det gjordes redan förra året.
Så vi är helt beroende av fiber

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem

Bara att göra, det är en struntsumma för vad du får. Huruvida du "behöver" det är ju helt upp till dig, själv har jag "behövt" fiber i säkert tio år redan och ser även stor nytta och bekvämlighet i att slippa vänta de där extra sekunderna och minuterna varje gång man ska ladda ner eller upp något.

Men rent generellt så är 7900 ett väldigt bra pris och det kommer höja priset på bostaden och göra den lättare att sälja i framtiden, så återigen - det är bara att göra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Vill tillägga för ni som vill skaffa fiber, gräva kan man göra själv om lev. går med på det. Eller så kan man dra av det på rot-avdraget, grävningen och hålet in i huset.

Att det är så billigt nu kan nog bero på att själva grävningen på området är gjort, det är typ två hushåll på vår gata som inte har fiber.

Du kan ju även räkna på värdeökningen av bostaden.
Personligen skulle jag aldrig i livet köpa en bostad utan fiber, även om det kanske kostar 30k att dra in om det finns i området men bostaden inte är ansluten.
Samtidigt så hade jag utan tvekan betala 100k mer för ett hus som redan har fiber, om säg att det är ett område jag "måste" bo i och jag har två identiska hus att välja på, en med fiber, 100k dyrare, andra huset utan fiber, 100k billigare. Hade nog säkert gått högre än så med.
Nu är jag nätverksnisse, men tror ändå att de flesta vill slippa strulet med att dra in fiber.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

20k för fiber är ju billigt, likaså 7900. Vad snackar du om?

"När kommer fiber behövas"... Det är 2018, inte 1990. Hade ADSL 8/1 innan jag hade 100/10 fiber nu, kan bara säga det att skillnaden är enoooooorm. Innan ADSL hade jag fiber 10/10, höll på bli mentalt störd av ADSL under den tiden jag hade det.

Typ alla spel är uppåt 60GB idag, ladda ner det på ADSL? Nja.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

Har bekanta vars kopparlina gav upp för fyra år sedan. Varken Skanova eller Telia brydde sig inte ens om att felsöka utan hänvisade till 4G eller fiber. De bor i Malmö i ett område byggt på 50-talet, och fram till i fjol var halknagglig 4G enda lösningen innan det grävdes ner fiber i området. Knappast landet.

Vi betalade 16000 men det får vi igen när vi flyttar, om vi inte bott kvar så länge att det betalat sig iom lägre abonnemangsavgifter på tele/bredband/tv. Efteranslutning landar i området på 25k+ idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

Har du möjligen någon källa? Det är ett antal verklighetsfrämmande påståenden.

Permalänk
Medlem

8k är som sagt billigt, ett pris man normalt bara får i samband med dragning till flera hushåll samtidigt.

Gör inte samma misstag som en arbetspolare, som fick priset 16k (för efterhandsinkoppling - alla grannar hade redan), tyckte att det var dyrt och valde att vänta. När de sedan kollade upp det ett par år senare så hade priset dubblats, över 30k.

Ett annat exempel är när jag för ett par år sedan kollade upp priset för fiberinkoppling till familjens sommarhus, så var det 32k + att vi skulle måsta gräva 200 meter kabeldike själva. Det blev inte av.

Kan lägga till att farsan (som bor i en annan kommun) är väldigt glad att jag beordrade honom att dra in fiber för 10 år sedan när kommunen hade ett projekt för det, då priset låg på 7k. För skojs skull kollade han priset igen för något år sedan, och då hade det gått upp till 25k.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

Om du faktiskt vore påläst om 5G så skulle du höra hur osannolika dina påståenden låter.

Permalänk
Medlem

7900:- för installation av fiber är ett kap.
Fiber både är och har varit ett säkert kort inför framtiden, det är tekniken som lär ersätta koppar på bred front fortsättningsvis under de nästkommande 100 åren.
Finns inga garantier för hur länge och hur väl man kommer att underhålla det kostsamma kopparnätet för privatpersoner då fiber är den "nya" standarden.

På vissa ställen lär kopparnätet ha misskötts något helt absurt genom åren.
Kontentan av det blir nog att man, i framtiden, inte kommer att investera mer än absolut nödvändigt -i det befintliga kopparnätet- för att grundläggande kommunikation skall fungera i händelse av katastrofer eller krig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

inge fel på DSL anslutningar om man inte behöver mer, men ett annat problem är att telenätet som DSL går över håller på att avvecklas. Så "snart" kommer du inte kunna ha en DSL anslutning iaf. å när man kommit till de läget så kan nog en fiber bli svindyr att få inkopplad då dem vet att du inte har något annat val än kanske köra trådlöst, som också är dyrt å kanske ingen flat rate abonnemang.

Jag har ingen kristallkula å titta i, men jag tror nog det kan vara klokt å ta erbjudandet på 7900:- å få fiber indraget. jag betalade för 2 årsedan 17500:- för fiber in till villan ute i skogen, för vår telekabel håller nu pås att monteras ned av Skanova.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

"Alla" kommer inte få uppdatering 2020.
Det talas även om en "LTE" version precis som med 4G där du inte får mmWave, vilket är den stora fördelen med 5G och det som kommer ta bort överbelastningen.
Som det ser ut nu så blir jag inte förvånad om vi får köra 4.5G utan mmWave alltså, till säker 2022. Men jag hoppas jag har fel!
Trådlöst är dock fortfarande trådlöst och det kommer vara packetloss där, vill man sitta helt säkert är ändå fiber det som gäller.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.